Gå til innhold

Rammelån i ekteskap

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Eddie_*
Skrevet

Jeg skal gifte meg og har et relativt stort lån og en bolig der jeg leier ut en liten hybel (som gjør det nokså gunstig).

Sett at jeg energisk betaler ned på lånet, men så vil 'ta ut' kanskje 100 tusen til ett eller annet personlig/hobby/annen investering. Må jeg spørre kona om lov. Det øker jo igjen gjelden, men jeg kunne jo ha plasser pengene på sparekonto istedet. Om det er tilfellet så kan det jo hende jeg vil stå friere ved å sette av i sparekonto ... Ikke at jeg ikke har tillit, men jeg vil jo gjerne beholde styringen over egne penger også i ekteskapet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg skal gifte meg og har et relativt stort lån og en bolig der jeg leier ut en liten hybel (som gjør det nokså gunstig).

Sett at jeg energisk betaler ned på lånet, men så vil 'ta ut' kanskje 100 tusen til ett eller annet personlig/hobby/annen investering. Må jeg spørre kona om lov. Det øker jo igjen gjelden, men jeg kunne jo ha plasser pengene på sparekonto istedet. Om det er tilfellet så kan det jo hende jeg vil stå friere ved å sette av i sparekonto ... Ikke at jeg ikke har tillit, men jeg vil jo gjerne beholde styringen over egne penger også i ekteskapet.

Har du rammelån i dag? I tilfelle er det bare å overføre fra rammen ved behov. Da trenger du strengt tatt ikke spørre din kone, men det er nok lurt å snakke sammen om slike ting.

Hvis du ikke har rammelån i dag, men ønsker å få det, må kona di undertegne på lånepapirene hvis dere eier boligen sammen.

• 2 uker senere...
Skrevet
Har du rammelån i dag? I tilfelle er det bare å overføre fra rammen ved behov. Da trenger du strengt tatt ikke spørre din kone, men det er nok lurt å snakke sammen om slike ting.

Hvis du ikke har rammelån i dag, men ønsker å få det, må kona di undertegne på lånepapirene hvis dere eier boligen sammen.

Hallo? sa du ikke at du skulle gifte deg...?? Det vil si til døden skiller dere ad...

Hvis du gifter deg så er beste regelen: Dine penger er Mine Penger...

Ha en felles konto for både regninger og sparing, vær åpen og diskuter

økonomiske spørsmål og innvesteringer.

... hvis det er noe som betyr mye for deg, så lar vel kona deg kjøpe det...og ja, det bør også gjelde andre veien.

Tenk heller på sparing enn forbruk den første tiden, så vil ting bli mye lettere.

Råd: Å ha et mål sammen å spare til er faktisk ganske givende...

(reise, nytt bad..., romantisk middag..)

Ikke gi bursdagsgaver og julegaver til hverandre. Dra på tur minst en gang i året sammen i stedet.

Gjest Gjest_Malena_*
Skrevet

For å få rammelån så må man lån innenfor 60% av verdi på huset - så rent økonomisk sett så har du helt sikkert råd til å ta ut penger når du har betalt ned - uansett hva du ønsker å bruke pengene til.

Når det er sagt så vet vel samboeren din til enhver tid hvor mye dere har i gjeld? Forstår ikke helt hvordan folk som bor sammen og har felles økonomi kan holde sånt skjult for hverandre?

Jeg har felles lån og økonomi med mannen min ... men vi er begge fullt klar over hvor mye gjeld vi har .. begge bruker nettbanken .. Ingen bør begi seg inn i et økomomisk fellesskap uten å ha full oversikt - finnes det kvinner idag som er så "dumme"?

Gjest Gjest_Malena_*
Skrevet

Glemte forresten å si at det er veldig ulønnsomt å ta ut penger fra rammelån og sette på sparekonto ... hvorfor vil du gjøre det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...