Gå til innhold

ebay

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_klara_*
Skrevet

Jeg har sett så mye pent på ebay, men jeg er litt skeptisk til å handle der, siden jeg ikke vet hvordan jeg skal gjøre det.. Er det noen her som kan forklare meg hvordan jeg gjør det?.. har laget meg en brukernamn og passord.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er så lenge siden jeg har handlet på ebay, at jeg husker ikke gdt nok til å forklare noe. Spør på bryllupsforumet. Brudene der er en racer på ebay som regel :)

Skrevet

1. Du registrerer deg på ebay.com og får brukernavn og passord, som du allerede har gjort

2. Du registrerer deg på paypal.com, hvor du har seperat brukernavn og passord, men paypal og ebay samarbeider og er "linket" med hverandre

3. Du finner en ting du vil kjøpe. Det finnes to typer annonser. Den ene er "Buy it now", da er tingen din med en gang du har trykket på at du vil kjøpe det.

Den andre er auksjoner, og du må by, og folk kan by over deg helt til slutten av auksjonen. Her anbefaler jeg å kun by på ting som er helt i slutten av auksjonstiden, jeg byr når det er feks 5 minutter igjen, da slipper jeg som regel at folk byr over meg og jeg taper auksjonen.

Men som regel kjøper jeg bare ting på "Buy it now", for da slipper jeg auksjoner.

4. Når du har vunnet en auksjon (eller trykket på buy it now) må du betale. Dette er veldig enkelt. Du trykker på en knapp hvor det står "Pay now", og paypal-siden kommer opp. Du skriver inn brukernavn og passord, trykker på den auksjonen du vil betale for, og trykker igjen på "Pay now"

Ferdig!

Alt av adresser, kredittkortnummer osv er allerede lagt inn på paypal-kontoen (som er veldig, veldig sikker å bruke) så i motsetning til andre nettbutikker trenger du ikke å fylle ut masse informasjon og fumle fram kredittkortet ditt hver gang du kjøper noe.

Det er bare buy now - pay now - logg inn - pay now.

Skrevet

og du, ikke vær skeptisk! :)

Jeg har handlet klær, cder og dippedutter der i flere år uten et eneste problem.

Man legger igjen feedback (hvis man vil) etter at man har fått i posten det man skal ha. Selgerne er alltid veldig opptatte av å ha 100% positiv feedback, og er derfor veldig nøye på å være seriøse og raske. èn negativ feedback kan ødelegge hele businessen til selgeren. Noen har feks 99% positiv feedback, da pleier jeg likevel å handle hos dem, så lenge de har hatt veldig mange fornøyde kunder. Man kan lese hva kundene har skrevet om selgeren.

Det er mange eBay Stores, der selgeren ikke er privatperson, men det er som en helt vanlig nettbutikk, som går gjennom eBay. Disse liker jeg spesielt godt å handle fra.

Skrevet

Husk å sjekke hva fraktkostnadene blir på forhånd. Og om de i det hele tatt sender til Norge. Kan også være greit å sjekke renomeet til de som selger, om tidligere bruker er fornøyd.

Skrevet

Ah, jeg glemte å si en ting til :)

Noe av det beste med å handle på ebay er at man slipper i 99% av tilfellene å betale toll, spesielt på klær. Jeg har aldri betalt toll på klær fra ebay. Dette er fordi selgerne krysser av på "gift" på lappen som sendes med pakken, og når de skal skrive hvor mye det de sender koster, skriver de som regel for eksempel $20 i stedet for $150 for at kjøperen skal slippe toll.

Gjest Gjest_klara_*
Skrevet

Hvor er det best å handle ebay united states eller frå uk? og hvor lang tid går det før en får varen?

Skrevet
Hvor er det best å handle ebay united states eller frå uk? og hvor lang tid går det før en får varen?

Jeg handler mest fra USA, men det er stort sett fordi utvalget der er bedre. Det tar gjennomsnittlig en uke før du får varen i posten, pluss minus. Hvis det tar rundt 2 uker eller mer pleier dette stå i annonsen, men det tror jeg aldri har skjedd når jeg har handlet fra USA, men heller fra Asia osv.

Jeg har i hvert fall sjeldent opplevd at det har tatt mindre tid å få noe fra UK, eller kostet mindre, så det har lite hensikt å holde seg til UK sånn sett.

Det er uansett mye bedre å være på ebay.com enn ebay.co.uk, igjen på grunn av utvalget. du kan spare masse på det. det er stort sett liten forskjell på porto også, det kommer stort sett mer an på selgeren enn landet.

Skrevet

Jeg handler masse på ebay - hovedsaklig fra usa men finner også varer fra andre land som australia, england osv. Jeg var utrolig skeptisk da jeg startet denne netthandelen, men denne skepsisen forsvant fort. Ebay er utrolig gøy og jeg er hekta... Har kjøpt mange flotte julegaver som folk ikke forventer å få eller enda ikke vet at de ønsker seg. Dette er ofte ting man ikke får tak i her hjemme og som jeg gleder meg masse til å gi bort. Det varierer litt hvor lang tid det tar å få varene, men normalt har jeg fått dem etter ca 1 uke. Jeg er ofte imponert over hvor raskt varene kommer til meg. Jeg har til nå fått alt jeg har bestilt (minst 100 ting) uten noen problemer. Selgerne er ellers flinke til å sende mail dersom det blir forsinkelser. Jeg bestiller oftest ting under 200kr, dermed slipper jeg tollen.

Synes ellers det var veldig gode forklaringer ovenfor, merk deg spesielt tipset om å sjekke fraktkostnader. Det er dumt å betale 40 dollar i frakt dersom varen koster 20 dollar.. (jeg opplevde dette ved ett av mine første ebay kjøp).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...