Gå til innhold

Husmor

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har husmor blitt ensbetydende med at man som dame er underkuet mannen? Virker nesten sånn noen ganger...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei,syntes ikke det,skulle bare været flere husmødre ;-))

Skrevet

Jeg synes heller ikke det.

Skrevet

Mitt inntrykk er at de som i dag er husmødre har gjort et veldig bevisst valg om det, i motsetning til tidligere, hvor det var noe i nærheten av utenkelig å jobbe hvis man hadde mann og barn. Så det har jeg absolutt respekt for.

Skrevet

Jeg er god gammeldags husmor. :sjenert: Ikke for at jeg valgte det men for at det nå engang ble slik. Og jeg trives bra. Mannen trives med det og barna sier de er glad det alltid er noen hjemme. Og at jeg alltid har tid.

Men det er tung jobb. Ensomt. Og fryktelig dårlig betalt... :fnise: Og jeg er litt redd for hva det skal bli av meg når barna ikke trenger meg slik mer. En del bitter for å aldri ha greid å få til noe "mer". (Men jeg prøver å tenke at jeg har jo tid enda når barna er store) Og veldig forsiktig med å si høyt at jeg ikke jobber ja.

Det er ikke måte på hat og ufyseligheter andre kvinner kan få seg til å tre over hodet mitt fordi jeg lever slik. Alt fra at jeg snylter til at jeg nok blir skilt og satt på gata!

Skrevet
Har husmor blitt ensbetydende med at man som dame er underkuet mannen? Virker nesten sånn noen ganger...

Dersom det er selvvalgt at den ene i et parforhold er hjemmearbeidende, er dette ikke noe negativt og må ikke oppfattes som en følge av undertrykkelse. Ofte er imidlertid ikke kvinners heltids hjemmearbeid noe de selv ønsker, og i slike tilfeller er resultatet et eksempel på kvinneundertrykkelse.

Ordet "h-u-s-m-o-r" skal imidlertid være fjernet fra det norske språk etter som det er et ord det ikke lenger er lovlig å anvende. Det er forbudt å benytte ikke-kjønnsnøytrale yrkesbetegnelser (med få unntak som for eksempel jordmor), uten at jeg kjenner til om noen er dømt til bøter eller fengsel for å ha skrevet eller uttalt et slikt ord.

Gjest Infralove
Skrevet

Eg ser ikkje ned på husmødre, men eg syns at alle som kan jobbe burde jobbe.

Skrevet
Eg ser ikkje ned på husmødre, men eg syns at alle som kan jobbe burde jobbe.
Hvorfor det? Jeg syns at hvis man er i en situasjon der man ikke trenger å jobbe så må det faktisk være helt greit, ja nært sagt en menneskerett.
Skrevet

Å være husmor ER en jobb.

Eneste forskjellen er at den ikke er så godt betalt.

Skrevet

Nei, men det kan virke slik på enkelte ekstremfeminister, som i mine øyne har misforstått hva feminisme går ut på.

Skrevet

Det som kan være problematisk, er jo at man ikke tjener penger som husmor, og derfor ikke har et sikkerhetsnett dersom det skulle bli nødvendig å greie seg selv.

`Nuff said.

Skrevet

Nei, for meg er husmor lik hjemmeværende kvinne... Trives godt som husmor selv jeg ;)

Skrevet
Å være husmor ER en jobb.

Eneste forskjellen er at den ikke er så godt betalt.

En jobb de fleste klarer kombinere med en annen jobb.

Skrevet

Jeg ser definitivt ikke ned på husmødre, men det er mer som skiller husmorjobben fra ordinære jobber enn lønna.

Å følge opp barna, lage mat og vaske huset gir på ingen måte nok utfordringer til at man utvikler seg. Ingen tiltaksrike personer vil føle seg tilfredstilt med kun husmorsrollen, man må ha noe mer og da tenker jeg ikke på å treffe den samme venninnegjengen på kafé for å slå ihjel noen timer.

De som er i jobb får veldig mye gratis. Har du ingen må du aktivere deg på andre måter.

Skrevet
En jobb de fleste klarer kombinere med en annen jobb.

:Nikke:

Folk må for all del gjøre som de vil. Men da får de jammen heller ikke sutre når de står på helt bar bakke ved skilsmisse eller dersom partner dør, og den dagen de innser at "ups, jeg ble visst minstepensjonist, gitt..."

I dag har de færreste en gård å ta vare på (som ofte var kvinnens rolle mens mannen var på jobb, gjerne anleggsjobb eller sjøen), vann som må hentes i brønn og varmes opp på vedovn, tømmergulv som må skrubbes. De aller fleste har oppvaskmaskin, elektrisk komfyr, vaskemaskin og tørketrommel. Klær kjøpes på butikken, og lages ikke av egenkardet og -vevd tøy, og råvarer kjøpes på den lokale butikken. Så vis meg det vanlige familiehuset som er heltidsjobb.

Vil man ikke ha barna fulltid i barnehage, kan de aller fleste velge å jobbe på ulike tider av døgnet enn partner. Eller man kan starte opp som dagmamma eller med familiebarnehage.

Gjest Elastica
Skrevet
Jeg ser definitivt ikke ned på husmødre, men det er mer som skiller husmorjobben fra ordinære jobber enn lønna.

Å følge opp barna, lage mat og vaske huset gir på ingen måte nok utfordringer til at man utvikler seg. Ingen tiltaksrike personer vil føle seg tilfredstilt med kun husmorsrollen, man må ha noe mer og da tenker jeg ikke på å treffe den samme venninnegjengen på kafé for å slå ihjel noen timer.

De som er i jobb får veldig mye gratis. Har du ingen må du aktivere deg på andre måter.

Da antar jeg at du mener at husmoryrket ikke kan sammenlignes med en interessant, spennende, utfordrende og krevende jobb. Eller noe i den duren. For du glemmer nemlig at det er veldig mange som har jobber som er minst like/like lite utfordrende som husmoryrket.

Ellers liket jeg egentlig ikke betegnelsen husmor selv. Kan vi ikke finne på noe mer glamorøst? Domestic goddess, eller noe sånt. (Altså, hvis Vendela Kirsebom finner utenlandske titler på bøkene sine, kan jeg finne utenlandske titler på yrker. :filer: )

Forresten synes jeg det var herlig å være domestic goddess i noen år. Selvfølgelig er det slik at man kan kombinere husmorrollen med jobb, men det er jaggu deilig å ha tid utover de tilmålte få timene i døgnet det er snakk om når man er i full jobb også.

Ære være de som ser verdien i å bruke tid på familen også, enten man er hjemme på fulltid, mann, kvinne, at man begge har deltidsstilling eller noe annet.

Gjest Elastica
Skrevet
Vil man ikke ha barna fulltid i barnehage, kan de aller fleste velge å jobbe på ulike tider av døgnet enn partner. Eller man kan starte opp som dagmamma eller med familiebarnehage.

Hvorfor mener du man absolutt skulle gjøre det, dersom man har lyst til å være hjemme og har råd til det?

Skrevet
Hvorfor mener du man absolutt skulle gjøre det, dersom man har lyst til å være hjemme og har råd til det?

Tjaaa... Bidra til verdiskapning og felleskassa, f.eks.?

Gjest Elastica
Skrevet
Tjaaa... Bidra til verdiskapning og felleskassa, f.eks.?

I Norge er det ingen mangel på arbeidskraft. Jeg tror ikke hjemmeværende representerer en gruppe i arbeidsmarkedet som det er mangel på. Det hadde vært annerledes dersom det hadde vært et skrikende behov for arbeidskraft fordi folk i stor utstrekning valgte å være hjemme. Det er ikke tilfelle.

Ellers er det også slik at hjemmeværende heller ikke fører til at det offentlige har utgifter, som sykepenger osv.

Skrevet

Jeg er hjemmeværende (Domestic goddess) og trives veldig bra med det.

Har ei jente på halvannet og valgte selv å kunne være hjemme med henne istedet for å begynne å søke jobb.

jeg er glad jeg har muligheten til dette.

Jeg føler at det å være hjemme gir verdi for meg, selvom andre måtte se ned på meg av den grunn.

Dem om det.

Når dette er sagt kan jeg nevne at jeg bruker tiden til studier på si, og jeg synes det er godt å kunne bruke hodet til andre ting enn mann&barn til tider.

Håpet er at jentungen skal i barnehage etter sommeren og at jeg får meg en jobb.

men enn så lenge koser jeg meg hjemme, og er glad jeg har muligheten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...