Leo Skrevet 21. november 2008 #1 Skrevet 21. november 2008 Katten min er en svært ivrig jeger som ofte lykkes. Jeg vet imidlertid at alle naboene aktivt bruker musegift (Blodfortynnende variant kjøpt på Felleskjøpet...) og ønsker derfor ikke at katten skal spise det han fanger. I stedet for våtfor, gir jeg ham derfor litt rått kjøtt hver dag og det er også det han får som "belønning" når han kommer når jeg roper etc. (Fisk, "menneskemat" i forskjellige varianter etc. viser han ingen interesse for. Da foretrekker han tørrfor...). Det jeg lurer på er derfor om rått kjøtt er greit og kan dekke 10 - 40% av en katts næringsbehov. (Det er snakk om rent kjøtt uten tilsatt salt og fett som er kjøpt som mat til mennesker). Jeg er klar over at det er svært næringsrik kost, men katten er en utekatt som er ute 12 - 14 timer i døgnet selv om det f.eks. i natt var ned mot 12 minusgrader. (Han velger selv når han vil inn...). Spezitas?
Aurora M. Skrevet 22. november 2008 #2 Skrevet 22. november 2008 Hei! Det gjør ikke noe om du gir katten litt rått kjøtt hver dag, så lenge du ikke lar det være hoveddelen av dens kosthold. Det bør være et tørrfor av god kvalitet (kjøpt hos veterinær eller på dyrebutikk). Husk at når katten spiser en mus, så spiser den ikke bare det rene kjøttet, men også skinnet (fett), bena (bl.a kalsium), og pels (fiber). Katten har et veldig stort fettbehov, og essensielle fettsyrer er en viktig bestanddel i all kattemat. Ellers har jeg selv nylig vært borti problemstillingen med muse/rottegift av den typen du beskriver, og jeg er blitt forsikret av veterinær (spesialist på katter), at det ikke utgjør noen fare for kattens helse at den spiser mus som inneholder gift. Det er snakk om så små mengder som når kattens organisme at det knapt er målbart. Katten skal spise store mengder mus som inneholder gift for at det skal utgjøre noen fare for dens helse. Veterinærer har plikt til å melde fra til Statens Giftmiddelsentral med en gang de mistenker at en katt er blitt syk som følge av å ha spist byttedyr som inneholder muse/rottegift. I kontakten jeg hadde med giftmiddelsentralen kunne de fortelle at det ikke er innrapportert ET eneste tilfelle noengang. Det kan jo selvfølgelig ikke garantere at det aldri har skjedd, men det er likevel betryggende når man tenker på hvor utbredt bruken av mus/rottegift av denne typen er i dette landet. Katter som spiser åte som inneholder ren gift er selvsagt en helt annen sak.
sixx Skrevet 22. november 2008 #3 Skrevet 22. november 2008 (endret) Jeg tenker ikke på prosentandelen av hva katten spiser i det hele tatt. Tørrfor (Hills eller RoyalCanin) står alltid fremme, så spiser den mus, ekorn, insekter og fugl ute. Inne får den blod som har rennt fra kjøtt vi skal spise + at den får rått kjøtt og rå/kokt/stekt fisk. Også spiser den tacosaus og grillmarinade - og sikkert en hel haug med ting som jeg ikke vet om eller tenker på. Så jeg mener at du godt kan gi katten din rått kjøtt, men jeg er ikke noe fagmenneske, rent bortsett fra at jeg har vært katteier i snart hundre år. Men kan vel hende katten din spiser masse snacks ute også vel Leo? Når det gjelder musegift, så var jeg redd for det helt i begynnelsen, men innså raskt at jeg ikke kunne ha kontroll på om naboene brukte gift. Og siden katten også er ute på egenhånd, så lot jeg det stå til (katta er jo mye større enn musa også - så det som tar livet av musa tar nok ikke livet av katta). Uansett, så har det gått bra her, og her er det iallefall nok mus rundt husveggene. Endret 22. november 2008 av sixx
Leo Skrevet 22. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 22. november 2008 Men kan vel hende katten din spiser masse snacks ute også vel Leo? Absolutt! Den dumme katten forstår jo ikke at jeg er opptatt av kostholdet hans og kan jo tenkes å spise hva som helst han kommer over og som han synes smaker greit! Det øvrige kostholdet består for øvrig av tørrfor fra RC/Hills. Små, rå bein og "slintrer" fra pattedyr og fisk får han også og det sklir ned i høy hastighet!
Leo Skrevet 22. november 2008 Forfatter #5 Skrevet 22. november 2008 Eh... Rå bein fra fisk får han ikke så mye av, men han spiser små mengder findelt fisk av og til.
sixx Skrevet 22. november 2008 #6 Skrevet 22. november 2008 Husker jeg ikke helt feil, så har min mann fortalt meg at enten mus eller bare musehodet er den ultimate kattematen, fordi det visstnok inneholde alt en katt trenger (helt riktig sammensatt rent ernæringsmessig). Skal sjekke hvor han fikk den infoen fra. Jeg er heller ingen tilhenger av å gi katta fisk med bein i, men den spiser jo bein i maten den fanger ute (men de beina er kanskje litt kraftigere enn fiskebein?). Skal visstnok være bra for katter å spise fugler, mus, ekorn o.l. fordi beina tjener som en slags tannbørste, men noe av den samme effekten får de vel med tørrfor. Prøv å gi den blod. Vår digger det skikkelig. Også spiser vår brunost, det glemte jeg å skrive istad. (Og krem på sånn sprayflaske, men det er vel helt forbudt ). Og gulost også, når jeg tenker meg om. Har lest ett eller annet sted at katter aldri spiser mat som er farlig for dem. Husker ikke hvorfor, men mulig de kan lukte hvis noe er galt? Men uff for noen råskinn disse kattene er. Vår satte til livs et ekorn på rekordtid, og tilbake lå kun den fine halen og de to bitte små føttene på bakbeina (han spiste forbeina). En annen ting jeg ikke helt skjønner med disse kattene, er når de spiser mus. Da eter de opp hele dyret, også kaster de opp magesekken etterpå. Jeg kan ikke forstå hvordan de klarer å skille ut magesekken til musa nede i sin egen mage og kaste den opp. Natta!!
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2008 #7 Skrevet 22. november 2008 Husker jeg ikke helt feil, så har min mann fortalt meg at enten mus eller bare musehodet er den ultimate kattematen, fordi det visstnok inneholde alt en katt trenger (helt riktig sammensatt rent ernæringsmessig). Skal sjekke hvor han fikk den infoen fra. Jeg er heller ingen tilhenger av å gi katta fisk med bein i, men den spiser jo bein i maten den fanger ute (men de beina er kanskje litt kraftigere enn fiskebein?). Skal visstnok være bra for katter å spise fugler, mus, ekorn o.l. fordi beina tjener som en slags tannbørste, men noe av den samme effekten får de vel med tørrfor. Prøv å gi den blod. Vår digger det skikkelig. Også spiser vår brunost, det glemte jeg å skrive istad. (Og krem på sånn sprayflaske, men det er vel helt forbudt ). Og gulost også, når jeg tenker meg om. Har lest ett eller annet sted at katter aldri spiser mat som er farlig for dem. Husker ikke hvorfor, men mulig de kan lukte hvis noe er galt? Men uff for noen råskinn disse kattene er. Vår satte til livs et ekorn på rekordtid, og tilbake lå kun den fine halen og de to bitte små føttene på bakbeina (han spiste forbeina). En annen ting jeg ikke helt skjønner med disse kattene, er når de spiser mus. Da eter de opp hele dyret, også kaster de opp magesekken etterpå. Jeg kan ikke forstå hvordan de klarer å skille ut magesekken til musa nede i sin egen mage og kaste den opp. Natta!! Må dessverre korrigere deg på en liiiiiiiten ting her, katter kan spise mat som er veldig farlig for dem, vår pus som vi hadde i 14 år kom dessverre til å spise en mus med ett middel på seg som vi har på sauene for at flåtten ikke skal sette seg. Hvordan stoffet kom på musen er meg fortsatt ett under, men likevel Etter 2 døgn med smertehelvette og intravenøst og alt hos dyrlegen, døde dessverre vår pus
Gjest Glør Skrevet 22. november 2008 #8 Skrevet 22. november 2008 Rått kjøtt er egentlig det beste man kan gi katten, dersom man har mulighet til det, siden katten jo er en ren kjøtteter. Men dersom kjøtt utgjør en stor andel av kosten er det viktig at den også får noe bein og innvoller, siden det er hovedkilden til vitaminer og mineraler for kjøttetere. Selve kjøttet inneholder hovedsaklig proteiner. Så dersom man har mulighet til å få tak i mindre dyr, som kylling, kanin ol, kan katten spise hele dyret. Bein er bare farlig dersom de er kokt, eller stekt først. Fisk kan man gi noe av, men man bør ikke gi for mye saltvannsfisk, da det kan belaste kattens nyrer. Dersom katten kun skal fores rått trenger den mellom 2 og 4% av sin egen kroppsvekt i mat, og muskler, fett & hud bør utgjøre ca 80% av føden, 10-15% bør være spiselige bein, og 5-10% innvoller, spesielt lever. Dersom den også spiser tørrfor beregner du bare dagsrasjonen i forhold til det. Katter kan spise mat som er farlig for dem, men de vil ikke spise bedervet mat som åpenbart er dårlig, de er fra naturens side kresne dyr, pga ett følsomt system.
sixx Skrevet 22. november 2008 #9 Skrevet 22. november 2008 Må dessverre korrigere deg på en liiiiiiiten ting her, katter kan spise mat som er veldig farlig for dem, vår pus som vi hadde i 14 år kom dessverre til å spise en mus med ett middel på seg som vi har på sauene for at flåtten ikke skal sette seg. Hvordan stoffet kom på musen er meg fortsatt ett under, men likevel Etter 2 døgn med smertehelvette og intravenøst og alt hos dyrlegen, døde dessverre vår pus Uff, så trist. Men ingen "regel" uten unntak. Og det var jo heller ingen påstand fra min side, men en info om noe jeg hadde lest og en undring over hvorfor det eventuelt kunne være sånn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå