Sofia1 Skrevet 22. november 2008 #1 Del Skrevet 22. november 2008 Hvilke julekaker er tradisjon i ditt hjem? Er også spent på å høre om nye sorter Her går det i - pepperkaker - kokosmakroner - hasselnøttkaker - sjokoladekubber - mandelstenger Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mia83 Skrevet 22. november 2008 #2 Del Skrevet 22. november 2008 Baker ikke så mye.. går ikke så mye kaker her da vi er mye borte i jula.. I år skal jeg lage: - Pepperkaker - Krumkaker - Risboller Pleier også å bake litt sammen med svigermor, da lager vi stor deig og deler på kakene. Så da får jeg litt goro, sandkaker og lefser i tillegg Og kanskje litt smultringer Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
rugrat Skrevet 22. november 2008 #3 Del Skrevet 22. november 2008 Kransekakestenger Pepperkaker Vaniljekranser Fingerkremkjeks Det er de sortene vi baker hvert år. I tillegg i år blir det kakemenn, nøttekaker, cookies og en sort jeg ikke husker hva heter. Vi skal ha bakedag på jobb der hver av oss baker en sort, så deler vi alle sortene etterpå. Gleder meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 22. november 2008 #4 Del Skrevet 22. november 2008 Hva slags julekaker vi har varierer litt, de faste innslagene er: - pepperkaker + hus (pleide å lage en hel pepperkakelandsby da vi var små, nå holder det med ett hus) - kransekake eller kransekakestenger - kongelige nøttekaker - kokosmakroner - brune pinner - fyrstekake - lussekatter (men de spises jo opp lenge før selve juleuken) I år skal vi i tillegg ha: - shortbread - berlinerkranser - havreflarn og så lager jeg gjerne forskjellige typer marsipankonfekt. Tidligere har det også hendt at vi har hatt f.eks. marengs, engelsk julekake, hvite kakemenn, "prikken over i'en" og en type ustekte kjeks som heter sveitsisk konfekt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
The Kitten Skrevet 22. november 2008 #5 Del Skrevet 22. november 2008 Vi lager Pepperkaker Tyske skiver Sjokoladekjeks Colakaker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
øyenstikker Skrevet 22. november 2008 #6 Del Skrevet 22. november 2008 Her lages det: Krumkaker (min favoritt) Colakaker Risboller (mennens favoritt) pepperkaker+ hus Kransekake stenger Sjakkruter Potetmeltopper Marsipankonfekt m sjokolade Har prøvd ut en ny oppskrift på ingefær nøtter. De var en stor suksess, så de blir innviet til advents-kjeks fra i år av. Så prøvde vi ut å lage brente mandler, det var og suksess. Så det blir det også til jul. Nam nam Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vanilja Skrevet 22. november 2008 #7 Del Skrevet 22. november 2008 Skal ikke bake så mye jeg heller -det blir ikke spist. Men litt må jeg jo lage da -tenker det blir ihvertfall pepperkaker,sjakkruter og konfektkake Satser også på å lage litt marsipankonfekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vanilja Skrevet 22. november 2008 #8 Del Skrevet 22. november 2008 Hva slags julekaker vi har varierer litt, de faste innslagene er: - pepperkaker + hus (pleide å lage en hel pepperkakelandsby da vi var små, nå holder det med ett hus) - kransekake eller kransekakestenger - kongelige nøttekaker - kokosmakroner - brune pinner - fyrstekake - lussekatter (men de spises jo opp lenge før selve juleuken) I år skal vi i tillegg ha: - shortbread - berlinerkranser - havreflarn og så lager jeg gjerne forskjellige typer marsipankonfekt. Tidligere har det også hendt at vi har hatt f.eks. marengs, engelsk julekake, hvite kakemenn, "prikken over i'en" og en type ustekte kjeks som heter sveitsisk konfekt. Hvordan smaker egentlig shortbread?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 22. november 2008 #9 Del Skrevet 22. november 2008 Det varierer litt fra år til år. Faste innslag er som regel: * Pepperkaker * Mandeltopper * Rom-kaker * Myk pepperkake I år blir det også: * Kanel-stjerner * Mandelstang * Sandkaker * Havreflarn * Noe konfekt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest silvermoon Skrevet 22. november 2008 #10 Del Skrevet 22. november 2008 Jeg baker pepperkaker, Drømmer og havrekjeks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liset Skrevet 22. november 2008 #11 Del Skrevet 22. november 2008 Baker ikke akkurat så veldig mye.. Men jeg baker kakemenn. Lager marsipan og brente mandler. Pepper kaker har vi også, men de kjøper jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coronas Skrevet 22. november 2008 #12 Del Skrevet 22. november 2008 Vi lager: Berlinerkranser Pepperkaker Tyske skiver Vørterbrød Kakemenn Har lyst å lage andre også, men smultringer orker jeg ikke. De kan jeg kjøpe i smulteringvogna i sentrum. DE er supergode... farlige Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 22. november 2008 #13 Del Skrevet 22. november 2008 Hvordan smaker egentlig shortbread?? De inneholder mye smør, så smaken bærer preg av det, men det er jo nettopp det som er godt. Det er uansett vanskelig å beskrive smak, men de er veldig gode og lette å lage, så anbefaler å prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vanilja Skrevet 22. november 2008 #14 Del Skrevet 22. november 2008 De inneholder mye smør, så smaken bærer preg av det, men det er jo nettopp det som er godt. Det er uansett vanskelig å beskrive smak, men de er veldig gode og lette å lage, så anbefaler å prøve. Har du en god oppskrift du kan dele? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 22. november 2008 #15 Del Skrevet 22. november 2008 Har du en god oppskrift du kan dele? Jeg bruker denne (firedobler den til julebaksten faktisk, men det er bare fordi jeg vet at vi alle elsker dem). 125 g smør 70 g sukker 180 g hvetemel Rør smør og sukker hvitt og porøst. Sikt inn melet og kjevle forsiktig til en 1 cm tykk leiv. Skjær/stikk ut sirkler og dryss med litt ekstra sukker. Legg på stekebrett og sett kaldt 20 minutter. Stek ved 190 grader i 15-20 minutter, avkjøl på rist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ottine Skrevet 23. november 2008 #16 Del Skrevet 23. november 2008 I år skal jeg bake: Pepperkaker Serinakaker Goro Strull Fylte kjeks Delfiakake Risboller Mor Monsen Blir ikke mer da, tror jeg...Kanskje jeg lager marsipankuler (hjemmelaget marsipan ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
vanilja Skrevet 23. november 2008 #17 Del Skrevet 23. november 2008 Jeg bruker denne (firedobler den til julebaksten faktisk, men det er bare fordi jeg vet at vi alle elsker dem). 125 g smør 70 g sukker 180 g hvetemel Rør smør og sukker hvitt og porøst. Sikt inn melet og kjevle forsiktig til en 1 cm tykk leiv. Skjær/stikk ut sirkler og dryss med litt ekstra sukker. Legg på stekebrett og sett kaldt 20 minutter. Stek ved 190 grader i 15-20 minutter, avkjøl på rist. Tusen takk for oppskrift -de skal jeg prøve Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Reveal Skrevet 23. november 2008 #18 Del Skrevet 23. november 2008 Lager vanligvis pepperkaker og risboller- men tenkte jeg skulle prøve meg på noe litt mer i år. Hehe, lager mest for luktens del egentlig. Vi spiser jo nesten ingenting- og ender med å kaste i februar!!! Eneste jeg "må" ha til jul er Avletter, men det lager mamma! Vesla her i huset vil lage hjemmelagde gaver i år- og jeg har tenkt til å satse på den spiselige typen- så vi lager nok ulike småkaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2008 #19 Del Skrevet 23. november 2008 Pepperkaker, marsipankonfekt, kakemenn og risboller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 23. november 2008 #20 Del Skrevet 23. november 2008 Planen er: Kongelige nøttekaker Sarah bernhard Delfiakake og etter å ha lest litt på forumet prøver jeg meg på Shortbrad og skriverfruens kaffekaker etter Arkanas oppskrifter. Svigermor lager nemlig kakemenn, sandkaker, sandnøtter, krumkaker, berlinerkranser og kjøper inn pepperkaker og får ristopper av sin datter. Kokosmakroner kjøper vi. Da blir det rikelig med kaker til kaffen i år også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå