Gjest Ingiii Skrevet 25. november 2008 #1 Skrevet 25. november 2008 Jeg skal på seminar og må sitte på med en kollega.. Det er noen timer å reise hver vei. Problemet er at jeg ikke klarer å føre en samtale med denne personen. Det virker som personen ser ned på meg og synes alt jeg har å si er uinteressant, gjelder forsåvidt ikke bare meg men de fleste andre h*n prater med også. Det virker som personen er av den oppfatning at h*n alltid har rett og det andre har å bidra med er uviktig eller er uvesentlig for samtalen. Ofte forlater h*n rommet midt i en setning (når en av oss andre kommer til ordet). Personen virker helt uinteressert i andre og man må slite for å holde i gang samtalen.. Og fordi det nettopp er slik blir jeg stresset og enda mer usikker. Ond sirkel.. Det kommer til å bli verdens lengste tur noensinne, utrolig ukomfortabelt. Hadde egentlig gitt f.. hadde det ikke vært for at personen har mye makt innad i bedriften og man ønsker derfor ikke å ha et dårlig forhold til denne personen heller. Noen som har gode råd?
Gjest Elfrida Skrevet 25. november 2008 #2 Skrevet 25. november 2008 Ta med noe musikk? Ta med noe jobbpapirer og laptop, og si at man dessverre må jobbe litt på veien? (Hvis han kjører da.) Kan det tenkes at han er annerledes på tomannshånd, eller er det like ille uansett?
Gjest Ingiii Skrevet 25. november 2008 #3 Skrevet 25. november 2008 Det er egentlig nesten like ubehagelig på tomannshånd.. H*n er litt autoritær type så føler nesten at h*n ser på selv som for viktig til å snakke med de som ikke har en tilsvarende stilling i selskapet. Jeg tenkte på å ta med musikk ja - hadde vært deilig, men føler at da kanskje jeg isolerer meg litt vel mye. Papirarbeid blir vanskelig da jeg ikke har en jobb hvor det er naturlig å ha papirarbeid å ta med seg + at det er en fare for å bli bilsyk om jeg skulle se ned hele turen. Men ellers er det er gode tips som kunne hjulpet Jeg overlever nok, men gleder meg ikke akkurat
Gjest Kråkaa Skrevet 25. november 2008 #4 Skrevet 25. november 2008 Uff,slike situasjoner kan lett bli ubehagelige..Men denne personen forventer nok ikke at du skal underholde h*n på turen så etter de vanlige høflighetsfrasene om vær,føre og det foreliggende seminaret så kan du jo prøve å ta en liten dupp? Eller snakk om jula! Juleinnkjøp,hvor skal du feire jula Osv.. God tur!
Gjest Shady Lady Skrevet 25. november 2008 #5 Skrevet 25. november 2008 Veit du mykje om denne personen? Kva h*n interesserar seg for og er opptatt av? Du kan jo "gjere klar" etpar prateemne på forhånd. Uansett om det er innvikla politiske spørsmål (som du kan lese deg opp på og pugge eit par kvasiintellektuelle fraser) eller om det er snowboard, så må det jo finnast noko denne personen er villig til å prate med deg om. Mi erfaring er i alle fall at det er muleg å få alle personar i prat, så lenge du gjer det på deira premiss. Noko som kan vere ganske kjedelig og til tider vanskeleg, men betre enn å sitte i ubehagelig taushet heile vegen. Eg er f.eks absolutt ikkje interessert i jakt og fiske. Men eg har ein bekjent som eg har seriøse problem med å føre ei samtale med. Men med ein gong eg penslar inn på eit av desse emna, så er han ustoppeleg. Eg berre legg inn korte spørsmål og kommentarar underveis, ala "Ååå? Laks? Seier du det? Kor stor den var då?", "Ojjj!! X antall kilo seier du? Wow!! Ikkje verst!". Føler meg dum, men det funkar!
Aurela Skrevet 25. november 2008 #6 Skrevet 25. november 2008 Eg er f.eks absolutt ikkje interessert i jakt og fiske. Men eg har ein bekjent som eg har seriøse problem med å føre ei samtale med. Men med ein gong eg penslar inn på eit av desse emna, så er han ustoppeleg. Eg berre legg inn korte spørsmål og kommentarar underveis, ala "Ååå? Laks? Seier du det? Kor stor den var då?", "Ojjj!! X antall kilo seier du? Wow!! Ikkje verst!". Føler meg dum, men det funkar! Slik fører jeg samtaler med svigerfar.. Han snakker om jakt/friluftsliv/militæret/politiske sprøsmål og jeg bare lytter og legger inn små spørsmål underveis for å late som om jeg egentlig er ganske interressert :gjeiper:
Gjest Ingiii Skrevet 25. november 2008 #7 Skrevet 25. november 2008 Takk for fine svar Skal jeg få i gang en samtale må jeg nok belage meg på å leke dum ja og virke veldig interessert i det h*n forteller. Jeg vet jo om flere ting h*n interesserer seg for.. men h*n er stort sett interessert i alt det jeg ikke er interessert i og omvendt Det skyldes stort sett aldersforskjellen mellom oss.. Huff, jaja .. om jeg holder ut får jeg gi meg selv en premie når dagen er omme
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2008 #8 Skrevet 25. november 2008 Pssj, slutt å grue deg, du har jo sjansen til å komme litt mer innpå ham i denne situasjonen. Kanskje han ikke er så ille som alle skal ha det til, kanskje han bare er sjenert, det hender ofte at det misforstås som overlegenhet. Uansett behøver du ikke føle deg mindreverdig men heller ta 'lead' når dere skal tilbringe tid sammen, så går det nok bedre enn du tror
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå