Gå til innhold

Husmor

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes det er litt komisk i de tilfellene der kvinner velger å være hjemme, for så å klage på at mannen jobber så mye...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg har det mye å si hvor gamel barna er, og hvor tiltaksfull kvinnen (eller mannen for den saks skyld) er ellers.

Så lenge barna er under skolealder, synes jeg det er flott at hun har mulighet til å være hjemme. Jeg skulle ønske jeg kunne det selv.

Men hvis barna har begynt på skolen, og hun ikke har noe "fornuftig" å gjøre på dagtid, ja da ville jeg syntes det var litt rart.

Jeg tror hvordan folk reagerer har mye med hvordan man svarer på hva man gjør å gjøre også. Svarer man undvikende, som om man skammer over det selv, så er det flere som vil reagere negativt, enn hvis man svarer stolt og med et stort smil.

Forøvrig synes jeg at husmor er et helt fint ord, men det bør bare gjelde så lenge man er først og fremst mor, og ellers passer hus. En kvinne som er hjemme med tennåringsbarn og hushjelp er ikke lenger en husmor (hjemmeværende? arbeidsledig?)

Skrevet
Forøvrig synes jeg at husmor er et helt fint ord, men det bør bare gjelde så lenge man er først og fremst mor, og ellers passer hus. En kvinne som er hjemme med tennåringsbarn og hushjelp er ikke lenger en husmor (hjemmeværende? arbeidsledig?)

Jeg synes det er helt ok å være hjemme med små barn en periode for de som har mulighet til det. Men ville da sagt nettopp det "jeg er hjemme med små barn nå en periode".

Å kalle seg "husmor" får meg til å tenke på dem du nevner i innlegget ditt, som blir hjemmeværende uansett alder på barn osv.

Skrevet

Husmor for meg er min svigermor,som var hjemme i alle år og som er grunnen til at min mann ikke kunne håndtere en oppvaskmaskin da vi flyttet sammen. Han trodde også at poteter på magisk vis skrellet seg selv før de lå på fatet. For meg er det husmor,en som gjør alt for alle og som styrer alt som har med unger og husarbeid å gjøre. Permanent i håret og days of our lives på tv.

Selv fikk jeg og min mann trippel kontantstøtte etter permisjonen og derfor kunne jeg være hjemme med barna i tre år. Men husmor var jeg aldri og for meg er desverre husmor et belastet ord. Jeg liker det slett ikke.

Sikkert fordi jeg vet at tre år hjemme var alt for lenge og til slutt følte jeg meg fullstendig verdiløs og fratatt all kontakt med omverden. Det gikk i unger,bæsjebleier og sladder på tunet.

Gjest Stolt Husmor
Skrevet

Jeg er husmor, og stolt av det!

Det er godt mulig å være både yrkesaktiv og husmor, å være husmor er ikke ensbetydende med å være hjemmeværende slik mange synes å tro.

En husmor er den som har hovedansvaret for husarbeid og omsorgsarbeid i hjemmet, men hun gjør ikke nødvendigvis alt arbeidet på egen hånd, hun bare sørger for at det blir gjort!

Husmoren vasker, tar vare på barna, sørger for mat og klær, baker, lapper klær, organiserer, har oversikten over husholdingen osv.

Men hun har også ansvaret for å lære opp barna, og delegere arbeidet.

Det virker som om det har blitt en trend å være en så dårlig husmor som overhodet mulig! Det å være husmor er et skjellsord, og kvinner som innrømmer at de liker å stelle hjemme, blir sett ned på.

Jeg er en husmor, faktisk en veldig god husmor, noe jeg er veldig glad for å være, og stolt av å være!

Skrevet
En husmor er den som har hovedansvaret for husarbeid og omsorgsarbeid i hjemmet, men hun gjør ikke nødvendigvis alt arbeidet på egen hånd, hun bare sørger for at det blir gjort!

.......

Jeg er en husmor, faktisk en veldig god husmor, noe jeg er veldig glad for å være, og stolt av å være!

Du er stolt over at du er den som tar hovedansvaret for husarbeid og barn?

Jeg ville skammet meg over det! Jeg er derimot glad for at jeg har vett til å ville ha likestilling både ute og hjemme. Jeg og min mann har like stort ansvar for både husarbeid, barn og inntjening. Det er noe å være stolt av.

Skrevet

Jeg ville skammet meg over det! Jeg er derimot glad for at jeg har vett til å ville ha likestilling både ute og hjemme. Jeg og min mann har like stort ansvar for både husarbeid, barn og inntjening. Det er noe å være stolt av.

Så å vite hva man vil her i livet, og å oppnå det er ikke noe man skal være stolt av? Den riktige løsningen for alle er full likestilling? Alle som ikke ønsker full likestilling er hjernevaskede idioter? Jo da, det er også en holdning som er lov å ha.

Personlig er jeg veldig glad for at vi ikke er så opptatt av full likestilling her i huset at vi må dele alt nøyaktig. Vi er begge ansvarlig for at familien har det bra, men det gjør vi på hver vår måte. Personlig føler jeg meg mye mer kvinne når jeg tar meg av hus og barn, enn når jeg er ute og jobber. Jeg elsker jobben min også, men det er langt fra det viktigste i livet mitt.

Gjest Stolt husmor
Skrevet

Hvem er du som vet nok om livet mitt til å si at jeg skal skamme meg over å være god husmor?

Kanskje er jeg en ufør husmor, som tar det som en selvfølge at jeg skal styre hjemmet, mens den andre parten er ute i full jobb?

Kanskje er jeg en yrkesaktiv alenemor, som ikke har noen å dele ansvaret med her hjemme?

Kanskje er det et bevisst valg jeg har tatt, fordi jeg liker å stelle hjemme, og fordi jeg har et (eller flere) barn som trenger meg utover det som er vanlig?

Det kan være mange grunner til at jeg har hovedansvaret.

Jeg kan ha tatt et valg, eller jeg kan ha gjort det beste ut av en tøff situasjon, der jeg kunne ha valgt å bli sur og bitter, men i stedet valgte å se positivt på det jeg måtte gjøre...

Som sagt, mange grunner!

Men ingen av grunnene gir deg, eller noen andre, retten til å si at jeg burde skamme meg fordi jeg er, og ønsker å være, en god husmor.

Skrevet
Den riktige løsningen for alle er full likestilling?

Ja, jeg mener alle bør ha samme muligheter og rettigheter. Er det sjokkerende?

Personlig er jeg veldig glad for at vi ikke er så opptatt av full likestilling her i huset at vi må dele alt nøyaktig.

Likestilling har aldri og kommer aldri til å ha noe med å "dele nøyaktig" å gjøre. Det har med å ha likeverd og samme muligheter.

Vi er begge ansvarlig for at familien har det bra, men det gjør vi på hver vår måte.

Vi også :)

Personlig føler jeg meg mye mer kvinne når jeg tar meg av hus og barn, enn når jeg er ute og jobber. Jeg elsker jobben min også, men det er langt fra det viktigste i livet mitt.

Jobben min er heller ikke det viktigste i livet mitt.. Akkurat like lite som det er det viktigste i min manns liv. Og ingen av oss føler oss noe mer verken mannlig eller kvinnlig av å gjøre husarbeid.

Det synes jeg er merkelig holdning. At det skulle være noe "kvinnlig" ved husarbeid. Den reagerer jeg kraftig på, for jeg mener det er med å opprettholde en forventning om at kvinner i større grad enn menn skulle være ansvarlig for husarbeidet.

Vi deler også på ulike oppgaver tilpasset de individene vi er, men vi har i utgangspunktet likt ansvar for alle områder -som de voksne ansvarlige personene vi er.

Oppgaver og ansvar er to vidt forskjellige ting.

Skrevet
Men ingen av grunnene gir deg, eller noen andre, retten til å si at jeg burde skamme meg fordi jeg er, og ønsker å være, en god husmor.

Jeg har sagt at JEG ville skammet meg over å ha mer ansvar for husarbeidet enn en partner. Å ha totalansvaret fordi man er alene er noe helt annet enn å ha hovedansvaret i forhold til en annen voksen partner.

Og jeg synes ordet "husmor" er diskriminerende og fornedrende.

Du kan selvfølgelig få kalle deg hva du vil, men dersom du sier du er stolt av å kalle deg husmor så tenker selvfølgelig jeg mitt. (og sikkert mange andre også)

Gjest Stolt husmor
Skrevet
Og jeg synes ordet "husmor" er diskriminerende og fornedrende.

Du kan selvfølgelig få kalle deg hva du vil, men dersom du sier du er stolt av å kalle deg husmor så tenker selvfølgelig jeg mitt. (og sikkert mange andre også)

Deg om det, du kan tenke hva du vil, men for meg er "husmor" en hedersbetegnelse.

Den tradisjonelle husmoren er for meg sterke, ressurssterke, flotte kvinner, som hadde evnen til å skape mye ut av lite.

Deres primære ansvar var å sørge for at familien hadde det de trengte, og hadde det mulig til enhver tid, og de gjorde det på den måten de kunne best.

Og ja, jeg er stolt av å følge i mine bestemødres og oldemødres fotspor ved å ta hovedansvaret for at familien min har det best mulig, og at de har alt de trenger til enhver tid.

Skrevet
Deres primære ansvar var å sørge for at familien hadde det de trengte, og hadde det mulig til enhver tid, og de gjorde det på den måten de kunne best.

Og det gjorde ikke mennene/fedrene? Var de da i så fall også "husmødre"?

Og ja, jeg er stolt av å følge i mine bestemødres og oldemødres fotspor ved å ta hovedansvaret for at familien min har det best mulig, og at de har alt de trenger til enhver tid.

Jeg er stolt av å ta ansvar for min familie på lik linje med andre voksne, enten de er kvinner eller menn.

Alle mine "forfredre" -kvinner og menn- har jobbet i inntekstgivende arbeid OG tatt ansvar for sine familier. Ser ingen grunn til å være mer stolt av å følge i bestemødrenes fotspor enn i bestefedrenes i så måte.

Skrevet
Ja, jeg mener alle bør ha samme muligheter og rettigheter. Er det sjokkerende?

Jeg ønsker også like muligheter og rettigheter. Men min erfaring er at mange mener at for å få full likestilling må man gjøre ting likt. Jeg opplever at mange ikke respekterer at man tar et valg om å jobbe mindre ute og mer hjemme.

Likestilling har aldri og kommer aldri til å ha noe med å "dele nøyaktig" å gjøre. Det har med å ha likeverd og samme muligheter.

Men hvorfor er det da galt at noen velger å være hjemme og pleie hjem og barn? Er ikke noe av meningen med likestilling at man skal kunne velge hva man vil gjøre med livet sitt, og ikke måtte passe inn i en eller annen mal?

Det synes jeg er merkelig holdning. At det skulle være noe "kvinnlig" ved husarbeid. Den reagerer jeg kraftig på, for jeg mener det er med å opprettholde en forventning om at kvinner i større grad enn menn skulle være ansvarlig for husarbeidet.

Det er opp til hver enkelt å velge hvordan de vil fordele ting, og at vi velger noe som ikke følger femenistenes forventninger gjør oss ofte til en slags "fiende". Jeg har fårr høre mange ganger at jeg er anti-feminist fordi jeg tilfedigvis liker å ta meg av hjem og barn. Jeg mener ikke at alle kvinner bør gjøre det, men jeg mener at kvinner som vil børr få ta det valget selv.

Vi deler også på ulike oppgaver tilpasset de individene vi er, men vi har i utgangspunktet likt ansvar for alle områder -som de voksne ansvarlige personene vi er.

Vi har da fordelt ansvaret også, basert på hva vi kan. Jeg har ikke et problem med det. Har du?

Skrevet
Jeg ønsker også like muligheter og rettigheter. Men min erfaring er at mange mener at for å få full likestilling må man gjøre ting likt.

Det er ikke min erfaring. Og jeg er uansett ikke en av dem, så ikke tillegg meg meninger jeg ikke har.

Jeg opplever at mange ikke respekterer at man tar et valg om å jobbe mindre ute og mer hjemme.

Det har jeg full respekt for at både kvinner og menn gjør. Men jeg setter bremsene på når man kobler dette til kjønn.

Er ikke noe av meningen med likestilling at man skal kunne velge hva man vil gjøre med livet sitt, og ikke måtte passe inn i en eller annen mal?

At begge har like muligheter til å velge er likestilling, ja. Å si at kvinnen skal kunne velge om hun vil være hjemme eller ei er ikke likestilling, for det er en holdning som fratar mannen samme mulighet og pålegger han et større forsørgeransvar enn henne. En hver familie må SAMMEN kunne velge hvordan DE legger opp ting.

Jeg har fårr høre mange ganger at jeg er anti-feminist fordi jeg tilfedigvis liker å ta meg av hjem og barn.

Det gjør deg ikke til en anti-feminist. Men kommentaren om at du følte deg mer som kvinne er derimot svært anti-feministisk, da den kobler husarbeid til kvinnelighet.

Vi har da fordelt ansvaret også, basert på hva vi kan. Jeg har ikke et problem med det. Har du?

Nei. Men jeg har et problem med at folk har ulike forventninger til hva man skal være flink på og hva man skal velge ut i fra ens kjønn. Og uttrykket "husmor" mener jeg i så måte er svært ødeleggende.

Gjest Stolt husmor
Skrevet
Og det gjorde ikke mennene/fedrene? Var de da i så fall også "husmødre"?

Jeg er stolt av å ta ansvar for min familie på lik linje med andre voksne, enten de er kvinner eller menn.

Alle mine "forfredre" -kvinner og menn- har jobbet i inntekstgivende arbeid OG tatt ansvar for sine familier. Ser ingen grunn til å være mer stolt av å følge i bestemødrenes fotspor enn i bestefedrenes i så måte.

Mennene sørget også for sine familier, men sjeldent i hjemmet, som det er snakk om her.

Mennene var i all hovedsak hovedforsørgere, og i "gamle dager" var det ikke 8 timers arbeidsdag... 12 timer var mer vanlig, noe som tilsa at mannen var borte fra hjemmet hele dagen, og kvinnen måtte da ta hovedansvaret for hjem og omsorg.

Alle mine forfedre (også kvinnene) har også hatt inntektsgivende arbeid... eller det vil si, noen fikk betalt i naturalia. (for eksempel jordmor som fikk egg, poteter eller noe annet som betaling for en jobb)

Men likevel hadde de hovedansvaret for hus og omsorgsoppgavene i hjemmet.

Mine forfedre hadde fordelt sine ansvarsområder mellom seg, ikke ut i fra hva som var forventet, men ut i fra hva som var praktisk og nødvendig.

Skrevet
Mine forfedre hadde fordelt sine ansvarsområder mellom seg, ikke ut i fra hva som var forventet, men ut i fra hva som var praktisk og nødvendig.

Det virker likefult som du sitter igjen med en noe "romantisk 50-talls" definisjon av denne "husmoren" du er så stolt av å være.

Kvinnen jobbet som oftest også utenfor selv hjemmet tidligere. Det har skjedd en stor vridning av det som var "manns- og kvinneoppgaver" for ca 100 år siden og den "fordelingen" enkelte hviler seg på i dag.

Vedhugging og stell av store dyr var f.eks vanlige kvinneoppgaver.

Tidene har endret seg og de oppgavene som skal fordeles i en familie er helt annerledes nå enn for bare et par genrasjoner siden. Så hvorfor man vil fokusere så på bare sine kvinnlige forgjengere og definere seg med et ord som kun "passer" å bruke om kvinner er for meg totalt uforståelig.

Skrevet
Mennene sørget også for sine familier, men sjeldent i hjemmet, som det er snakk om her.

For bare få generasjoner siden levde flesteparten av befolkningen på gårder. Da foregikk alt arbeidet hjemme på gården.

Mennene var i all hovedsak hovedforsørgere, og i "gamle dager" var det ikke 8 timers arbeidsdag... 12 timer var mer vanlig, noe som tilsa at mannen var borte fra hjemmet hele dagen, og kvinnen måtte da ta hovedansvaret for hjem og omsorg.

Nå snakker du om industriarbeidere ol, noe som er et relativt nytt fenomen. I disse familiene måtte som oftest både kvinner og menn ha lang arbeidsdag utenfor hjemmet. Husarbeid og barnepass ble i stor grad gjort av eldre barn.

Alle mine forfedre (også kvinnene) har også hatt inntektsgivende arbeid... eller det vil si, noen fikk betalt i naturalia. (for eksempel jordmor som fikk egg, poteter eller noe annet som betaling for en jobb)

Men likevel hadde de hovedansvaret for hus og omsorgsoppgavene i hjemmet.

Selvfølgelig har voksne mennesker ansvar for hus og omsorgsoppgaver i hjemmet i tillegg til sine andre arbeidsoppgaver. Men hvorfor begynne å kalle alle voksne mennesker for "husmødre" av den grunn? Min far er definitivt en "husmor" i følge din definisjon, men jeg tror ikke det ville falle ham inn å kalle seg det.. Like lite som det vil falle meg inn.

Det er mange ting jeg vil kalle meg. Jeg er *yrkestittel*, mor, kone, venninne, datter osv. Akkurat som at min mann er *yrkestittel", far, mann, venn, sønn osv. Begge har ansvar både og utenfor det private, men det å være "husmor" er ikke noe som definerer noen av oss i større grad enn våre andre oppgaver og roller.

Skrevet

Alle er vel husmødre. Hjemmeværende eller yrkesaktive. Alle menn og det. Man må jo kunne stelle et hjem til en viss grad.

Skrevet
Alle er vel husmødre. Hjemmeværende eller yrkesaktive. Alle menn og det. Man må jo kunne stelle et hjem til en viss grad.

Nettopp! :)

Akkrat som at alle bør kunne styre sin personlige økonomi, men jeg tror ingen ville gå rundt å kalle seg "privatøkonomistyrer" av den grunn.

Skrevet
Eg ser ikkje ned på husmødre, men eg syns at alle som kan jobbe burde jobbe.

Tror du ikke en husmor jobber?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...