Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 24. november 2008 #1 Skrevet 24. november 2008 Heisann! ...håper jeg poster i rett forum, men, men :o) Jeg funderer på å kjøpe og bruke tøybind for de dagene jeg ikke orker å bruke divacup'en, men har null erfaring med dette... Hmm, noen her som har prøvd det ut? Hvordan fungerer det egentlig? Helt likt som med engangsbind ala Libresse, bare at man legger dem til vask istedet for å kaste dem etter noen timers bruk? Og er det store forskjellen på de forskjellige merkene? Håper noen kan svare meg :o)
Malama Skrevet 24. november 2008 #2 Skrevet 24. november 2008 Loving them! De jeg har er sånnsett som "vanlige bind" ja, dvs, de festes med trykknapp som sitter på vingene, kneppes sammen under trusa rett og slett, siden det ikkeer lim på dem sånn som på engangs. Også skyller jeg dem i kaldt vann og putter til vask ja, i stedet for å kaste. Det finnes også varianter som er "to-komponent", der du selv velger hvor mye "innlegg" du vil legge i, for ulik sugekapasitet, men jeg foretrekker enkle alt-i-ett-varianter. Den stoooooore forskjellen fa libresse etc er at av papirbind blir jeg klam og føler meg våt og uren. (Uansett om det er blod i bindet eller ei, hvor mange ganger har jeg ikke lagt meg med bind fordi mensen var på vei, og våknet og trodd det var fullt og måtte byttes, bare for å oppdage at bindet var blendahvitt, men jeg var klam og våt? (Uregelmessig mens, så jeg la meg med bind når jeg antok den kanskje skulle komme, men den gjorde ikke nødvendigvis det.) Tøybind føles som ei myk, tykk truse, ikke klam og ekkel og kløende! Men, jeg har bare brukt dem på en mens da, så ble jeg gravid. Brukte tøybind til renselsen, og vurderer å skaffe en sånn menskopp av et slag som suplement når mensen etterhvert kommer tilbake. (For meg er det lett og naturlig å skulle vaske bindene, jeg bruker jo tøybleier på guttungen, så jeg bare kastet dem til vask sammen med bleiene.) 2
Daria Skrevet 24. november 2008 #3 Skrevet 24. november 2008 Jeg har brukt tøybind i 5 år (alt-i-ett-varianten, visste ikke at det fantes andre) og er helt enig med Malama -det er mye bedre enn engangsbind. Mer behagelig, bedre for huden og bedre for miljøet. Synes ikke det mye styr med vaskingen heller, det blir fort en vane.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 24. november 2008 #4 Skrevet 24. november 2008 Tusen takk for gode svar begge to! Da ble jeg mye mer motivert, må bare finne ut hvor jeg skal kjøpe det fra.. :o)
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2008 #5 Skrevet 25. november 2008 Men hva gjør dere når dere er på jobb da? Dere går vel ikke med det samme bindet i 8-10 timer? Det må jo lukte temmelig ille etter hvert... Og om dere skifter bind i løpet av dagen, så må dere jo oppbevare det brukte bindet i vesken til dere kommer hjem og får lagt det til vask :s Og hvorfor lekker det ikke gjennom? Jeg blør ganske kraftig, så jeg ser ikke for meg hvordan det kan la være å lekke.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 25. november 2008 #6 Skrevet 25. november 2008 Jeg har brukt tøybind i 5 år (alt-i-ett-varianten, visste ikke at det fantes andre) og er helt enig med Malama -det er mye bedre enn engangsbind. Mer behagelig, bedre for huden og bedre for miljøet. Synes ikke det mye styr med vaskingen heller, det blir fort en vane. Bedre for miljøet er hverken tøybind eller tøybleier. Det krever betydelige ressurser til vask (vann, strøm, vaskemaskin) samt vaskemiddler som ikke er miljøvennlig. OSV. Tøybleier - kaldt vann rengjør ikke bleier eller bind. Enda en link Langt mindre info om bind, men samme trend der. Når det er sagt så tviler jeg ikke på at de er mer behaglige og at de minske problemer som fukt og sopp.
Fi Skrevet 25. november 2008 #7 Skrevet 25. november 2008 Jeg har også vurdert å gå over til tøybind, for eksempel bruke tampong de første dagene og så bruke tøybind mot slutten når det blør mindre. Jeg vet ikke om det er andre som syr her, men legger i allefall ved noen linker til "sy selv" tøybind; http://shewhorunsintheforest.googlepages.com/008 http://www.burdastyle.com/howtos/show/85
Fjellrypa Skrevet 25. november 2008 #8 Skrevet 25. november 2008 Jeg bruker tøybind og mooncup, og foretrekker helt klart tøybind før papir. Når det gjelder miljø-effekten, så er det klart at at tøybind også må produseres, men de brukes mange ganger. Hjemme hos meg blir det veldig lite (ingen?) ekstra vask av at jeg bruker tøybind. De er jo ikke store, og jeg vasker likevel en del maskiner på 60 grader der jeg kan slenge dem med. Litt off-topic forresten, men siden det var nevnt miljøkostnader ved å dyrke bomull i den ene linken over: mange tøybleier lages ikke av bomull, men av bambus og hamp. Dette gir mindre miljøbelastning og bedre bleier, siden hamp og bambus holder mer fuktighet enn bomull. 1
Fjellrypa Skrevet 25. november 2008 #9 Skrevet 25. november 2008 Jeg glemte å svar på det med oppbevaring. Da jeg kjøpte mine, kjøpte jeg også en liten mappe til å oppbevare i. Den har et slags for i plast eller noe. Ingen luktproblemer så lenge jeg bruker den. Når det gjelder lekkasjer, så tror jeg det er litt forskjellige systemer. De jeg bruker har et sperrelag ytterst, jeg tipper at det er PUL.
Malama Skrevet 25. november 2008 #10 Skrevet 25. november 2008 Men hva gjør dere når dere er på jobb da? Dere går vel ikke med det samme bindet i 8-10 timer? Det må jo lukte temmelig ille etter hvert... Og om dere skifter bind i løpet av dagen, så må dere jo oppbevare det brukte bindet i vesken til dere kommer hjem og får lagt det til vask :s Og hvorfor lekker det ikke gjennom? Jeg blør ganske kraftig, så jeg ser ikke for meg hvordan det kan la være å lekke. Bytter det selvsagt, og har det i en pose som jeg stapper ned i veska, null problem. (Skyller det før jeg legger det dit, i kaldt vann fordi man bruker kaldt vbann mot blodflekker, ikke fordi jeg tror kaldt vann gjør bind og bleier rene, som en annen gjest indikerer) Miljøaspektet kan vi diskutere opp og ned i mente, det avhenger nok av hvordan man vasker og tørker det, og hvilke råmaterialer de er laget av, etc. Men jeg bruker tøybind pga komfort, og når jeg ikke orker klamme papirbind en uke hver måned (eller annenhver i mitt tilfelle med håpløs syklus) pakker jeg ikke inn gutten i tilsvarende i flere år. At papirbleier er et tonn søppel som bare må ligge på fyllinga i en mannsalder eller tre, som vi sparer naturen for (og renovasjonsselskapet betaler oss av den grunn 1000 kroner, så de mener i alle fall det er en god ide...) er en ren bonus. Men dette er vel irrelevant for trådstarter, som uansettt altså lurte på erfaringer, ikke miljø. 3
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2008 #11 Skrevet 25. november 2008 Hvor kjøper dere tøybindene? Og hvor mange trenger man eller har dere? Jeg har lyst til å prøve truseinnlegg først, er det noen dere kan anbefale?
Gjest Stjernedryss Skrevet 25. november 2008 #12 Skrevet 25. november 2008 Blir det lukt av tøybind/truseinlegg som med engangs, eller kan man bruke et tøytruseinnlegg en hel dag? Jeg føler at det blir mer lukt av vanlige bind/truseinnlegg fordi det blir så klamt, men tøybind tørker vel mer så man slipper lukt om man går med det lenge?
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2008 #13 Skrevet 25. november 2008 Bytter det selvsagt, og har det i en pose som jeg stapper ned i veska, null problem. (Skyller det før jeg legger det dit, i kaldt vann fordi man bruker kaldt vbann mot blodflekker, ikke fordi jeg tror kaldt vann gjør bind og bleier rene, som en annen gjest indikerer) Det var ikke det som var poenget! Om du hadde lest linkene så hadde du sett at en må vaske bleier/bind i kaldt vann for at de skal bli miljøvennlig!! Kjekt å sette seg litt inn i saken før en slenger med leppa, selvom en hakker på en gjest som ikke er medlem av klanen. Selvsagt bruker en kaldt vann for å fjerne blodflekker, det er da noen alle vet!
Gjest Stjernedryss Skrevet 25. november 2008 #14 Skrevet 25. november 2008 Det var ikke det som var poenget! Om du hadde lest linkene så hadde du sett at en må vaske bleier/bind i kaldt vann for at de skal bli miljøvennlig!! Kjekt å sette seg litt inn i saken før en slenger med leppa, selvom en hakker på en gjest som ikke er medlem av klanen. Selvsagt bruker en kaldt vann for å fjerne blodflekker, det er da noen alle vet! Dersom man vasker de sammen med resten av vasken blir det jo miljøvennlig. Det er jo ikke sånn at man vasker en og en bleie, eller et og et bind. Man samler jo gjerne opp opp mange før man vasker. Dessuten vasker man det gjerne sammen med annen 60 graders vask dersom man er litt miljøvennlig. 1
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2008 #15 Skrevet 25. november 2008 Dersom man vasker de sammen med resten av vasken blir det jo miljøvennlig. Det er jo ikke sånn at man vasker en og en bleie, eller et og et bind. Man samler jo gjerne opp opp mange før man vasker. Dessuten vasker man det gjerne sammen med annen 60 graders vask dersom man er litt miljøvennlig. Når det gjelder bind så er jeg enig i at de forsvinner i vasken. Men når det gjelder bleier så blir det MYE mer vask dersom en bruker tøybleier. Tassen her har opptil 10 skift pr døgn, ga opp tøybleier med en gang.
Malama Skrevet 25. november 2008 #16 Skrevet 25. november 2008 Junior her hadde også opptil ti skift for dagen i begynnelsen, nå har han ikke like mange. Jada, det blir litt mer vask, men likevel, det er nå engang slik at de lærde strides om hvorvidt dette med miljøet er slik eller sånn i denne sammenheng. Jada, det går med noe varmt vann og såpe, men likevel, nei, andre undersøkelser enn de du linker til, viser at tøybleier ER mer miljøvennlig likevel. Det avhenger helt av hvilke forutsetninger man legger til grunn. (En undersøkelse la til grunn at ungen brukte 3 papirbleier for dagen, i to år, men samtidig at man skule vaske ti tøybleier for dagen, i 3-4 år...) Men atter en gang, denne tråden handler om komfort og erfaringer med tøybind, ikke hvorvidt tøybleier er miljøvennlige. 2
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 2. desember 2008 #17 Skrevet 2. desember 2008 Oj, så plutselig at det var skjedd mye i tråden, jo :o) Angående miljøet så har jeg lest mye om miljøgevinstene da, så som påpekt, det var erfaringer jeg var ute etter. Men en ting til jeg lurer på, egentlig. Eller to :o) 1. kan man få kjøpt disse tøybindene på butikker, eller er det kun over nett? 2. får man med en "vask og stell"-instruks? Har litt noia for å overføre bakterier, så hele gevinsten med "bedre for kroppen" forsvinner ut vinduet... skjønner at dette spørsmålet virker helteit, menmen.... :o)
Malama Skrevet 2. desember 2008 #18 Skrevet 2. desember 2008 Jeg vet ikke om noen butikker som selger dem, men mange nettbutikker. Vask og stell-instruksjoner medfølger vel i noe grad i alle fall, men enkelt sagt: Skyll i kaldt vann etter bruk (mot flekker, skyller dessuten ut en god del bakterier så de ikke får ligge der og formere seg) Oppbevar på ett eller annet egnet vis frem til vask. (Hva som er egnet avhenger litt av hvor lenge det er til du vasker da. Noen oppbevarer i vann, evt med salt i, igjen mot flekker, andre lar dem tørke og putter i skittentøyet. Jeg putter dem i bleievaskposen, som vaskes annenhver dag, siden jeg har tøybleiebaby) Vask på 60 grader (det holder, du kan for all del kokvaske, men det trengs ikke) 3
Gjest Borghild Skrevet 5. desember 2008 #20 Skrevet 5. desember 2008 Æææææææææææh! Nå blir jeg sikkert likvidert her men tøybind høres skikkelig ekkelt ut! Og må jo bli vått og ekkelt. Og lukte. Uff syns jeg lukter stanken lang vei! Nei, takke med til tamponger! Tror ob er laget av organisk materiale.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå