Gå til innhold

12 uker gammel valp som knurrer mot fremmede,

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har en 12 uker gammel valp som jeg har hatt i en uke. Den er veldig rolig og trygg innefor husets fire vegger, litt skeptisk ute men dette blir bare bedre og bedre. Den er så nysgjerrig at den ofte må gi etter for dette til tross for at ting kan være skummelt.

Den kommer fra en oppdretter familie som hadde valpene på kjøkknet og i stuen. Så den er vant til hele familien, fremmede folk, barn osv, og den var folkekjær der. Men der gikk den i en flokk med hunder.

Men hos oss har den vært skeptisk/redd for fremmede. Nå knurrer den om fremmede kommer for nære. Etter en stund tar den mot til seg og hilser. Det går heller ikke så lenge før den blir riktig husvarm og leker med disse skumle fremmede personene.

Liker ikke knurringen, og dette er selvsagt ikke noen en kan akseptere av en hund etter hvert.

Stusser også over knurringen for den aksepterte oss med en eneste gang. Når vi er på valpe kurs eller sammen med andre hunder er den veldig folkekjær og regelrett hopper opp i fanget på de som setter seg på huk.

Tror og håper at denne knurringen/usikkerheten kommer av at den fortsatt er litt usikker og at det vil gi seg. Men vil gjerne høre dette fra noen andre?

Overser den når den knurrer og trener ved hjelp av venner på at den skal treffe fremmede. Får venner til å stikke innom, de overser den til den tar kontakt og gir den da en godbit. Har også en spesiell favoritt leke som kun tas frem når det er fremmede på besøk.

Håper noen kan fortelle meg at dette går over og at vi ikke har endt opp med en usikker valp. Den var plukket til oss fordi den var veldig selvsikker.

Har hatt flere hunder tidligere men har aldri hatt noen valp som knurrer til folk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi den tid så ordner det seg. Det blir bare litt mye nytt på en gang. Lett å være etterpåklok, men det virker kanskje som den ikke har fått nok tid til å bli kjent med sine nye omgivelser før den ble presentert for veldig mye annet nytt. La den hilse på fremmede og utforske i sitt eget tempo så blir det en trygg og selvsikker hund etterhvert.

Skrevet

Takk for svar Frey. Tror nok også at ting kan ha gått litt fort, den virket så trygg med en gang. Gikk mye bedre når vi var ute på tur i dag, kun et par boff, ikke knurring på folk vi så.

Lett å bli litt paranoid for at ting skal gå galt, har utstillingsplaner og da må den være trygg og selvsikker.

Skrevet

Enig med Frey. Dersom den ønsker å trekke seg unna og trenger tid for å hilse på evt. folk på besøk, folk dere møter på tur osv - gi den tid! Ingenting bra kommer ut av at dere tvinger ukjente mennesker på en usikker valp :) At den knurrer er forsåvidt "bra". Den viser gode tegn istedet for å f. eks hoppe frem og glefse uten å si ifra først.

Skrevet

Vi tvinger den overhode ikke. Som jeg skriver kommer folk på besøk og disse fullstendig overser valpen til den tar kontakt. Det er dette som bekymrer meg. Om vi hadde tvunget den inn i situasjonen så hadde jeg forstått at den ble redd, men når vi overhode ikke presser den til noe som helst og den fortsatt knurrer blir jeg bekymret.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...