Gå til innhold

Husmor

Fremhevede innlegg

Skrevet
Tror du ikke en husmor jobber?

Dersom man jobber i tillegg til å ta seg av husarbeidet (som jo alle gjør i tillegg til jobben), hvorfor kalle seg "husmor" da i stedet for sin yrkestitel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Dersom man jobber i tillegg til å ta seg av husarbeidet (som jo alle gjør i tillegg til jobben), hvorfor kalle seg "husmor" da i stedet for sin yrkestitel?

Det du siterer betyr at en hjemmeværende husmor jobber hun også, men i hjemmet!

Skrevet
Det du siterer betyr at en hjemmeværende husmor jobber hun også, men i hjemmet!

Men det gjør jo ALLE, ikke bare de som er hjemmeværende.

Jeg har selv har permisjon og vært bare hjemme en periode. Og da svarte jeg at jeg var hjemme en periode. Jeg ville ikke finne på å begynne å kalle meg selv "husmor" i den perioden. Tror ikke min mann ville funnet på det da han hadde permisjon heller gitt.. ;) Mulig vi er bare rare? Du ville syntes det var naturlig å kalle min mann "husmor" da han hadde 1/2 år ubetalt omsorgspermisjon (mens vi ventet på barnehageplass)? Tror han ville le av deg i så fall ;)

Skrevet

Jeg skiller nok litt mellom det å være hjemme med forholdsvis små barn, og å være hjemme når man enten bare er to voksne eller alle barna er i forholdsvis selvstendig skolealder. Jeg jobber hjemmefra selv og har langt fra fulltidsjobb i perioder, og liker å gjøre endel huslige oppgaver som å lage skikkelig mat, og jeg tar hovedansvaret for mye av husarbeidet. Det er likevel langtfra nok oppgaver til å "forsvare" en full "stilling", samtidig ser jeg ikke noe galt i å ikke jobbe fullt heller, så lenge en kan betale regninger og ikke er noen til unødig belastning. En hjemmeværende mor jeg kjenner startet og drev et firma hun deretter solgte for flere millioner - silk at de fint finansierer "husmortilværelsen". Hun virker ikke akkurat som en tafatt og ressurssvak person... Andre velger å ha lave boutgifter så det holder med én inntekt.

Jeg skal innrømme at jeg ikke skjønner helt at noen orker å være hjemme i årevis uten å ha tidkrevende oppgaver som barn (husarbeid tar strengt tatt ikke mange timer daglig selv om man koker kraft, sylter, baker brød og er nøye med vaskinga, med dagens hjelpemidler), men trives de med det får det være deres valg.

Gjest Stolt husmor
Skrevet

Kanskje på tide å skille litt mellom det å være husmor, og det å være hjemmeværende husmor?

Da finner kanskje mange ut at de er husmødre de også, selv om de er yrkesaktive!

Gjest Gjest_Hanna_*
Skrevet
Men det gjør jo ALLE, ikke bare de som er hjemmeværende.

Men en husmor driver heller ikke dank, hun jobber hjemme selvom noen jobber både ute og hjemme.

Skrevet

Husmoren passer barn i istedet for at barnehagen gjør det. Det er en veldig viktig og krevende jobb. Hun lager middag til mann og barn hver dag, vasker klær og hus så mannen slipper dette. Mannen slipper å være hjemme med syke barn. Husmor tar kjæledyret til dyrlegen, tar barna til tannlege, lege, mye annet, tar bilen til service.

Noen vil si :dette er ikke likestilling, men likestilling er slik jeg ser det å få gjøre det man føler for, at mann og kvinne er fordeler rollene sine og oppgavene sine mellom seg etter egne ønsker og evner. Selv om det betyr at mor er hjemmarbeidende og far forsørger familien( Evt far hjemme og mor forsørger familien. )

Skrevet

I kvinners øyne er en hjemmeværende mann en taper, mens en hjemmeværende kvinne er en "domestic goddess".

Gjest Hjemmeværende husmor
Skrevet
I kvinners øyne er en hjemmeværende mann en taper, mens en hjemmeværende kvinne er en "domestic goddess".

Feil!

En hjemmeværende mann er en seier for likestillingen, mens en hjemmeværende kvinne er enten undertrykt, eller også "med på å sette kvinnekampen/likestillingskampen 50 år tilbake i tid".

Skrevet

Jeg ser stadig i debatter som denne argumentet med at "de som jobber utenfor hjemmet må da også ta husarbeidet." Og at man dermed bør kunne forvente at alle klarer den kombinasjonen. Da spør jeg (igjen) hvorfor det blir mer og mer vanlig å ha vaskehjelp? Alle burde jo klare begge deler, sant..?

Skrevet
Jeg ser stadig i debatter som denne argumentet med at "de som jobber utenfor hjemmet må da også ta husarbeidet." Og at man dermed bør kunne forvente at alle klarer den kombinasjonen. Da spør jeg (igjen) hvorfor det blir mer og mer vanlig å ha vaskehjelp? Alle burde jo klare begge deler, sant..?

Mange av mine bekjente har vaskehjelp. Og vet du hvorfor? Jo, fordi man har råd og syns at å vaske er pyton kjedelig. Ikke fordi man ikke har tid. Det er jo uansett rydding, klesvask, matlaging etc. som tar tid - selve vaskingen er forholdsvis raskt unnagjort.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...