Gå til innhold

Et ufødt barn blir stjålet

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Nala_*
Skrevet

Jeg tror det var Special Victim Unit, og en sak som satte tankene i spinn.

En dame drar til en klinikk for å bli befruktet av hennes mann sæd, da den vanlige metoden ikke fungerer. Hun blir gravid, men 3 år etter dør barnet i en ulykke. Et par år etter ser hun datteren sin i en park. Håret, øynene, munnen...hun er identisk.

Hun DNA tester jenta, som viser seg å være henne datter. Legen på klinikken stjal eggene hennes og mannens sperm og befruktet en annen dame på klinikken. Hun har aldri gitt tillatelse om at eggene hennes kunne doneres bort. Jenta har blitt født og vokst opp hos denne familien, og er "deres" datter, men den biologiske moren går til rettsak, da egget og sæden som ble til denne jenta, tilhører henne og mannen.

I serien, så var den biologiske moren på vei til å vinne, da det ble bevist at barnet hennes ble "stjålet" av legen, enn om hun da bare var et egg. Foreldrene som oppfostret henne var flotte og gode, men de ble på en måte en tredjepart, da saken hovedsaklig handlet om moren, barnet og legen.

Nå ga den moren etter da hun så at datteren ville bli hos dem hun hadde kalt mamma og pappa...

Men om en ser bort fra følelser; Så er vel faktisk denne jenta den biologiske morens rettighet?

Eller?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg tror det var Special Victim Unit, og en sak som satte tankene i spinn.

En dame drar til en klinikk for å bli befruktet av hennes mann sæd, da den vanlige metoden ikke fungerer. Hun blir gravid, men 3 år etter dør barnet i en ulykke. Et par år etter ser hun datteren sin i en park. Håret, øynene, munnen...hun er identisk.

Hun DNA tester jenta, som viser seg å være henne datter. Legen på klinikken stjal eggene hennes og mannens sperm og befruktet en annen dame på klinikken. Hun har aldri gitt tillatelse om at eggene hennes kunne doneres bort. Jenta har blitt født og vokst opp hos denne familien, og er "deres" datter, men den biologiske moren går til rettsak, da egget og sæden som ble til denne jenta, tilhører henne og mannen.

I serien, så var den biologiske moren på vei til å vinne, da det ble bevist at barnet hennes ble "stjålet" av legen, enn om hun da bare var et egg. Foreldrene som oppfostret henne var flotte og gode, men de ble på en måte en tredjepart, da saken hovedsaklig handlet om moren, barnet og legen.

Nå ga den moren etter da hun så at datteren ville bli hos dem hun hadde kalt mamma og pappa...

Men om en ser bort fra følelser; Så er vel faktisk denne jenta den biologiske morens rettighet?

Eller?

Vl, jeg vil mene det, ja...!

Gjest Stjernedryss
Skrevet

Det er absolutt ikke riktig å stjele befruktede egg, men likevel synes jeg det ikke er riktig å ta denne jenta bort fra familien hun er født inn i. Hun har det jo godt der hun er nå, ingen grunn til å rippe opp i dette, men det er bra hun får muligheten til å vite hvem den biologiske moren hennes er da.

Skrevet

*Grøssgrøssgrøss* Fytti******* Barnet tilhører de foreldrene som "fødte" henne. Men ettersom biologisk opphav ble bestjålet (høres helt sjukt ut men..) så bør muligheten til kontakt etter fylte 18 være tilstede.

Skrevet

Her mener jeg barnets rett til aa vokse opp hos dem hun kjenner som sine foreldre maa staa sterkest, baade barnet og hennes foreldre er uskyldige.

Legen/sykehuset boer straffes og betale en klekkelig erstatning til den biologiske moren for aa ha brukt hennes egg.

Skrevet

I en slik sak, måtte jo hensynet til barnet veie tyngst. Barn er heller ikke foreldres eiendom.

Men hvordan kvinnen i denne serien kunne finne et barn som var identisk med hennes eget, virker litt mystisk for meg. Barn blir jo ikke tilnærmet identiske, genetisk sett, selv om de har samme foreldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...