Gjest kriss Skrevet 24. november 2008 #1 Skrevet 24. november 2008 Jeg sitter og ser litt på leiligheter til salgs, og drømmer om å kjøpe til våren. Her har jeg funnet en kalkulator som skal hjelpe meg å finne ut hvor mye jeg kan låne: http://www.finansportalen.no/Bank/Boligl%C...n+jeg+l%C3%A5ne Men så lurer jeg på et par ting. For det første: Hvor høy rente må man regne ut fra? (En ting er hva renta ligger på i dag, men man må jo regne med å klare seg på en høyere rente også, men hvor høy?) For det andre: Hvordan regner man på dette når man vurderer borettslagsleilighet? La oss si at kalkulatoren sier at jeg kan låne 2 millioner på grunnlag av hvor mye jeg har råd til å betale i terminbeløp. Fellesgjelda i borettslaget er da inkludert i beregningen, men hva med fellesutgiftene? Det ble litt vanskelig ut fra denne kalkulatoren å se hvilke borettslagsleiligheter jeg kunne hatt råd til...
flickan Skrevet 24. november 2008 #2 Skrevet 24. november 2008 (endret) Hvor mye du kan låne er det bare banken som kan svare deg på. Oppsøk flere banker og hør hva de sier. De vil også svare på hvor høy renteoppgang du må kunne tåle. En tommelfingerregel sier vel at man kan låne ca 2,5 ganger inntekten. Når det gjelder fellesgjeld og husleie, skal utgiftene til fellelsgjelda være bakt inn i husleia. Du kan egentlig se bort i fra øvrig husleie da, fordi de øvrige utgiftene som komm.avgift, forsikring, renovasjon, vedlikehold er omtrent like store uavhengig om det er borettslag eller selveier og er sannsynligvis tatt hensyn til i kalkulatoren. Dvs at den tar høyde for at disse utgiftene må betales uansett hvordan du bor. Men det kan likevel være lurt å se på hva som inngår i fellesutgiftene. Noen steder har de forhandlet frem gunstige avtaler når det gjelder støm, internett, kabeltv, osv. Så str på fellesutgiftene i seg selv sier ikke så mye, det viktigste er hva den dekker. Noen kan ha lav fellesutgifter (når fellesgjeld er trukket fra) men da må man betale det meste annet selv. Andre har tilsynelatende høye fellesutgifter, men hvor de dekker både oppvarming, internett, parkeringshus, snømåking, kabeltv osv. Kansje setter de av til fremtidig vedlikehold, osv. Så her må du se kritisk gjennom og regne litt på hvert enkelt prospekt. Det du må ta hensyn til er at fellesgjelden inngår i den totale prisen. Om kalkulatoren sier at du kan låne 2 000 000, betyr det at prisen på innskudd+fellesgjeld ikke må overstige dette. Så må du i tilegg se på hva som dekkes av fellesutgiftene utover låneutgiftene, og om det er en grei pris. Edit: Kan jo legge til at flere banker regner med at man må klare en rente på ca 11% tidligere i høst hvertfall. Litt usikker på hva de operer med nå etter finanskrisen. Men dette varierer som sagt fra bank til bank. Endret 24. november 2008 av flickan
flickan Skrevet 24. november 2008 #3 Skrevet 24. november 2008 Klikket meg forresten inn på linken din først nå, og jeg tror det er en dårlig lånekalkulator. De bankene vi har vært i har ikke vært så veldig interessert i hvor mye vi selv mener vi kan sette av i mnd til å betale lånet. De bruke Sifos standardbudjsett (som er et gjennomsnitt for norske befolkning) og ser hvor mye du sitter igjen i mnd etter skatt, så vidt jeg kan huske. Dette tallet gir grunnlaget for hvor mye du kan låne.
flickan Skrevet 24. november 2008 #4 Skrevet 24. november 2008 Klikket meg forresten inn på linken din først nå, og jeg tror det er en dårlig lånekalkulator. De bankene vi har vært i har ikke vært så veldig interessert i hvor mye vi selv mener vi kan sette av i mnd til å betale lånet. De bruke Sifos standardbudjsett (som er et gjennomsnitt for norske befolkning) og ser hvor mye du sitter igjen i mnd etter skatt, så vidt jeg kan huske. Dette tallet gir grunnlaget for hvor mye du kan låne. Her er kalkulatoren
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå