Gå til innhold

Noen som har studert medisin i godt voksen alder?

Anbefalte innlegg

Gjest ambisiøs
Skrevet

Ja jeg planlegger å gjøre det. Men er det noen ulemper dersom jeg er såpass mye eldre enn de som kommer rett fra videregående, når jeg etterhvert skal søke / velge jobb? Det må sies at jeg har en utdannelse (PhD) og dertil yrkeserfaring fra før som burde passe bra å kombinere med medisin.

Noen som har erfaring eller tips rundt dette?

Takk for alle svar :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Lille meg_*
Skrevet

Jeg ville antatt at en doktorgrad i tillegg til medisinstudiet gjør deg mer attraktiv på jobbmarkedet etterpå enn de (få) som kom rett inn uten yrkeserfaring whatsoever :jepp: Kommer vel litt an på hva slags jobb du søker på. Utdanning er alltid et pluss, jo mer jo bedre :-)

Skrevet

Har fått inntrykk at det er en del godt voksne på utdanninger som medisin. Nå vet ikke jeg helt hva du mener med godt voksen da..

• Liker 1
Gjest medisinstudent
Skrevet
Jeg ville antatt at en doktorgrad i tillegg til medisinstudiet gjør deg mer attraktiv på jobbmarkedet etterpå enn de (få) som kom rett inn uten yrkeserfaring whatsoever :jepp: Kommer vel litt an på hva slags jobb du søker på. Utdanning er alltid et pluss, jo mer jo bedre :-)

50 % av alle som kommer inn på medisin er faktisk så godt som rett fra videregående.

I det lange løp tror jeg ikke tidligere yrkeserfaring har så veldig mye å si på medisin med mindre det er direkte helserelatert.

Når det skal sies så er det mange som velger å studere medisin etter at de har tatt en annen utdanning. Det kan være veldig positivt med erfaring både når det gjelder det å studere, og at man har erfaring fra arbeidslivet.

Skrevet
Men er det noen ulemper dersom jeg er såpass mye eldre enn de som kommer rett fra videregående, når jeg etterhvert skal søke / velge jobb?

Nei, hva skulle det være? Jeg kan bare komme på fordeler, ingen ulemper.

Skrevet
Har fått inntrykk at det er en del godt voksne på utdanninger som medisin. Nå vet ikke jeg helt hva du mener med godt voksen da..

Kan vel være 40 år det.

Gjest ambisiøs
Skrevet
Kan vel være 40 år det.

Jeg er 36 :) da er jeg altså fortsatt "ung nok"? Jeg føler i hvert fall det.

Jeg tror jeg aldri har vært mer overbevist i hele mitt liv om noe.

Særlig siden jeg føler at mitt nåværende yrke har stagnert litt og bare gjør meg frustrert, og at jeg ikke kan komme noe særlig videre der jeg står nå.

Så jeg kommer til å gi det en sjanse! Det vanskeligste er nok å komme inn...

Takk for alle gode tips og fin støtte :)

Skrevet

Synes så absolutt du er ung no når du er 36. Regner med du ikke blir den eneste på din alder.

• Liker 1
Gjest ambisiøs
Skrevet
Synes så absolutt du er ung no når du er 36. Regner med du ikke blir den eneste på din alder.

Takk :)

Slike ord trenger jeg nå!

For selv om jeg er veldig sikker i min sak,

så vil man jo helst ikke bli oppfattet som litt halv-gal....

Men man lever jo bare en gang, og jeg er ikke fornøyd slik tingene er nå med å jobbe innen en veldig usikker og frustrerende bransje, så derfor MÅ jeg bare prøve!

Skrevet

Jeg synes og du skal gå for det:) Livet er til for å leves!:) Lykke til!

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Hei!

Jeg har vært ferdig utdannet lege, og begynte selv rett etter videregående. På mitt kull (Universitetet i Oslo) var det flere som var mellom 30 og 40 når de begynte (ikke veldig mange da, men dog noen). Det var også en dame som var over 40 når hun begynte. Alle klarte det veldig bra. Dersom man har små barn, tror jeg det er viktig å ha støtte fra partneren sin (evt øvrig familie), og at man er enig om at alle må "ofre" litt i den perioden man studerer. Dersom man går fra en fast jobb til seks år som student så vil det ha økonomiske konsekvenser også, som jeg tror det er vikig å tenke godt igjennom på forhånd.

Uansett kan jeg anbefale det på det varmeste. Jeg kan ikke tenke meg et mer spennende studie, og etter at du er ferdig er det utrolig varierte jobbmuligheter (litt subjektiv her da...)

Håper du får det til Lykke til!

Skrevet

Hei igjen!

Var litt rask med svaret, da jeg ikke så at du spurte om jobbmuligheter etter at du er ferdigstudert.

Tror ikke alder er så veldig avgjørende. Det spørs vel litt hvilken spesialitet du går for, og i hvilket område du bor i. Dersom du ikke bor i "sentrale strøk" er det nokså lett å få jobb. I fag som psykiatri f.eks vil jeg kanskje tenke at det er en fordel å være litt eldre. Det er nesten umulig å svare generelt på dette, da det vil være ulike preferanser hos de som sitter å bestemmer hvem av søkerene de vil ha. Uansett, så går ansettelse etter hvor lang tid du har igjen i den spesialiteten du søker jobb i. Dvs. at dersom du har ett år jobberfaring i et fag som "teller" i spesialiseringen, så vil du stille foran de som kommer rett fra turnus. Hvilke fag som teller i de ulike spesialiseringene finner du på legeforeningen.no, under "spesialiteter".

Det som kanskje er mest avgjørende er i hvilken grad du er villig til å gå vakt. I noen spesialteter er det veldig høye krav i forhold til å gå vakt, og man kan nesten oppleve at man i perioder bor mer på jobb enn hjemme.

Gjest turnuslege
Skrevet
Ja jeg planlegger å gjøre det. Men er det noen ulemper dersom jeg er såpass mye eldre enn de som kommer rett fra videregående, når jeg etterhvert skal søke / velge jobb? Det må sies at jeg har en utdannelse (PhD) og dertil yrkeserfaring fra før som burde passe bra å kombinere med medisin.

Noen som har erfaring eller tips rundt dette?

Takk for alle svar :)

I forhold til studiet er alder overhode ikke noe problem. De eneste av mine medstudenter som slet var de med småbarn.

Selvom studiet ikke er noe problem så ville vurdert nøye hva jeg hadde tenkt videre etter studiet før jeg hadde bestemt meg.

Arbeidsmarkedet for leger er i dag slik at det overhode ikke florer med stillinger. Og har du tenkt å spesialisere deg så må du belage deg på år med flytting, og mer eller mindre relevante stillinger før du får noen ass.lege jobb.

Er det noen barn med i bildet? Barn kompliserer flytting. Partner kompliserer også flytting.

Er nå selv turnuslege i en alder av 28 år. Altså hverken "ung" eller "gammel". Og jeg må ærlig innrømme at jeg ikke synes det er så stas å tenke på at de neste 7-8 årene i livet mitt skal styres av spesialist utdanningen min.

Har heldigvis en meget snill samboer, og vi er begge innstillt på å flytte rundt etter den jobben som ganger min karriere. Vi har ingen barn.

Jeg håper på å skli relativt lett inni en ass.lege stilling uten for mye flytting. Er så mange år som student så har også jeg lyst til å slå meg relativt til ro med eget tak overhodet.

Når det gjelder alder så har jeg ikke fått inntrykket av at det er avgjørende for jobb. Det er fleksibiliteten en må ha.

Ønsker deg lykke til med valget. Medisinstudiet er tøft, men interessant og det gir uendelige muligheter senere i livet.

Skrevet

Til dere to siste som svarte; Hvordan er det dersom man ønsker med administrative jobber etter endt turnus? Altså ikke nødvendigvis innen klinikken. Eksempler i organisasjoner, offentlige kontorer ol. Hvordan er det å få jobb slike steder?

Skrevet

Jeg vet ikke hvor lett det er å få administrative stillinger, og jeg er litt usikker på hva du sikter til. Når det gjelder avdelingsleder-stillinger (i sykehus) - så er det for ferdige spesialister, som igjen betyr at man må ha jobbet en del år (for å bli eks. barnelege, røntgenlege etc). Jeg vil vel tro at det er mange andre utdannelser som er bedre dersom man sikter mot en ren administrativ stilling i fylke eller stat (?)

Når det gjelder flytting i forbindels med spesialisering, vil jeg minne om at det er noen få spesialiseringer der man slipper dette, ihvertfall patologi, barne-og ungdomspsykiatri, voksenpsykiatri og allmennmedisin (ingen har gruppe I tjeneste) - og hvor det ofte legges til rette for en "rullering" på ulike tjenestesteder i samme geografiske område (eks. barnepsykiatri og voksenpsykiatri). I tillegg er det jo en mulighet for å få stilling på et gruppe I sykehus helt fra start, og dermed i prinsippet ha hele spesialiseringsløpet i ett geografisk område.

Samtidig er jeg helt enig med turnuslege, at dette med flytting og familieforhold er noe man bør tenke igjennom på forhånd, da det for de fleste er mye flytting..

Skrevet

Hvor kan jeg finne en oversikt over hva som kreves for de ulike spesialisistutdanningene, av arbeid under spesialisering, som det du sa nå. Har vært på legeforeningen.no, men finner ikke noe om krav til Gruppe I sykehus feks innenfor de ulike spesialiseringene.

Er det også slik at turnus blir trukket etter lodd, uavhengig av barn og familie til den nyutdannede? Eller er det mulig å ønske seg steder?

Gjest turnuslege
Skrevet
Hvor kan jeg finne en oversikt over hva som kreves for de ulike spesialisistutdanningene, av arbeid under spesialisering, som det du sa nå. Har vært på legeforeningen.no, men finner ikke noe om krav til Gruppe I sykehus feks innenfor de ulike spesialiseringene.

Er det også slik at turnus blir trukket etter lodd, uavhengig av barn og familie til den nyutdannede? Eller er det mulig å ønske seg steder?

Turnus blir trukket. Dersom en har barn i skolepliktig alder kan en søke barneplass. Dersom en har samboer som skal ut i turnus på samme tidspunkt så kan en søke parplass. For alle oss andre er det loddtrekkning og partner/barn må flytte etter. Sykehus året og distrikts halvåret er også ofte på forskjellige steder.

Så nei, du kan i utgangspunktet ikke ønske deg noe sted.

For å lese om de forskjellige spesialistutdanningene så går du inn på Legeforeningens sider om spesialiteter, deretter klikker du på ønsket spesialitet. Under spesialistregler finner du lengden på spesialiteten, under godkjente utdanningsinstitusjoner finner du gruppe I og gruppe II sykehusene.

Når det gjelder vaktbelastning under spesialistutdanningen så varierer dette innen de forskjellige spesialitetene. Det beste er om du kan snakke med noen innen din ønskede spesialitet om dette.

Ellers er jeg enig i det som skrives om adm stillinger. Dersom du er ute etter rene adm.stillinger rett etter studiet så er nok ikke medisinstudiet det beste valget. Jobben vår er jo tross alt klinisk. Men det er mulig å jobbe som f.eks. rådgiver ol. etter hvert. Det er også mulig å bygge på med helseadmin studier.

Skrevet

Kjære TS.

Jeg studerer medisin i øst-europa, her finnes det mange studenter eldre enn deg. Har også møtt studenter og leger på norske sykehus som var godt eldre enn det du er.

Med din bakgrunn er det ingenting som tilsier at du skal ha problemer med å gjennomføre studiet rent faglig. Hvis motivasjonen er på plass vil denne drive deg til å være flink student når det kreves av deg. '

Lykke til!

Gjest strykebrett
Skrevet

Kjenner en på din alder som studerer medisin.. Og på skolen der jeg gikk (økonomistudie) var det flere voksne folk. Så det er ikke noe problem vil jeg tro :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...