Kara W Skrevet 24. november 2008 #1 Skrevet 24. november 2008 Vi har en 7 år gammel hund som vi er veldig glad i. Hun har vært god selskap og en flott turkammerat i mange år. Vært med på flyttelasset både hit og dit, og alltid vært glade for å se oss. Vi har en god stund pratet om å skaffe oss en ny valp, men det har liksom aldri "passet". Nå har hunden vår blitt syk, og vi vet ikke hvor lenge vi får beholde henne. Og da dukker jo spørsmålet om ny hund opp igjen. Jeg har lyst på ny hund, men er usikker på om det er riktig. Grunner til å skaffe seg ny hund: * Det får oss ut av huset hver dag * Det er fint å alltid ha noen hjemme med seg. Føles tryggere om kvelden/natten * Vi vil gjerne at barna våre (bare en så langt) skal få vokse opp med dyr * Det er utrolig mye kjærlighet, glede og selskap i en slik skapning Grunner til å ikke skaffe seg ny hund: * Jeg føler egentlig ikke at vi tar godt nok vare på den vi har * Vi jobber mye, og det blir mye alenetid på valpen * Det er lettere å reise bort når man ikke har hund * Liker litt tanken på å ikke måtte ut i all slags vær Jeg vet at ingen kan fortelle meg hva som blir best for oss, men det hadde vært fint om noen kunne dele sine tanker og erfaringer rundt dette. Jeg tror jeg er mest skeptisk til å ha baby og valp samtidig, både fordi de kan skade hverandre og fordi jeg tror valpen ikke vil få den oppmerksomheten og oppdragelsen den vil trenge. Men det virker sårt å skulle være uten hund.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2008 #2 Skrevet 24. november 2008 Hei Det er veldig trist og sårt uten hund når er vant til å ha hund. Har selv måtte være uten hund under studietiden, det var trist og jeg har savnet hund mye. Men en må se på livssituasjonen her og nå før en avgjør om en kan gi en hund det den trenger. Slik jeg leser innlegget ditt så virker det som om bakdelene veier tungt, og da ville jeg ikke fått en ny hund. Om noen år så passer det kanskje bedre. En hund som konstant gir deg dårlig samvittighet gjør ikke deg lykkelig, og den har det ikke bra selv. Lykke til med fremtidig hund Hilsen ei som ventet på hund i 6 år, men nå endelig er lykkelig fulltids hundeeier igjen.
Gjest Lilleulv Skrevet 24. november 2008 #3 Skrevet 24. november 2008 Altså, for meg så er det aldri noen argumenter for og mot å ha hund. Jeg kan ikke leve uten hund uansett. Men jeg argumenterer mye for og i mot 2 eller 3 hunder En hund er ikke en hobby, men en livsstil synes jeg. Så dersom dere er "der" så er det ikke noe å tenke på. Jeg vil gjerne kommentere mot-argumentene dine jeg: Grunner til å ikke skaffe seg ny hund: * Jeg føler egentlig ikke at vi tar godt nok vare på den vi har - da synes jeg ikke dere skal skaffe dere noen ny hund * Vi jobber mye, og det blir mye alenetid på valpen - hvor mye er det snakk om? Mine har vært alene i 8-9 timer hver dag. sånn må det bare bli. men noe mer enn dette synes jeg ikke er greit. * Det er lettere å reise bort når man ikke har hund - når jeg reiser bort så vil jeg ha med meg hundene mine. jeg har ikke noe interesse av å drive og reise på ferier uten de til stadighet. takke meg til hytteturer, fjellturer eller bilferier der hele familien er samlet. også hundene. de gleder seg jo også til vi skal ha ferie og få mer tid sammen. Jeg kan såklart også tenke meg en sydentur en gang i blant. Da er hundene mine hos mine foreldre. Der er vi jo ofte ellers også, så hundene kommer til et kjent sted der de trives og blir skjemt bort. Kennel har de aldri vært på, og det skal de ikke heller * Liker litt tanken på å ikke måtte ut i all slags vær - pingle! Det er sunt å komme seg ut, og det finnes klær som passer til det meste. jeg innrømmer glatt at jeg ikke er like flink til å gå turer når det er drittvær over en lengre periode, spesielt når det er is over alt. det hater jeg! men de må jo ut og tisse stakkar, og aktivisering kan vi gjøre inne også. (har det kanskje litt over middels enkelt iom at vi bor på gård og har hundeluke. her lufter hundene seg selv når de måtte ønske og disponerer et mål med naturtomt. men jeg bodde i leilighet de første årene jeg hadde hund, og da var det ingen kjære mor). uansett er dette aldri noe jeg har tenkt over. å gå tur hører med når man har hund, og å ikke ha hund er ikke noe alternativ for meg.
Kara W Skrevet 26. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 26. november 2008 Du har nok rett, lilleulv. Det er bare så vanskelig å innse det selv. Vi har jo begge så veldig lyst på hund. Men det blir nok til at vi venter noen år til vi kan ta bedre vare på den
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå