Gå til innhold

Lage pinnekjøtt for første gang

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Skal ha 10-12 gjester på pinnekjøttmiddag. Jeg har aldri laget det før men det virker ganske enkelt?

Men...jeg blir alltid superstressa før gjestene kommer...er det noe jeg kan lage i forkant og evt. varme opp før servering? Pinnekjøttet eller kålrotstappen? Hvordan går det evt. for ferdig kålrotstappe å stå litt/ bli oppvarmet?

Og kjøttet...kan jeg koke det først tidligere på dagen og sette det bare litt i ovnen før servering? Må vel ha det i kjøleskapet i mellomtiden..

Og...hvor mange kg pinnekjøtt ville dere hatt her?

Og hva slags "saus" bruker dere til pinnekjøtt? Ser de fleste oppskrifter har det vannet det har kokt over, men jeg synes ikke dette er så godt egentlig. Finnes det andre alternativer man også kan ha til for de sim ikke liker denne første "sausen"?

Takk for alle råd og tips dere måtte komme med på veuien også...har aldri laget mat til så mange ;)

Endret av kitekatt
Skrevet (endret)

Ser i enkelte oppskrifter at en beregner ca. 350 gr pinnekjøtt pr.person.Jeg koker alltid veeeldig mye-for sikkerhets skyld,så jeg ville nok i alle fall kokt 5kg,bedre med noe til dagen etterpå/fryseboksen enn være redd for at det er for lite...Du må jo også vurdere om det er noen storspisere du får på besøk som spiser flere biter,eller om det er finspiste folk som bare spiser etpar kjøttstykker hver..Du kan gjerne koke kjøttet på forhånd ,kjøle ned og varme opp f.eks i ovnen under grill,men husk at passer du bare på at det hele tiden er vann i panna når det koker,så" gjør det seg selv "egentlig. Jeg koker kjøttet i ca.3 timer,mens andre 2-2 1/2 time,(men tror du bør satse på i alle fall 2 1/2)så det er lett å beregne i forhold til klokkeslettet gjestene kommer.

Når det gjelder kålrabistappen ,kan du jo koke kolrabien i god tid,la det stå i vannet og stappe den når det nærmer seg at gjestene kommer.Da varmer du du bare opp kolrabien i vannet det er kokt i,lettere det enn varme opp stappen som lett kan svi seg.Husk at når du koker kolrabi,så blir mengden stappe omtrent halvparten av mengden biter du har i panna FØR koking,fordi den krymper veeldig når den blir most..En full panne UKOKT kolrabi blir altså en halv panne stappe!

Alternativ "saus" til kjøttet vet jeg sannelig ikke,men er selv spent på om noen kommer med gode ideer her :)

Å,nå ble jeg sulten... :ler:

Endret av alicia2
Skrevet

Det med stappen var kjempelurt :D Det tipset tar jeg med meg. Takk!

Skrevet

Saus til pinnekjøtt finnes ikke. Man har pinnekjøtt, mårpølse, kalrotstappe, surkål og rødkål og potetet.

Skrevet

Ok, ikke noe smeltet smør evt?

Fikk vite av en venninne at lefser var vanlig til...stemmer det? Det har jeg aldri sett til pinnekjøtt...

Skrevet

Kjøttet setter du bare på en tretimers tid før det er middag. Resten er bare plankekjøring. Kålrota kan du koke på forhånd, som sagt over. Kok med en potet og en gullerot i kalrotstappen. Når du skal stappe så tilsetter du smør og fløte. Kanskje litt mel, så koker du det opp igjen og krydrer med salt og pepper.

Så legger du oppskåret pølse oppå pinnekjøttet.

En halvtime før middag koker du poteter og legger surkål/rødkål posene oppå enten potetene eller kjøttet.

Veldig enkelt.

Gjest Eurydike
Skrevet

Jeg synes dampekraften fra pinnekjøttet kan være litt ram, og er vant med litt smeltet smør til å ha over potetene, rett og slett. Pinnekjøttet er jo veldig fett og saftig, og trenger ikke noe som helst av hverken ekstra fett eller saus.

Ellers er jeg purist mht tilbehør, og vil ikke ha noe annet enn gode kokte poteter og kålrabistappe til pinnekjøttet. Jeg damper det også i 3 timer.

Skrevet (endret)

Jeg har aldri hørt om lefser til pinnekjøtt, ikke smeltet smør heller.

Surkål og rødkål inneholder en del væske, så det blir ikke tørt uansett.

Endret av Mamma1
Gjest Eurydike
Skrevet
Jeg har aldri hørt om lefser til pinnekjøtt, ikke smeltet smør heller.

Jeg har fått servert og har selv servert smeltet smør til pinnekjøtt (eller poteter da) i hele mitt liv, men aldri hørt om surkål til. ;)

Skrevet

Det er sikkert litt forskjeller, hvor er du fra? Jeg er på nordvestlandet. Bruker dere mårpølse til?

Skrevet

Bra at andre også satser på 3 timers koking,det er jeg vant med hjemmefra også så det er vel der jeg har lært det,men noen vil visst ha kjøttet litt "seigere "og foretrekker kortere tid.

Har ikke prøvd rødkål til før,men det skal jeg jommen teste ut i år! Og det er lurt med en potet og to i kolrabistappen,det har jeg også gjort ofte, men glemte nevne det nå.Sikkert godt med gulrot også.

Leste forøvrig om en eller annen kjendis- husker ikke hvem-,som også brukte endel rømme i stappen istedet for fløte ,som vel er mest vanlig,så mulighetene er mange!Jeg har prøvd det en gang,og det var godt :)

Skrevet
Når det gjelder kålrabistappen ,kan du jo koke kolrabien i god tid,la det stå i vannet og stappe den når det nærmer seg at gjestene kommer.Da varmer du du bare opp kolrabien i vannet det er kokt i,lettere det enn varme opp stappen som lett kan svi seg.

Jeg ville ikke latt kålrabien ligge i vannet, for deretter å varme den opp igjen i vannet. For å unnga vassen stappe ville jeg kokt kålrabien hellt av vannet og dampet den litt, og så most den. Når det er tid foe å varme den opp igjen, ville jeg tilsatt varm melk og smør. Og varmet den sakte opp. Jeg ville også hatt noen gulerøtter og litt potet opp i stappen, og en dæsj av kraften fra pinnekjøttet.

Når det gjelder saus, lager jeg en brun saus og smaker til med kraft fra pinnekjøttet. Det blir alt for salt detsom jeg lager saus av bare kraften.

Skrevet
Jeg ville ikke latt kålrabien ligge i vannet, for deretter å varme den opp igjen i vannet. For å unnga vassen stappe ville jeg kokt kålrabien hellt av vannet og dampet den litt, og så most den. Når det er tid foe å varme den opp igjen, ville jeg tilsatt varm melk og smør. Og varmet den sakte opp. Jeg ville også hatt noen gulerøtter og litt potet opp i stappen, og en dæsj av kraften fra pinnekjøttet.

Når det gjelder saus, lager jeg en brun saus og smaker til med kraft fra pinnekjøttet. Det blir alt for salt detsom jeg lager saus av bare kraften.

Ja,men jeg syns ikke den blir vassen fordi om kålrabien ligger i /blir varmet opp igjen i vannet.Vannet blir jo selvsagt SILT AV OG ERSTATTET MED F.EKS FLØTE etterpå.Ellers er jeg enig med deg i det med potet,fløte , smør og kraft fra kjøttet!

Sausen du lager høres interessant ut,kanskje jeg tester den og ser om ungene liker det :)

Skrevet
Ja,men jeg syns ikke den blir vassen fordi om kålrabien ligger i /blir varmet opp igjen i vannet.

Fortalte bare hvordan jeg gjør det jeg ;)

.Vannet blir jo selvsagt SILT AV OG ERSTATTET MED F.EKS FLØTE etterpå.

Regna da ikke noe annet...

Skrevet

Husk for all del å vanne ut kjøttet før du damper det.

Annonse
Skrevet

Pinnekjøtt skal ha poteter og kålrabistappe som tilbehør. Og skysaus!

Nam nam! Merker jeg gleder meg til jul!

Skrevet
Pinnekjøtt skal ha poteter og kålrabistappe som tilbehør. Og skysaus!

Nam nam! Merker jeg gleder meg til jul!

Ja, pinnekjøtt, lålrabistappe og poteter var det jeg tenkte å ha ;) og sjysaus eller hva man skal kalle det. Kan smelte smør også til de som vil ha det...hvis det ikke er andre "sauser" som er bra til..

Vedr. rist...jeg har sånn dampkokerrist fra IKEA. Kan jeg bruke den? elle rblir det for lavt (for lite vann?) den bygge rbare opp 2 cm eller noe..

Skrevet
Vedr. rist...jeg har sånn dampkokerrist fra IKEA. Kan jeg bruke den? elle rblir det for lavt (for lite vann?) den bygge rbare opp 2 cm eller noe..

Bare du passer på og ev. etterfyller med varmt vann når det blir lite, så går nok det bra!

Skrevet

Man får kjøpt bjørkepinner i de fleste matbutikker, koster ikke mye! Verdt å kikke etter!

Gjest Elastica
Skrevet
Jeg synes dampekraften fra pinnekjøttet kan være litt ram, og er vant med litt smeltet smør til å ha over potetene, rett og slett. Pinnekjøttet er jo veldig fett og saftig, og trenger ikke noe som helst av hverken ekstra fett eller saus.

Ellers er jeg purist mht tilbehør, og vil ikke ha noe annet enn gode kokte poteter og kålrabistappe til pinnekjøttet. Jeg damper det også i 3 timer.

Enig og enig. Surkål har jeg aldri hørt om før, eller fått servert til.

Jeg har fått servert og har selv servert smeltet smør til pinnekjøtt (eller poteter da) i hele mitt liv, men aldri hørt om surkål til. ;)

Smeltet smør er ikke uvanlig her, men dette er sørvestlandet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...