Gå til innhold

PMS- jeg er en heks to uker før mens! HJELP!!

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Stakkars familie som må slite med meg på disse dagene. Sitter her med verdens svarteste samvittighet for at jeg farer opp for bagateller og spyr ut av meg hvor forferdelig jeg har det. Det er så rart at man kan se så svart på ting det ene sekundet og det neste husker man ikke en gang hva problemet var...

Jeg føler at min PMS virkelig kan få meg i trøbbel snart, fordi jeg er veldig engasjert i skolen, og der kan diskusjonene bli ganske heftige når min periode er i gang. Jeg er forferdelig nærtagende og tar det meste av negative kommentarer veldig personlig. Etterpå sitter jeg der og angrer for at jeg gikk på møtet, eller at jeg i det hele tatt åpnet munnen. Jeg tror jeg holder på å miste forstanden. Jeg vet at det jeg mener ikke er helt på jordet, når det gjelder skolen, men jeg blåser meg opp og klarer ikke styre meg. Dette oppmuntrer hvertfall ikke skoleledelsen til å ta meg seriøst, og da står jeg igjen som en bråkmaker og kranglebøtte...

Har noen det på samme måte?

Jeg nærmer meg 40 år og hadde håpet at dette ble bedre med årene, men dette blir bare værre og værre!...

:evil: :evil: :evil: :evil: :evil:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker å ha lest om ulike kosttilskudd som hjelper.

Tror et tilskudd av magnesium, b-vitaminer, selen (mineraltilskudd generelt) skal hjelpe på.

Unngå salt mat.

Du kan også søke under Premenstruelle spenninger på ulike legeforum - f.eks. www.kvinnelegen.no

Jeg var ganske ille selv en periode i tjueårsalderen, men det gikk over. For det første lot jeg ikke humøret gå ut over andre - hadde en tendens, og syntes det var ille, brukte mye tid på å holde litt lav profil og ikke overreagere - altså bli bevisst på å dempe meg litt.

Men begynte også med tilskudd av magnesium og b-vitaminer - og tror hovedsaklig dette bidro til den største effekten. Nå opplever jeg ingen spenninger, og det er en befrielse. Kun timene før mensen starter, er jeg overfølsom og nærtagende. Men de timene greier jeg å stikke meg bort, gjemme meg bak en bok etc.

Fant en artikkel på www.helsenytt.no :

PMS

De hyppigste plagene går under navnet PMS eller premenstruelle spenninger: humørsvingninger, økt irritabilitet, aggressivitet, depresjon, søvnproblemer, følelse av oppblåsthet, vektøkning, hodepine, ømhet i brystene osv. 16 % har relativt store ubehag, og 6 % har så alvorlige besvær at de er nærmest invalidisert i dagene før de begynner å blø; noen kan få selvmordstanker, fobier eller være så ustabile at de ikke fungerer.

For de fleste starter ubehaget i uken før menstruasjonen, men for noen få kan det begynne like etter - og vedvare helt til neste slik at plagene kjennes nesten kontinuerlige. Kvinner mellom 30 og 40 år er mest utsatt, noe man mener har sammenheng med at denne gruppen har hyppigst eggløsning.

Forskere har funnet ut at PMS skyldes forandret væskebalanse i kroppen som følge av sykliske hormonsvinginger. Normalt vil væske fra blodårene sive ut i vevet mens vevsvæske siver inn i blodårene, og vanligvis er det likevekt mellom mengden vann og proteiner i blod og vev. Gjennom en normal menstruasjonssyklus er forandringene relativt små og balanserte, men hos kvinner med PMS blir det en ubalanse som resulterer i at mer vann siver over fra blodbanen til vevet i uken før menstruasjonen. De som har størst ubalanse, har også flest symptomer. Dette kan forklare både de fysiske og psykiske plagene. Det kan nemlig godt tenkes at væskebalansen i hjernen påvirkes på samme måte som ellers i kroppen.

Mosjon hjelper

Hittil er det ikke påvist noe middel som hjelper mot PMS. Noen kvinner synes de får hjelp med kosttilskudd som nattlysblomsolje, B6-vitaminer, kalsium, magnesium og sink, noen synes det hjelper å redusere inntaket av sukker, salt, kaffe og alkohol, og noen sverger til avslappingsteknikker som yoga. Forskere har funnet ut at sexlysten har flere topper i løpet av menstruasjonssyklusen, og at en av sex-toppene inntreffer få dager før menstruasjonen. Denne gangen knyttes den økede sexlysten til økende mengder progesteron, hormonet som er med å skape den ubalansen som kan gi PMS-plager. Orgasmesammentrekninger kan være med å lette følelsen av oppblåsthet som en slik ubalanse medfører.

- Det beste rådet mot PMS er sannsynligvis trim, sier Magnar Ulstein. - Når du er i bevegelse, øker blodgjennomstrømningen og reduserer hevelsen i vevet. Dessuten aktiviseres kroppens egne gladstoffer, endorfinene, som er med å bedre humøret.

---- ---- ----

Jeg vet jo ikke om du alt har prøvd alt dette, eller en del ? - men vet at helsekostforetninger har ulike urtetilskudd man kan prøve, som ikke er ramset opp i artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I KNOW THE FEELING :briller:

Det er faktisk ganske slitsomt - og gjett om man får dårlig samvittighet! Jeg har vært et "monster" i flere år, men har funnet min medisin: SONETERAPI!!

Jeg går nå fast en gang i måneden, og det har jeg gjort de siste fem åra. Fortell om plagene dine, så "tar de skikkelig på det hormonelle", som de sier. I tillegg bruker jeg noen urtetabletter: Herba Plus- PMS plus. Synes det hjelper...

Og så er det helt topp å ha en hel time med fotsoneterapi og aromaterapi for seg selv en gang i måneden. Det har absolutt vært verdt det for meg!! Så skåner jeg kanskje omverdenen litt.. :D

Lykke til!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du vente til du blir gravid.......eller kanskje du allerede vet det.

Jeg var i allefall helt grusom de 3 første mnd,under alle 3 svangerskapene.

Heks,ondskapsfull og skikkelig brølete.

Heldigvis er det gått over.Har perioder der jeg er litt rar enda.Men jeg har ikke den irritasjonen som jeg hadde.Folk turde ikke å snakke til meg nesten.

Trodde jo at man ble myk og glad i begynnelsen......men nei da.Ville helst drepe. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merket ingenting da jeg var gravid...

Men. Hadde en mistanke om at PMS var noe jeg kunne bruke som unnskyldning til å frese litt - tror at om vi hører og leser om dette, kan vi lett gjemme oss bak diagnosen... og fritas fra ansvar.

Men forskning viser at det er noe kroppslig som skjer. Likevel, tror jeg det kan bli en slags selvoppfyllende profeti - vi forventer å bli irritabel, og blir det lettere - av den grunn.

Anbefaler stadig mineraltilskudd, og moderat mosjon - gå turer. Lite salt er viktig, binder ikke vann i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Jeg har en venninne som hadde det på samme måte. Hun prøvde med akupunktur og dette hjalp noe. I dag går hun på P-sprøyta og både mensen og PMS er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Takk for mange gode råd!

Jeg har forsøkt mye av produktene innen naturmedisin, men ingenting ser ut til å hjelpe særlig på meg. Akupunktur og soneterapi høres fornuftig ut, og er verdt et forsøk.

At PMS er en unnskyldning for raseri, kan kanskje stemme for enkelte, men få, tror jeg. PMSen kommer på samme tid i syklusen hver måned, og ofte merker man ikke selv at man gradvis forandrer humøret. Når mensen er igang roer alt seg ned og man er som en helt annen person.

Jeg forstår veldig godt at folk som ikke er særlig plaget av dette tror at dette er oppspinn, og sterkt overdrevet, men tro du meg, det er et sant helvete når alt raser ukontrollert i kroppen. Det er vanskelig å leve med dette både for den premenstruelle og for omgivelsene. At ytre omstendigheter også spiller en rolle, tror jeg helt sikkert, for stress er en virkelig forsterkende faktor. Idenne perioden er man ikke akkurat i sitt mest positive hjørne, og når man er nærtagende og sårbar, blir det rett og slett for mye å hanskes med. Man går jo rundt som en tidsinnstilt bombe.

Jeg har to barn og nærmer meg de 40, så kanskje overgangsalderen kommer som en befrielse. Så en dokumentar om temaet på Discovery, og der fortalte de at de med sterkest PMS (ca 10%) vil gå en glansperiode i møte i overgangsalderen... Så da er det jo bare å glede seg, da. :ler:

Jeg prøver så godt jeg kan å styre meg, men når skaden likevel har skjedd, føler jeg meg som en drittkjerring og blir forferdelig lei meg for å ha oppført meg slik. Det er greit nok for en ektemann å vise forståelse, men barna blir veldig forvirret av det svingende humøret mitt. Har forsøkt å snakke med dem om det, men dette er for abstrakt for barna til å kunne begripe, selvfølgelig. Men jeg tror de forstår at det ikke er deres feil, hvertfall.

Nå er PMSen min over for denne gang og humøret er på topp igjen. Jeg gleder meg over sola som irriterte meg for to dager siden.

Det er ferie, sommer og alt er bare herlig. :briller:

Ønsker dere alle en riktig god sommer!!! Nå skal jeg nyte de to ukene jeg har igjen av goddagene mine før "uværet" begynner igjen...

Skal bestille time hos fotterapeuten umiddelbart.

:ler::ler::ler::ler::ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...