Gå til innhold

Tidspunkfor å stå opp.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det snakkes mye om leggetider, men ikke om når ungene står opp i helgene. I min barndom fikk jeg stort sett ligge så lenge jeg ville lørdag og søndag, så framt vi ikke skulle noe spesielt. Jeg har alltid elsket å liggge og halvsove om morgenen. Kanskje bare ligge å filosofere og være i fred.

Hvordan er det med dere? Er det tvungen felles frokost kl 9 eller har dere det skikkelig laidback?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På barne- og ungdomsskolen hadde vi alltid felles frokost i helgene. Men tidspunktet for frokosten ble skjøvet til senere ut på dagen ettersom vi ble eldre. På barneskolen våknet jeg alltid tidlig så uansett, mens på ungdomsskolen sov jeg lengre.

Men når vi kom lenger ut i tenårene ga mindre foreldre opp hele felles-frokost-opplegget, ettersom de våknet tidlig og vi tenåringene var skikkelig sure om vi ble dradd opp for å spise. Poenget med felles frokost er jo at det skal være hyggelig, noe det ikke er når noen er sure fordi de blir vekket "alt for tidlig".

Jeg mener at noe av det beste med helgen er å sove så lenge man vil (innen rimelighetens grenser... jeg ville vekket tenåringene om de snudde døgnet helt og ikke sto opp før middagstid). Jeg vil derfor si at enten venter man med å spise til alle er våkne av seg selv, eller så dropper man felles frokost.

Skrevet

her spiser vi frokost når alle er kravet ut av sengen:) Misnstemann er oppe fra kl.0700, å han spier litt grøt. Mens jeg venter på alle å stå opp lager jeg istand stor frokost. men alle får lov å sove så lenge de vil..med måte:) senest 11. Da burde folk opp:) hehe

Gjest Gjest_Marte_*
Skrevet

Vi har aldri operert med felles frokost i helgene. Jeg som mor står alltid opp forholdsvis tidlig .. er ikke den som klarer å sove, så jeg står opp sånn ca. 8:30-9-tiden .. Mannen jobber lørdag så han står veldig tidlig opp .. sønnene sover til de våkner og spiser ofte frokost sånn i 13-14-tiden ...

Jeg nyter fredelige lørdagsmorgener, hvor jeg står opp alene, tar ut hunden, tenner i peisen, fikser meg en skive eller to, kaffe og setter meg ved PC`en for å lese siste nytt før jeg kler meg og går tur med hunden.

Lørdagen og søndagen er de eneste dagene vi kan gjøre akkurat som vi vil - og da må alle få lov til det :)

Finnes det noen deiligere tider enn lørdags morgen?

Skrevet

Vi har fast fellesfrokost på søndag, synes det er koselig. Det er en gang mellom ni og ti et sted, da er ungene oppe allikevel. Søttenåringen får tilbud om å være med, men det er ikke tvang.

Lørdag har vi noen ganger felles frokost. Som regel sover en av oss (jeg...) lenger, og ungene spiser enten med den som står opp tidlig eller seint.

Jeg synes ikke noe særlig om at de sover for lenge, og vekker ungene om de ikke er våkne til ni - halv ti. Men fra tretten - fjortenårsalderen synes jeg det er rimelig at de bestemmer selv.

Skrevet

Her vil babyen opp til samme tid hver dag ;)

Han kommer ikke til å få lov til å sove så lenge han vil når han blir eldre heller, synes det er greit å stå opp når klokka har blitt 9-10. Tenåringer får bestemme selv innen rimelighetens grenser. Men mitt inntrykk er at de fleste barn våkner tidlig selv om det er helg?

Selv har jeg aldri sovet lengre enn til 10 med mindre jeg har lagt meg ekstremt seint (4-5) så for meg har det aldri vært noen problemstilling...

Skrevet

her sover vi i helgene..... :flau:

Eldste jenta på 4 sover gjerne til 9, mannen min står opp gir henne noe frukt/ havregrøt. Setter på barne tv og legger seg igjen...

Minsten på snart 2 kan gjerne sove lenge, vi vekker han senest 11... de dagene han sover så lenge - blir det ingen søvn på dagen... (pleier å sove 1 time på dagen).

Jeg og mannen sover til 10.45... står opp - dusjer og kler på minsten...

eldste jenta klarer seg alene noen timer på morgenen, og kommer inn til oss hvis hun lurer på noe.

Skrevet

Det blir forandringer etterhvert som ungene gror til.

Nå er de begge så store at de liker å ligge og dorme om morgenen i helgene. Har de venner på overnatting så kan de våkne tidlig, men ligger i sengene sine og fnise og fjoller.

Vi lager felles frokost. Når ungene står opp.

Mannen står opp tidlig gjerne, og spiser litt da, men spiser sammen med oss senere. Han nyter de timene om morgene med ro.

Skrevet

Skal man få noe ut av dagen, bør man ikke stå opp for seint - selv om det er helg. En blir i tillegg mer opplagt om en unngår å sove langt ut over dagen.

Jeg synes at alle bør ha stått opp senest kl 07.00 i helgene og kl 06.00 på hverdager.

Skrevet

Hjemme står alltid mamma opp i sju-åtte-tida for å ta ut hunden. Da spiser hun gjerne litt før hun går ut, og det samme gjelder pappa. Vi "barna" blir vekt rundt 10, for da er det frokost. Valgfritt selvfølgelig (vi er voksne ;) ). Hvis vi har vært lenge oppe er det ikke alltid vi blir vekt, eller at frokosten blir forskjøvet en time. Men som oftest er det fast klokken ti i helger (når vi er hjemme).

Skrevet
Skal man få noe ut av dagen, bør man ikke stå opp for seint - selv om det er helg. En blir i tillegg mer opplagt om en unngår å sove langt ut over dagen.

Jeg synes at alle bør ha stått opp senest kl 07.00 i helgene og kl 06.00 på hverdager.

Seriøst?

Man må da få den søvnen man trenger i helga. Hvem er vel utsovet om man har sovna kl 12 og står opp kl 6?

Når jeg jobber seint er jeg hjemme tidligst kl 11:30. Når jeg kommer hjem da er hodet litt for høyt gira til at jeg klarer å sovne med en gang, så klokka kan fort nærme seg 01 før jeg sovner. Synes du fortsatt at jeg skal stå opp kl 06 morgenen etter? Jeg ser ingen grunn til å stå opp kl 06 når jeg skal på jobb kl 15.

Skrevet

Den ene står opp klokka 07, den andre i 12-13 tida. H*n er tenåring.

Skrevet

Vi har ikke felles frokost, men derimot felles lunch i ellevetiden. :) Da spiser vi rundstykker, egg, koker te eller kakao osv. Vi voksne bytter på å stå opp med minstemann.

Gjest regine ii
Skrevet

vi er tydeligvis skikkelig sløve.....

Både mannen og jeg har ganske strevsomme dager til hverdags, som resulterer i generelt søvnunderskudd. Da er det utrolig godt å kunne "ta igjen" litt av dette i helgene, og da blir det gjerne ikke "frokost" før en gang mellom 11 og 1 :sjenert:

Tenåringen syns det er kjekt med noen timer for seg selv, men h*n sover også som regel til 10-11 - så h*n kan gjerne bli "sur" hvis vi står opp "for tidlig"..... :fnise:

Men - når det skjer ting - og det gjør det jo og ofte, så står vi opp tidligere, og da vekkes også tenåringen rundt 10-tiden...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...