Gå til innhold

syke barn i barnehage

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hvor mye skal det egentlig til før foreldre skjønner at de må holde syke barn hjemme fra barnehagen?

Fatter de ikke at barnet smitter de andre barna og de voksne slik at alle andre også blir syke?

Hvor sykt må barnet ditt være for at du skal holde det hjemme??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe mer enn en lett forkjølelse og ungene blir hjemme.

Når det gjelder å holde dem hjemme fordi de kan smitte andre, vel det er ikke hovedgrunnen. Siden er de først syke under en friperiode fra bhg, er smitten ofte i omløp allerede. Det spørs selvsagt på sykdommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

De er vel smittefarlige før man merker at de er syke, som regel, er de ikke?

Kanskje barna ikke virket så syke om morgenen (eller at de alltid er litt pjuske og trøtte om morgenen)?

Kan du ikke bare ringe foreldrene og be de komme og hente barnet sitt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmmm.....

Dette er jo ikke et tema for meg siden jeg ikke har barn, men jeg er jo enig med Anitacath da. Det er vel dårlig av foreldrene å la de syke barna sine gå i barnehagen.

:sjarmor::sjarmor::sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

JEg tror de færreste foreldre sender syke barn i barnehagen med vitende og vilje... ærlig talt?! Have som faith!! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heller ikke barn, men har jobbet i barnehage.

Det er ikke "bare" å ringe foreldrene når barna blir syke. Jeg har opplevd flere ganger at de nekter, eller utsetter i det lengste. Evt. sier at de henter snart, men venter likevel til sent på dagen.

Foreldrene bør absolutt tenke på smittefaren. Både andre barn og personelet kan bli smittet. Og om halvparten av de ansatte i barnehagen blir syke, så kan det jo hende at foreldrene må holde barna hjemme også etter at de er friske pga personalmangel. Evt. får barna mindre oppmerksomhet/oppfølging pga færre ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s
Jeg har heller ikke barn, men har jobbet i barnehage.

Det er ikke "bare" å ringe foreldrene når barna blir syke. Jeg har opplevd flere ganger at de nekter, eller utsetter i det lengste. Evt. sier at de henter snart, men venter likevel til sent på dagen.

.

:o Det høres ikke bra ut!! Skjønner ikke dette jeg!! Utrolig egoistiske foreldre!! Håper det kun gjelder noen få :roll: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ikke å snakke om ettersykdommer.

Vi hadde vannkopper i barnehagen til sønnen min, og der var det flere unger med usprukne blemmer. Sier du det til foreldrene sier de bare:

Det går sikkert bra, eller han har jo ikke feber.... :o

Hva med ettersykdommer som fex brennkopper?

Eller andre farlige ting?

Nei, foreldre burde være flinkere til å holde barna sine hjemme dersom de ikke er friske. For det er jo slik det bør være:

Friske unger kan gå i barnehagen.

Ikke slik at barn som ikke er syyyke kan gå....

Som sagt her: Har ungen noe mer enn en LETT forkjølelse har de ingenting i barnehagen å gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke foreldre forpliktet til å gi beskjed om evt. barnesykdommer o.l. da?

Og står det ikke i reglene at barna skal holdes hjemme ved sykdom?

Jeg vil nå tro at barnehageansatte har lov til å sette foten ned om det kommer barn som er midt i et sykdomsforløp av en sykdom som er smittsom/kan gi ettersykdommer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil nå tro at barnehageansatte har lov til å sette foten ned om det kommer barn som er midt i et sykdomsforløp av en sykdom som er smittsom/kan gi ettersykdommer.

Joda.....

Men hva gjør du da, når du ringer en mamma for ente gang og hun sier "hva er det nå da" og

"han var ikke syk etter at du ringte meg igår...."

Hvem bør sette grensen for hvor sykt et barn er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det, så er det personalet som seg i mellom kan avgjøre om et barn er friskt eller sykt nok til å være/ikke være i bhg.

Da må foreldrene etterfølge det personalet bestemmer.

Får et barn feber i bhg, la oss si 38 grader, så syns jeg ikke det er veldig hast med å hente. Så snart så mulig, ja, men ikke ta taxi for å rekke det kjapt.

Får barnet derimot høyere feber, er slapp, får utslett i følge med feber osv osv, syns jeg foreldre snarest mulig bør hente barnet.

Har ikke en bhg retningslinjer på hvordan håndtere syke barn OG ikke minst, hvordan håndtere foreldrene, bør slikt drøftes på personalmøte snarest.

Selv syns jeg det er en trygghet å ha datteren min i en bhg hvor slike retningslinjer er nedskrevet og forhåpentligvis, etterfølges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:o Det høres ikke bra ut!! Skjønner ikke dette jeg!! Utrolig egoistiske foreldre!! Håper det kun gjelder noen få :roll: )

Ja, det gjaldt noen få.

Men likevel fører dette til smitte..

Man kan jo ikke tvinge foreldrene til å komme heller?

Skulle man ha hentet dem på jobben da, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan jo ikke tvinge foreldrene til å komme heller?

Skulle man ha hentet dem på jobben da, liksom?

Ååå det er fristende enkelte ganger!!

Vi hadde ei jente som hadde mammaen sin hjemme vi og da vi ringte for at hun skulle hente sin syke datter tok det to timer før hun kom, hun måtte selvfølgelig dusje og handle først!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne mammaen som brukte to timer, bodde hun i nærheten?

For det kunne gjerne vært meg.

Det tar 30 min å gå til bhg.

I tillegg er jeg alene om omsorgen og må klare det aller meste selv.

Hadde jeg ikke hatt mat i huset, ville jeg også handlet på veien, slik at jeg hadde sluppet å ha henne med ut mer enn nødvendig mens hun var syk.

Så ja, jeg kunne sikkert brukt en stund på å få hentet, om det ikke var prekært.

Som jeg skrev over, så er det forskjell på å være kjempesyk og det å ha litt feber og burde gå hjem.

See my point?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er poden lettere forkjølt med hoste/rennende nese, og har fin dagsform sender jeg ham i barnehagen.

Er han syk med feber, blir han hjemme.

Nå har han sansynligvis fått brennkopper, men i følge lege er det helt ok å sende ham i barnehagen etter påbegynt behandling, så da stoler jeg på det.

Men selv om poden tilsynelatende er frisk når jeg leverer ham, er det jo ikke garantert at han forblir slik utover dagen.

Heldigvis går han i en barnehage med utrolig greie "tanter", så jeg stoler på at de ringer og gir beskjed dersom det skulle oppstå noe (det vet man jo aldri uansett...).

Har ikke inntrykk av at det er så veldig mange som med vitende og vilje sender av gårde syke barn som burde holdt seg hjemme i stedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber i barnehage selv, og det har vært episoder opp gjennom årene som jeg har reagert på.

F.eks. når foreldre har levert barnet, og barnet forteller at det kastet opp i natt, eller i dag morges... Tusen takk; veldig hyggelig!

Eller barn som blir levert med vannkopper, etter at mor har fått informasjon om at barnet må være hjemme til det er kommet skorpe på alle vannkoppene og at de siste er inntørket - før barnet er smittefri. Da er det hyggelig å registrere at man bare har satt et plaster over den saftigste vannkoppen...

Selv om vannkopper vanligvis er "peanuts" og jeg selv var glad da mine gutter fikk det unnagjort, og anbefaler andre foreldre å få barna smittet, så er det faktisk ikke alltid like passende å spre denne smitten. Etter hva jeg har hørt, får ikke personer som er syke av vannkopper reise med fly pga større smittefare, og gravide har heller ikke særlig godt av å bli smittet.

En grei regel som jeg selv alltid har fulgt, er å vurdere almenntilstanden slik @lfa beskriver ovenfor. Litt snue reagerer vi ikke på, men feber og nedsatt almenntilstand tilsier at barnet har det best hjemme. Husk at en barnehagedag kan være ganske "hektisk" og "støyende", og jeg synes mange foreldre tenker for mye på seg selv eller jobben sin når de sender halvsyke barn i barnehagen fra kl. 08.00 til 16.00. I tillegg kommer selvfølgelig merbelastning på et allerede travelt personale.

Det er helt klart ikke gøy å ringe jobben for å fortelle at man dessverre må være hjemme pga. sykt barn. Men jeg har alltid tenkt som så, at "dette har jeg faktisk krav på; det er et sosialt gode som er blitt kjempet fram til beste for barnet mitt!" Derfor er vi som jobber sammen alltid støttende overfor hverandre, og prøver å ikke påføre den som er forhindret fra å møte på jobb dårlig samvittighet i tillegg til belastningen ved å ha et sykt barn!

Har jeg vært i tvil om barnet har vært i form til å gå i barnehage eller på skole, har jeg lyttet til hva barnet har gitt uttrykk for, og latt tvilen komme "tiltalte" til gode. Hver og en kjenner sitt eget barn, og mine barn går vanligvis på skolen med glede, derfor stoler jeg på at de har vondt hvis de gir uttrykk for det. Når det gjelder mindre barn, må man selvsagt stole mer på magefølelsen sin!

Som Magne Raundalen har sagt det så treffende: "Vi skal huske på at barn til forveksling ligner mennesker!" Altså: Vi skal ikke utsette våre barn for påkjenninger og belastninger vi selv ikke ønsker å bli utsatt for!

Det var "dagens dype" fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vedr. brennkopper, fant dette skrivet fra en smittevernlege i Larvik:

http://skolestua.hive.no/Vestfold/Larvik/n...brennkopper.htm

Barn som har fått behandling med antibiotica kan gå i skole eller barnehage etter et par dager. Er det bare noen få brennkopper kan barnet gå i skole eller barnehage så fremt sårene kan tildekkes med plaster og dette kan skiftes når det blir gjennomtrukket, vått eller skittent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...