Gå til innhold

Hvite "prikker" (fettkuler)

Gjest ts

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i lengre tid vært plaget med hvite prikker rett under øynene, på kinnene og av og til på øyelokkene. Var hos en hudlege i frankrike da jeg bodde der, og de kalte det fettkuler (sikkert veldig dårlig oversatt til norsk, men vet ikke hva det heter), og at man må stikke hull på de med en nål for å få de bort. Av og til er de mindre synlige enn andre ganger, av og til er de til og med nesten borte.. Men vet ikke hva som forårsaker dem eller hva som fjerner dem... Noen som vet hva slags hudprodukter jeg kan bruke for å få dem bort? Eller som i det hele tatt forstår hva jeg snakker om?

I tillegg har huden min litt ujevn farge.. Dvs, den har litt røde merker rundt forbi, mest i kinnene. Panna mi er helt "perfekt" dvs ingen kviser eller rødfargede områder.. Men sliter endel med resten av ansiktet. Har prøvd clinique sin 1-2-3 serie, men føler ikke den hjelper... Noen som har noen ide om noen GODE produkter til min hud? Takk for eventuell hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er det ikke overproduksjon av talg som skaper de prikkene? Tror eneste måten å få de vekk på er å stikke de opp og presse hos hudpleier, eller gjøre det selv om du klarer...

Hvis det finnes produkter som fjerner de er jeg også interessert i tips..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke overproduksjon av talg som skaper de prikkene? Tror eneste måten å få de vekk på er å stikke de opp og presse hos hudpleier, eller gjøre det selv om du klarer...

Hvis det finnes produkter som fjerner de er jeg også interessert i tips..

Enig, men vet ikke om det finnes? Også interessert i tips om det finnes produkter som kan forhindre dem i å oppstå. Hvis ikke må man jo til hudlege/stikke huden sin som gjør VONDT hver måned! Er så lei av dem! Akkurat nå har jeg ikke så mange, men de kommer og går... Og det er så vondt å stikke dem opp også, og etterlater røde prikker.. Æsj... Er det noe spesielt som forårsaker dem mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva det er: Utbrudd av sorte og hvite prikker og kviser etter vel overstått ungdomsskole.

Hva det kommer av: Hormonell ubalanse. Rammer ofte kvinner i overgangsalderen, under svangerskap, etter fødsel, eller som en følge av medisinbruk og p-piller.

Hvordan bli kvitt det: - En må alltid behandle ut fra behovet en har, sier Vendrell.

- Antirynkeprodukter med A-vitaminer og fruktsyre kan være effektivt til hjemmebruk. Fruktsyrepensling i salong i tillegg kan hjelpe til med å balansere talgproduksjonen og gjøre porene fri for tilstopping. Vendrell forteller også at visse typer strålebehandling som er både antirynke og betennelseshemmende har vist seg å være effektivt. Dette bør man snakke med en hudlege om.

Jeg aner ikke om dette har noe for seg.. Søker litt rundt omkring bare.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_tussa_*

Jeg har med arene fatt slike prikker selv. Fikk vite at de oppstar nar huden lager nye hudceller og det blir for mye av det, og dermed oppstar de. Jeg vet ikke om dette er sant, men det var iallefall svaret jeg fikk.

Hvis de blir sapass store at folk kan se dem pa 1 meters avstand uten aa kikke noye pa ansiktet mitt, sa skviser jeg dem ut selv, greit det gjor vondt..men sa er dem jo borte.. De kommer et par ganger i aret hos meg.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_linda_*
Hei!

Jeg har i lengre tid vært plaget med hvite prikker rett under øynene, på kinnene og av og til på øyelokkene. Var hos en hudlege i frankrike da jeg bodde der, og de kalte det fettkuler (sikkert veldig dårlig oversatt til norsk, men vet ikke hva det heter), og at man må stikke hull på de med en nål for å få de bort. Av og til er de mindre synlige enn andre ganger, av og til er de til og med nesten borte.. Men vet ikke hva som forårsaker dem eller hva som fjerner dem... Noen som vet hva slags hudprodukter jeg kan bruke for å få dem bort? Eller som i det hele tatt forstår hva jeg snakker om?

I tillegg har huden min litt ujevn farge.. Dvs, den har litt røde merker rundt forbi, mest i kinnene. Panna mi er helt "perfekt" dvs ingen kviser eller rødfargede områder.. Men sliter endel med resten av ansiktet. Har prøvd clinique sin 1-2-3 serie, men føler ikke den hjelper... Noen som har noen ide om noen GODE produkter til min hud? Takk for eventuell hjelp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sånne selv,heter milier (som det står i et tidligere innlegg)...du kan gå hos en hudpleier og få de klemt ut, de stikker hull på de og klemmer ut..ikke så vondt. De jeg har fått klemt ut er ihverftall borte nå, men har fått noen nye :tristbla: tror ikke det finnes noen produkter som kan fjerne de, må bare klemmes ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Jorunn_*

Hvorfor ikke bare klemme de ut selv?

Jeg har sånne hele tiden, og kunne aldri tenkt på å betalt en hudpleier.

Jeg stikker et lite hull med en knappenål, og klemmer den ut. Litt morsomt synes nå jeg ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Står det kan "behandles" med a-vitamin men det må fås på resept. Jeg gidder ikke gå til legen pga dette.. :tunge1:

MD Formulations har et produkt med a-vitamin. HER kan du lese om den. A- vitamin er ganske sterkt, så du bør bruke spf på dagtid mens du bruker dette. Men jeg vet ikke om jeg vilel brukt det under øynene da det er ganske sterkt. Men så de har en øyekrem med a-vitamin også som jeg ikke har prøvd.

Endret av kitekatt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Inger-Karin
Hei!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har med arene fatt slike prikker selv. Fikk vite at de oppstar nar huden lager nye hudceller og det blir for mye av det, og dermed oppstar de. Jeg vet ikke om dette er sant, men det var iallefall svaret jeg fikk.

Hvis de blir sapass store at folk kan se dem pa 1 meters avstand uten aa kikke noye pa ansiktet mitt, sa skviser jeg dem ut selv, greit det gjor vondt..men sa er dem jo borte.. De kommer et par ganger i aret hos meg.. :)

TIl en viss grad; Milier (eller en lukket komedon) oppstår når talget, som egentlig skal ut på hudoverflaten, stenges inne i poren. Årsaken er flere; døde celler som ligger som et lokk over poren eller skitt som stenge for. Vanskelig å bli kvitt og man må ty til "skalpell". Hehe :)

Endret av Perledrøm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...