Gjest Anonymous Skrevet 17. juni 2003 #1 Del Skrevet 17. juni 2003 Vi har begynt å drikke mere vann, men når barna skal ha saft da vet jeg ikke hva jeg skal velge. Jeg stoler egentlig mer på det som kommer fra naturen, så vi bruker mest saft med sukker, men jeg merker at flere og flere foreldre i min vennekrets bruker sukkerfritt, og man får jo alltid høre dette maset fra tannleger og helsesøstre med at barna spiser/drikker for mye sukker. Hva foretrekker dere? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Embla s Skrevet 17. juni 2003 #2 Del Skrevet 17. juni 2003 Minst mulig satf/brus. Hvis saft er tvingende nødvendig, velger vi sukkerfri. Skjønt - kanskje god gammeldags sukker er bedre enn hva det nå enn er som er i saft uten sukker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 17. juni 2003 #3 Del Skrevet 17. juni 2003 Homeopaten til sønnen min anbefalte vanlig saft med sukker, framfor f.eks. solbærsirup. Han drakk ett glass hver dag, i gjennomsnitt. Jeg selv foretrekker sukkerholdige matvarer, framfor kunstige søtningstoffer. Da heller litt mindre og sjeldnere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Primula Skrevet 17. juni 2003 #4 Del Skrevet 17. juni 2003 Hei. Vi drikker mest vann vi da, men de gangene vi drikker saft er det med sukker. Sukkerfri saft smaker ekkelt syns jeg. Den smaker kunstig! Vet ikke om det er så mye bedre med kunstige søtningsmiddel enn sukker jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. juni 2003 #5 Del Skrevet 17. juni 2003 Hva med å lage saft selv, og dermed begrense sukkermengden litt? Hvis den ikke blir for sur da.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seraphine Skrevet 18. juni 2003 #6 Del Skrevet 18. juni 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nala Skrevet 18. juni 2003 #7 Del Skrevet 18. juni 2003 Her går det stort sett i vann. Men når vi har saft, da velger vi sukkerfritt. Fun light er favoritten. Valget mellom sukker og kunstige søtningsstoffer er vel et valg mellom to onder. Sånn som jeg ser det blir det opp til hver enkelt å vurdere hva de anser som minst uheldig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 18. juni 2003 #8 Del Skrevet 18. juni 2003 Jeg ville aldri gitt noen light-produkter til barn. Realt sukker er klart ikke bra i mengder, og vann er å foretrekke - men i hvert fall ikke fun light og alt det skvipet med aspartam etc. Begrens søtmengden til lørdagsgodt etc. og spar ungers tenner og annet. Forøvrig er jeg selv vokst opp på skikkelig hjemmelaget kirsebærsaft. Og saft og syltetøy er noe fler burde ta seg tid til å lage for seg og familien i dag også. Utrolig hva man fikk tid til da man bare hadde NRK... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. juni 2003 #9 Del Skrevet 18. juni 2003 I stedet for saft drikker vi eplejuice. IKKE eplenektar' date=' den er tilsatt sukker.[/quote'] Eplejuice og juice generelt inneholder syre og er faktisk verre enn saft. Ellers så kom faktisk Fun light på verstingtoppen over saft i en ny undersøkesle (husker ikke hvor) Light saft inneholder kunstige søtningsstoffer som ikke er bra verken for tenner eller kropp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
starie Skrevet 18. juni 2003 #10 Del Skrevet 18. juni 2003 Vi drakk bare saft i helgene vi, og da drakk vi med sukker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 18. juni 2003 #11 Del Skrevet 18. juni 2003 Her går det kun i saft (og brus) med sukker av den enkle grunn at jeg synes drikke som er tilsatt kunstig søtningsstoff smaker pyton. Man kan ikke gå løs på et enkelt produkt, men heller se på hva som inntas i løpet av uka. Det er den totale mengden sukker som teller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 18. juni 2003 #12 Del Skrevet 18. juni 2003 Jeg liker ikke saft med kunstig søtstoff noe særlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Montezuma Skrevet 18. juni 2003 #13 Del Skrevet 18. juni 2003 Selv kan jeg bare drikke sukkerfritt, og barna får når vi bare har det. men vanligvis kjøper jeg med sukker til dem. Grunnen er at når barna drikker noe, reagerer kroppen med å produsere insulin. men når det da inntas sukkerfritt drikke, blir kroppen "lurt" for karbohydrater, og blodet inneholder unødvendig insulin. Men hovedregelen er saft/brus kun i helgene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora Skrevet 19. juni 2003 #14 Del Skrevet 19. juni 2003 kjøper aldri light saft eller brus til barna,da jeg lærte på skolen at kunstig søtnings stoffer kan skade nevecellene til barn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jordbær Skrevet 19. juni 2003 #15 Del Skrevet 19. juni 2003 Har hørt at kunstig søtningsstoff kan hemme veksten hos barn.. kan dette stemme? Uansett så tror jeg den MED sukker er best å gi barn.. Jeg var iallefall allergisk mot Gøy når jeg var mindre.. Så ut som om jeg hadde røde hunder hver gang jeg drakk det.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. juni 2003 #16 Del Skrevet 19. juni 2003 Det er farlig å leve i dag, for alle de tilsetningsstoffene vi får i oss er farlig, men sukker er også farlig. barn og unge i dag får i seg mer sukker enn de egentlig ahr behov for gjennom et helt liv. Det er flere fall med diabetis 2 blant ungdom i dag enn det var for 10 år siden, dette kommer av den feite maten de spiser og den sukkerholdig mat og drikke de får i seg. Norge er et av de strengeste landene når det gjelder å akseptere tilsetningsstoffer, men mye av noe kan være skadelig. Mine barn drikker saft på skolen og da får de light saft, for jeg mener det er bedre enn den sukkerholdige saften. Dette er selvfølgelig min mening og den kan diskuteres, men ikke har det hemmet veksten deres, mine barn er av de høyeste i klassen ( arvelig selvfølgelig). Skal en gå rundt hele livet å uro seg for hva vi skal spise og ikke spise da blir en tullete. Grønnsakene våre er sprøytet med middel som kan gi skade over en lengre tid sies det også, skal vi slutte å spise grønnskaer? Vi kan ikke bli alt for hysteriske, men sukker er ikke sunt i store mengder og det er enkelte barn som blir mer huperaktive etter å ha spist eller drukket noe med sukker i, og da bør en vel ikke fore dem med sukker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 19. juni 2003 #17 Del Skrevet 19. juni 2003 Dessuten - hvis man ser litt videre på det - hva slags holdninger får barn som er oppvokst på light - slanketing og tang etc.? Det er også noe å tenke på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. juni 2003 #18 Del Skrevet 19. juni 2003 light behøver ikke å være slankende i hverfall ikke når det kommer til saft. jeg har forklart barna mine at det er for mye sukker i vanlig saft at det er ikke noe en skal drikke hver dag på skolen. De bruker light til skolen og med sukker i helgene, og dette går veldig bra. Andre slankeprodukter kan diskuteres, men mine barn spiser sunn kost som masse grønnsaker, frukt, melkeprodukter, gorve brødsorter og slike ting, og da velger jeg light i ukedagene. De drikker også mye vann med sitronskive i siden de ikke liker "vanlig" vann Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. juni 2003 #19 Del Skrevet 19. juni 2003 Hvorfor må barna ha saft med på skolen? Finnes det ikke melkeordning eller mulighet til å kjøpe en juicekartong? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå