:-) anna Skrevet 17. juni 2003 #1 Del Skrevet 17. juni 2003 Ett spørsmål til dere damer. Hva er det rimelig å vente at en 15 åring skal gjøre hjemme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 17. juni 2003 #2 Del Skrevet 17. juni 2003 Det meste, men ikke hver dag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 17. juni 2003 #3 Del Skrevet 17. juni 2003 En 15 åring som ikke er evneveik kan gjøre nesten hva som helst, vaske opp, støvsuge, vaske bad, vaske klær, skifte på sengene, tørke støv mm. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Brunhilde Skrevet 17. juni 2003 #4 Del Skrevet 17. juni 2003 Sitat Det meste' date=' men ikke hver dag?[/quote'] Enig med deg! Utrolig bra sagt - og slik oppdrar jeg min 13 åring.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
orakel Skrevet 17. juni 2003 #5 Del Skrevet 17. juni 2003 Da jeg var 15 vasket jeg hele huset en gang per uke samt at det stort sett var jeg som laget middag hver dag. Jeg har alltid vært litt mer interessert i matlaging enn det min mor har :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Junebug Skrevet 17. juni 2003 #6 Del Skrevet 17. juni 2003 Sitat Da jeg var 15 vasket jeg hele huset en gang per uke samt at det stort sett var jeg som laget middag hver dag. Jeg vasket også huset en gang i uken og gikk tur med hunden, men jeg lagde ikke middag alene. Hjalp ofte moren min med matlaging, hun liker å lage mat. Er enig med Starya en femtenåring kan gjøre det meste hjemme, men ikke hver dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jusy me Skrevet 17. juni 2003 #7 Del Skrevet 17. juni 2003 En 15 åring skal kunne gjøre det meste. Men det er jo viktig å belønne de slik at det ikke blir et ork hver gang de skal gjøre noe (trengs jo ikke å gjøre det alltid).. Og da blir det kanskje lettere å få de til å gjøre ting. Min mamma brukte å lage pizza til meg og mine venner om jeg har gjort noe i huset, noen ganger fikk jeg penger, noen ganger kjøpte hun noe jeg ønsket meg(men ikke dyre ting) m.m.. Det var alltid like "morsomt" å gjøre husarbeid får jeg visste jo ikke hva hun ville finne på som en liten belønning.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. juni 2003 #8 Del Skrevet 18. juni 2003 Som 15-åring hadde jeg to hovedoppgaver: vaske bad/toalett og støvsuge/vaske stuegulv hver lørdag. I tillegg hjalp jeg og min bror til ved behov. Min mor hadde en veldig god taktikk - hun spurte om hjelp, og hvis vi dro litt på det (jaaa, men vent litt da..), så sa hun bare; neida jeg kan gjøre det selv, underforstått det var nå hun trengte hjelp. Jeg hjalp til hjemme selv om vi i lange perioder hadde vaskehjelp en gang i uken, og jeg tror ikke hovedmotivasjonen til min mor var bare at det skulle bli rent. Oppdragelse heter det :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. juni 2003 #9 Del Skrevet 18. juni 2003 Belønning? Tja, det vet jeg ikke. Min mann har barn fra før, de fikk alltid belønning. I dag gjør de nesten ingenting uten å få betalt. Uting spør du meg. Ukelønn - det er noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 18. juni 2003 #10 Del Skrevet 18. juni 2003 15 åringer kan opplagt gjøre det meste. De bør selvfølgelig ha fullt ansvar for sitt eget rom - opprydding etc. - og også minst sin andel av "fellesrotet" De kan også utmerket godt vaske sitt eget tøy/sette på vask/henge opp familiens vask, bære ut søppel og middagsansvar innimellom. + evt. turer med familiens hund (som jo ofte de har vært pådrivere for å få) Dette burde være et minimumskrav som ikke burde avstedkomme belønning/betaling av noen sort. Hvis de i tillegg påtar seg oppgaver som ukentlig vask - fast ansvar for "alle" ukes middager etc. synes jeg det er rimelig at de får betaling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. juni 2003 #11 Del Skrevet 18. juni 2003 applauderer LilleBille! du oppsumerte det godt! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ellapille Skrevet 18. juni 2003 #12 Del Skrevet 18. juni 2003 Jeg har en 15 åring og han er flink han. Hvor mye de skal gjøre hjemme er vel avhengig av hvor mye fritid 15 åringen har også. Sønnen min trener 3-4 ganger i uken,jobber som avisbud 5 ganger i uken,har skolen også må det være tid til kamerater. Her i huset har han kjøkkenet en gang i uken og han hjelper til med å legge sammen klær når det trengs. Men jeg kan ikke tenke meg å pålegge ham såpass mye som jeg ble nødt til å gjøre da jeg var like gammel. Når man tar det forsiktig så merker jeg at jeg får igjen for det på en positiv måte. Da han skulle være alene hjemme i nesten 2 dager så kom jeg hjem til et hus som var støvsugd og badet og kjøkkenet var helt strøkent. Maser man for mye så blir gleden borte. Da tror de at vi aldri er fornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anglofil Skrevet 18. juni 2003 #13 Del Skrevet 18. juni 2003 Selv er jeg snart 17 år.Jeg trener hver dag,dvs +/- 14 timer i uka,og får dessverre ikke tid til så mye husarbeid.Jeg har har også nå fatt en annen reise situasjon etter at vi flyttet,som tilsier at jeg rett og slett sjelden rekker husarbeid.Dette synes jeg selvfølgelig er synd og hjelper alltid til i den lille fritida utenom trening.Rydder selvsagt mitt eget tøy og rom,og hjelper til med det generelle når jeg kan. Klemz fra: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Trulselinemor Skrevet 18. juni 2003 #14 Del Skrevet 18. juni 2003 Da jeg var 15 år så måtte jeg gjøre alt husarbeidet en gang i uken mens foreldrene mine var på jobb. Dersom hun var hjemme måtte jeg gjøre halvparten av husarbeid. Vi bodde i to etasje hus, ganske stort så jeg brukte 2 - 3 dager på husarbeidet (alene). Jeg hadde skolearbeid utenom. Jeg lagde ikke middag, det gjorde alltid mamma. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rapitap Skrevet 18. juni 2003 #15 Del Skrevet 18. juni 2003 Hvor mye gies i lommepenger?`?? (om jeg kan spørre) Pris vs. husarbeid........! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 18. juni 2003 Forfatter #16 Del Skrevet 18. juni 2003 Takk for svar alle sammen. Føler at jeg fikk litt bekrefta det jeg egentlig ville vite Jeg har nemlig en stesønn på 15 som er hos oss annenhver uke. Og han er ikke spesielt flink til å hjelpe til. Passer lillebroren sin i ny og ne - henter i barnehagen når han blir spurt (ikke ofte - en gang hver 3. uke kanskje). Men han gjør ikke no annet husarbeid enn å rydde rommet sitt. (knapt det egentlig) Og hver gang jeg ber han om noe så kommer det noe a'la "jo viss jeg heller vil at han skal gjøre det enn å gjøre lekser så..." Og jeg synes egentlig at han er så stor nå at han kan ta sin del av ting som må gjøres - og greie å administrere tida si slik at han får tid til både plikter og lekser. Han er med på rotet - da bør han i mine øyne lære at han har ansvar for å være med på ryddinga også. Men det er litt vanskelig dette her ... ettersom han er stesønnen min og i en alder der alt blir tatt ille opp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trebarnsmor Skrevet 18. juni 2003 #17 Del Skrevet 18. juni 2003 Alt som du gjør......kan en 15 åring gjøre. Det mener jeg. 15 åringer pleier å være late...trenger å bli pisket i gang med noe og lære til de skal selv får et hjem. Jeg vasket klær,gulv,vinduer,laget middag og lunsj. Alt som mamma gjorde, gjorde jeg også. Mine unger er nesten 7 og 4 år.Eldste min tørker støv med meg i stuen.Hun koster opp støv fra gulvet på hennes rom,tørker støv der.Samler i sammen skittentøy og får det opp i skittentøys-kurven. Hun legger lekene på plass,rydder opp etter middagen.Setter i oppvasken. Rydder stuebordet,reier opp sengen,legger klærne på plass og pysjen. Alt dette gjør hun.....kanskje mere også.Bare det at hun gjør jo ikke alt dette hver dag men i løpet av en uke. Jeg skal lære henne å vaske opp,sette på vaskemaskin og oppvaskemaskin,vaske vinduer,skifte sengetøy og alt det derre om noen få år.Kanskje når hun er 10 år?? Vet ikke,må jo se det an. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 18. juni 2003 #18 Del Skrevet 18. juni 2003 Til de som har sønner, vær snill og lær dem opp til å ta sin del av husarbeidet fra ung alder. De må tilpasse seg den moderne tid. Tenk på henne som skal ta over "opplæringen" etter hvert... fint å få en som er hustrenet! Jeg synes det er bedre å sette seg ned og avtale hva som er hans/hennes ansvar og jobber i løpet av uka (som hun som sa at hennes ansvar var bad, og stuegulv på lørdag), enn å satse på mas hver gang. Det er kjipt for begge parter. Hvis man fordeler oppgaver, så vil ungdommen lære seg ansvar for oppgaver og prioritering av tid også. Jeg synes ikke nødvendigvis at man skal ha "betaling" for å bidra til fellesskapet, for man høster jo også som ungdom, i form av mat og klær og penger ved behov osv. Det er utrolig bra å bli lært opp hjemme til å ta sin del av ansvaret! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 18. juni 2003 #19 Del Skrevet 18. juni 2003 Jeg gjorde nok altfor lite som 15 åring..... Forventer at en 15 åring hjelper til, med flere ting enn å holde rommet ryddig.... Typiske ting vil være vask av trapp, bad e.l. pass av mindre søsken, tømme søppel og rydde klær, hva som helst egentlig.... Men man må jo se litt an i forhold til lekse mengde også...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 18. juni 2003 #20 Del Skrevet 18. juni 2003 Sitat Til de som har sønner, vær snill og lær dem opp til å ta sin del av husarbeidet fra ung alder. De må tilpasse seg den moderne tid. Kunne ikke sagt det bedre selv!!!! Før jobbet jeg med en dame som hadde jente på 14 og gutt på 19. Hun fortalte en dag at datteren klaget over at hun mått egjøre så mye mer. Hun fortalte også at ting hun syntes det var naturlig at jenta gjorde (eks skifte eget sengetøy), ikke ble forventet av gutten, han var jo bare 19... Dette er viktig jenter!!!!!! Dette er våres døttres menn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå