Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er så "heldig" at jeg kom oppi naturfag muntlig. Så jeg har eksamen i morgen :cry: :evil: , og jeg lurte på om noen her kunne forklare meg en ting:

Hvorfor er det ikke bra/farlig å ha mange grønne planter på soverommet?

Er litt usikker på akkurat det der og finner ikke noe om det i boken min, så ville vært takknemlig for svar..

:)

Videoannonse
Annonse
Gjest Starya
Skrevet

Oooh, nå får jeg teste sveitserost-hukommelsen min! :o

omformulerer litt:

Jeg antar du kjenner til fotosyntesen (!) der CO2 og vann omdannes til glukose og oksygen. For at dette skal skje trenges altså lys. Når det ikke er lys tilstede stopper fotosyntesen, og plantene forbruker det oksygenet som du egentlig ville ha for deg selv.

jeg antar at dette må være grunnen, for noe annet vet jeg ikke.

Gjest Hulderjenta
Skrevet

Jupp - ganske riktig, de stjeler O2 fra luften din om natten (men en stakkarslig plante kan vel ikke puste så mye..?). Og i tillegg er det vel ikke bare sunt å puste inn blomsterstøv hele natten heller? Hvis det er planter med blomster på, riktignok..

På sykehusene tar de i alle fall ut alle blomster fra pasientrommene om kvelden og setter de inn igjen om morgenen.

Skrevet

Neeei,

det er for planten sin skyld at du ikke bør ha dem inne på soverommet om natten :blunke:

..den har ikke godt av å høre deg snorke,

da føler den seg uvel. Planter bør høre på klassisk musikk,

ikke snorkedorkemusikk :ler::ler:

Nei, er nok riktig det at de stjeler O2, ja :)

Du får ha lykke til, da! :blunke:

Gjest Starya
Skrevet
Neeei,

det er for planten sin skyld at du ikke bør ha dem inne på soverommet om natten :blunke:

..den har ikke godt av å høre deg snorke,

da føler den seg uvel. Planter bør høre på klassisk musikk,

ikke snorkedorkemusikk :ler::ler:

Wow! :o *hiver meg på telefonen for å informere biologi-guruen min fra videregående*

:ler:

Skrevet

Om dagen bruker plantene bl.a Co2 i produksjonen av druesukker. Og da er oksygen et biprodukt de ikke har bruk for. Men om natten forbrennes druesukkeret i cellene og da bruker planten oksygen og slipper ut Co2. Derfor er det ikke bra!

Skrevet

Grønne planter produserer oksygen om dagen (fotosyntese), og forbruker oksygen, og slipper ut CO2, om natten (ånding). De ånder forresten om dagen også, men da er oksygenproduksjonen høyere enn forbruket.

Nå skal du ha ganske mange planter i et rom før det blir farlig - den mannen eller dama eller hunden eller katten du deler rom med bruker mye mer oksygen og slipper ut mye mer CO2 enn en stakkars plante :blunke:

Lykke til på eksamen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...