Gå til innhold

Inkompetente NAV

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg må bare få ut litt frustrasjon.

Utbetalingsdatoen min for sykepenger er den 25. hver måned. Da skal jeg ca 11 000kr.

25 oktober fikk jeg ingenting, da de hadde tullet i papirene. Så ble jeg lovet utbetaling 4. november. Jeg gikk da i 10 dager med 38kr på kontoen.

Dagen før 4. november ringte jeg for å trippelsjekke, da mente de at jeg manglet sykemelding for en to ukers periode. Noe jeg ikke gjorde. Jeg måtte møte opp på NAV-kontoret ved åpningstid den 4. november med kopier av sykemeldingen jeg allerede hadde sendt inn til de, og viste datoene jeg var sykemeldt. "Åja, det var rart." sa de, og jeg fikk pengene mine.

I dag, 25 november fikk jeg 9000kr i stedet for 11 000kr. Hmmm!

Kan det ikke gå EN måned der utbetalingen kommer som den skal?

Det skal også sies at jeg har ringt minst 3 ganger før hver utbetalingsdato for å sjekke at alt er som det skal være. Annenhver gang sier de ja og nei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et lite tips i forhold til NAV er å ta vare på ALT av dokumentasjon, for der forsvinner ting fort av en eller annen grunn.

Skrevet
Et lite tips i forhold til NAV er å ta vare på ALT av dokumentasjon, for der forsvinner ting fort av en eller annen grunn.

Ja, jeg gjør det... det er likevel bare så irriterende å måtte synse og ordne så masse opp i ting når de gjør feil og "roter bort" ting.

Jeg var på møte med en saksbehandler i september, da tok hun kopi av sykemeldingsarket de hadde "rotet bort" i oktober, mens jeg så på. Hun la det i skuffen med filene mine mens jeg så på. Likevel hadde de ikke det arket når jeg ringte og ba dem se en gang til på det arket siden de hadde gjort feil.

Den morningen jeg måtte levere kopien min av sykemeldingen krevde jeg å møte den samme saksbehandleren, og gi det in person for å vite at det faktisk kom fram i tide.

"Jeg går bare og tar en kopi av denne jeg da".

HEH.....

Skrevet

...og grunnen til at hun måtte ta kopi av den i september (den rosa delen som jeg skal ta vare på) var fordi de hadde "rotet bort" den som legen/arbeidsgiveren sender til NAV.

Skrevet

Sånn er det når man bor i et land der 25 % av befolkningen i arbeidsfør alder lever på trygd. Mange papirer å holde orden på. ;)

Skrevet

Jeg tror det er helt riktig, som det skrives over her.

Jeg hjelper av og til en ressursvak person i forholdet til NAV.

Det mest utrolige kan sies og gjøres derfra.

Til daglig, så jobber jeg i et firma, som er avhengig av å ha gode daglige relasjoner til våre kunder.

Hadde det vært tonen å oppføre oss slik jeg har opplevd av og til fra NAv, så hadde vi ikke hatt en kunde igjen.

Jeg tror vel litt at det er systemsvikt.

Men faktisk, så vil jeg påstå at i enkelte tilfeller jeg har opplevd, så er det inkompetanse og udugelighet.

Måtte bare si det.

Skrevet

Helt utrolig hvor mye rot du har vært utsatt for, Aneetah!

Sånn skal det IKKE være!

Skrevet

Argh,vil bare si til deg Aneetah; Jeg skjønner frustrasjonen din så utrolig godt! Nå har jeg ikke vært borti i så elendige forhold som deg men jeg har opplevd at de har rotet bort papirer og jeg må gå papirmølla omigjen. Bare det er veldig stressende.. Man føler seg allerede liten og hjelpesløs og gjør de en feil så er det deg som klient det går utover. En venninne av meg fikk vite at hun hadde krav på dagpenger,så hun skaffet alle nødvendige opplysninger og leverte søknad,ventet leeenge på svar så viste det seg at de hadde rotet bort søknaden med alle papirene. da måtte hun gjøre alt omatt og etter en mnd hvor hun enda ikke hadde hørt noe tok hun kontakt med dem og fikk vite at hun hadde da alldeles ikke krav på dagpenger! Navdama spurte om venninna mi hadde søkt på alle mulige jobber og venninna mi svarte at det var få jobber innen det yrket hun er utdannet innenfor som var ledige. Navdama mente at det burde hun ha tenkt på på forhånd..Koslig svar..

Skrevet

Ja, jeg får helt fnatt.

Samtidig vet jeg at det finnes langt verre tilfeller enn mitt, der folk faktisk ikke får utbetalt noe i det hele tatt. Så jeg er jo glad for at jeg faktisk får noe, det burde bare være så unødvendig at det skal være så rotete.

Man føler seg som Kråkaa sier liten nok, jeg føler meg som en kvise på samfunnets rumpe som går på trygd for tiden... men når jeg må mase og gråte meg til penger hver måned attpåtil er det ikke noe særlig.

Vi er ikke sykemeldte for at vi skal gjøre NAV-ansatte sine jobber!

Skrevet
Ja, jeg får helt fnatt.

Samtidig vet jeg at det finnes langt verre tilfeller enn mitt, der folk faktisk ikke får utbetalt noe i det hele tatt. Så jeg er jo glad for at jeg faktisk får noe, det burde bare være så unødvendig at det skal være så rotete.

Man føler seg som Kråkaa sier liten nok, jeg føler meg som en kvise på samfunnets rumpe som går på trygd for tiden... men når jeg må mase og gråte meg til penger hver måned attpåtil er det ikke noe særlig.

Vi er ikke sykemeldte for at vi skal gjøre NAV-ansatte sine jobber!

Kjære deg, det er ingen skam å være sykemeldt, det er noe stort sett alle er av og til. Det er lov å være syk!

Og du, NAV-ansatte er også sykemeldte, NAV har sykefravær som alle andre bedrifter. Jeg jobber selv i NAV, og er delvis sykemeldt for tida.

De som skulle skamme seg er derimot de som ikke greier å betale ut penger i tide, for de gjør ikke jobben sin. Som sagt er det pri1 å betale ut penger til de som skal ha direkte utbetaling fra NAV, og du burde slippe å mase om det.

Skrevet
Kjære deg, det er ingen skam å være sykemeldt, det er noe stort sett alle er av og til. Det er lov å være syk!

Og du, NAV-ansatte er også sykemeldte, NAV har sykefravær som alle andre bedrifter. Jeg jobber selv i NAV, og er delvis sykemeldt for tida.

De som skulle skamme seg er derimot de som ikke greier å betale ut penger i tide, for de gjør ikke jobben sin. Som sagt er det pri1 å betale ut penger til de som skal ha direkte utbetaling fra NAV, og du burde slippe å mase om det.

ååå. er du saksbehandler?

Skrevet

Jeg leste meldingen din, men av en eller annen grunn gikk det ikke an å svare privat :/ Merksnodig. Men det jeg ville si var at det varmer i hvert fall dette frustrerte hjertet med litt medfølelse fra en NAV-person selv om det ikke er her i området engang... :)

Skrevet
Jeg leste meldingen din, men av en eller annen grunn gikk det ikke an å svare privat :/ Merksnodig. Men det jeg ville si var at det varmer i hvert fall dette frustrerte hjertet med litt medfølelse fra en NAV-person selv om det ikke er her i området engang... :)

Godt å høre det:)

Skrevet

Jeg har bare opplevd tull og rot med NAV etter at de ble hetende NAV.

Min nye hobby nå føler jeg er å skrive klager til NAV.

Tar gjerne opptil 3 mnd ventetid på en søknad og 6 mnd ventetid på en klage.

I mellomtiden går du der da uten penger :tristbla::nei:

NAV er tragiske.

Gjest Konservativ Mann
Skrevet

Mine største frustrasjoner i jobben er gjerne knyttet til NAV og deres lempfeldige holdning til jobben og livet generelt.

Eksempel:

Meg på telefon til saksbehandler nr. 293848 i NAV (fritt sitert):

"Seks måneders ventetid for å behandle en liten fillesak sier du, javel, men nå har det da sannelig gått over åtte!"

Nav:

"Sier du det? Det høres ikke bra ut".

Meg:

"Har dere noen formening om når klagen faktisk blir behandlet?"

NAV:

"Nå fikk jo du tilsendt saksmappen i dag og uten den kommer vi i hvert fall ikke videre. Var det noen dokumenter der du føler du har behov for?"

Meg:

"Nei i grunn ikke, sender den i retur i dag." Men hvorfor, hvorfor, HVORFOR (!!!!) sender NAV fra seg hele saksmapper utelukkende bestående av ORIGINALDOKUMENTER når advokater og andre ber om innsyn!? Hva med å sende en kopi!

Den eneste grunnen jeg kan se er at de da kan henvise til at mappen er til utlån og dermed bruke dette som en unnskyldning for ikke å jobbe videre med saken inntil den kommer i retur!

Jeg venter fortsatt på svar, AAAARRRRGHHHH!!!!!

Eksempel 2:

Sitat NAV:

"Saken har tatt uforholdsmessig lang tid da vi ved et uhell mistet hele trygdemappen til XXXX". Kanskje fordi dere sender originaldokumenter rundt i hytt og gevær!?

Eksempel 3:

Saksmappen har blitt sendt fra Trygderetten til NAV i XXX kommune, derfra videre til NAV i kommune YYYY, så til kommune ZZZZ, for så å bli sendt til avdeling for bilsaker, for så å bli sendt til meg etter vanvittig mye om og men.....

Skattemyndigheter og Statens Kartverk er imidlertid svært effektive og hjelpsomme, og det er sjelden jeg ser slik slendrianoppførsel fra den kanten.

Skrevet
Mine største frustrasjoner i jobben er gjerne knyttet til NAV og deres lempfeldige holdning til jobben og livet generelt.

Eksempel:

Meg på telefon til saksbehandler nr. 293848 i NAV (fritt sitert):

"Seks måneders ventetid for å behandle en liten fillesak sier du, javel, men nå har det da sannelig gått over åtte!"

Nav:

"Sier du det? Det høres ikke bra ut".

Meg:

"Har dere noen formening om når klagen faktisk blir behandlet?"

NAV:

"Nå fikk jo du tilsendt saksmappen i dag og uten den kommer vi i hvert fall ikke videre. Var det noen dokumenter der du føler du har behov for?"

Meg:

"Nei i grunn ikke, sender den i retur i dag." Men hvorfor, hvorfor, HVORFOR (!!!!) sender NAV fra seg hele saksmapper utelukkende bestående av ORIGINALDOKUMENTER når advokater og andre ber om innsyn!? Hva med å sende en kopi!

Den eneste grunnen jeg kan se er at de da kan henvise til at mappen er til utlån og dermed bruke dette som en unnskyldning for ikke å jobbe videre med saken inntil den kommer i retur!

Jeg venter fortsatt på svar, AAAARRRRGHHHH!!!!!

Eksempel 2:

Sitat NAV:

"Saken har tatt uforholdsmessig lang tid da vi ved et uhell mistet hele trygdemappen til XXXX". Kanskje fordi dere sender originaldokumenter rundt i hytt og gevær!?

Eksempel 3:

Saksmappen har blitt sendt fra Trygderetten til NAV i XXX kommune, derfra videre til NAV i kommune YYYY, så til kommune ZZZZ, for så å bli sendt til avdeling for bilsaker, for så å bli sendt til meg etter vanvittig mye om og men.....

Skattemyndigheter og Statens Kartverk er imidlertid svært effektive og hjelpsomme, og det er sjelden jeg ser slik slendrianoppførsel fra den kanten.

snøft.

det er nesten sånn at det frister å presse meg selv ut i jobb snarest for å slippe å lure på om jeg får penger eller ikke.

Skrevet

NAV er tragiske.

Jeg er langtidssykemeldt og har fire ganger fått feil utbetalte sykepenger, måtte mase for å få riktig utbetaling. Ikke noe gøy nei, særlig ikke når man lever på et stramt budsjett der hver krone er verdifull.

Men samtidig har jeg forståelse for de ansatte på NAV. De sliter med byråkrati og omstillingsproblemer, de er underbemannet og har en del sykemeldinger pga kaoset sammenslåingen skapte. Det kan ikke være lett å være ansatt der heller, jeg misunner dem ikke.

Skrevet
Jeg er langtidssykemeldt og har fire ganger fått feil utbetalte sykepenger, måtte mase for å få riktig utbetaling. Ikke noe gøy nei, særlig ikke når man lever på et stramt budsjett der hver krone er verdifull.

Men samtidig har jeg forståelse for de ansatte på NAV. De sliter med byråkrati og omstillingsproblemer, de er underbemannet og har en del sykemeldinger pga kaoset sammenslåingen skapte. Det kan ikke være lett å være ansatt der heller, jeg misunner dem ikke.

Du har helt rett, det er mye kaos pga omstillingen og alle endringer som stadig kommer.

Og det er godt at folk har forståelse (innen rimelighetens grenser) for at ikke alt er helt på stell til enhver tid.

Generelt til alle:

Det lokale NAV-kontoret er bare en liten del av hele systemet. Og NAV-kontoret driver kun med oppfølging nå, ikke vedtak. Det eneste NAV-kontoret fortsatt utbetaler er sykepenger og reiseregninger.

Alt som har med vedtak og andre utbetalinger å gjøre, er det forvaltningsenhetene som styrer, NAV-kontoret sender saker over dit når de er registrerte.

Sånn sett har NAV-kontorene ingen styring på saksbehandlingstid i forskjellige typer saker, i alt fra foreldrepenger til søknad om rehabilitering eller uførhet. Likevel er det NAV-kontoret brukeren skal forholde seg til. Det blir rot av sånt.

Forvaltningsenhetene er såvidt oppe og går nå, de ble opprettet etter mange av NAV-kontorene, og de sliter med å få unna arbeidet. Derfor er det flere mnd ventetid på mange saker. NAV-kontorene har også måttet avgi verdifull kompetanse til forvaltningsenhetene (folk har måttet gå over dit), noe som gjør at mange NAV-kontor har store hull i kompetansen.

Sånt fører til dårlige opplevelser for brukerne.

En annen ting er at NAV er avhengig av at andre gjør jobben sin for at vi skal kunne gjøre jobben vår, f.eks utbetale sykepenger. Eller for at forvaltningsenheten skal kunne fatte vedtak. Arbeidsgiver må f.eks sende skatte-og inntektsopplysninger til oss. Uten det vet vi ikke hva vi skal utbetale. Noen arbeidsgivere er flinke til å følge opp dette, andre må mases på.

Når det gjelder f.eks søknad om rehab-penger, må man vente på legeerklæring.

Det er ikke rart at mange klager på NAV nå for tiden, det er et styr uten like, og det er brukerne det går utover. Det er irriterende for oss som jobber i NAV når vi hører sjefene våre si at alt går så bra, vi vet hvordan virkeligheten er.

Heldigvis greier vi å gi noen positive opplevelser også! Og jeg tror at brukerne på sikt vil få flere gode opplevelser enn før etatene ble slått sammen. Å kunne jobbe sammen for å kunne finne den best mulige løsningen for brukeren er noe vi ser effekt av allerede. Og vi har faktisk mange fornøyde brukere også.

Skrevet

Mitt møte med NAV da jeg var sykemeldt i to måneder var frustrerende.

Jeg skulle også ha sykepenger den 25. og ringte selvsagt og purret da jeg ikke hadde mottatt noe den 27. Jeg fikk da snakke med saksbehandler som viste seg å være av østeuropeisk opprinnelse og snakket svært dårlig norsk, noe som gjorde kommunikasjonen med vedkommende svært vanskelig. Hun sa at de ikke hadde mottatt inntekts-/skatteopplysninger fra arbeidsgiver og ba meg sjekke om dette var sendt.

Jeg ringte da lønningsansvarlig, og hun sa at dette hadde hun sendt sammen med kravet om sykepenger da arbeidsgiverperioden utløp tre uker tidligere.

Jeg ringte nok en gang til NAV, fikk nok en gang snakke med saksbehandler og ba henne sjekke en gang til, siden de hadde mottatt kravet om sykepenger skulle de jo også ha fått inntekts-/skatteopplysningene mine, lønningsansvarlig hadde jo sendt disse to tingene sammen.

Dagen etter ringte hun tilbake og sa at joda, de hadde fått opplysningene, men de var "feil", uten at hun klarte å si hva problemet var. Jeg fikk beskjed om å ringe lønningsansvarlig nok en gang og be dem om å sende korrekte opplysninger.

Jeg snakket nok en gang med lønningsansvarlig, hun ble temmelig oppgitt, jeg jobber i et stort firma med over 1000 ansatte på landsbasis så det var jo ikke akkurat første gang hun sendte inntekts-/skatteopplysninger til NAV. Hun sa hun skulle ta kontakt med saksbehandler og finne ut hva problemet var. Det viste seg at det ikke var noe problem i det hele tatt, saksbehandleren hadde "sett feil".

Jeg fikk sykepenger til slutt, men det gikk en uke over tiden. Det var slitsomt og frustrerende å måtte bruke så mye tid på dette når jeg faktisk var syk og hadde behov for å hvile.

Skrevet

NAV er tragiske.

Det er vel kanskje fordi teorien om NAV; reformen og den nye loven, er et stort steg framover..Det som gjør NAV i praksis så ille, er at de ikke har fått bevilgninger fra politikerne tilsvarende de oppgaver de er satt til å gjøre. Dette forsvarer på ingen måte oppførse/behandling av kunder, men rett kritikken der den hører hjemme. SKriv brev, klag til politikere, og krev mer midler til NAV. Det nytter ikke opprette en slik gigantisk ordning uten å samtidig stille pengene som trengs til disposisjon!

Det er forøvrig klageorgan på avgjørelser og behandling, som det er mulig å benytte seg av :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...