Gå til innhold

Hva synes dere om sovemedisin til barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en sønn som sliter med å sovne om kvelden. Aktivitetsnivået er stort, dagene går i ett. Foreksempel kan jeg være ute med ham i timesvis med aktiviteter som for øyeblikket er akebakke kjøring i full galopp.

Han er under utredning for asberger/ adhd.

Nå vurderer jeg "lett sovemedisin" fordi han bare er 7 år og trenger mer søvn. Jeg er egentlig i mot slike preperater til barn men har begynt og inse at det kanskje kan være en løsning for ham, kroppen trenger mer hvile.

Noen som har synspunkter på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Har en sønn som sliter med å sovne om kvelden. Aktivitetsnivået er stort, dagene går i ett. Foreksempel kan jeg være ute med ham i timesvis med aktiviteter som for øyeblikket er akebakke kjøring i full galopp.

Han er under utredning for asberger/ adhd.

Nå vurderer jeg "lett sovemedisin" fordi han bare er 7 år og trenger mer søvn. Jeg er egentlig i mot slike preperater til barn men har begynt og inse at det kanskje kan være en løsning for ham, kroppen trenger mer hvile.

Noen som har synspunkter på dette?

Ved spesielle tilfeller kan det nok være en løsning. Jeg tror jeg hadde forsøkt det hvis legen hadde anbefalte i allefall...

Skrevet

Det er i all fall viktig å ikke ta lett på dette. I dag bruker 20.000 norske barn sovemedisin, og jeg er temmelig sikker på at ikke alle trenger det... Tror det ofte er foreldrenes bekvemmelighetsbehov som tvinger barna over på sovemedisin.

Skrevet
Det er i all fall viktig å ikke ta lett på dette. I dag bruker 20.000 norske barn sovemedisin, og jeg er temmelig sikker på at ikke alle trenger det... Tror det ofte er foreldrenes bekvemmelighetsbehov som tvinger barna over på sovemedisin.

Jeg vet det og tar IKKE lett på det. Det har ingenting med mitt bekvemmelighets behov å gjøre, jeg setter han først.

Det går ut på en liten kropp som har problemer med å falle til ro, men han trenger mer hvile.

Jeg vil selvfølgelig snakke med lege og spesial pedagog før jeg tar en avgjørelse.

Hadde vært til hjelp å høre om andre har erfaring med lignende.

Skrevet

Min sønn får Melatonin. Dette er ikke vanlig sovemedisin som for det meste er sterkt vanedannende.

Jeg tror det vanligste å gi barn er melatonin, dette er et hormon vi har i kroppen fra før, det regulerer døgnrytmen. Blant annet brukes det av pilter og annet flypersonell iflg overlegen på BUP. I usa selges det som helsekost.

Jeg tviler på at noen lege vil skrive ut tradisjonelle sovemidler til barn, spesielt ikke om søvnvanskene er kroniske. Slike skal jo kun brukes i en kort periode, mot forbigående søvnvansker. Ved bruk over lengre perioder blir kroppen tilvent, og man ender ofte opp med større problemer enn mann hadde i utgangspunktet.

Gjest Gjest_mor_*
Skrevet

Jeg har god erfaring med sovemedisin. Vi brukte vallergan i 2-3 uker og samtidlig la ned minuttpresise rutiner på alt rundt legging. Etter 2-3 uker sluttet vi og siden har barnet sovnet på en halv time, nå uten medisiner i over en måned. Vi holder beinhard på alle tidenen.

Barnet mitt er også under utredning og har hatt store vansker med å få kroppen til å ligge i ro i sengen og finne søvnen. Det har tatt 1-1,5 time i mange mange år.

Det var en tung beslutning fordi jeg ikke visste utfallet og hvilke ettervirkninger det ville ha på skolen dagen etter. Også tanker om det ville bli avhengig av medisiner for å sovne.

Vi har kanskje vært svært heldige ettersom jeg aldri ville ha trodd at barnet ville sovne selv på en halv time etter bare noen uker. Eller kanskje vi var/er flinke. Kanskje vil også problemene komme tilbake.

Gode tips før legging er et lett varmt måltid med varm melk og kanskje litt honning. Rolige aktiviteter mellom måltidet og resten av leggingen, som litt kortspill på kjøkkenbordet e.l. Boklesing om tiden blir overholdt rundt å kle av seg og tannpussing. Blikkklare regler for hva man har lov til etter at lyset er slukket.

Dette passer mitt barn, men vil kanskje ikke passe ditt. Nå har barnet mitt antageligvis ikke adhd, men har samme sympotmene, men av andre årsaker.

Du får legge en slagplan!

Lykke til

Skrevet

Vil takke for at dere delte erfaringer med meg:)

Skrevet

For oss ble sovemedisin selve redningen.

Det er lett å si at man skal være forsiktig med sånt, når man ikke har det på kroppen selv.

Mitt barn ble mer urolig jo mindre det sov, dette gikk utover hele hverdagen, lærevanskene ble større og annen adferd ble mer framtredende.

Det sier seg selv kroppen til et barn trenger endel søvn, og da trenger disse barna hjelp til å få ro i kroppen så de kan få sove.

Man kan prøve både melatonin, og vallergan før man evt går over på annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...