Gjest Gjest_Mimosa_* Skrevet 21. november 2008 #1 Skrevet 21. november 2008 Mandag morgen troppet jeg opp på politistasjonen med barna mine. Jeg skulle søke om pass for dem. Alle papirer utfylt, bilder er tatt med. Jeg betalte og fikk kvittering. Så....sier dama bak skranken at jeg ikke kunne søke pass til barna i Norge, for de var ikke norske statsborgere! Jeg fikk hakeslepp, mildt sagt. i 15 år har jeg gått og trodd at mine barn er norske. Det viser seg at de er svenske, fordi jeg er svensk statsborger. De har aldri bodd i Sverige, de har aldri vært registrert der. De er født i Norge og har kun norsk personnummer. Men altså, de er svenske. Jeg har aldri hørt et ord fra svenske myndigheter om dette. Jeg ble litt fortvilet, men tenkte, ja da får jeg søke pass via svenske ambassaden da.....men neida, det var heller ingen enkel affære. De hadde ikke noe svensk personnummer heller :-( En skikkelig papirmølle for å få ordnet dette må jeg si! Nå ser det hele ut til å gå i orden. Mitt råd til andre: er dere i minste tvil om barnas statsborgerskap, sjekk dette i god tid, slik at dere får tid til å ordne opp :-)
Leanne Skrevet 21. november 2008 #2 Skrevet 21. november 2008 Jeg fikk hakeslepp, mildt sagt. i 15 år har jeg gått og trodd at mine barn er norske. Det viser seg at de er svenske, fordi jeg er svensk statsborger. Det var en lignende sak på nyhetene her for noen dager siden, men de barna hadde amerikansk statsborgerskap. Skjønner virkelig ikke at dere ikke har funnet ut av dette før. Da mitt barn ble født fikk jeg melding fra folkeregisteret om at det hadde et annet statsborgerskap (fordi jeg har det). Vi måtte fylle ut et skjema og søke om oppholds tillatelse. Barna får statsborgerskapet til mor - hvis man er gift med en nordmann får barna begge. Så mitt første barn var "utenlandsk" som baby og mitt andre barn var norsk (da det ble født etter bryllupet). Men vi fikk norsk statsborgerskap til det eldste da vi giftet oss.
Gjest Gjest_*M*_* Skrevet 21. november 2008 #3 Skrevet 21. november 2008 Hm, det var da rart. Jeg er svensk statsborger, men datteren min er norsk (født i Norge i fjor sommer, har norsk pass), og jeg har ikke gjort noe annet enn å dra på politistasjonen og søke pass til henne...
Gjest Gjest_Mimosa_* Skrevet 21. november 2008 #4 Skrevet 21. november 2008 Det var en lignende sak på nyhetene her for noen dager siden, men de barna hadde amerikansk statsborgerskap. Skjønner virkelig ikke at dere ikke har funnet ut av dette før. Da mitt barn ble født fikk jeg melding fra folkeregisteret om at det hadde et annet statsborgerskap (fordi jeg har det). Vi måtte fylle ut et skjema og søke om oppholds tillatelse. Barna får statsborgerskapet til mor - hvis man er gift med en nordmann får barna begge. Så mitt første barn var "utenlandsk" som baby og mitt andre barn var norsk (da det ble født etter bryllupet). Men vi fikk norsk statsborgerskap til det eldste da vi giftet oss. jeg har aldri hørt noe fra folkeregistret om dette att mine barn har et annet statsborgerskap, og jeg har absolutt ikke måttet søke om oppholdstillatelse....,men, på den annen side trenger en heller ikke det mellom de nordiske landene. Jeg bare meldte flytting til folkeregistret den gang jeg flyttet til Norge, fra Sverige Jeg har aldri hatt noen grunn til å begjære "registrerte opplysninger" fra folkeregistret ang. barna, derfor har jeg heller aldri oppdaget at barna ikke er norske. Men, nå er barna i ferd med å få et svensk personnummer, så da blir det pass på dem :-)
Gjest Gjest_Mimosa_* Skrevet 21. november 2008 #5 Skrevet 21. november 2008 Hm, det var da rart. Jeg er svensk statsborger, men datteren min er norsk (født i Norge i fjor sommer, har norsk pass), og jeg har ikke gjort noe annet enn å dra på politistasjonen og søke pass til henne... Er du gift med barnets far? jeg er ugift. Kan det være nye regler? Mine barn er 10, 13 og 15 år gamle nå....
Titti72 Skrevet 23. november 2008 #6 Skrevet 23. november 2008 Det tok ca. 1 uke for meg og min datter å få pass via ambasaden. Og nødpass fikk vi same dag.
Gjest ett statsborgerskap Skrevet 23. november 2008 #7 Skrevet 23. november 2008 Mandag morgen troppet jeg opp på politistasjonen med barna mine. Jeg skulle søke om pass for dem. Alle papirer utfylt, bilder er tatt med. Jeg betalte og fikk kvittering. Så....sier dama bak skranken at jeg ikke kunne søke pass til barna i Norge, for de var ikke norske statsborgere! Jeg fikk hakeslepp, mildt sagt. i 15 år har jeg gått og trodd at mine barn er norske. Det viser seg at de er svenske, fordi jeg er svensk statsborger. De har aldri bodd i Sverige, de har aldri vært registrert der. De er født i Norge og har kun norsk personnummer. Men altså, de er svenske. Jeg har aldri hørt et ord fra svenske myndigheter om dette. Jeg ble litt fortvilet, men tenkte, ja da får jeg søke pass via svenske ambassaden da.....men neida, det var heller ingen enkel affære. De hadde ikke noe svensk personnummer heller :-( En skikkelig papirmølle for å få ordnet dette må jeg si! Nå ser det hele ut til å gå i orden. Mitt råd til andre: er dere i minste tvil om barnas statsborgerskap, sjekk dette i god tid, slik at dere får tid til å ordne opp :-)
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2008 #8 Skrevet 23. november 2008 Det var en lignende sak på nyhetene her for noen dager siden, men de barna hadde amerikansk statsborgerskap. Skjønner virkelig ikke at dere ikke har funnet ut av dette før. Da mitt barn ble født fikk jeg melding fra folkeregisteret om at det hadde et annet statsborgerskap (fordi jeg har det). Vi måtte fylle ut et skjema og søke om oppholds tillatelse. Barna får statsborgerskapet til mor - hvis man er gift med en nordmann får barna begge. Så mitt første barn var "utenlandsk" som baby og mitt andre barn var norsk (da det ble født etter bryllupet). Men vi fikk norsk statsborgerskap til det eldste da vi giftet oss. Om mor er svensk og far er norsk, får ikke barna begge statsborgerskapene. Ikke alle land åpner for dobbelt statsborgerskap, og gjelder det Norge og Sverige må man velge ett. Man kan derimot være både norsk og amerikansk.
Gjest Gjest Skrevet 24. november 2008 #9 Skrevet 24. november 2008 Om mor er svensk og far er norsk, får ikke barna begge statsborgerskapene. Ikke alle land åpner for dobbelt statsborgerskap, og gjelder det Norge og Sverige må man velge ett. Man kan derimot være både norsk og amerikansk. Hvis man er født med det kan man ha både norsk og svensk statborgerskap, det har jeg
Leanne Skrevet 24. november 2008 #10 Skrevet 24. november 2008 Om mor er svensk og far er norsk, får ikke barna begge statsborgerskapene. Ikke alle land åpner for dobbelt statsborgerskap, og gjelder det Norge og Sverige må man velge ett. Man kan derimot være både norsk og amerikansk. mine barn har både nederlandsk og norsk statsborgerskap nå, når de blir 18 må de velge hvilket de vil ha. da de ikke lenger kan ha to... Tror det gjelder for de fleste land, da det kom en ny lov for noen år siden...
Gjest Pascale Skrevet 27. november 2008 #11 Skrevet 27. november 2008 Barna får statsborgerskapet til mor - hvis man er gift med en nordmann får barna begge. Jeg visste ikke at barna får begge statsborgerskap. Jeg kjenner til ei som var gift med en nordmann. Barnet hun fikk, fikk hennes statsborgerskap.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2008 #12 Skrevet 27. november 2008 Barn født etter 31. august 2006 Etter dagens lov, som trådte i kraft 1. september 2006, blir barn med norsk mor eller far alltid norsk statsborger ved fødsel. Dette gjelder uansett om barnet blir født i Norge eller utlandet, og uansett om foreldrene er gift eller ikke. Barn født før 1. september 2006 Barn født før 1. september 2006 ble norsk ved fødsel dersom: * Mor var norsk, * Far var norsk og foreldrene var gift, eller * Far var død, men var norsk statsborger og gift med barnets mor da han døde Dersom barnet er automatisk norsk ved fødsel, trenger man ikke melde fra for å sikre at barnet blir norsk statsborger. Men for at barnet skal få norsk pass, må man søke hos politiet, eventuelt norsk utenriksstasjon dersom man er bosatt i utlandet. Dobbelt statsborgerskap Om barn med utenlandsk far eller mor ved fødselen også får det aktuelle landets statsborgerskap, avhenger av det landets lovgivning. Norsk lov er i et slikt tilfelle ikke til hinder for dobbelt statsborgerskap.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå