Gjest Grafica Skrevet 22. november 2008 #1 Skrevet 22. november 2008 Svigerforeldrene mine måtte avlive hunden deres forrige uke, da hun hadde fått akkurat lymfekjertelkreft som utviklet seg fra ingenting til dødelig på en uke... De har lenge ment at hun kom til å være den siste hunden deres, men de regnet jo med å ha henne fire-fem år til, minst. Så nå snakker de om å få seg en hund til. De har i alle år hatt labrador, men svigermors foreldre hadde en irsk setter når hun var ung, og de står mellom de to rasene. Personlig har jeg kun erfaring med engelsk setter. De trenger en hund som er fornøyd med medium mosjon (noe labradorer er, men jeg vet ikke hvordan irsk setter er her), som er rolig inne, og som kan gå veldig rolig og lydig på tur innimellom. Svigerfar er nemlig fysisk handikappet og må gå med krykker hele tiden, og om han faller så går hofta hans ut av ledd.. Derfor må hunden være rolig nok til å gå tur med ham av og til uten å dra. For det meste er det svigermor som lufter hunden, men svigerfar har jo lyst til å kunne ta den han og. Hunden får tre turer ut daglig, en gang om morgenen, en på ettermiddagen og en gang på kvelden. De har også stor tomt med store furutrær, og mulighet til å sette opp flere "luftetau". De har ett nå, men har snakket om å sette ut flere. Altså liner som er spent mellom trær, og et bånd som er hektet på. Så på fine dager kan hunden være ute alene, også. Jeg vet ikke hva jeg skal anbefale dem, siden jeg ikke vet hvor stor forskjell det er på engelsk og irsk setter lynnemessig. De engelske besteforeldrene mine har hatt har alltid vært veldig lydige, rolige og fine å gå tur med. Min erfaring er at de elsker å kunne løpe litt "fritt" (hun de har nå har et luftetau på hytta, og hun stortrives med å hoppe og løpe frem og tilbake på det, i tillegg til turer), men også er storfornøyd med å gå rolig tur. Så... Målet mitt med denne posten er vel egentlig å lære litt mer om hvordan irsk setter er å ha med å gjøre, og deres tanker om hva dere tror passer best.
la Flaca Skrevet 22. november 2008 #2 Skrevet 22. november 2008 Jeg syns ikke det høres ut som verken irsk setter eller labrador er tingen. Som unghund særlig er jo labradoren en energibunt uten like, og en stor og sterk sådan. Ikke akkurat ideelt for en som bruker krykker. Irsk setteren er en jakthund som må brukes. De er laget for å løpe langt og lenge, ikke for å tusle tre turer om dagen og stå i løpestreng. Det beste vil være å starte med blanke ark og finne en rase som kan trives under de forutsetningene som foreligger nå. Og heller legge følelsene til side. Hvilke raser man vokste opp med bør virkelig ikke avgjøre valget, for det er ganske irrelevant. Det finnes rundt 400 raser å velge i, så det bør være mulig å finne noe som passer så godt som mulig. En liten/ middels hund med moderat behov for fysisk aktivitet er vel heller veien å gå.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2008 #3 Skrevet 22. november 2008 Irsksetter er en jakthund, og er veldig aktiv krever mye mosjon. Anbesfaler ikke denne rasen til dem. Labador er jo en mye traustere hund, men som La Flaca sier - hvalper og unghunder er energibunter - men det gjelder vel uansett rase..... Kanskje de ønsker å gjøre en god gjerning og ta til seg en omplasseringshund? Da slipper de unna å lære den å bli stuerein, kløe i tennene (biting og tannmerker på div steder) og opprørt tenåringsadferd. Klart man kan være skeptisk til omplasseringshunder, men det er utrolig mange flotte hunder der ute som trenger et nytt hjem
Gjest Grafica Skrevet 22. november 2008 #4 Skrevet 22. november 2008 De er veldig klare på at det er de to rasene de står mellom; labrador har de hatt i tredve år så de vet hvordan de er, og irsk setter har de lyst på fordi svigermor har så gode minner om den de hadde. Og de vil ha valp og alt det medfører. De har ikke tenkt til å kjøpe før til sommeren/sen vår, når de kan være mye ute med den. Joda, jeg er veldig klar over at de burde få en mindre hund med lavere aktivitetsnivå, men for dem er det kun de to rasene som er aktuelle... Tro meg, jeg har pratet med dem Jeg ser jeg glemte å presisere det i første innlegget.
Heart7086 Skrevet 22. november 2008 #5 Skrevet 22. november 2008 Da er nok ikke setteren et godt valg, disse MÅ ha mer trening enn en liten tur om dagen, og ut i løpestreng. Ellers blir de gjerne høyt oppunder take og direkte fæle å ha i hus. Må de absolutt ha en av rasene er vel labrador rett, men absolutt heller ikke det aller beste valget! Det er så mange fine hunder der ute, at om de ikke finner en som egner seg bedre så er det noe galt! Labradorer er jo og arbeidshunder, men noe annerledes enn settere. Tung er de og, hvordan skal de klare å holde den om en går med krykker(?)?? Synes ihvertfall at de bør velge tispe da, uansett rase stort sett. Så de slipper hannhund-atferd.(event., kastrering går jo an, men der er jo ingenting sikkert, og det kan være vanskelig å få til) lykke til
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 23. november 2008 #6 Skrevet 23. november 2008 Jeg må si meg enig med de over her... Egentlig er vel ingen av de rasene noen jeg ville anbefale å ha i en slik situasjon, da begge er hunder som trenger masse stimuli. Hvis de ikke får det så risikerer dere faktisk å få en hund som gir dem bare bråk og ingen glede. Men som sagt over, hvis de absolutt må ha en av rasene, så må det bli labrador, for settere blir fort kvemete og høyspente hvis de ikke blir brukt til det de er lagd for...
FangeLiv Skrevet 23. november 2008 #7 Skrevet 23. november 2008 Jeg tenker at de høres ut som Cavalier er en fin hund for disse svigerforeldrene. Men siden det MÅ bli en av de to du nevner, så er jeg helt enig med de andre her. Velg labrador. Irsk setter vil bli noe HEEELT annet enn de har hatt de siste 30 årene og mye mer krevende.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2008 #8 Skrevet 24. november 2008 De er veldig klare på at det er de to rasene de står mellom; labrador har de hatt i tredve år så de vet hvordan de er, og irsk setter har de lyst på fordi svigermor har så gode minner om den de hadde. Og de vil ha valp og alt det medfører. De har ikke tenkt til å kjøpe før til sommeren/sen vår, når de kan være mye ute med den. Joda, jeg er veldig klar over at de burde få en mindre hund med lavere aktivitetsnivå, men for dem er det kun de to rasene som er aktuelle... Tro meg, jeg har pratet med dem Jeg ser jeg glemte å presisere det i første innlegget. Det er ikke slik en velger hunderase. En velger hunderase etter egenskaper og det en kan og vil tilby hunden. En irsk setter bør de i alle fall styre langt unna. Om de skal ha en ny hund så bør de sette seg ned og tenke nytt. Det er mange raser å velge mellom og de bør finne seg en som de faktisk kan tilby et godt liv.
Gjest fuglehund Skrevet 24. november 2008 #9 Skrevet 24. november 2008 Irsk setter er en fantastisk jakthund. Og den bør absolutt bo hos folk som vil bruke den til jakt. Så en irsk setter er i allefall ikke noe for dem. Synes Cavalieren som har vært foreslått høres ut som et lurt valg.
rangi Skrevet 24. november 2008 #10 Skrevet 24. november 2008 Helt enig med dem som skriver at ingen av de to rasene er særlig ideelle for dine svigerforeldre. Irsk setteren må de iallfall holde seg langt unna! og, en Lab er heller ikke en rase som egner seg særlig for dem, jeg ser for meg en understimulert og vill hund...... Men, men. Cavalier eller Cocker høres ut som et mye bedre valg, eller hva med en puddel? en av disse rasene vil de få mye mer glede av!
Gjest Grafica Skrevet 24. november 2008 #11 Skrevet 24. november 2008 Rangi, de vil ikke ha små "pyntehunder"... De er som sagt godt vant til å ha labrador, og hun siste de hadde (som er den eneste jeg har møtt) var hvertfall en veldig lykkelig hund. Jeg skjønner ikke helt hva dere mener med at en lab. kommer til å bli rastløs og ulykkelig og dessuten kommer til å trekke på båndet; er ikke det blant de vanligste rasene å bruke som blindehund/førerhund osv? Er jo ikke alle de som får så mye mosjon daglig, heller. Andre forslag på raser på ca samme størrelsen dere mener kan være passende taes gjerne imot, altså. Men "små pyntehunder" er det nok dessverre ingen vits i å foreslå.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2008 #12 Skrevet 24. november 2008 Rangi, de vil ikke ha små "pyntehunder"... De er som sagt godt vant til å ha labrador, og hun siste de hadde (som er den eneste jeg har møtt) var hvertfall en veldig lykkelig hund. Jeg skjønner ikke helt hva dere mener med at en lab. kommer til å bli rastløs og ulykkelig og dessuten kommer til å trekke på båndet; er ikke det blant de vanligste rasene å bruke som blindehund/førerhund osv? Er jo ikke alle de som får så mye mosjon daglig, heller. Andre forslag på raser på ca samme størrelsen dere mener kan være passende taes gjerne imot, altså. Men "små pyntehunder" er det nok dessverre ingen vits i å foreslå. Dersom de ikke vil ha en hund som passer til deres livsstil. ja så bør de ikke skaffe seg hund!! Labradorer er førerhunder, men da flytter de ikke til den de skal jobbe hos før de er voksne og skolerte. Førerhunder gjør også en jobb. Dette er ikke noe du kan sammenligne med en hund som ikke blir aktivisert!
Gjest Pia 30.08.08 Skrevet 24. november 2008 #13 Skrevet 24. november 2008 Rangi, de vil ikke ha små "pyntehunder"... De er som sagt godt vant til å ha labrador, og hun siste de hadde (som er den eneste jeg har møtt) var hvertfall en veldig lykkelig hund. Jeg skjønner ikke helt hva dere mener med at en lab. kommer til å bli rastløs og ulykkelig og dessuten kommer til å trekke på båndet; er ikke det blant de vanligste rasene å bruke som blindehund/førerhund osv? Er jo ikke alle de som får så mye mosjon daglig, heller. Andre forslag på raser på ca samme størrelsen dere mener kan være passende taes gjerne imot, altså. Men "små pyntehunder" er det nok dessverre ingen vits i å foreslå. En førerhund er på jobb konstant. Den passer på eieren sin og hjelper til hele tida, og blir brukt hele tida. Stimuli handler jo ikke bare om fysisk aktivitet. Og som det blir sagt over her blir ikke førerhunder plassert hos blinde før de er voksne og har blitt testet i alle situasjoner. Og jeg lurer på hvorfor de absolutt må ha stor hund? Det er mye selskap i "små pyntehunder" som du kaller dem. Hunder burde velges etter hva de skal brukes til, ikke etter hvor store de er. Settere og retrievere er jakt- og brukshunder, og trenger å bli brukt myye.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2008 #14 Skrevet 24. november 2008 men blir ikke hunden aktivisert? Går ikke svigermor tur med den tre ganger til dagen? Hun kan vel leke med den også, og kanskje svigerdatter vil ta den med på noen skikkelige langturer av og til? Jeg tror nok også at Labrador passer best, en Setter krever mye mer aktivitet. Hun klarer nok å aktivisere labradorvalpen når den er liten, og som noen sa over så er ikke de så veldig aktive når de blir voksne. Skjønner godt at de vil ha samme type hund som de alltid har hatt, man knytter seg til den rasen man er vant med.
Frey Skrevet 24. november 2008 #15 Skrevet 24. november 2008 Førerhunder blir vel kastrerte, så det er egentlig ikke et argument for medgjørlige labradorer.
Gjest Grafica Skrevet 24. november 2008 #16 Skrevet 24. november 2008 Pia og gjest 12: Hehe, små pyntehunder er ikke mine ord, men deres Og jeg driver og prøver argumenter mot dere som jeg er ganske sikker på at jeg får høre av de. Jeg vet utmerket at det er mye selskap i små hunder, og katter og. At den ikke blir aktivisert synes jeg nå er litt feil å si, det er ikke sånn at hunden får tre tissepauser i løpet av dagen og resten av dagen sitter i et bur... Svigerfar tar seg mye av den de dagene de er aleine, den får mye oppmerksomhet og lek og kjærlighet! Sist gjest: Joda, svigermor er ute med den tre ganger om dagen, vi er der minst en helg i måneden på besøk og da leker jo vi ekstra med den og går enda lengre ut, og vi passer den også gjerne, jeg har nydelig turterreng noen hundre meter oppi bakken her som jeg tar den med på tur av og til. Svigermor jobber 60& så hun er hjemme flere dager i uka enn bare helga. I tillegg har de ikke tenkt til å skaffe seg valpen før til sommeren/senvår, når hun har veldig mye fri.
Gjest Lilleulv Skrevet 24. november 2008 #17 Skrevet 24. november 2008 (endret) Har ikke lest alle svarene du har fått, men jeg synes ingen av de er en passende rase. Og å vurdere en stående fuglehund når de ikke jakter, synes jeg bare de kan slå fra seg Hva med en golden retriever i steden? Av de 2 nevnte hadde jeg da valgt labrador. selv om de også kan være noen propeller når de er unge... Synes forøvrig de bør føre på dressurkurs på aktivitetsplanen sin, i tillegg til 3 turer daglig Endret 24. november 2008 av Lilleulv
Gjest Grafica Skrevet 24. november 2008 #18 Skrevet 24. november 2008 Dressurkurs er en selvfølge, på alle hundene unntatt den siste de hadde har de også gjennomført førerhundopplæring på de.
Gjest Lilleulv Skrevet 24. november 2008 #19 Skrevet 24. november 2008 Dressurkurs er en selvfølge, på alle hundene unntatt den siste de hadde har de også gjennomført førerhundopplæring på de. ja herregud da er det ikke noen sak. hadde gått for labbis!
Gjest L_C Skrevet 25. november 2008 #20 Skrevet 25. november 2008 Irsk setter er fint dersom svigerfar er glad i å jakte, og de har tenkt å bruke hunden til noe annet enn "medium mosjon". Irsk setter krever mer enn medium mosjon
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå