Gjest Gjest Skrevet 23. november 2008 #1 Skrevet 23. november 2008 Er det akseptabelt å sende en bekymringsmelding til BV ang foreldre som er veldig overvektige selv og barna er 10-15 kilo tyngre enn jevnaldrende barn og de helt klart har et fettrikt og sukkerrikt kosthold? Vet jo ikke alt hva de spiser, men når man ser faren kommer hjem med poser fra McDonalds flere ganger i uka, budet fra Peppes er der flere ganger i uka, barna ses stadig i gata med godteposer, brus er tørstedrikke osv... En stemme sier at barna blir ødelagt, en annen stemme sier pass dine egne saker....
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2008 #2 Skrevet 23. november 2008 Pass dine egne saker. Det er et kjempetraume å få innblanding av barnevernet, og det er ikke definert som mishandling å ikke holde barna sine sunne og slanke på Ryvita og gulrøtter. Er overvekten veldig stor, bør det fanges opp av lege og skolehelsesøster. De kan lettere komme inn med bevisstgjøring og forslag, enn om familien opplever å bli angitt til barnevernet på grunn av barnas kroppsstørrelse. Kan fort bli oppfattet som en del av samfunnes intoleranse for store kropper, og lage et dårlig samarbeidsklima.
Gjest *Mim* Skrevet 23. november 2008 #3 Skrevet 23. november 2008 Det høres ut som en familie som trenger hjelp til å få et bedre kosthold. Overvekt som liten er veldig vanskelig å bli kvitt! Jeg har ikke noe imot at folk er både tjukke og tynne, men jeg synes synd på barn som lider under overvekt og får ødelagte tenner på grunn av foreldrenes uforstand. Det er utvilsomt foreldre som ødelegger barna sine for livet, og jeg håper inderlig at systemet fanger opp disse familiene. Jeg synes nok det er vanskelig å melde bekymring på grunnlag av overvekt, vet ikke om jeg hadde gjort det selv. På den annen side vet jeg hvor sjelden ungene mine er til kontroll hos helsesøster. Og om det ikke er noe spesielt, er de kun innom skolelegen ved førskolekontrollen her.
Gjest daimyo Skrevet 23. november 2008 #4 Skrevet 23. november 2008 Det ville jeg absolutt ikke gjort.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2008 #5 Skrevet 24. november 2008 Å sende en bekymringsmelding til barnevernet pga dette syns jeg virker helt feil.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2008 #6 Skrevet 24. november 2008 Dersom alle som ikke er perfekte foreldre skal meldes til barnevernet så blir det travle tider framover. Hva med naboen på andre siden da? De som har syltynne unger som lever på sjokolade, gummigodt og frossenpizza? Disse barna er jo usunne de også, det sees bare ikke på dem. Men siden det ikke sees så skal disse foreldrene "slippe unna"? En usunn livsstil er ikke bra, uansett vekt. Men å melde dem til barnevernet blir altfor drøyt. Da må du også begynne å melde alle foreldre som røyker hjemme til barnevernet, alle som ikke drar ungene med på tur i skog og mark, alle som lar barna se for mye tv/spille for mye data osv osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå