Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har noen gode bøker å anbefale til barn i alderen 3, 6 og 9 år?

Jeg har lyst å handle bøker til jul i år og trenger noen gode forslag.

Håper noen har noen tios å komme med :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Til 3-åringer vil jeg anbefale Ludde-bøkene og Emma- og Thomasbøkene. Sønnen min satte stor pris på de bøkene iallefall.

Nå som han er snart 6 år liker han bøkene til Astrid Lindgren, som tidligere nevnt, og Anne Cath. Vestly.

Skrevet

Hei!

Knut Nærum har skrevet ei bok som heter "Slemme barn", den er virkelig bra! Både for barna og for de voksne som leser den. På jobben er den satt fra fire år (jobber i bokhandel), men jeg vil heller anbefale den til 6 år.

Garmans gate er og ei veldig fin barnebok, sånn ca 4 årsalderen.

Bøkene om pulverheksa er og kjempebra! Der kom det ny bok nå som heter Pulverheksa og julenissen.

For niåringer vil jeg anbefale bøkene om rampete Robin, Svein og rotta, Molly Moon-bøkene.

Til 3åringer er bøkene om Karstein og Petra, Emma og Thomas-bøkene, Den lille muldvarpen som ville vite hvem som hadde bærsjet på hans hode, Gjett hvor glad jeg er i deg, og Lille Prinsesse til å anbefale.

Ellers er det mange bra barnebøker!

*Bøkene om Kurt

*Gubben Petterson og katten findus

*Mamma Mø

*Torbjørn Egner

*Gabba Gabba Hey Hey

*Slapsefjellet

*Parkveien

Skrevet

Jeg leste Skyggebarna-serien av Maria Gripe da jeg var ni år. Kjempespennende, fine og litt mystiske bøker!

Skrevet

Litt inspirert av tråd som dukket opp her om gamle barne/ungdomsbøker.

Om du skulle være heldig å komme over- her i huset har jeg en 7 åring med dilla på Gulltopp, Bobseybarna og Hardyguttene! Minikrimentusiast! En skal krøkes tidlig!

Morro- siden de bøkene vi har er fra min mors barndom- og leses nå av/for tredje generasjon!

Skrevet

Eg seier meg enig med dei som stemmer for Astrid Lindgren! Til dei mindre passar jo Pippi, Emil og Barna i Bakkebygrenda bra. For dei litt eldre kanskje noko litt skumlare, som Brødrene Løvehjerte og Mio min Mio?:)

Ellers syns eg Roald Dahl er et must!

Lykke til i bok-jakta:)

Skrevet

Elsa Beskows bøker er veldig fine. Passer alderen 3-6 år vil jeg tro.

• Liker 1
Skrevet

Jeg stemmer på ny litteratur til barn også. Joda, det finnes en del gode klassikere, men husk at nye barn trenger nye bøker. Pleier dere å kjøpe 30 - 40 - 50 år gamle bøker i gave til voksne?

Stian Holes bøker om Garmann er flotte til en seksåring. Til niåringen kan bøkene om LasseMajas detektivbyrå eller Guiness rekordbok være fine.

Her er en fin tellebok som kan passe for en treåring. Ellers har jeg stor sans for Ludde. :)

• 2 år senere...
Skrevet

Er det noen som har noen gode bøker å anbefale til barn i alderen 3, 6 og 9 år?

Jeg har lyst å handle bøker til jul i år og trenger noen gode forslag.

Håper noen har noen tios å komme med :)

Hei!

Jeg snublet over en morsom barnebok på Iphonen min her om dagen. "Askeladden som kappåt med trollet" på App Store. Favoritt her i huset:)

http://itunes.apple.com/app/id422133876?mt=8

Skrevet

Til de to eldste er vel Astrid Lindgren (Brødrene Løvehjerte, Ronja Røverdatter, Mio min Mio osv.) og Roald Dahl (Heksene, SVK, Charlie og sjokoladefabrikken osv.) perfekt.

Og Narniabøkene! De er flotte :) Pappa leste hele serien to ganger for oss da vi var små, gode minner.

Harry Potter er vel også snart aktuelt for eldstemann. Jeg leste første bok selv da jeg var 11, og jeg ELSKET den fra side en. Veldig, veldig god serie.

Gjest Tigress
Skrevet

Ragnar Hovland: "Bjørnen Alfred og hunden Samuel forlét pappkartongen".

Astrid Lindgren og Roald Dahl er alltid supert, Harry Potter er bra, Narnia er flott om klarar å sjå vekk i frå Jesus-likningane (det klarte eg første gongen, andre gangen ga eg opp, blei FOR irriterande).

Skrevet

(...) Narnia er flott om klarar å sjå vekk i frå Jesus-likningane (det klarte eg første gongen, andre gangen ga eg opp, blei FOR irriterande).

Enig i det. Da pappa leste serien for oss da vi var små merket jeg ikke sammenlikningene i det hele tatt, så det gjorde meg ingen verdens ting.

Da jeg nå som voksen prøvde å lese serien igjen ga jeg opp ganske fort, ble så irritert.

Jeg elsker fortsatt serien, men den er nok best for barn som ikke lar seg irritere av sånt. Eventuelt for kristne familier.

• 1 måned senere...
Skrevet

Ja, dette er jo litt på etterskudd - for å si det mildt! Men temaet er interessant - og viktig. Noen forslag:

"Dans, dans!” av Haddy Jatou N`jie, "Svein og rotta"-bøkene av Marit Nicolaysen, "Den usynlige" av Lise Indahl, "Nesten som magi" av Anne-Berit Aspås, "Lillesøster"-bøkene av Kari Grossmann, "Ingrid"-bøkene av Katerina Janouch, "Familien Rotle"-bøkene av Lene Ask.

Beklager at det er litt ensidig når det gjelder kjønn på hovedpersoner og forfattere!

Jeg synes det er svært vanskelig å være bastant når det gjelder hva som passer for hvilke aldersgrupper, men blant de bøkene jeg har foreslått her, bør det i det minste finnes noe for barn generelt i alderen 3-12 år. En annen sak er jo om hvert enkelt barn synes noen av disse bøkene virker interessante... Barn er jo også individer.

Skrevet (endret)

Til en 3-åring:

Jeg er IKKE søt av Jonathan Allen

Apestreker eller Gruffalo-bøkene av Julia Donaldson

Pulverheksa av Ingunn Aamodt

Bøkene om Lille Prinsesse (Tony Ross) er også veldig morsomme, og i tillegg kan enkelte Albert Åberg bøker(Gunilla Bergström) være passende for en ''stor'' 3-åring.

Mange 3-åringer i barnehagen der jeg jobber, er også veldig glad i Lillesøster-serien (Ulf Nilsson), Luddebøkene (Ulf Løfgren) og bøkene om Fiat (Iben Sandemose). Det finnes også en liten artig serie om ''Når to ..." (av Tor Åge Bringsværd).

Og så er selvsagt Egner sin Karius og Baktus en slager ;)

Endret av Lipstick

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...