Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet dette kan virke provoserende for mange der ute, men jeg synes dere overdramatiserer noe vanvittig rundt det med utroskap.

Jeg gjentar likegodt svaret mitt til en annen her inne som opplevde utroskap. Jeg synes kvinner generelt er for dårlige til å sette seg inn i menns seksualitet og hvordan ting egentlig er for dem. Kjønnsmarkedet er veldig forskjellig for gutter og jenter. Jenter kan ha sex så lett de bare vil mellom forhold. Menn må slite livet av seg for å i det hele tatt på pult ei jente. Er det da riktig å forvente at han ikke skal benytte seg av muligheten når den for en gangs skyld byr seg...?

Sex er kanskje noe personlig, nært, fint, bla bla bla, for deg. Det er ikke nødvendigvis det for ham. Så fremt det ikke var følelser der for hun andre, og så fremt de ikke har mer kontakt, ville jeg ikke sett problemet med at han peila med pølsa i en eller annen tøtte. Shit happens. Kvinner har også mer sannsynlig for å være utro rundt eggløsningen. Selv om det blir for drøyt å hevde at vi er sånn rent biologisk så er biologien absolutt med som en drivkraft.

Husk at det med utroskap rett og slett er en sosialt konstruert forventning. Hvis han er utro blir du såret fordi du har sagt til deg selv at det er sånn det skal være, at man skal være trofast også videre. Dine forventninger møtes ikke, men i stedet for å ta et oppgjør med forventningene dine stempler du partneren som drittsekk. Vel. mennesket er ikke nødvendigvis skapt for livslangt troskap.

Når du ser på troskap som elementert antar du at man kan eie et annet menneske. Det kan man ikke. Men, man kan velge å tilhøre et annet menneske. Derfor er jeg selv trofast i forhold - fordi jeg føler at jeg tilhører partneren min. Men han eier meg ikke. Jeg er trofast fordi jeg VIL være det, ikke fordi samfunnet eller han sier at jeg MÅ.

Husk at det alltid er en grunn til at partneren er utro. Vedkommende har ikke vært emosjonelt eller seksuelt tilfredsstilt, eller trenger rett og slett litt spenning. Gjør det du kan for at forholdet blir bedre om du vil unngå at det skjer igjen. Shit happens, rett og slett!

Om partneren din har sex med andre betyr ikke det at du nødvendigvis er mindre verdt, et annetvalg etc av den grunn - det er det tankene dine som sier deg at du er, og de er et produkt av dine feilaktige forventinger. Man kan ikke eie et annet menneske!

Og gjett hva? Jeg er kvinne i midten av tyveårene, ikke en mann.... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke man skal være utro om man har blitt enige om ikke å være det, da bryter man jo faktisk tilliten. Heldigvis er kjæresten min enig med meg.

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg synes hele innlegget er zzzzzzzzzzzzzzzzzzz.

jeg har opplevd utroskap som resulterte i et barn, jeg har også vært den som har vært utro,så jeg har opplevd begge leire.

Jeg synes ingenting om å prøve å bagatellisere utroskap. Den som er utro må gjerne prøve å få det til å bety så lite som mulig. Men for den som får hele sin verden snudd opp-ned og hjertet knust så hjelper det lite med en liten tøtte i midten av tyveårene som sier "nå må du ikke bli lei deg og FØØØØØØØØLE så mye,for det er bare forventninger som samfunnet har skapt ang utroskap."

Vet du,jeg eier ikke min mann og han eier ikke meg. Men vi har en familie og barn å ta vare på. Da skal vi helst ha det bra med hverandre. Vi vet begge hvor mye det koster når partneren velger å knulle en annen. Det er noe vi opplever som vondt,fryktelig vondt. Jeg velger å avstå fra å knulle en annen,det samme gjør min mann. Den dagen en av oss ryker på dette området så er samlivet over. For vi har begge feilet før og dette er siste sjanse.Da er all tillit borte og uten tillit,ingen kjærlighet.

Det du bagatelliserer er ingen liten bagatell for våre barn. Så utroskap er ikke ubetydelig,det kan i mange tilfeller bety å få hele livet forandret for flere enn den som var utro.

Men jeg husker selv da jeg var eplekjekk i midten av tyveårene med flere elskere og et relativt likegyldig forhold til utroskap. Selvfølgelig hadde jeg det,jeg hadde jo ingenting verd å miste på den tiden.

Skrevet

Jeg synes dette er en grei måte å se det på, hvist man velger å være sammen eller velger å gifte seg, da velger man jo selv om man vil ha seksualiteten innenfor et forhold, det er et valg man må ta.

Hvist man vil ha sex med forskjellige partnere, da bør man velge å leve en singeltilværelse. Enkelt og greit.

Skrevet

synes det er trist av TS å se slikt på det. Du ender opp nok en ensom gammel mann/kvinne.

Heldigvis kjenner jeg ikke deg. Synes du dro streken litt stram her. Og trist at du ikke ser verdien av å ha en monogamt forhold med den du elsker. (kansje du aldri har blitt eller har elsket noen ).

Lykke til videre i ditt triste liv.

Gjest adriana27
Skrevet
Menn må slite livet av seg for å i det hele tatt på pult ei jente.

Hvordan forklarer du da at også attraktive menn som vasser i muligheter er utro?

Sex er kanskje noe personlig, nært, fint, bla bla bla, for deg. Det er ikke nødvendigvis det for ham. Så fremt det ikke var følelser der for hun andre, og så fremt de ikke har mer kontakt, ville jeg ikke sett problemet med at han peila med pølsa i en eller annen tøtte. Shit happens. Kvinner har også mer sannsynlig for å være utro rundt eggløsningen. Selv om det blir for drøyt å hevde at vi er sånn rent biologisk så er biologien absolutt med som en drivkraft.

Du mener mannen også hadde tenkt "shit happens" om dama hadde vært utro rundt eggløsning fordi det da er mer sånn rent biologisk?

Husk at det med utroskap rett og slett er en sosialt konstruert forventning. Hvis han er utro blir du såret fordi du har sagt til deg selv at det er sånn det skal være, at man skal være trofast også videre.

Det er ikke derfor jeg blir såret, nei.

Dine forventninger møtes ikke, men i stedet for å ta et oppgjør med forventningene dine stempler du partneren som drittsekk. Vel. mennesket er ikke nødvendigvis skapt for livslangt troskap.

Forventningene er basert på hva man har blitt enige om som utgangspunkt for forholdet. Har man et åpent forhold og begge er enige om det, har man forventninger deretter.

Når du ser på troskap som elementert antar du at man kan eie et annet menneske. Det kan man ikke. Men, man kan velge å tilhøre et annet menneske. Derfor er jeg selv trofast i forhold - fordi jeg føler at jeg tilhører partneren min. Men han eier meg ikke. Jeg er trofast fordi jeg VIL være det, ikke fordi samfunnet eller han sier at jeg MÅ.

Når jeg er i et forhold vil jeg også tilhøre partneren min, og da vil jeg bare være i et forhold med en som også vil tilhøre meg. Det handler ikke om å eie. Det blir et gjensidig tillitsforhold (ettersom jeg ikke er interessert i å være sammen med noen som ikke vil tilhøre meg), og ved utroskap brytes denne tilliten. Jeg sier ikke dermed at partneren MÅ noen ting som helst, men jeg blir veldig såret hvis det viser seg at han har sviktet det vi har satt som forutsetninger for at vi skal investere følelsesmessig i hverandre, og ikke har respekt for meg.

Husk at det alltid er en grunn til at partneren er utro. Vedkommende har ikke vært emosjonelt eller seksuelt tilfredsstilt, eller trenger rett og slett litt spenning. Gjør det du kan for at forholdet blir bedre om du vil unngå at det skjer igjen. Shit happens, rett og slett!

Tror du virkelig det alltid er sånn? Da tror jeg det er på tide du tar deg en tur ut i verden. Mange kvinner har gjennom mange år gjort alt de kunne for å tilfredsstille partneren, spenning og hva det ikke måtte være. Hvordan kan du da, med ditt syn på utroskap, forklare at så mange menn likevel velger å være utro? Kan det da ha noe med egoisme å gjøre, tror du?

Jeg har lyst til å spise sjokolade dagen lang jeg og, men jeg gjør det ikke! Man dør ikke av å kontrollere impulsene sine, det er ikke skadelig. Vi er tross alt mennesker og ikke dyr. (Ikke for det, til og med flere dyreraser er trofaste!)

Om partneren din har sex med andre betyr ikke det at du nødvendigvis er mindre verdt, et annetvalg etc av den grunn - det er det tankene dine som sier deg at du er, og de er et produkt av dine feilaktige forventinger. Man kan ikke eie et annet menneske!

Nok en gang: Det handler ikke om å eie, og forventninger kommer an på utgangspunkt/premisser.

Og? Det du skriver er ikke videre imponerende.

Skrevet

Nå er det i mange tilfeller ikke "kun sex" det dreier seg om. Det er mye løgn og bedrag som er like sårende. F.eks. hvis partneren finner på unnskyldninger for å dra på tur med elskeren i stedet for å prioritere familien når man for en gangs skyld har tid i en hektisk hverdag... Ofte kommer mange slike dimensjoner inn i bildet.

Og TS, har du opplevd utroskap? Mange sterke synspunkter i den ene eller andre retning kommer fra mennesker som ikke har følt det på kroppen selv. (Selv om jeg er enig i at mange er veldig kategoriske når de umiddelbart påstår at de aldri kunne tilgitt).

Når det gjelder sosialt konstruerte forventninger kan vi jo overføre mange av de samme argumentene til seksuelt misbruk. Er det nå så farlig at noen har tafset litt på deg mens du sov ut rusen på nachspiel?

Skrevet

Du snakker mest om mens utroskap. Er det også bagateller om kvinner er utro?

Hva med om mannen er den peneste i forholdet og har hele tiden tilgang på kvinner, mens kvinen har hatt færre partnere og er mindre tiltrekkende. Er det da mer ok at hun benytter seg av de få tilbudene hun har selv om hun er i et forhold?

Jo da rent objektivt sett så er kanskje utroskap ikke så galt, men det hjelper ikke på hvordan jeg føler det likevel. Du sier at du vil være tro mot din partner som ditt eget aktive valg. Vel, jeg vil ikke være sammen med en som ikke har dette samme ønsket med meg. Jeg vil ikke være sammen med en mann som ikke ønsker å være tro mot meg. Så enkelt er det! Jeg eier ham ikke, og tvinger ham ikke til noen ting, men jeg velger å ikke være sammen men menn som ikke ønsker å binde seg like mye til meg som det jeg gjør til dem.

Gjest Gjest_evy_*
Skrevet

Du kan umulig ha opplevd utroskap og konsekvensene selv, når du kan komme med slike lite gjennomtenkte utsagn.

Dette er en hån mot meg og mitt liv, som ble totalt snudd oppned da min eks var utro og jeg og ungene måtte flytte ut av huset vi hadde bygd sammen.

Han brukte forøvrig lang tid på å bestemme seg, meg eller den nye dama. Og holdt oss alle på pinebenken en lang stund etter eget forgodtbefinnende.

Konsekvensene av utroskapen for min del ble:

#belastningen med å flytte til et nytt sted

#ungene måtte bytte skole

# jeg måtte få meg ny jobb

# jeg fikk en kronisk sykdom pga alt stresset i forbindelse med skilsmissen

Og dette kalles: "pytt,pytt, er det så nøye da"?

Grow up!

Skrevet

Helt greit det ts, men velger en og pule på hvem man vil når man vil så får en til helvette se til og være SINGEL og spare en stakkars sjel for løgn og bedrag.

Hvis du vet med deg selv at du ikke er av den trofaste typen, så drit i og være i ett forhold da.

Skrevet
Jeg vet dette kan virke provoserende for mange der ute, men jeg synes dere overdramatiserer noe vanvittig rundt det med utroskap.

Jeg gjentar likegodt svaret mitt til en annen her inne som opplevde utroskap. Jeg synes kvinner generelt er for dårlige til å sette seg inn i menns seksualitet og hvordan ting egentlig er for dem. Kjønnsmarkedet er veldig forskjellig for gutter og jenter. Jenter kan ha sex så lett de bare vil mellom forhold. Menn må slite livet av seg for å i det hele tatt på pult ei jente. Er det da riktig å forvente at han ikke skal benytte seg av muligheten når den for en gangs skyld byr seg...?

Husk at det med utroskap rett og slett er en sosialt konstruert forventning. Hvis han er utro blir du såret fordi du har sagt til deg selv at det er sånn det skal være, at man skal være trofast også videre. Dine forventninger møtes ikke, men i stedet for å ta et oppgjør med forventningene dine stempler du partneren som drittsekk. Vel. mennesket er ikke nødvendigvis skapt for livslangt troskap.

La meg gjette, du er en psykologistudent som har latt deg beruse av pensum.

Dette innlegget var som en skrev under her ikke videre imponerende.

Du slenger bare rundt med litt diffuse begreper samtidig som du viser gjentagende at du egentlig vet nix og nada om emnet.

Klarer ikke helt å ta deg seriøst og jeg har også studert psykologi..

Prøv å bli bedratt ordentlig en gang, etter det kan du gjerne komme hit og skrive om aksept av utroskap.

Gjest Liker fakkler
Skrevet

Betent tema dettte, men høyst aktuelt. Omtrent anhvert innlegg her handler jo om utroskap. Og husk, I dagens samfunn er det omtrent like mange kvinner som er utro som det er menn.

Dette er store deler av noe jeg skrev i et annet innlegg.

Det er nå ikke slik at enhver kvinne og mann i dette land som faller i utroskapsfella, er psykopater eller sosiopater. Ei heller har de dårlige utviklede sjelelige evner ei heller er de egoister.

Klart at det finnes eksemplarer av de nevnte eksemplarene der ute, og noen er selvfølgelig så uheldige å havne borti dem og blir faktiske ofre.

Men i de fleste tilfeller av utroskap vil jeg anta at en stor del av skylden også ligger på hjemmebane. Ingen utroskaps historie er lik, derfor er det heller ingen fasit. Selv om det er mange her inne som tydelig tror det. ”Gå fra ham”, ”dette ville jeg ikke godtatt” osv… i den duren. Dømmende og lite reflekterte svar.

Tror neppe at det bare er utroskapsofre inne på disse sidene, så dere som har vært utro, stå frem og gi et mer nyansert bilde av hva som kan utløse et utroskap og ikke minst gi oss et innblikk i de sårede følelser etc. som ligger igjen også hos den som var / er utro.

Og ja da, jeg er kvinne, jeg har opplevd utroskap, jeg valgte å bli. Gikk fra ham først den dagen ( samme dag faktisk) jeg selv var utro, da skjønte jeg at det ikke var følelser igjen hos meg. Det er først når man har vært i en slik situasjon man vet noe om reaksjonsmønster, følelser osv. Men man kan ikke overføre egne følelser til andre. Deres situasjon er annerledes enn din, deres forhistorie er ulik din, deres følelsesliv er annerledes enn ditt.

Som venn / pårørende kan du bidra med å lytte, stille spørsmål, sette ting litt i perspektiv ( uten å ta side) men prøve å se saken fra flere sider. Ja, et sak om utroskap har også 2 sider, det er faktisk 2 mennesker i dette forholdet.

Les i seksualitets forumet da folkens.. der er det side opp og side ned om kvinner ( og noen menn) som år ut og år inn ser på partneres seksualitet som en plage, et press, de klager over manglende egen seksualitet eller mangel på lyst. Mon tro om ikke mang et utroskap bunner i et slikt forhold.

Ta ansvar for egen seksualitet, ta ansvar for egne følelser, respekter partneren din, og ikke minst skaff deg evnen til selvinnsikt. Utrolig mye problemer hadde vært løst om folk ville se egne feil også, ikke bare andre sine.

Våkn opp folkens, og tenk litt. Ingen har noen gang tatt skade av å forsøke å formulere mer enn en tanke, tenk to neste gang før du kaster ut et meningsløst svar.

Livet er ikke svart / hvit.

:yvonne:

Gjest adriana27
Skrevet
La meg gjette, du er en psykologistudent som har latt deg beruse av pensum.

Det tenkte jeg også :ler:

Skrevet

Jeg vet at min kjæreste hadde blitt fullstendig knust om jeg hadde vært utro. Det er ikke bare en antagelse, men gjentatte samtaler vi har hatt rundt dette med forhold og tillit.

...Gjør det ham til mindre mann?

Gjest Gjest_Unni_*
Skrevet

Utroskap er ikke noe annet enn mangel på respekt overfor partneren. En som er utro elsker heller ikke partneren sin høyt nok.

Gjest Liker fakkler
Skrevet

Utrolig hvor unyanserte dere alle er. Lest fasit i en bok elle noe?

Det er vel ingen som oppfordrer til utroskp, ingen vil vel bli sviktet, ingen vil svikte den man elsker.

Så ja, snakker man om det i en svart / hvit setting bli svaret akkurat så unyansert som de fleste her legger det frem.

Men tror trådstarter var ute etter litt mer nyanserte svar enn det de fleste her klarer å produsere.

Det er lov å tenke før man åpner munnen.

Hadde dere vært like "harde" og like lite villige til å forstå hvis det hadde vært deres beste vennine som satt og gråt på skulderen din og hadde vært utro?

:lete:

Gjest adriana27
Skrevet
Utroskap er ikke noe annet enn mangel på respekt overfor partneren. En som er utro elsker heller ikke partneren sin høyt nok.

/... elsker ikke seg selv høyt nok.. og man må jo som kjent elske seg selv før man kan elske andre ;) , eller elsker seg selv for mye, eller tror man elsker fordi man har "følelser for".

Gjest adriana27
Skrevet

Det er vel ingen som oppfordrer til utroskp, ingen vil vel bli sviktet, ingen vil svikte den man elsker.

Så ja, snakker man om det i en svart / hvit setting bli svaret akkurat så unyansert som de fleste her legger det frem.

Men tror trådstarter var ute etter litt mer nyanserte svar enn det de fleste her klarer å produsere.

Hadde dere vært like "harde" og like lite villige til å forstå hvis det hadde vært deres beste vennine som satt og gråt på skulderen din og hadde vært utro?

En ting er å forstå, noe annet er å akseptere eller tilgi. Jeg har ingen problemer med å FORSTÅ at folk (+sette meg inn i følelsene til folk som) faller for fristelser eller blir forvirret og ikke vet hva de vil, men jeg får ikke til å tilrettelegge for det, akseptere det, eller gjøre det enkelt for dem ved å støtte dem og hjelpe dem ihjæl. :lete: tilbake: Det er så mye som er så alt for lett nå til dags, man skal dulles og dikkes med, og det er en uting det der med at man skal kjempe for å få tilbake partneren etter at man har "gjort noe dumt som man angrer på", det er bare egoistisk nok en gang. Folk må lære å kontrollere seg selv uavhengig av følelser hit og følelser dit og følelser som blusser opp på en kant og forsvinner på en annen kant. Folk må lære seg å ikke være så avhengig av oppmerksomhet og "elsking" fra annet hold. "Ingen vil vel svikte den man elsker": Her må vi inn på selve definisjonen av "elsker", og hva det forutsetter av personlig modenhet.

Om min beste venninne hadde vært utro, så hadde hun fått empati (dersom hun ikke hadde vært en sånn som suger empati ut av en alle og enhver for å rettferdiggjøre sine egne handlinger ovenfor seg selv, og fortsette i samme primitive mønsteret), men hun hadde også fått en push mot å bli mer moden og reflektert. (Ikke "gå og vinn han tilbake, vis han at du angrer, stakkars dere to"- romantisk massepsykotisk crap) Noen smell må man få seg her i livet, det er til vårt eget beste.

Skrevet
Jeg synes kvinner generelt er for dårlige til å sette seg inn i menns seksualitet og hvordan ting egentlig er for dem. Kjønnsmarkedet er veldig forskjellig for gutter og jenter. Jenter kan ha sex så lett de bare vil mellom forhold. Menn må slite livet av seg for å i det hele tatt på pult ei jente. Er det da riktig å forvente at han ikke skal benytte seg av muligheten når den for en gangs skyld byr seg...?

Du har kanskje hatt lite attraktive partnere? Samtlige av mine partnere har hatt flere partnere, flere partnere mellom forhold, og fått flere tilbud om tilfeldig sex enn jeg har. Og jeg er ikke mindre pen.

Så fremt det ikke var følelser der for hun andre, og så fremt de ikke har mer kontakt, ville jeg ikke sett problemet med at han peila med pølsa i en eller annen tøtte. Shit happens.

Deg om det. Du setter ikke premissene for mine forhold.

Dine forventninger møtes ikke, men i stedet for å ta et oppgjør med forventningene dine stempler du partneren som drittsekk. Vel. mennesket er ikke nødvendigvis skapt for livslangt troskap.

Nå er du litt enkel. Jeg trenger ikke å ta et oppgjør med mine forventninger. Men en utro partner trenger å ta et oppgjør med sine egne løfter til sin kjæreste/samboer/ektefelle, sin egen ærlighet og sin respekt for andre.

Hvis en person, mann eller kvinne, ikke mener seg skapt for troskap, så er det hun eller hans ansvar, og ditto er ansvaret for at det kommer fram slik at partneren vet hva hun eller han har å forholde seg til.

Når du ser på troskap som elementert antar du at man kan eie et annet menneske.

Nei. Men vi har avtalefrihet. Og jeg er ikke forpliktet til å leve i et forhold som bryter med mine minstebetingelser. Når han lover troskap, uten å holde det, er det et brudd på premissene for forholdet. Han eier seg selv, men det betyr ikke at han kan gjøre hva han vil uten at det kan få konsekvenser for de relasjonene han har.

Husk at det alltid er en grunn til at partneren er utro.

Det utsagnet har null verdi. Utroskap er ikke uunngåelig, og man trenger på ingen måte ha det vondt eller være deprivert fra viktige behov for å få lyst på en attraktiv person.

Om partneren din har sex med andre betyr ikke det at du nødvendigvis er mindre verdt,

Selvfølgelig ikke, men det betyr at han blir mindre verdt for meg som partner, fordi han ikke respekterer meg, mine følelser og forholdet. Og jeg er da ikke interessert i å fortsette forholdet.

Alle har rett til sine meninger, uavhengig av kjønn og alder. I mine forhold vektlegger jeg at viljen til å respektere og ta vare på hverandre er tilstede, og prioriteres over å peile pølsa inn på flere, som du så sjarmerende kaller det.

Hva du ønsker fra dine menn skal jeg ikke legge meg bort i, men det burde gå begge veier, etter mitt syn.

Skrevet

Den eneste som skriver innlegg som en "fasit" her er TS, som bastant påstår at man kun føler svik og sorg på grunn av en sosial konstruksjon.

Det folk flest har skrevet handler om egne erfaringer, og egne erfaringer kan godt fungere som en liten pekepinn på hva man selv tenker om temaet.

Det er heller ingen her inne som skriver at utroskap er umulig å forstå! Veldig mange tilgir utroskap om partneren kommer krypende, men det gjør da ikke følelsene man sitter igjen med mindre vonde og mindre virkelige?

For å trekke TS sitt innlegg ut så kan man jo også gå så langt som å si at en god venns død egentlig ikke bør være så trist, for vennskap er bare en sosial konstruksjon. Sult bør man vel også heve seg over i og med at det kun er en kroppslig reaksjon fra naturens side.

Hele hovedinnlegget representerer for meg holdninger som burde vært forsvunnet for lengst. Det er faktisk også ganske diskriminerende for menn, med tanke på at menn blir fremstilt nærmest som primater som ikke klarer å gjøre annet enn å vifte rundt med kølla på grunn av en primitv sexdrift som ikke lar seg stoppe.

Nei, jeg tror jeg heller forholder meg til hva jeg og min kjære tenker om emnet, samt hvilke verdier forholdet vårt er tuftet på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...