Gå til innhold

kan man ha to banker?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

sikkert for mange ett tåpelig spørsmå men;)

har sparebank1 nå, som jeg har billån og noen forsikringer og bsu (på null enda..hehe).

har tittet litt på skandiabanken og vurderer opprette konto der også.

kan man gjøre dette?

grunnen til at jeg vil ha en bank til er at jeg jobber i tilknytning til en bank, ikke i banken, og synes det er litt ubehagelig at de jeg jobber med faktisk kan gå inn på kontoen min (vet at de ikke har lov til å snoke der men alikevel...). bare synes det er litt ekkelt at de kan sjekke hvis de vil liksom, spesielt ett par stykker som er på min alder som jobber der og de kan være litt løse i kjeften i fylla....

det er uaktuelt å kutte ut sb1 helt, for har fått veldig gode priser på billånet og bilforsikringen min der;) men tenkte på å bruke skandiabanken mer til å betale andre regninger og til daglig bruk. og kanskje opprette bsu der? men vil sb1 finne ut at jeg har bsu der? er litt sånt at "du må jo ha oss som bank og bla bla bla holdning der". men samtidig har jeg jo sett at skandiabanken har bedre rente på bsu da....

så er dette mulig? og hvor mye vil de jeg jobber i tilknytning til finne ut av om jeg oppretter en konto i en annen bank?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ittno problem!

Jeg har sparekonto i en bank- og brukskontier i en annen.

Skrevet

Ja du kan ha to banker. Men du kan bare ha èn BSU-konto, så denne må du evt. overføre (avslutte i Sparebank1 og overføre til Skandiabanken).

Synes ikke du bør tenke på at disse i Sparebank1 kan finne ut at du har byttet bank fordi det er veldig gunstige priser i Skandiabanken og det vet de helt sikkert.

Er i hvert fall ikke noe problem å ha billån og bilforsikring i Sparebank1, og brukskonto i Skandiabanken. Høres fornuftig ut synes jeg :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

takk for svar;)

er det bare sånn at jeg kan gå på nettet og opprette meg som kunde i den nye banken da? uten at sb1 "finner ut" av det.

men tenkte på slik som trekk av billånet og sånn, må jeg ha penger på sb1 kontoen min, eller kan jeg selv gjøre om i nettbanken min på sb1 at pengene blir trukket fra skandiabank kontoen min?

når det gjelder arbeidsgiver gir jeg jo bare beskjed til de om hvilken kto som lønnen min skal inn på, så den saken burde jo være grei.

vil liksom ikke gå bak ryggen på de i banken, men når man sitter på ett megler kontor vegg i vegg så har man jo daglig kontakt med dem og orker ikke sånn plutselig konfrontasjon om hvorfor jeg har byttet bank. er jo bare fordi jeg har så god kontakt med dem og derfor jeg synes det er ubehagelig at de KAN se på kontoene mine. ikke at jeg har noe å skjule, men noen av de som jobber i konsernet er gode venner av meg privat og da synes jeg det kan være ekkelt.

Skrevet

Det har de ærlig talt ikke noe med. Og det er vel såpass vanlig at folk har flere banker at det hadde jeg ikke tenkt noe over. Man må jo være litt smart og bruke de tilbudene som er best rett og slett. Ikke no skam i det.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

ja skal opprette meg som kunde nå jeg;) bare overtenker litt for mye, særlig når man er så gode venner privat også (fra barndommen av). ;)

flott om noen kan svare på hvordan jeg gjør det med betaling av lån ;)

Skrevet

Klart du kan ha to banker! Du kan ha ti hvis du vil ;)

Jeg har BSU og lønn/brukskonto i Nordea og boliglån i Sparebank 1. Jeg bare overfører penger fra Nordea-kontoen til den andre kontoen slik at nedbetalingen blir gjort. Ikkeno problem :)

Skrevet (endret)

Hva tenker du på ang. betalingen av lån? Du kan ha en fast overføring fra Skandiabanken til Sparebank1!

De ser ikke dette, det kan jeg nesten garantere deg, med mindre de er sykelig opptatt og stalker deg (håper da ikke det :gjeiper: ) De ser så mange kontonr og overføringer at de ikke registrerer detaljer. Da ville man blitt gal :ler:

Og ja, du kan bare gå til Skandiabanken på nett og opprette konto :)

Endret av nnn
Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

hehe nei de er nok ikke opptatt av meg på den måten. har akkurat begynt å jobbe der og da bare synes jeg det er litt ekkelt at såpass gode venner kan gå inn, vet jo de ikke har lov til å snoke men ;)

Skrevet

Du kan ha flere banker. Det som kan være greit å vite for de som vurderer å flytte lønnskontoen til annen bank, er at mange banker forutsetter at du har lønnsinngang på kontoen når du har lån der. Forsvinner lønnsinngangen, kan du risikere å få dårligere vilkår på lånet ditt. Ønsker du ved en senere anledning å forhandle om bedre rente el., vil sjangsen være mindre for å få til dette når de ser at du ikke er interessert å bruke banken i det daglige.

Skrevet

Jeg har tre banker jeg. Fungerer som bare det ;-)

Skrevet
Du kan ha flere banker. Det som kan være greit å vite for de som vurderer å flytte lønnskontoen til annen bank, er at mange banker forutsetter at du har lønnsinngang på kontoen når du har lån der...

Bare tull.

De kan forvente at du er helkunde for å få den beste renta. Dvs at du har konto og kort og greier der, men det er ingen som bryr seg om du faktisk bruker det, så lenge det er penger nok på den kontoen renter og avdrag trekkes fra, den dagen det skal trekkes.

Jeg tror aldri jeg har hatt lønnskonto, lån og sparekonto i samme bank. Pleier å ha 3-4 banker og så flytter jeg sparepengene etter hvor det er best rente. Kort har jeg i de to bankene som til enhver tid har best gebyrsituasjon, og lånet flyttes hvis banken min over flere måneder ikke er konkurransedyktig. Lønna går inn på den banken som har best eller billigst nettbank.

Skal jo ha det praktisk også, så gir litt slakk på rentekravet på kønnskontoen dersom en bank har vesentlig bedre nettbankløsning.

Skrevet
Bare tull.

De kan forvente at du er helkunde for å få den beste renta. Dvs at du har konto og kort og greier der, men det er ingen som bryr seg om du faktisk bruker det, så lenge det er penger nok på den kontoen renter og avdrag trekkes fra, den dagen det skal trekkes.

Det er ikke bare tull, nei. Bankene bryr seg faktisk om det er lønnsinngang eller ei. Ved nye lån er det banker som ikke innvilger lånet før det er lønnsinngang på konto. Du kan selvfølgelig i ettertid flytte lønnsinngangen til en konto i annen bank, men har du en medlemsavtale, eller har forhandlet deg fram til en avtale selv, som gir deg bedre rentevilkår, kan disse da falle bort. Bankene ønsker seg totalkunder og er, spesielt nå, ikke interessert i shoppere som vil ha lån en plass, lønnskonto et annet sted og sparing og forsikring et tredje.

Skrevet
sikkert for mange ett tåpelig spørsmå men;)

har sparebank1 nå, som jeg har billån og noen forsikringer og bsu (på null enda..hehe).

har tittet litt på skandiabanken og vurderer opprette konto der også.

kan man gjøre dette?

grunnen til at jeg vil ha en bank til er at jeg jobber i tilknytning til en bank, ikke i banken, og synes det er litt ubehagelig at de jeg jobber med faktisk kan gå inn på kontoen min (vet at de ikke har lov til å snoke der men alikevel...). bare synes det er litt ekkelt at de kan sjekke hvis de vil liksom, spesielt ett par stykker som er på min alder som jobber der og de kan være litt løse i kjeften i fylla....

det er uaktuelt å kutte ut sb1 helt, for har fått veldig gode priser på billånet og bilforsikringen min der;) men tenkte på å bruke skandiabanken mer til å betale andre regninger og til daglig bruk. og kanskje opprette bsu der? men vil sb1 finne ut at jeg har bsu der? er litt sånt at "du må jo ha oss som bank og bla bla bla holdning der". men samtidig har jeg jo sett at skandiabanken har bedre rente på bsu da....

så er dette mulig? og hvor mye vil de jeg jobber i tilknytning til finne ut av om jeg oppretter en konto i en annen bank?

Ja, du kan ha to banker.

Skrevet

Er fullt mulig å ha brukskonto ett sted og sparekonto et annet sted f.eks.

Bare pass på at lånet blir trukket fra en konto med penger på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...