Gjest Frustrert boligkjøper Skrevet 23. november 2008 #1 Skrevet 23. november 2008 Hei. Vi har kjøpt en leilighet i Oslo, og faatt oppgitt husleie i prospekt og kontrakt. I etterkant viser det seg at det kommer en tilleggsleie for garasjen, noe som utgjør en husleieøkning paa 9% pr mnd. Saken er tatt med megler, og videre med forsikringsselskapet til selger, uten at vi kommer noe sted. Noen som har erfaring fra lignende saker? Da vi henvendte oss til meglerkontoret oppgav de at det i slike saker ofte ble utbetalt et engangsbeløp tilsvarende 5-10 aar av den økte kostnaden, men naa staar vi altsaa fast med forsikringsselskapet som mener at det ikke er en mangel etter avhendingsloven. Takknemlig for tips og raad. :-)
Gjest Gjeste Blondie65 Skrevet 23. november 2008 #2 Skrevet 23. november 2008 Der er en tilsvarende sak hvis du søker litt. Kontakt advokat, så kan advokaten vurdere om det er en mangel eller ikke og vurdere videre skritt.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2008 #3 Skrevet 23. november 2008 Det er helt vanlig at garasjeleie er en egen leie, dette er fordi veldig mange ikke har behov for garasjeplass eller kan bruke gateparkering. I alle bygårder jeg har kjent til, har garasjeleie vært en egen pris og bruk av garasje har vært helt frivillig. Her jeg bor nå, følger en garasjeplass per leilighet uten tillegg i fellesutgiftene, men der til gjengjeld ganske høye. Det hele kommer vel an på hva det står i prospekt og slikt. Muligheten til leie av garasje hever ofte taksten, men jeg tror ikke det er meningen at garasjeleie skal oppgis som en del av fellesutgiftene på en leilighet. Derimot er det vanlig at det står at kjøper har mulighet til å leie garasjeplass eller lignende. Du får lese i prospekt og takst hva det står om garasjeplassen, men jeg tror ærlig talt ikke du har rare saken her.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2008 #4 Skrevet 23. november 2008 Står det i prospektet at garasjeleien er inkludert i husleien? Må du leie garasje, eller er det noe som er valgfritt? Det er svært vanlig at leie av garasje kommer utenom og at det er opp til den enkelte husstand om de ønsker å leie garasje eller ikke. Hvis det ikke står i prospektet/kontrakten at leien er inkludert, og at du heller ikke er pliktig til å leie garasje så ser jeg ikke helt at du har en sak. Hvis det står at garasje er inkl. i husleien stiller saken seg selvsagt annerledes.
flickan Skrevet 23. november 2008 #5 Skrevet 23. november 2008 Jeg tror ikke du har spesielt sterk sak her.. Økningen er for lav til at det kan sies å utgjøre en mangel.
{Wilma} Skrevet 23. november 2008 #6 Skrevet 23. november 2008 Står ikke dette nevnt i prospektet overhodet ?
Gjest Frustrert boligkjøper Skrevet 24. november 2008 #7 Skrevet 24. november 2008 Skulle kanskje spesifisert litt naermere, vi har kjøpt garasjen sammen med leiligheten. Dvs det var ikke noe valg, leiligheten kom med garasje, og den er priset inn i taksten. Den økte kostnaden pr mnd er altsaa fellesutgiftene knyttet til garasjen.(Vi har i tidligere boforhold hatt garasjeleien/felleskostnadene paa garasjen i totale felleskostnader pr mnd.)
Arkana Skrevet 24. november 2008 #8 Skrevet 24. november 2008 I motsetning til det de andre skriver over her er jeg vant til at der garasjen følger leiligheten er leie/utgifter for denne inkludert i husleien. De som av ulike grunner ikke ønsker å bruke sin egen garasjeplass kan leie den videre til noen som bor i en leilighet uten garasjeplass og dermed få penger igjen på den måten. Uansett skal det stå i kontrakten hva husleien dekker, og der vi har bodd har det alltid stått om garasjeplass er inkludert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå