Gå til innhold

Ismaskin :) Trenger oppskrifter og tips!

Anbefalte innlegg

Jeg har fått ismaskin! Endelig.

Det var billig og sikkert ikke verdens beste, men den kan garantert brukes!

I bruksanvisningen står det at "bollen" skal stå i fryseren i 24 timer. Etterpå skal man helle ingrediensene i bollen og sette i gang maskinen. Så skal man stoppe den når isen har ønsket konsistens.

Dette betyr vel at jeg må butte overflødig is i fryseren etter at den er ferdig, men at isen er frossen når maskinen er feridig?

Hvis jeg lager akkurat nok is, så trenger jeg ikke å bruke fryseren i det hele tatt da? (annet enn til å fryse ned "bollen").

Noen som vil dele sine beste isoppskrifter med meg?

Både fløte-is, youghurt-is og sorbet..

Jeg er mest glad i is med sjokolade, nøtter, karamell, kaffe/mokka-smak o.l. Men har noen en grunnoppskrift, så skal jeg da klare å slenge oppi det jeg liker best :blunke: .

Alle tips og råd tas i mot med stooor takk!

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/37536-ismaskin-trenger-oppskrifter-og-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei' date=' har ingen oppskrift, men lurer sånn på: hva koster en slik maskin? Tar den stor plass? Er den lett å gjøre ren?[/quote']

Min var på tilbud på Bonus og kostet 398 kroner. Den er ikke særlig stor. Ca 30 cm i diameter og det samme i høyden. Det står at den er lett å gjøre ren, men jeg har ikke prøvd den ennå. Det er et slags teflonbelegg i bollen, så de burde være ganske enkelt.

Anafugia:

Jeg tror ikke at min lager soft-is, men jeg vet at det finnes maskiner som gjør det. Du kan sikkert stoppe maskinen før isen er helt stiv og få noe som ligner soft-is.

Annonse

Gjest Kakemons

Jeg har en, den kostet 7-800 kroner i vinter og var den største av 2. Alle anbefalte meg å kjøpe en litt stor, for man lager vanligvis is til mer enn 2 personer. Jeg tror det er 1,5 liter og 1 liter som er vanlige størrelser.

Isen blir myk og fin. Jeg lager den like før servering, men fryser restene i en plastboks. Når den tas opp, er den fremdeles myk i konsistensen, den blir ikke en hard blokk.

Oppskriftene som følger med er OK. Jeg liker sjokoladeis der sjokoladen er smeltet i egg/fløteblandingen. Bruk god sjokolade (70% kakao) det er noe helt annet enn kokesjokolade som bare er rundt 40% kakao og resten fett og diverse greier.

Nå har jeg laget iskrem i maskinen min jeg :D .

Den hadde ikke stått lenge nok i fryseren før jeg satte i gang (klarte ikke å vente), så jeg tok isen (som lignet på tykk milkshake) og helte den over i en glassbolle. Nå står den i fryseren og blir ferdig.

Rører nå og da for å unngå iskrystaller.

Laget en enkel variant.. 1/3 l kremfløte, 80 gram sukker og saften fra en halv sitron. Har smakt på den også da og den blir kjempegod!

I morgen skal jeg prøve en sånn eggeplomme-variant.

Jeg har som kjent ismaskin, og min erfaring er at jeg må fryse isen litt i fryseren etter at jeg har kjørt den i ismaskinen. Dette fordi det jo er umulig å røre i noe som er helt frossent. Kjører isen ca. en time (eller så mye som det går) i maskinen, så heller jeg over i en frysesikker boks og putter i fryseren. Men: Det er utrolig viktig å temperere isen før servering. Jeg pleier å temperere isen i kjøleskap ca. 30-45 minutter. Da blir den perfekt!

Min maskin tar vel ca. 1,5 liter isrøre. Den har et fryseelement som legges i bunnen av bollen. Dette fryseelementet oppbevares i fryseren slik at det alltid er klart til bruk. Jeg har to sånne fryseelementer, så da kan jeg lage masse is rett etter hverandre uten å måtte vente på at fryseelementet skal bli kaldt nok til å kunne brukes (det må fryses i ca. et døgn før det kan brukes).

Jeg minnes å huske at min maskin kostet kr. 600 på Elkjøp. Den lager ikke softis (eller -man kan jo alltids velge å ikke fryse ned isen etter at man har kjørt den i maskinen, men det spørs om den blir fast nok til å kunne spises som softice).

Jeg har noen oppskrifter på is, men har ikke tid til å skrive de ned nå. Er det ok at dere får oppskriftene om noen dager? Forøvrig er kaffeisen å anbefale på det sterkeste inntil videre :slikke seg om munnen:

Nelle :briller:

Min har fryseelementet i bollen, så hele greia må i frysen. Men pytt.. jeg kjøper en dyrere maskin dersom denne brukes mye det neste halvåret jeg.

Og jeg venter gjerne på oppskrifter jeg. I kveld skal jeg lage is med mokka og sjokoladesmak :D .

Skal legge ut oppskriften når den er testet.

Isen jeg lagde i går ble absolutt spiselig. Blandet i litt bringebærsyltetøy mot slutten, slik at den ble litt marmorert. Men den var mye mektigere enn vanlig is fra butikken da. Orket ikke å spise opp alt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...