Gjest gravid Skrevet 23. november 2008 #1 Skrevet 23. november 2008 Hvorfor er det viktig at babyer får leggerutiner? Hva er vitsen med å lære en baby på 3 mnd at den må legge seg kl 20? Jeg ønsker muligheten til å ha med meg babyen til familie og venner på kveldstid, og ikke måtte dra hjem allerede kl 19-20 for å legge babyen. Men overalt leser jeg hvorfor det er viktig med leggerutiner fra de er 3 mnd. Men ingen steder står det noe om HVORFOR. Jeg vil heller nyte kveldene sammen med mann og våken baby når jeg kan, enn at mannen aldri skal få se barnet sitt når jeg er i permisjon. Han har lange arbeidsdager og hvis vi legger barnet kl 19 får han bare sett gutten vår et par timer hver dag. Finnes det noen klare årsaker til hvorfor man skal legge barna tidlig? De kan vel få gode leggerutiner selv om man legger de sent frem til barnehagetid. (jeg forstår det krever lang tilvenning).
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2008 #2 Skrevet 23. november 2008 Det er vel leggeRUTINENE som er viktige, ikke leggeTIDENE? Eller?
Saeria Skrevet 23. november 2008 #3 Skrevet 23. november 2008 Gjest sier det riktig. Rutine er en ting og trenger ikke betinge en så tidlig leggetid. Jeg trodde det var vanlig at små babyer hadde kveldsleggingen senere jeg.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2008 #4 Skrevet 23. november 2008 Hvorfor er det viktig at babyer får leggerutiner? Hva er vitsen med å lære en baby på 3 mnd at den må legge seg kl 20? Jeg ønsker muligheten til å ha med meg babyen til familie og venner på kveldstid, og ikke måtte dra hjem allerede kl 19-20 for å legge babyen. Men overalt leser jeg hvorfor det er viktig med leggerutiner fra de er 3 mnd. Men ingen steder står det noe om HVORFOR. Jeg vil heller nyte kveldene sammen med mann og våken baby når jeg kan, enn at mannen aldri skal få se barnet sitt når jeg er i permisjon. Han har lange arbeidsdager og hvis vi legger barnet kl 19 får han bare sett gutten vår et par timer hver dag. Finnes det noen klare årsaker til hvorfor man skal legge barna tidlig? De kan vel få gode leggerutiner selv om man legger de sent frem til barnehagetid. (jeg forstår det krever lang tilvenning). LeggeRUTINER er viktig for å lære barnet forskjell på natt og dag... LeggeTIDER kommer litt senere, og er viktig for at barnet skal 1. Få en god døgnrytme, og 2. Få nok søvn Jeg tror ikke vi begynte med så tidlig leggetid før etter 6 mnd alder, kanskje også senere... det er så mange år siden at jeg husker ikke helt... Men utover det reagerer jeg VELDIG på innstillingen din! Det er ikke barnet som skal tilpasse seg foreldrenes leggetider, det er foreldrene som skal tilpasse seg barnets sovetider... og hvis det er slik at mannen din synes han får sett for lite til barnet sitt... da får han heller ta å jobbe litt kortere dager når det kommer til den tiden at det er snakk om tidlige leggetider.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2008 #5 Skrevet 23. november 2008 LeggeRUTINER er viktig for å lære barnet forskjell på natt og dag... LeggeTIDER kommer litt senere, og er viktig for at barnet skal 1. Få en god døgnrytme, og 2. Få nok søvn Jeg tror ikke vi begynte med så tidlig leggetid før etter 6 mnd alder, kanskje også senere... det er så mange år siden at jeg husker ikke helt... Men utover det reagerer jeg VELDIG på innstillingen din! Det er ikke barnet som skal tilpasse seg foreldrenes leggetider, det er foreldrene som skal tilpasse seg barnets sovetider... og hvis det er slik at mannen din synes han får sett for lite til barnet sitt... da får han heller ta å jobbe litt kortere dager når det kommer til den tiden at det er snakk om tidlige leggetider. Helt enig i at man ikke skal tilpasse barnets leggetid til foreldrenes, men det er jo ikke alltid bare å komme hjem litt tidligere? Dersom de ikke trenger å legge seg tidligere før de er over 6mnd. må det vel være greit å tilpasse leggetiden litt slik at faren også får sett barnet. Husk det er ikke alle som har flekstid eller lignende.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2008 #6 Skrevet 23. november 2008 Som sagt tidligere her, først og fremst rutinene som er viktig og DET er fordi det har mye å si for småens trygghet. Etterhvert vil du sikkert finne ut å holde barnet oppe til ni eller ti eller hvor lenge det er ønskelig går helt fin, eller at barnet blir trøtt og survete. Det er jo ikke slik at alle barn må legges klokken sju, selv om det er riktig for noen. Selv hadde jeg også en pappa som ikke kom hjem før åtte-ni om kvelden, og hylskrek om jeg ble lagt før han kom hjem og fikk litt tid sammen med han ,skjønt det kom vel ikke før toårsalderen, men uansett klarte jeg meg med få timers søvn og sov heller litt på dagen til jeg begynte i barnehagen. Prøv dere fram når barnet kommer, men husk at det er ikke bare å holde ungen oppe fordi dere vil det.
Henkama Skrevet 24. november 2008 #7 Skrevet 24. november 2008 Problemet med mange små er at de er tidlig oppe uansett når de legger seg. Hvis de skal få 11-12 timers søvn må de jo nødvendigvis legge seg tidlig. Mine tre barn har det ikke vært noe problem å legge senere en gang i blant (hvis man er borte eller har besøk), men merker at ting fungerer best når de legger seg i 19-tiden til vanlig. Men det er selvsagt ingenting som tilsier at ditt barn ikke kan sove fra 21 til 09. Du må nesten bare vente å se til barnet er født. Søvnen til babyen er en ting som er veldig vanskelig a planlegge fordi de ofte har sin egen mening om saken også
Gjest imli Skrevet 24. november 2008 #8 Skrevet 24. november 2008 Er rutinene som er viktigst ja, ikke leggetidene. Men som Henkama skriver, er babyene ofte tidlig våkne selv om de legger seg seint. Her våkner feks bebisen som regel rundt kl 7, uansett om han legger seg kl 19 eller 23... Dermed kan det være vanskelig for babyen å få nok søvn, og jeg skal love deg at å "nyte kveldene sammen med mann og våken baby" ikke blir særlig hyggelig med en overtrøtt og grinete unge. Når babyen er helt nyfødt er det vanskelig å ha faste leggetider og rutiner, og ofte vanskelig å få babyen til å ligge alene også. Men etterhvert tror jeg de fleste prøver å legge ungen rundt 19-20 tida. Er det ikke greit å få litt tid alene sammen med mannen din også?
Chiquita Skrevet 24. november 2008 #9 Skrevet 24. november 2008 Er det ikke greit å få litt tid alene sammen med mannen din også? Enig. Dette er veldig viktig for parforholdet!
Gjest Yihaa Skrevet 24. november 2008 #10 Skrevet 24. november 2008 Hvorfor er det viktig at babyer får leggerutiner? Hva er vitsen med å lære en baby på 3 mnd at den må legge seg kl 20? Jeg ønsker muligheten til å ha med meg babyen til familie og venner på kveldstid, og ikke måtte dra hjem allerede kl 19-20 for å legge babyen. Men overalt leser jeg hvorfor det er viktig med leggerutiner fra de er 3 mnd. Men ingen steder står det noe om HVORFOR. Jeg vil heller nyte kveldene sammen med mann og våken baby når jeg kan, enn at mannen aldri skal få se barnet sitt når jeg er i permisjon. Han har lange arbeidsdager og hvis vi legger barnet kl 19 får han bare sett gutten vår et par timer hver dag. Finnes det noen klare årsaker til hvorfor man skal legge barna tidlig? De kan vel få gode leggerutiner selv om man legger de sent frem til barnehagetid. (jeg forstår det krever lang tilvenning). Det er vel ingen regel som sier at barn skal legges kl. 19.00? Jeg husker ikke hvordan jeg gjorde det mht tidspunkt, men husker at dette regulerte babyene mye selv. Kl. 20.00 f.eks var de trøtte og slitne, de trengte å legge seg. Det hjelper ikke at pappa ikke er kommet hjem eller whatever. Og som en annen sier her, babyer våkner gjerne tidlig om morgenen. Og de trenger masse, masse søvn!
rangi Skrevet 24. november 2008 #11 Skrevet 24. november 2008 (endret) Enig med dem som skriver at det er rutinene som er viktige, ikke tidene. Vår knert var totalt umulig å legge på kveldene da han var spedbarn, han gråt og gråt fra ca 17-18 til 22-23, vi prøvde ALT, men han sovna ikke før min samboer og jeg la oss. Det var forferdelig slitsomt, men gikk over etter ca 4 mnd. Etter det ble det en helt annen unge, i starten la vi han i 21-tida, og han sov hele natta, bare avbrutt av litt pupp i 4-5 tda. Så kunne han sove til 9-10. Nå legger han seg kl 1930. Du må nesten se hva som fungerer for dere, hvis dere får en baby som er trøtt og grinete på ettermiddagen/kvelden, så er det mye bedre for babyen å sove, selv om det medfører at faren ikke får så mye tid med h*n. Dere blir nødt til å tilpasse dere babyen i denne korte perioden, sånn er det når man har småttiser i hus:) Vi kunne ikke reise bort en eneste ettermiddag på 4 mnd, siden knerten gråt og gråt. Ikke var vi noe særlig selskap heller.... Endret 24. november 2008 av rangi
Gjest Sophus Skrevet 24. november 2008 #12 Skrevet 24. november 2008 det er viktigere at barnet får rutine på hverdagen. i lengnden vil du forstå det mer. I begynnesen sover de så lenge allikavel. Om dere ønsker et sex liv og privat liv litt senere...så anbefaler jeg deg å faktisk tenke på rutine tidligst mulig, slik at du også får tid for å være deg. Samt at ungen har det trygt og godt, og vet at dette er det som er det normale. Barn blir forvrret og stresset av ulike regler og rutiner. Du vil ende opp å få en unge som ikke sover om natten og gråter mye av dagen.....
Helene Skrevet 24. november 2008 #13 Skrevet 24. november 2008 Her er det mange gode råd ja. Det er nok rutinene rundt leggetid som er viktig. Da Gullet var baby jobbet pappa'n skift. Enten kom han hjem 14 om dagen, kl 20 om kvelden, eller kl 23. Så vi la inn kveldsrutinen til ca kl 21 om kvelden. Da hadde hun fått mat før han kom hjem og han kunne kose seg litt med henne før hun ble badet og nattpysjen kom på. Da hun ble større ble kveldsrutinen flyttet fram av praktiske årsaker. Men rutinene var gjennomført og de samme hele vegen. Og jeg pakket henne i vognen og tok henne med sovende overalt om kvelden. Og hun sov. Gullet mitt hadde veldig strenge rutiner og et godt sovehjerte, så det var kanskje også da lettere gjennomførbart. Alle barn er forskjellige. MEN dette var ikke i Norge. Her i landet er jo sånne ting veldig omdiskutert.
Gjest Carmaba Skrevet 24. november 2008 #14 Skrevet 24. november 2008 Har noen venner som la babyene sine "sent" hele det første året og syntes det var greit. De sov også mye lengre om morgenen. Selv har jeg en liten A-baby, som var stuptrøtt om kveldene ganske tidlig. Hvis jeg ikke la ham så var han bare pottesur. Babyene styrer det litt selv også, man kan ikke alltid velge. Men hvis du vil, så er det jo bare å sikte seg inn på leggetid feks klokken 21 når babyen blir 3-6 mnd, men belag deg på at du er ganske sliten på kveldene selv når du har en liten baby. Det kan være du synes det er greit med litt kveld alene sammen med mannen din også. Husk at det blir litt nattevåk med baby i hus og man er ikke så våken og opplagt som du er før ungen kommer i hus.
CeeCee Skrevet 24. november 2008 #15 Skrevet 24. november 2008 Mange babyer har også en "grine/ sutretid" på kvelden... Min baby hadde alltid mellom kl. 21-22 i en periode... slo ikke feil og var ikke særlig koselig.. Hehe!
Gjest Gjest_Iris_* Skrevet 25. november 2008 #16 Skrevet 25. november 2008 Barn på under året er det ingen sak å ha med på besøk til sene kvelden, om man bare er fleksibel. Har mange venninner som tok med barna sine på klubb, party, selskap m.m. Når de skulle legges for natten ble de matet, stelt og lagt i vognen sin, evt på gjesterommet (eller hva som helst som passet etter barnets alder og rutiner) Barna som ble lagt for natta fikk på seg pysjen sin, så ble de bare båret inn senga si når de kom hjem utpå natta. Var de så små som 3 mnd hadde de ikke så tidlig leggetid likevel. Lykke til med baby. det/de aller første året/årene har dere gode muligheter for å være sosial med venner til langt på kveld om dere planlegger litt. Senere, når barnet blir eldre, blir dette vanskeligere og vanskeligere. Og dere kan bli "lenket" til hjemmet når barnet er i seng i 7-8 tida om kvelden. Eller kanskje dere finner en løsning på dette også? Nyt den første herlige tida med barn, og tenk på at dere har faktisk med dere senga, stelleveska og maten der dere går.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2008 #17 Skrevet 25. november 2008 Barn på under året er det ingen sak å ha med på besøk til sene kvelden, om man bare er fleksibel. Har mange venninner som tok med barna sine på klubb, party, selskap m.m. Når de skulle legges for natten ble de matet, stelt og lagt i vognen sin, evt på gjesterommet (eller hva som helst som passet etter barnets alder og rutiner) Barna som ble lagt for natta fikk på seg pysjen sin, så ble de bare båret inn senga si når de kom hjem utpå natta. Var de så små som 3 mnd hadde de ikke så tidlig leggetid likevel. Lykke til med baby. det/de aller første året/årene har dere gode muligheter for å være sosial med venner til langt på kveld om dere planlegger litt. Senere, når barnet blir eldre, blir dette vanskeligere og vanskeligere. Og dere kan bli "lenket" til hjemmet når barnet er i seng i 7-8 tida om kvelden. Eller kanskje dere finner en løsning på dette også? Nyt den første herlige tida med barn, og tenk på at dere har faktisk med dere senga, stelleveska og maten der dere går. Jeg må trekke på smilebåndet av dette innlegget. Det er ABSOLUTT ikke alle barn som er lette å ha med bort på kveldene! Det er heller ikke alltid den første tiden som er herlig og superlett, og det synes jeg at alle bør være klar over, for det kan komme som litt av en nedtur om man hele tiden blir fortalt at det er kjempelett.
Gwendolyn Skrevet 25. november 2008 #18 Skrevet 25. november 2008 Hvorfor er det viktig at babyer får leggerutiner? Hva er vitsen med å lære en baby på 3 mnd at den må legge seg kl 20? Jeg ønsker muligheten til å ha med meg babyen til familie og venner på kveldstid, og ikke måtte dra hjem allerede kl 19-20 for å legge babyen. Men overalt leser jeg hvorfor det er viktig med leggerutiner fra de er 3 mnd. Men ingen steder står det noe om HVORFOR. Jeg vil heller nyte kveldene sammen med mann og våken baby når jeg kan, enn at mannen aldri skal få se barnet sitt når jeg er i permisjon. Han har lange arbeidsdager og hvis vi legger barnet kl 19 får han bare sett gutten vår et par timer hver dag. Finnes det noen klare årsaker til hvorfor man skal legge barna tidlig? De kan vel få gode leggerutiner selv om man legger de sent frem til barnehagetid. (jeg forstår det krever lang tilvenning). Leggerutiner er viktig fordi at barn blir trygge via rutiner. de har ikke begrep om tid, slik som vi voksna har. de forstår tid utifra rutiner. som at etter frokost kommer f.eks en tur ut, osv.. Men jeg tror det går bra det første året, at babisene er sent våkne. men fra to-tre årsalderen er det viktig at du legger rutinene slik at barnet får en følelse av forutsigbarhet for slik å bli trygg. Forutsigbarhet i hverdagen for barn er meget viktig, jeg kan ikke få sagt det nok. så lenge man kan gi de forutsigbarhet og faste rutiner går det bra at det stormer rundt dere..
Gjest Jente 26 Skrevet 25. november 2008 #19 Skrevet 25. november 2008 Hei! Det stemmer det som påpekes over, at forutsigbarhet er en forutsetning for trygghetsfølelse for små barn. Det som er kjent, er trygt, og brudd/mangel på rutiner vil gjøre tilværelsen for et barn ganske skremmende der "alt kan skje". Husk at barnet ditt er prisgitt den situasjonen det lever i, og kan ikke endre på tilværelsen sin, da alt ligger i dine hender. Det er derfor foreldre bør skape en mest mulig trygg omgivelse for barna sine, slik at de har størst mulighet for å klare andre utfordringer,- for det å tilpasse seg nye situasjoner kommer fort nok i livet. Det er en grunn til at barn vil lese den samme boka, igjen og igjen og igjen.. De liker gjentagelser
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå