Gjest Gjest_tussi_* Skrevet 24. november 2008 #1 Skrevet 24. november 2008 Legger merke til at ved alle idrettsarrangementer hvor ungene deltar er det nesten ingen som takker i hånden lenger. De bare røsker til seg premie eller diplom og sier ikke takk engang. Dette er blitt så vanlig at jeg ser de som deler ut premiene blir nesten litt sjokkert dersom en unge kommer frem med hånden for å takke. Er jeg gammeldags som reagerer på dette? Jeg synes de bør takke i hånden selv om det "bare" er en diplom de får. De blir jo ropt opp med navn og greier....
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2008 #2 Skrevet 24. november 2008 På de idrettsarrangementene jeg deltar på (karate) takker da alle ungene ved å ta i hånden og full pakke. Som seg hør og bør.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2008 #3 Skrevet 24. november 2008 Foreldrene er for slappe til å lære barna sine dette. Det er veldig uhøflig å ikke takke.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2008 #4 Skrevet 24. november 2008 Når jeg var liten så tok jeg handen, neiet og takket pent, og det er ikke en gang så mange år siden ( er 23 ). Har sett mange arrangementer i dag der ungene bare drar til seg som ts sier, og ikke sier takk en gang. Syns det er trist å se på nesten, de har jo tross alt fått oppmerksomhet og greier. Ett diplom er en premie det også, selv om det "bare" er ett diplom.. Slappe foreldre, burde vært påbudt med den slags oppdragelse.
Gjest imli Skrevet 24. november 2008 #5 Skrevet 24. november 2008 Er nok foreldrene som svikter her ja...
Gjest Eurodice Skrevet 24. november 2008 #6 Skrevet 24. november 2008 Jeg var tilstede ved en borgerlig konfirmasjon ifjor. Det var en høytidelig og stilig seremoni helt til diplomutdelingen. Det var ikke mange av konfirmantene som hadde lært alminnelig høflighet og gode manerer, så det ut til. Av de ca. 60 unge menneskene så jeg én gutt som tok i hånden og bukket dypt, to-tre andre som tok i hånden og avleverte et knapt synlig bukk, to jenter som neiet og tok i hånden, alle de andre konfirmantene leverte slappe håndtrykk. Noe som faktisk sjokkerte meg, var buing og skråling fra salen da konfirmantene mottok diplomene sine. Foran meg satt et besteforeldrepar (antar det var det), som reiste seg da deres gutt mottok diplomet, mannen hoide verre og veivet med armene. For mitt vedkommende ble den til da høytidelige stemningen brutt. Er det vanlig med den slags oppførsel ved en konfirmasjon?
camilla* Skrevet 24. november 2008 #7 Skrevet 24. november 2008 Da jenta mi gikk på "kari g Jørns danseloft" så a det såpass mange barn som skulle få premie i løpet av kort tid at de stilte seg opp seks voksne med en haug med premier og så m åtte barna løpe bort og hente den. Skikkelig kaos. Men ellers på andre ideretts-arrangemang vi har vært på, så blir de ropt opp, kommer frem, tar i hånden og det hele er veldig høytidelig.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2008 #8 Skrevet 24. november 2008 Jeg var tilstede ved en borgerlig konfirmasjon ifjor. Det var en høytidelig og stilig seremoni helt til diplomutdelingen. Det var ikke mange av konfirmantene som hadde lært alminnelig høflighet og gode manerer, så det ut til. Av de ca. 60 unge menneskene så jeg én gutt som tok i hånden og bukket dypt, to-tre andre som tok i hånden og avleverte et knapt synlig bukk, to jenter som neiet og tok i hånden, alle de andre konfirmantene leverte slappe håndtrykk. Noe som faktisk sjokkerte meg, var buing og skråling fra salen da konfirmantene mottok diplomene sine. Foran meg satt et besteforeldrepar (antar det var det), som reiste seg da deres gutt mottok diplomet, mannen hoide verre og veivet med armene. For mitt vedkommende ble den til da høytidelige stemningen brutt. Er det vanlig med den slags oppførsel ved en konfirmasjon? Ikke det jeg vet, husker hvertfall ikke det fra sist jeg var med og så på en slik...
Trampe Skrevet 24. november 2008 #9 Skrevet 24. november 2008 Man skal da ta i hånden og takke når man får noe. Bukking synes jeg blir for gammeldags, men jeg tar i hånden hvis jeg får noe. Med mindre det er fra familien. Mannens familie tar hverandre i hånden og takker på julaften og bursdager, det synes jeg blir stivt og rart.
FrizzleSizzle Skrevet 24. november 2008 #10 Skrevet 24. november 2008 Ja, her har nok foreldrene en jobb å gjøre, men følger det ikke visse "etiske" kjøreregler med idretten også? Synes de kunne spandere på seg litt enkel dressur om korrekt oppførsel ved arrangement og premieutdeling.
Gjest imli Skrevet 24. november 2008 #11 Skrevet 24. november 2008 Ja, her har nok foreldrene en jobb å gjøre, men følger det ikke visse "etiske" kjøreregler med idretten også? Synes de kunne spandere på seg litt enkel dressur om korrekt oppførsel ved arrangement og premieutdeling. Enig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå