Gå til innhold

Litt peiling på digitale kompaktkamera?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som greier å bedømme hvilket av disse to kameraene som vil fungere best når fotografen er snart åtte år?

Dessuten, går det an ut fra spesifikasjonene å se om det å trykke på utløseren = at bildet taes, eller om det er en forsinkelse her? Akkurat det er så irriterende med disse kompaktkameraene, synes jeg...

Her er de to kameraene jeg vurderer, takknemlig for innspill:

http://www.trumf.no/Trumf/ProductCatalog/P...rom=E2S.1493.10

http://www.trumf.no/Trumf/ProductCatalog/P...ariantId=082837

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville valgt Samsungen, tror jeg. Den er ialflall på lager, og Kodak har ikke noe spesielt godt rykte på seg når det gjelder digitale kompaktkamera. I praksis vil nok forskjellen være veldig liten, men som sagt så er iallfall Samsungkameraet på lager.

De fleste kompakter har en viss utløserforsinkelse, og erfaringsmessig vil den være verre dess billigere kameraet er. Det beste er å lære guttungen å fokusere først (trykke utløserknappen halvveis ned) for deretter å ta bildet ved å trykke knappen helt ned. Forsinkelsen blir vesentlig mindre da. Hvis man bare trykker rett ned, så skal jo kameraet fokusere før det tar bilde, ergo lengre tid fra man trykker på knappen til bildet blir tatt.

Skrevet

Aha, jeg trodde at kompaktkamera uansett hadde denne tildels store forsinkelsen. Skal man ta bilder av unger, har de jo snudd seg innen bildet taes... Men jentungen ( ;) ) vil ikke ha problemer med å trykke utløserknappen halvveis ned, hun er greit skolert på mitt speilrefleks.

På lager eller ikke betyr ikke all verden, det haster uansett ikke. Men jeg hadde vel også tenkt mest på Samsungkameraet.

Utgjør hhv 10.2 og 8.2 megapixler stor forskjell? Jeg er så grønn på det tekniske...

Skrevet
Utgjør hhv 10.2 og 8.2 megapixler stor forskjell? Jeg er så grønn på det tekniske...

For å si det sånn: om du skal ta vanlige bilder i vanlig størrelse trenger du ikke mer enn 2 eller 3 mp. Du vil ikke se forskjell på disse to, kameraprodusentene har begynt å slenge inn fler og fler pixler fordi det har blitt en vanlig oppfatning at det har noe med kvaliteten på bildet å gjøre. Men det har det ikke, det meste har med kameraet å gjøre :)

Kanskje ikke helt optimalt siden du ser etter noe spesielt til en 8-åring, men jeg synes at www.akam.no sine anmeldelser er veldig fine :)

Skrevet

Når megapikselantallet kommer over 6 på kompktkameraer, så kan man etterhvert begynne å se en nedgang i kvaliteten, rett og slett fordi det er faktisk grenser for hvor mange piksler det er fysisk mulig å presse inn på et område som er mindre enn lillefingerneglen din.

Forskjellen mellom 8 og 10 her tror jeg ikke du trenger å tenke på i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...