Gå til innhold

Student uten inntekt - poeng i BSU?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Mulig dette har blitt svart på før, men etter et kjapt søk finner jeg ikke svar på akkurat mitt spørsmål.

Som er: hvis jeg er student og ikke har annen inntekt enn lånekassa (samt ca 8000 i sommerjobb hvert år), men likevel vil spare 15000 i året (evt noe mindre, om det blir for stramt), er det da noe å hente i å opprette BSU-konto? Jeg har ikke særlig peiling på dette; man får vel ikke skattefordelene om man uansett ligger under frikortgrensen?

Hva ville dere gjort/gjør dere? Spare i fond/sparekonto eller BSU (om man uansett har noen kroner på bufferkonto, slik at man vet at pengene skal gå til bolig)?

Skrevet

Det eneste du har å hente blir en høyere rente enn på en vanlig sparekonto. Så lenge du ikke har høy nok inntekt til å ha glede av skattefordelen med BSU, ville jeg ha funnet andre spareformer nå. Er du såpass gammel at du ikke vil ha mulighet til å fylle opp BSU-kontoen innenfor aldersgrensen, ville jeg ha satt inn penger for å i det minste få høyest mulig rente.

Skrevet

Vent med BSU til du kan glede deg over 4000 i skattefradrag hvert år du!

Og gi meg gjerne nøkkelen til hvordan man kan spare hvis man lever på 93000 i året! :jepp:

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
Vent med BSU til du kan glede deg over 4000 i skattefradrag hvert år du!

:jepp:

Det har jo strengt tatt ikke noe å si det da. Innskuddsgrensen på BSU økes, men man får jo fortsatt bare 20% skattelette. Så sånn sett har det jo ingen ting å si om pengene settes inn i år eller til neste år.

Ellers støtter jeg Alison sitt innlegg.

Er du ung så velg en annen form for sparing, men hvis du begynner å nærme deg maks alder og uansett ikke vil ha mulighet til å fylle opp hele kontoen med maksimalt skattelette så kan du like gjerne benytte BSU nå.

Skrevet
Det har jo strengt tatt ikke noe å si det da. Innskuddsgrensen på BSU økes, men man får jo fortsatt bare 20% skattelette. Så sånn sett har det jo ingen ting å si om pengene settes inn i år eller til neste år.

Ellers støtter jeg Alison sitt innlegg.

Er du ung så velg en annen form for sparing, men hvis du begynner å nærme deg maks alder og uansett ikke vil ha mulighet til å fylle opp hele kontoen med maksimalt skattelette så kan du like gjerne benytte BSU nå.

Nå tenkte ikke jeg på å vente til innskuddsgrensen økes, men til hun faktisk får skattelette av å sette inn penger.

Gjest Gjest_hei_*
Skrevet
Nå tenkte ikke jeg på å vente til innskuddsgrensen økes, men til hun faktisk får skattelette av å sette inn penger.

Ok. Da misforsto jeg deg. For per dags dato er det jo ikke mulig å få mer enn 3000,- i skattelette per år, og over 4000,- årlig ligger vel heller ikke i kortene i nærmeste fremtid.

Men, oki. Da skjønner jeg hva du mener.

• 2 uker senere...
Skrevet

Takk for svar, alle sammen!

Tror ikke jeg stresser med BSU ennå. :)

Forresten, sparing med 93000 går greit når man bor billig og ikke har barn. Men jeg kjøper sjelden vesker og sko, for å si det sånn.

Skrevet (endret)
Ok. Da misforsto jeg deg. For per dags dato er det jo ikke mulig å få mer enn 3000,- i skattelette per år, og over 4000,- årlig ligger vel heller ikke i kortene i nærmeste fremtid.

Men, oki. Da skjønner jeg hva du mener.

Hvis man får 3000 i skattelette nå, og man til neste år øker årlig beløpsgrense men beholder skatteletteprosenten, vil jo selvfølgelig skattefordelen i kroner pr. år øke!

20% av dagens 15000 = 3000

20% av neste års 20000 = 4000

Totaltaket økes også fra 100.000 til 150.000. Med de nye reglene vil det ta 8 år å "fylle opp" kontoen. Og så vidt jeg husker er aldersgrensen 33? Så det vil si at om du er 25 eller eldre (og alternativet ikke er å spare pengene på en måte som gir høyere avkastning enn BSU) så vil det etter min mening være lurt å sette pengene i BSU.

Endret av Klematis
Gjest Gjest_Stine_*
Skrevet

Jeg opprettet BSU mens jeg var student, men dette angrer jeg på nå. Jeg fikk ikke fradrag de 4 første årene pga at jeg var student. Nå har jeg fylt opp kontoen, så får ikke spart mer. Skulle heller drøyd det i 4 år, for da hadde jeg fått 4 år til med fradrag fra nå av. Det lønner seg derfor å vente dersom du ikke er for gammel da :)

Skrevet

Jeg har opprettet selv om jeg er student. Har planer om å kjøpe så fort som mulig, og nå får man ikke lån dersom en ikke kan dekke 15-20% selv. Det er ganske mye. Jeg tenker derfor at det lønner seg å spare fort :)

Skrevet
Jeg har opprettet selv om jeg er student. Har planer om å kjøpe så fort som mulig, og nå får man ikke lån dersom en ikke kan dekke 15-20% selv. Det er ganske mye. Jeg tenker derfor at det lønner seg å spare fort :)

Men spare kan du da gjøre med en annen konto, selv om du nok får litt dårligere rente. Da slipper du å ta hull på BSU kontoen hvis du skal kjøpe før den er full eller du er 34 år, og kan kose deg med 4000 i skattefradrag i flere år etter at du har kjøpt.

Skrevet

Aner jeg en del mangel på kunnskap om BSU/skattefradrag...osv

...i denne tråden.

Foreslår å google litt om det. Skatteetaten.no osv....

Skrevet
Aner jeg en del mangel på kunnskap om BSU/skattefradrag...osv

...i denne tråden.

Foreslår å google litt om det. Skatteetaten.no osv....

Eller så kan vel kanskje du forklare oss hvem som tar feil og hva vi tar feil om?

Skrevet

Det er svært lite poeng å spare i BSU hvis man ikke betaler skatt. Man får da ikke skattefradrag og "taper" dermed tilsvarende beløp som man kunne trukket fra på skatten. Vent med BSU til du får skattbar inntekt. Dersom du har sparepenger kan du vel sette de inn på annen sparekonto frem til du får skattbar inntekt, og deretter overføre beløpet til BSU-konto etterhvert. :)

Skrevet

Jeg anbefaler heller aa spare pengene paa vanlig sparekonto saa du har tilgang til dem i tilfelle du kommer i en liten knipe. Om du ikke faar bruk for sparepengene mens du studerer saa kan du alltids opprette BSU naar du faar jobb og bruke de sparepengene du har til aa sette inn der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...