Gjest Gjest Skrevet 21. november 2008 #1 Skrevet 21. november 2008 Hei, Jeg lurer på om jeg skal ta til meg en katt til, men jeg har allerede en liten jentepus (kastrert). Leiligheten er ganske stor, men bare ett soverom og nåværende pus har tilgang til alle rom. Det er også fine utemuligheter. Hvordan skal jeg introdusere to puser med ett soverom og full jobb? Jeg leser at måten å gjøre det på egentlig er å stenge nye pusen inn på eget rom og så gradvis introdusere dem over to uker. dette har jeg ganske store problemer med. Skal de skilles på forskjellige rom må enten nåværende pus holdes inne under hele introduksjonsperioden (da kommer hun til å bli gal) eller så kan hun ikke få tilgang til soverommet og om natten så tror jeg det ville vært helt grusomt for henne. Katten jeg tenker på å adoptere er kjent i nabolaget, så kan gå ut fra første stund, men det er selve introduksjonen jeg er litt nervøs på.. Har liksom ikke så mye tid til å sørge for at de ikke angriper hverandre heller.
Aurora M. Skrevet 21. november 2008 #2 Skrevet 21. november 2008 Hei! Hvis katten er kjent i nabolaget, og din katt er ute, så kan du være sikker på at de kjenner hverandre fra før, og allerede har "rangert" hverandre. Jeg ville bare ha tatt den inn og sluppet den løs sammen med den du har fra før, og se hva som skjedde jeg. MEN jeg hadde foretrukket en returmulighet, det vil si at du kan levere den tilbake etter en prøveperiode om det ikke går. Det kan være de er "venner" (på katters vis) fra før av, og at det går greit. Men sannsynligheten er også stor for at de har fightet om territorier, og at de ikke godtar hverandre. Det gjelder da spesielt den katten du har fra før. Katter oppfatter det som sin viktigste oppgave å holde andre katter unna hjemmet sitt (og området rundt), og de kan bli svært forvirret over å plutselig skulle dele hjem og hus med en de har jobbet hardt for å holde unna! Ikke så vanskelig å forstå... Selv om den nye katten er kjent i nærområdet, ville jeg ikke ha sluppet den ut med en gang fordi den mest sannsynlig vil vandre tilbake til sitt gamle hjem ganske umiddelbart.
Gjest ts Skrevet 22. november 2008 #3 Skrevet 22. november 2008 Det er slik at jeg ikke vet om katten har et hjem. Jeg er relativt nyinnflyttet og katten har bare såvidt begynt å være ute her. Hun har i det hele tatt bare såvidt begynt å være ute, da hun er bare 8 måneder. hun er ikke ute på egen hånd med lukket dør, men vandrer fritt ut og inn, men da har vi døren åpen. Når vi lukker døren, så er hun inne og hun er inne hele natten. Jeg vet at de har møtt hverandre såvidt, men vet ikke om hun er ute nok til at de virkelig har MØTT hverandre og fått mulighet til å rangere hverandre. Katten det er snakk om har visstnok vandret rundt her en stund og jeg ba han som kontaktet meg om den å prøve å finne ut av om den tilhører noen av naboene hans. Jeg kunne ikke se halsbånd eller kjenne chip på den. Har snakket med dyrebeskyttelsen og veterinæren om den og skal ta den med for å finne ut om den er chippet (bare jeg finner den igjen), men hvis ikke sa dyrebeskyttelsen at det hadde vært fint om jeg tok meg av den når det er så kaldt. De har jo ikke kapasitet til å ta flere. Samboer er litt lunken til tanken og sånn sett hadde det vært fint å vite om det i det hele tatt er mulig.
Adila Skrevet 22. november 2008 #4 Skrevet 22. november 2008 Altså, det meste er mulig Men det er ikke sikkert katten din setter pris på å få streifekatten inn i huset "sitt" selv om de har hilst på hverandre ute. Det finnes et middel som kan gjøre overgangen lettere for kattene.. jeg husker ikke helt men tror det gikk ut på å spre en ny duft i leiligheten.. Noen vet kanskje hva jeg snakker om ? En annen ting er hvis katten har vært vant til å løpe ute alene uten eiere så bør man holde katten inne i 1 måned sånn at de får et eierforhold til sitt nye bosted. Men det står mye om det å innføre ny katt inn i en annen katts hus i kattebøker og på nettet. Jeg ville ha søkt litt rundt for å se hva folk gjør! Lykke til. Så håper jeg at overgangen går bra!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå