Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Passkontoret stenger så sinnsykt tidlig! (Kan ikke politiet forstå at folk ikke har mulighet til å få fri fra jobb fo rå være på politistasjonen kl 13??) Jeg rekker ikke å få nytt pass før ferien nå - for det tar vel fortsatt en uke før man får det etter at man har bestilt det?

Hvilke land kan jeg dra til uten pass? Bare Skandinavia?

(Jeg må ha nytt pass fordi det andre er borte - og jeg har ikke råd til nok en ferie med nødpass til kr 700,-)

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

du får passet ditt på dagen tror jeg.... Jeg gjorde i alle fall det i fjor.

Men det koster en del uansett, 500 eller 700 kr, husker ikke akkurat.

Skrevet

Det tar max 2 uker fra man bestiller pass til man får det. Det blir sendt i posten. Aner ikke hvor man kan reise uten pass, tror det er i schengen-landene. Husk at mange hoteller o.l. kun godtar pass som legitimasjon.

Lykke til :D

Skrevet

Du kan bare reise innen Norden uten pass. Nordmenn kan reise passfritt i Schengen, men man anbefales å ha med pass likevel, for å kunne legitimere seg. På flyplasser sjekker de alltid pass, tror jeg (men jeg reiser bare utenfor Schengen, så det er kanskje grunnen).

http://www.politi.no/henvendelser/pass.shtml

Skrevet

Jeg fikk mitt pass på dagen.

Tok bare noen timer..

Skrevet

Jeg reiste frem og tilbake til hellas uten å bruke passet andre steder en på hotellet, føltes faktisk ganske unaturlig.

Jeg trodde ikke man kunne få pass på dagen mer på grunn av den nye "layouten" jeg, men der tok jeg vist feil. Sorry.

Gjest gurimalla
Skrevet

Du kan i prinsippet reise i hele schengenområdet uten å vise pass i tollen. Problemet er bare at pass er vissnok den eneste legitimasjonen som godtas og da er man like langt.....

Er det noen som vet hvorfor de ikke godtar EU førerkortene? Disse er standardiserte og burde derfor kunne brukes som leg.

Skrevet

Om du får passet ditt på dagen, er sikkert avhengig av hvor du kommer fra.

Her i Bergen får du det i posten, max 12 dager etter søknad. Jeg søkte om pass på torsdag forrige uke, fikk det i posten idag, onsdag.

Trodde heller ikke at man fikk de nye, maskinlesbare passene på dagen!

Skrevet

Takk for svar.

Hvor har dere fått pass på dagen?

Nødpass får man med en gang, men de sier på informasjonstelefonen at det kan ta 12 dager...

*sukk* Det var den Italia-turen.. Men Sverige er kanskje ok det også. København og Stockholm er unnagjort. Har noen andre tips til hvor to jenter kan dra (innen Norden..) (Vi vil ha sol og slappe av ferie - og gjerne litt liv også..)

Gjest Anonymous
Skrevet

Du SKAL ha pass med deg selv om du reiser innen schengen.

Du kan bli kontrolert og da skal du ha gyldig pass på deg.

Du kan bli kontrolert ved utgangen i Norge. Har du ikke pass, så ingen reise. Vet om ei som ble stoppet i Oslo.

Det heter seg at det er passfritt, men tror folk misforstår det litt.

Gjest Anonymous
Skrevet

I Oslo får du ikke pass på dagen. Jeg bestilte pass forrige uke og fikk beskjed om at jeg får det i posten innen 12 dager. (og det holder akkurat til ferien min hvis fristen overholdes. Hvis ikke vet jeg ikke hva jeg gjør heller, for jeg skal ut å fly dagen etter...)

Passet koster forresten 700 kroner (pluss de 35 kronene du må putte i fotoautomaten.)

Skrevet
Du kan i prinsippet reise i hele schengenområdet uten å vise pass i tollen. Problemet er bare at pass er vissnok den eneste legitimasjonen som godtas og da er man like langt.....

Er det noen som vet hvorfor de ikke godtar EU førerkortene? Disse er standardiserte og burde derfor kunne brukes som leg.

Det är samma problem med för Svenskar, det enda som i dagsläget godkänns som en giltig identitetshandling är ett svenskt pass. Jag tror att det har att göra med att du kan få körkort utan att vara svensk medborgare och att körkorten inte har uppgift om nationalitet.

Min man är norrman, har norskt pass och svenskt körkort. På körkortet framgår det inte att är norrman.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...