Gå til innhold

Rødt, ujevnt utslett-lignende med tørr hud

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det begynte forrige helg med at jeg oppdaget et rødt området på ryggen til sambo ca på størrelse med et kronestykke. Huden der var tørr og han sa det klødde. I løpet av uka har det dukket opp flere sånne små området på ryggen hans, de er mindre og mer uregelmessige i formen enn den første. Jeg har smørt de med brulidin (?), men det har ikke hjulpet. Natt til idag har det også utviklet seg i armhulene, rundt nakken og på brystet. Han har såvit jeg kan se, ingenting i hårfestet eller ansiktet. De største har veldig tørr hud. Han har ikke feber, men har klaget på litt dårlig almenntilstand de siste dagene. Jeg er veldig usikker på hva vi skal gjøre, jeg har mest lyst til å dra ham på legevakta siden det har blitt så veldig mye verre siden i går, mens han vil vente noen dager.

Jeg vet ikke hva han hadde av barnesykdommene, men utifra det jeg har lest virker det ikke som om det er noe av det. Jeg hadde skarlagensfeber i fjor så jeg vet at det ikke er det. Noen som har noen forslag til hva det kan være, eller hva vi bør gjøre?

Videoannonse
Annonse
Gjest Lamia Lenis
Skrevet

Aner ikke hva det kan være, men jeg støtter å dra til legevakta.

Skrevet

Kan det være nummulært eksem? Det dukker gjerne opp i overgangen vinter/vår og høst/vinter:

http://www.hudlegekontoret.no/pasientinstr...ummulaert_eksem

http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=321258

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...;documentid=273

Jeg fikk det for første gang i fjor (og jeg er ung). Det bare poppet opp sånn helt uten videre. For min del kom det sannsynligvis i sammenheng med medisinbruk som gjorde meg ekstra følsom og sensitiv i huden. Jeg fikk først en stor flekk, deretter poppet det opp stadig nye mindre flekker. De gikk over av seg selv innen et par uker.

Skrevet

Det ligner, men ser ikke helt rett ut, dette sier lommelegen om utseende, oppførsel og plassering:

Eksemflekker med rund eller oval form. Hver flekk består av små, røde, tettsittende knuter og små blemmer. I perioder kan flekkene væske, etterpå dannes skorper. "Myntene" finnes som regel på armer og bein, hyppigst på nedre del av leggen. De fleste har kraftig kløe.

Det er kun en av de som er runde, de andre er veldig uregelmessige i form. De ser ut som opphøyde røde former, de er helt jevne og ser ikke ut som knuter eller blemmer. Ingen som væsker eller har skorper, og de er kun på ryggen, brystet, magen og armhulene. Men takk for tipset, er jo ikke alltid sykdommer oppfører seg helt som de skal, heller :P

Vi har avtale på legevakta kvart over seks :)

Skrevet

Det ligner, men ser ikke helt rett ut, dette sier lommelegen om utseende, oppførsel og plassering:

Eksemflekker med rund eller oval form. Hver flekk består av små, røde, tettsittende knuter og små blemmer. I perioder kan flekkene væske, etterpå dannes skorper. "Myntene" finnes som regel på armer og bein, hyppigst på nedre del av leggen. De fleste har kraftig kløe.

Det er kun en av de som er runde, de andre er veldig uregelmessige i form. De ser ut som opphøyde røde former, de er helt jevne og ser ikke ut som knuter eller blemmer. Ingen som væsker eller har skorper, og de er kun på ryggen, brystet, magen og armhulene. Men takk for tipset, er jo ikke alltid sykdommer oppfører seg helt som de skal, heller :P

Vi har avtale på legevakta kvart over seks :)

Skrevet

Jeg har også røde, tørre områder. Kommer godt frem når jeg nettopp har dusjet. Jeg prøver å smøre mye med fuktighetskrem, men glemmer lett at det må gjøres ofte...

Forsøker å dusje i så lavt temperaturt vann som jeg klarer, da klør det ikke så mye og det ser ikke så ille ut.

Å være ute i kulda og så komme inn og vaske hendene i varmt vann er også noe som får frem litt av disse røde og tørre områdene.

Fuktighetskrem er veldig bra! Husker mitt første utslett kom i fjor høst, og det forsvant ikke akkurat fort. Huden min ble ikke helt bra før utpå våren. Sommeren var fin... Men nå som vinteren nesten er her, er det tørt og rødt igjen. Ligner veldig på det siste bilde Saeria viser...

Mulig han har noe lignende...

Å snakke med lege høres best ut!

Gjest forrige skriver
Skrevet

Mine røde områder har heller ikke hatt blemmer, væske og skorper. Veldig kraftig kløe har jeg heller ikke.

Men allikevel tror jeg det er noe sånn eksemlignende jeg har.

Skriv hva legen kommer frem til her etterpå da! Bra at dere sjekker ut så fort...

Skrevet

Jeg hadde ikke mange blemmer men noen. Uansett burde legevakten gi et bedre svar enn oss. :)

• 1 år senere...
Skrevet

Min mynteksem blekner bort og forsvinner med vaseline intensive care, extra strenght bodylotion !!!

Så det ser ut som om jeg slipper å gå til lege.

Skrevet

Hadde ei venninne som fikk noe slikt på armene. Hun gikk til legen å fikk noe antibiotika om jeg ikke husker feil, var endel år siden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...