Crystallica78 Skrevet 21. november 2008 #1 Skrevet 21. november 2008 Hei! Skal starte et enkeltmannsforetak og lurer på om noen har en sånn superkort innføring for hva man kan skrive av på skatten og ike. Er det så enkelt at alt som har med jobb og innforbi jobb er avskrivbart? Og...noen erfaringer fra nystartinger er jo gull verdt....
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2008 #2 Skrevet 21. november 2008 Start ALDRI et enkeltmannsforetak. Det er livsfarlig med tanke på gjeld, rettigheter osv. Om du ikke har råd til AS, så brukt et UK-limited firma, registrert som NuF i Norge. Skattetrekk og avgift finner du i tabeller eller på skattekortet. I NUFet har du bokføring med privatkonto, der du debeterer private uttak. Spør i vei, men ikke start ENK.
Gjest Gjest1 Skrevet 22. november 2008 #3 Skrevet 22. november 2008 Start ALDRI et enkeltmannsforetak. Ja, og det finnes bare to farger: svart og hvit. Dersom du skal starte opp et foretak hvor det er risiko, altså at du får kreditorer, så bør du ta forrige gjests anbefaling ad notam. For min egen del så har jeg et enkeltmannsforetak ved siden av vanlig jobb, hvor jeg selger konsulenttimer. I praksis betyr dette at jeg hygger meg på kvelden med å programmere hjemmesider for ymse foreninger og slikt. Jeg har ingen andre utgifter enn det jeg handler av "produksjonsmidler" - f.eks. at jeg kjøper meg en pc eller en ny harddisk. Dette har for øvrig særs hyggelige skattemessige konsekvenser... =) I mitt tilfelle er altså risikoen lik null, for selskapet har ingen lån som skal betjenes, jeg har ikke noe varelager jeg kan brenne inne med, jeg har ingen lokaler og andre faste utgifter som løper selv om selskapet får driftsstans. Worst case scenario for mitt selskap er at jeg tar fri fra kveldsarbeidet i en periode, hvilket betyr at den ekstra innteksstrømmen (som jeg strengt tatt ikke har behov for) stanser litt opp. For meg vil det være helt meingsløst å opprette et AS, eneste argument er dersom jeg får en så stort resultat at det av skattemessige hensyn er aktuelt å holde tilbake kapital i selskapet, men jeg ser ikke helt for meg at du er på det nivået ennå. Som enkeltmannsforetak slipper jeg også unna regnskapsplikt, revisor og andre kostbare tjenester. Oppsummering og konklusjon er at før noen kan si noe fornuftig om din situasjon, så må du fortelle mer om hvor landet ligger; hva skal selskapet drive med, hva er forventet omsetning og resultat, hvilke risikomomenter finnes, hvordan er din egen livssituasjon (har du f.eks. annen jobb ved siden av, har du tenkt å bli gravid i overskuelig fremtid etc) og andre momenter som kan være av betydning i denne sammenhengen.
Crystallica78 Skrevet 25. november 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. november 2008 Ja, og det finnes bare to farger: svart og hvit. Dersom du skal starte opp et foretak hvor det er risiko, altså at du får kreditorer, så bør du ta forrige gjests anbefaling ad notam. For min egen del så har jeg et enkeltmannsforetak ved siden av vanlig jobb, hvor jeg selger konsulenttimer. I praksis betyr dette at jeg hygger meg på kvelden med å programmere hjemmesider for ymse foreninger og slikt. Jeg har ingen andre utgifter enn det jeg handler av "produksjonsmidler" - f.eks. at jeg kjøper meg en pc eller en ny harddisk. Dette har for øvrig særs hyggelige skattemessige konsekvenser... =) I mitt tilfelle er altså risikoen lik null, for selskapet har ingen lån som skal betjenes, jeg har ikke noe varelager jeg kan brenne inne med, jeg har ingen lokaler og andre faste utgifter som løper selv om selskapet får driftsstans. Worst case scenario for mitt selskap er at jeg tar fri fra kveldsarbeidet i en periode, hvilket betyr at den ekstra innteksstrømmen (som jeg strengt tatt ikke har behov for) stanser litt opp. For meg vil det være helt meingsløst å opprette et AS, eneste argument er dersom jeg får en så stort resultat at det av skattemessige hensyn er aktuelt å holde tilbake kapital i selskapet, men jeg ser ikke helt for meg at du er på det nivået ennå. Som enkeltmannsforetak slipper jeg også unna regnskapsplikt, revisor og andre kostbare tjenester. Oppsummering og konklusjon er at før noen kan si noe fornuftig om din situasjon, så må du fortelle mer om hvor landet ligger; hva skal selskapet drive med, hva er forventet omsetning og resultat, hvilke risikomomenter finnes, hvordan er din egen livssituasjon (har du f.eks. annen jobb ved siden av, har du tenkt å bli gravid i overskuelig fremtid etc) og andre momenter som kan være av betydning i denne sammenhengen. Min situasjon er mer lik det siste svaret her ja. Ingen risiko, fordi jeg ikke har utlegg annet enn driftsmidler jeg likevel vil komme til å bruke også privat. Men jeg skal drive på heltid og leie meg ut til et annet firma. Risikoen eller tapet blir jo hvis jeg skulle være vekke fra jobb en dag eller to(har to barn) Og taper inntekt da. Lurer litt på dette med trygdesykeordning på 65% til 16 dag, hva innebærer denne ordningen egentlig? Også er det jo det med ferie da, koster meg ganske mange tusen å være borte. Hmm...
Gjest Gjest1 Skrevet 25. november 2008 #5 Skrevet 25. november 2008 koster meg ganske mange tusen å være borte Ja, hvis dette skal være din hovedinntekt, så vil du fort se at sykdom og annet fravær koster flesk. Det er for øvrig derfor timeprisen din som selvstendig skal være betydelig høyere enn dersom du hadde vært en lønnet ansatt.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2017 #6 Skrevet 18. februar 2017 På 11/21/2008 den 20.25, Crystallica78 skrev: Hei! Skal starte et enkeltmannsforetak og lurer på om noen har en sånn superkort innføring for hva man kan skrive av på skatten og ike. Er det så enkelt at alt som har med jobb og innforbi jobb er avskrivbart? Og...noen erfaringer fra nystartinger er jo gull verdt.... Hvis en selger rådgivningstjenester men ingen er interessert, hva er galt??!! En kan jo ikke absolutt ALT alene...f.eks markedsføring er jo ikke lett for de som ikke er garvet i det. Anonymkode: 28057...a7a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå