camilla* Skrevet 21. november 2008 #1 Skrevet 21. november 2008 De er 10 jenter i klassen til jenta vår (de er 10 år). Jenta vår er venninne med de fleste, men to av jentene erter henne og noen av de andre jentene. (dette vet læreren) De to jentene er igjen venninne med to som jenta mi leker med innimellom. Når de er sammen med de to som erter er de to andre "litt slemme de og".. Vi har hatt jentekvelder innimellom, og har hatt som regel at siden de kun er 10 jenter inviteres alle. Sist alle var her, delte de seg i to grupper, og de fire jentene var ikke inne i stuen sammen med de andre jentene. Var inom stuen kun for påfyll av brus og godt. Nå skal vi invitere til pepperkakebaking. Vi er usikre på om vi skal invitere alle, eller om det er ok å invitere 6 av 4 (den sjette er datteren vår, så hun inviterer 5 men de blir 6..) Vi kan ikke invitere alle utenom de to som erter synes jeg. Men når vi ser de deler seg selv to gjenger på 6 og 4 så er det naturlig å tenke på å invitere de 6 som går bra sammen. Samtidig tenker vi på at forholdet mellom jentene kan forandre seg, og det å stenge ute noen er dumt for jenta våres på lengere sikt. Men samtidig - to av dem er ikke snille, og hun svelger en del "kameler" når de er her. Det samme gjør noen av de andre jentene. Og i ettertid blir det slengt med leppa om jentekveldene som "det var kjedelig ol". Vurderer å si det om noen foreldre reagerer "jentea deres sa selv at hun syntes det var kjedelig sist hun var med". Men igjen ¨så faller det jo tilbake på den som ikke inviterer. (blir vel slengt da også...) Hva mener dere? Hva ville dere gjøre? Og har noen vært i lignenede situasjon og hvordan løste dere det - og hvordan ble det på sikt?
Gjest Gjest_Fryd_* Skrevet 21. november 2008 #2 Skrevet 21. november 2008 Jeg ville latt være å invitere akkurat de to jeg. Er de ekle, så har de ikke noe i besøket å gjøre. sånn er det :-P Men eg vet at det er svart- hvitt, og at det sikkert ville gjort det verre for jenten deres. Kanskje i allefall. Jeg pleide IKKE å invitere alle til mine bursdager når jeg var 10 år. Nettopp av den enkle grunn at noen av dem ikke var snille med meg. Jeg var fast bestemt på å ikke finne meg i sånt som de gjorde, og ville i allefall ikke ha dem hjem til meg. Jeg tror jeg bare inviterte alle de aller første (1 og 2klasse) årene på barneskolen. Men jeg er ikke HELT sikker (mamma mener jeg har sellektiv hukommelse hehe). Jeg vet i allefall at jeg ikke gjorde det i 5 klasse (da var jeg 10). Fra jeg var ti var det slutt på barnebesøk for min del, og bare de 4 aller nærmeste ble invitert til tacokveld, kino, peppes osv... Syns egentlig det er naturlig å invitere de jentene din datter er mest sammen med på skolen, og hjemme. Uansett høres det ut som det bare er dumt å invitere alle, hvis det blir to klikker, der den ene ikke er sammen med din datter en gang. Og hvis noen av foreldrene skulle ha noe å si på at deres barn ikke blir invitert, så går det jo an å si det rett ut? "deres datter er ikke snill med min datter, og vi vil ikke ha henne i hus". De fleste foreldre vil vel at barna deres skal være snille med andre? Hadde jeg fått en sånn beskjed fra en mor, om mitt barn, så hadde det blitt en alvorsprat om at "sånn kan en ikke oppføre seg, og det komme til å ende med at ingen vil være sammen med deg, du ser jo det? nå ble du ikke invitert på pepperkake- baking" Jeg ville i allefall ikke lagt noe imellom. Hvem tjener på det? Lykke til i allefall
camilla* Skrevet 21. november 2008 Forfatter #3 Skrevet 21. november 2008 Takk for svar. Du er inne på det samme som jeg tenker. Noen av foreldrene takler ikke høre om hvorfor barna deres ikke er invitert. Blir bare slengt dritt tilbake (ikke rart barna er som de er kanskje..) Men blir det noe så får jeg bare si det som det er - nå har vi jo prøvd og sett hvordan det var da de var her og hvordan det ble slengt eterpå.
Glynis Skrevet 21. november 2008 #4 Skrevet 21. november 2008 Jeg synes de er gamle nok til å tåle konsekvensene av erting. Jeg husker tilbake da jeg var ti, hvor ekstremt bevisste vi alle egentlig var på slikt, selv om de voksne som oftest trodde vi ikke skjønte noenting som foregikk rundt oss. Dessuten, dette skal være en fin dag for datteren din (det er jo tross alt du og henne som arrangerer dette), og jeg synes hun skal få slippe å ha erterne rundt seg når det skal være julekos. Det å oppføre seg dårlig skal ikke bli direkte belønnet med pepperkaker, synes nå jeg.
Gjest Gjest_Fryd_* Skrevet 21. november 2008 #5 Skrevet 21. november 2008 Kanskje det går an å bare invitere de jentene dere vil ha der, og så be dem ikke gjøre så stort nummer ut av det? Husker at vi hadde regler om at dersom man ikek ksulle invitere alle i klassen fikk en ikke invitere på skolen. Ikke på en sånn "legge inbydelse på pulten til alle unntatt to"- måte i allefall. Dere kan jo ikke akkurat be dem holde det hemmelig, men det er jo ikke vits i å kringkaste det. Da syns jeg ikke foreldrene kan si noe på at ikke alle ble invitert, og hvis de gjør, så har dere deres på det rene og kan si at "beklager, det var ikke meningen å stenge noen ute, derfor prøvde vi å gjøre det i det stille, men barna våres går ikke sammen, og de har det ikke noe gøy sammen, derfor tenkte vi det var best å invitere dem som har det greit sammen, så alle får mest mulig glede av det". eller noe sånn? Eller blir det kanskje verre da? Jeg har ikke barn, og er "bare" 22, men husker godt hvordan det var å være 10, fordi det var et år med konflikter av den typen du skisserer. JEg vet bare ikke helt hvordan det er å være på foreldre-siden
Gjest Gjest_fibi_* Skrevet 22. november 2008 #6 Skrevet 22. november 2008 Jeg hadde invitert alle, men, jeg hadde stilt krav til hvordan jentekvelden skulle forgå. De er bare 10 år og etter min erfaring er det ganske greit å regulere slike jentekvelder. Spesielt når det er en spesiell aktivitet som her. Jo flere positive opplevelser jentene har sammen, jo tryggere vil de bli på hverandre senere. Jeg mener at å la være å be noen bare bygger opp under den splittelsen som er der. Det handler ikke om at alle må være bestevenner, men å gi barna gode opplevelser med ALLE de tross alt er tvunget til å omgås hver dag, samtidig er det viktig at man er tydelig når det gjelder å inkludere alle.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2008 #7 Skrevet 22. november 2008 Hva med å først spørre om de har lyst, og så si at de kan få komme om de oppfører seg ordentlig, for alle skal ha det hyggelig.
lulle Skrevet 22. november 2008 #8 Skrevet 22. november 2008 På den ene siden kan jeg skjønne hvorfor du ikke vil invitere dem som erter. Hvis de som ikke blir invitert skjønner hvorfor, synes jeg saken er grei. Hvis ikke, kan datteren din bli offer for mer bråk fra disse jentene - og hun blir nok helt sikkert ikke invitert tilbake når de skal ha noe.... da er hun kanskje den eneste som ikke blir invitert. Kan hun tåle det? - I tilfelle tror jeg jeg hadde invitert de 6 jeg....
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 22. november 2008 #9 Skrevet 22. november 2008 Jeg hadde invitert alle, men, jeg hadde stilt krav til hvordan jentekvelden skulle forgå. De er bare 10 år og etter min erfaring er det ganske greit å regulere slike jentekvelder. Spesielt når det er en spesiell aktivitet som her. Jo flere positive opplevelser jentene har sammen, jo tryggere vil de bli på hverandre senere. Jeg mener at å la være å be noen bare bygger opp under den splittelsen som er der. Det handler ikke om at alle må være bestevenner, men å gi barna gode opplevelser med ALLE de tross alt er tvunget til å omgås hver dag, samtidig er det viktig at man er tydelig når det gjelder å inkludere alle. Har selv en jente på 10 år og jentene på trinnet er delt i to tydelige leirer som går på tvers av klassene (2 klasser). Noen inviterer bare de de omgås, mens andre inviterer alle jentene i klassen sin. Noen alle jentene i klassen + noen enklelte fra den andre klassen som hun leker ekstra mye med (vi gjorde det slik. Bursdag om sommeren så vi hadde god plass). Har lagt merke til at dersom noen bursdager er slik at man enten skal i bassenget eller ha overnatting (!) anser jentene det som forståelig at man ikke kan invitere alle fordi det ikke er plass eller blir så dyrt. Ellers kan det bli en del krøll og spørsmål om hvorfor den og den ikke fikk komme. I klassen til gutten vår ble gutten vår plaget en del av "lederen". Men vi inviterte alle guttene. Hvem som er med i gjengen, hvem som erter hverandre, og hvem som er med i gjengen kan endre seg. Enig med innlegget over at det kanskje ikke er så lurt å bygge over spittelsen, men heller prøve å bygge broer.
Trampe Skrevet 22. november 2008 #10 Skrevet 22. november 2008 Kjenner du foreldrene til venninnene til datteren din? Kan du alliere deg med de, slik at du ikke risikerer at din datter er den eneste som ikke blir invitert tilbake? Er det flere jenter som blir plaget av disse to jentene? Jeg tenker som deg, og ville invitert jentas venninner. Det er ikke bursdag det er snakk om, er det vel? Da trengs ingen invitasjonskort eller noe, da er det jo bare en venninnegjeng som møtes for å bake. Hvorfor skal man da invitere noen som kommer til å ødelegge? På den andre sida er det en sjanse for datteren din å bygge relasjoner med disse plagejentene. Hvis det er ønskelig, da.
Gjest Gjest_fryd_* Skrevet 22. november 2008 #11 Skrevet 22. november 2008 Jeg har litt vanskelig for å forestille meg at noen forelsdre, uansett grunn, går med på å la barnet sitt invitere alle i klassen unntat èn? JEg vet ikke, men det syns jeg blir drøyt! Men uansett er det kanskje ikke så gøy å gå i bursdag hvis en er der bare fordi bursdagsbarnet ble tvunget av foreldrene å invitere en...
Trampe Skrevet 22. november 2008 #12 Skrevet 22. november 2008 Nå generaliserer jeg, men det er mange ekle mennesker der ute som naturlig nok får ekle barn fordi de oppdrar de til å bli miniatyrer av en selv. Så det er nok noen som vil invitere alle unntatt en uten å blunke. Bøller vokser opp, og av og til blir de foreldre til nye bøller.
Gjest Skrevet 22. november 2008 #13 Skrevet 22. november 2008 Jeg ville droppet å invitert de fire, selv om det sikkert blir verre for de to som d er snill mot barnet ditt når de er alene og er slemme når de er sammen med de andre så får de også lære konsekvensene. Jeg ville si at du ødelegger litt for barnet ditt om du inviterer noen som erter henne. Jeg for min del ville aldri ha invitert noen som ertet/mobbet mitt evt barn rett og slett fordi jeg vet selv hvor mye slikt sårer og de fortjener å få konsekvenser ut av det.
Saeria Skrevet 22. november 2008 #14 Skrevet 22. november 2008 Jeg ville også valgt å invitere de 5 jentene hun faktisk går godt overens med. Skulle de andre foreldrene spørre, får du si at tilbakemeldingene fra dem fra forrige samling var at de kjedet seg, og at de trakk seg unna de andre for å være alene. Dessuten er det like greit å være uten de som plager barnet ditt. Det er nok å måtte gå i samme klasse/på samme skole som de som erter en. Dessuten har ikke tiltaket med å heve seg over og være grei virket allikevel, tenker jeg. Da kan de heller få holde seg i sin egen klikk.
camilla* Skrevet 22. november 2008 Forfatter #15 Skrevet 22. november 2008 Takk for mange gode svar. Disse to jentene erter flere jenter i klassen. Og det vil aldri bli naturlig å holde kun en utenfor hos oss. Det skjønner jenta vår også. Men det er en forskjell på en og fire tenker jeg... Vi må levere invitasjoner privat, men det vil nok komme ut ja - på en eler annen måte.. Men samtidig satt de fire jentene og planla egen jentekveld sist de var her, fordi "denne var så kjedelig, vi lager vår egen. Skal vi invitere dem der inne? Nei det gidder vi ikke.." Og dette kunne jeg tenke meg å nevne for foreldrene om de spør. Føler at de fire jentene har valgt denne løsningen "selv" uten å vite/forstå konsekvensene av det de har sagt/gjort. Foreløpig er det kun vi som har jentekvelder. Jeg tror ikke at hun vil være den eneste som ikke blir invitert om de fire finner på å ha en jentekveld. Om det så skjer så skjønner hun nok godt hvorfor, men jeg vil da ringe foreldrene å spørre. For det er stor forskjell å holde en utenfor enn fire. (for disse jentene seks jenter utenfor) Jeg tenker på dette med å lage splittelsen større. Samtidig så ser jeg at jentene tar ikke i bruker den anledningen de har til å gjøre noe sammen til noe positivt. Vi kan allerede høre dem ang peperkakebaking "dette er barnslig, kjedelig osv" når ikke jeg er i nærheten. For så fort jeg viser meg så smiler de og sitter pent sammen alle sammen. Vet at jenter bytter venner. Tenker litt på lang sikt også hvordan dette skal bli. Men samtidig blir det bortkastet når jenta vår - og noen av venninnene har lagt ned mye planer og arbeid i en fest, og den blir "ødelagt". Ene venninnen kom gråtende hjem, og jeg måtte fortelle moren over telefon hvordan festen var/endte. En annen scene er jo at de hun er vennine med kan revurdere om de gidder/orker komme når disse fire som slenger med leppa skal komme hit. Vanskelig hele greiene. lettetste er å droppe all jentekveld å gå over til ren overnatting/besøk av en og en venninne. Men føler ikke at det er riktig heller.
Cata Skrevet 22. november 2008 #16 Skrevet 22. november 2008 Hold jentekvelden for de 6 som går bra sammen. Det er vel meningen de skal ha det hyggelig? Det kan jeg ikke tenke meg de får hvis erterne skal få lov å sitte der og slenge med leppa. Jeg ble selv mobbet litt på skolen og vet jeg ville blitt skikkelig sur hvis mobberne hadde blitt invitert hjem til meg. Da hadde jeg mistet det fristedet også. (Og gjett om jeg ville gitt blanke om jeg ikke ble invitert tilbake.)
Gjest Fliss Skrevet 22. november 2008 #17 Skrevet 22. november 2008 Jeg ville invitert alle ... har ikke sansen for å velge ut noen få. En ting er ihvertfall sikkert - forholdet til de andre blir ikke bedre ved å la dem stå utenfor .. tvert imot så kan alt bli mye verre .. Synes heller ikke foreldrene skal blande seg inn i konflikter barna imellom .. uten at det er noe veldig alvorlig som foregår.
Bellatrix Skrevet 22. november 2008 #18 Skrevet 22. november 2008 Jeg har litt vanskelig for å forestille meg at noen forelsdre, uansett grunn, går med på å la barnet sitt invitere alle i klassen unntat èn? JEg vet ikke, men det syns jeg blir drøyt! Men uansett er det kanskje ikke så gøy å gå i bursdag hvis en er der bare fordi bursdagsbarnet ble tvunget av foreldrene å invitere en... Jeg vet om en som ble utelatt fra alle bursdagsfester i alle år, så sånt skjer. Inviter de 5 hun går godt sammen med. Om det blir spørsmål angående de andre får du svare at de plager datteren din og at de synes sammenkomstene er kjedelige.
Bellatrix Skrevet 22. november 2008 #19 Skrevet 22. november 2008 uten at det er noe veldig alvorlig som foregår. Så mobbing er ikke alvorlig nok? Barn må lære seg til at ting får kosekvenser.
Gjest Fliss Skrevet 22. november 2008 #20 Skrevet 22. november 2008 (endret) Der står ingenting om mobbing ... hun skriver erting og krangling - noe som er helt vanlig blant jenter i den alderen. Hvis man som voksen omsorgsperson velger å blande seg inn så synker man ned på et nivå man ikke burde. Så lenge de er så få jenter så synes jeg alle skal bli bedt - ved å utelate disse jentene så er moren selv med å nøre opp under krangling og uenighet jentene mellom. Jenter skifter venninner hele tiden .. og som mor bør man ikke blande seg inn. At de i den alderen inviterer de 1-2 eller 3 de er mest sammen med er noe helt annet enn å invitere 6 av 10. Og om man gjør noe sånt så har man ingenting man skulle ha sagt den gang en av de andre jentene inviterer alle bortsett fra datteren din .. Hvordan tror du det føles for henne? Endret 22. november 2008 av Fliss
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå