Gå til innhold

Nikotinavhengigheten uteblir?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg har nå i over 4 mnd røyket mange sigaretter så å si daglig, og jeg vet fortsatt ikke hvordan nikotinsug føles. Jeg er ikke avhengig, jeg sitter aldri hjemme alene og kjenner suget etter en sigarett. Er jeg ute blant folk kan jeg jo kjenne at det hadde vært godt med en røyk, men ikke noe utover følelsen av at det hadde vært godt med noe annet. Jeg blir rett og slett ikke avhengig av nikotin!

Mulig at dette høres ut som noe naivt tull, at jeg prøver å lure meg selv til å tro at jeg har kontroll, men jeg mener det faktisk.

Hvorfor jeg røyker så mye når jeg ikke en gang kjenner det sterke behovet for det er en helt annen diskusjon, hadde vært fint om det ikke ble fokusert for mye på akkurat dét i denne tråden.

Lurer bare på om dette er vanlig, og hvor lang tid det tok for dere røykere her på KG før dere ble avhengige? Om jeg rett og slett har så sterk psyke at jeg klarer å kontrollere dette på et vis til en viss grad (jeg lovet meg selv aldri å bli avhengig)?

Videoannonse
Annonse
Gjest virvelvind
Skrevet

Det kommer vel når du minst venter det, gjerne hvis du prøver å slutte helt.

Gjest Lancelotte
Skrevet

Jeg har røyket hver dag i minst 2 år nå og fremdeles har jeg ikke kjent dette suget etter røyk. Hvis jeg sitter hjemme kan jeg fint gå uten å røyke noen dager uten å ofre det en tanke. Men jeg tror avhengigheten er noe som kommer plutselig, uten at du merker det. Så plutselig står vi der, og greier ikke slutte. Da kan vi angre da :fnise:

Skrevet

Avhengighet av nikotin har i all fall veldig lite med psyke å gjøre, det er noe som her helt biologisk. Man kan nok ikke velge å ikke bli avhengig om man røyker mye hver dag.

Jeg tror det handler om hvor mye du røyker og hvor ofte. Det er tydelig vis ikke nok for din kropp til å bli anvhengig av. Heldigvis for deg.

Gjest Purple Haze
Skrevet

Noen har nok lettere for å bli avhengig av ting enn andre. Kanskje vi har et avhengighetsgen? Og hos noen er det sterkere enn hos andre.

Min bror røkte dann og vann i mange år, og kunne røyke en 20pak. på fest i helgene. Men ble aldri avhengig. Nå har han ikke tatt en røyk på mange år.

Jeg derimot, er avhengig så det står etter. Og jeg er uenig i at det ikke er psykisk. Sluttet for 3 år siden, og det fysiske suget var borte etter et par dager. Alle inngrodde vaner og tankegang om røyk var det virkelige problemet.

Skrevet
Jeg har nå i over 4 mnd røyket mange sigaretter så å si daglig,

Hvis du røyker mange sigaretter daglig, så rekker kanskje ikke kroppen din å si i fra at den vil ha ny røyk før du er i gang igjen. :)

Skrevet

Avhengigheten kommer når du bestemmer deg for å slutte. Og siden du ikke enda har bestemt deg for å slutte så kjenner du ikke avhengigheten enda.

Skrevet (endret)

Jeg har røyket i 12 år og aldri følt meg avhengig. Har hele tiden visst at jeg kunne slutte når jeg selv ønsket det. Og det har jeg også gjort. To ganger har jeg sluttet grunnet svangerskap og nå har jeg igjen sluttet og denne gangen blir det antagelig for godt siden grunnen er at jeg skal ut i ett yrke hvor jeg ikke kan røyke. Jeg har gått uten en røyk nå i to måneder (tror jeg.. teller ikke akkurat dager), har ikke følt noe sug.. men det har jo vært litt rart. Har jo vært vant til å røyke i pausene på jobb og skole, og nå skjønner jeg ikke helt hva vi skal med pauser.. hvorfor vil de som ikke røyker ha pause utenom når de skal spise? Jeg merker også at det blir litt usosialt å ikke røyke og at jeg lett mister litt kontakten med de som røyker når ikke vi får den praten i pausene som vi har pleid. Jeg har løst det ved å bli med røykerne ut selvom jeg ikke røyker selv, bare for å prate litt og jeg blir heller ikke fristet. Jeg kommer nok likevel til å ta meg noen røyk når jeg skal drikke - røyk og drink hører sammen det.

Om du vil føle deg avhengig eller ikke er vanskelig å si, det er nok veldig individuelt, men for de fleste så kommer nok ikke følelsen før de skal slutte og ikke har mulighet - det du ikke kan få har du plutselig veldig lyst på, det gjelder jo flere ting det.

Endret av Timeglasset

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...