KittyBambi Skrevet 23. november 2008 #1 Skrevet 23. november 2008 Hva er den vanlige fòr mengden for en innekatt på ca. 1 år? Vår spiser ca 1 skål om dagen med tørrfòr - syns liksom hun går og spiser hele tiden, men hun har jo alltid tilgang på maten sin, vi fyller alltid opp før det blir fullstendig tomt..
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2008 #2 Skrevet 23. november 2008 Er det ikke ca rundt 50 gram da? Det var det vi fikk beskjed om. 50 gram tilsvarer en skål tørrfor og det er sånn ca det hun spiser daglig. Vi setter ikke bort maten hennes. Snakket med dyrlegen om dette og hun sa at katter gjerne kunne ha tilgang på mat hele døgnet dersom de selv klarte å regulere inntaket. Det virker som om din pus gjør det, så det går nok greit.
øyenstikker Skrevet 25. november 2008 #3 Skrevet 25. november 2008 Det skal stp på pakken med for hvor mye som er dagsdosen. Å er katten sterilisert eller kastrert, er det elttere for at den legger på seg.
KittyBambi Skrevet 25. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. november 2008 Det skal stp på pakken med for hvor mye som er dagsdosen. Å er katten sterilisert eller kastrert, er det elttere for at den legger på seg. Hun er sterilisert ja, men vi har fòr spesielt for innekatter. Ser at det står bak på pakken gram de skal ha etter antall kilo de veier, men har ikke vektmåler.. Så tenkte kanskje det var en lettere måte å måle opp på.
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2008 #5 Skrevet 25. november 2008 Jeg har Allesi kattematskål. alessi matskål Når skålen er ca full, er det ca 50 gram. Om det hjelper da..
Gjest Gjest Skrevet 25. november 2008 #6 Skrevet 25. november 2008 Har hatt mange katter opp igjennom og alle har hatt ubegrenset tilgang på mat uten å bli fete. I motsetning til hunder spiser de fleste katter ikke mer enn de trenger. Jeg hadde ikke giddet veie opp maten uten at det så ut til at ketten holdt på å bli overvektig. Prinsessa vi har nå har alltid tørrfor og vann tilgjengelig og går å småspiser litt stadig vekk. I tillegg får hun en sånn miniboks m boksemat hver dag som også står der til dagen etter, da blir den vasket og hun får nytt. Hun er akkurat passe stor/liten og spiser sjeldent tomt. Du må bare pass på å ikke gi så mye tørrfor at det står å blir gammelt og passe på å tømme og vaske skålen en gang i uken eller så.
Gjest Kari Skrevet 25. november 2008 #7 Skrevet 25. november 2008 De dosene som er oppgitt er jo veiledende da. Katter som er slanke og fine i formen og ikke har problemer av noe slag kan gjerne ha fri tilgang på tørrfor. Det er som oftest ikke det de legger på seg av uansett, da er våtfor og snop verre. Noen ganger er det slik at katter som får bare ett eller to måltider pr dag spiser mer også, fordi de vet at skålen blir tatt bort f eks, og de er redde for ikke å få nok. Så man kan få en slik syklus også, og den er verre å bryte i forhold til skifte av for til noe lettere om de legger på seg f eks. Våre har forresten fri tilgang. En er innepus for han er litt liten enda, den andre er utekatt. Fyller skålen ca 3 ganger pr døgn og de er slanke og fine.
Gjest care Skrevet 25. november 2008 #8 Skrevet 25. november 2008 Kommer jo ann på hvilken for det er snakk om. Butikkfor spiser de mer av, da de ikke blir så mett av det som for som er kjøpt på dyrebutikk. Det er nå slik jeg har fortstått det.
KittyBambi Skrevet 26. november 2008 Forfatter #9 Skrevet 26. november 2008 Tusen takk for alle tips alle sammen! Det er til stor hjelp. Hatt katt før, men da var jeg liten og hadde ikke ansvaret for den. Hun har alltid tilgang på friskt vann og tørrfor og viser ingen tegn forløpig hvertfall, til fedme. Så krysser fingrene
Gjest Skrevet 26. november 2008 #10 Skrevet 26. november 2008 Mine tre har tilgang hele døgnet. Katter småspiser hele tiden og de fleste katter ville gått ned i vekt om maten ble regulert. Selv om mine har tilgant hele døgnet så har jeg en som er litt over normalt vekt, enn som er litt tynn og en som er helt normal. Så de regulerer det selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå