Gjest Gjest_Undrende_* Skrevet 21. november 2008 #1 Skrevet 21. november 2008 Jeg pleier å gå på biblioteket sammen med barna så de kan låne seg bøker. Av og til reagerer ungene på at bøkene er klissete og heller uhygieniske. Barna har alltid koset seg på biblioteket, men nå ser det ut som det blir færre turer på grunn av "skitne bøker". Noen som har noen tanker omkring dette temaet? Bør jeg si noe til personalet på biblioteket? Skal jeg holde ungene unna? Kan de bli syke?
Gjest78 Skrevet 21. november 2008 #2 Skrevet 21. november 2008 Hvis man ikke en gang tør å låne seg bøker av frykt for å bli syk, er det vel mye annet man bør slutte med også. Å ta på penger og dørhåndtak for eksempel. Videre får man vel da veldig dårlig immunforsvar av å aldri komme i kontakt med bakterier. Hvis det bare er utsiden av boken som er klissete kan man vel tørke den av med en våt klut. Ellers får man vel unngå å låne de som er direkte ekle, men jeg ville ikke bekymret meg utover det.
Mamma1 Skrevet 21. november 2008 #3 Skrevet 21. november 2008 Enig med Lady L, det får være måte på hysteri.-
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2008 #4 Skrevet 21. november 2008 Tror ikke det er noen vits i å si noe til de som jobber der i alle fall. Om de skulle gått rundt og vasket alle bøkene de fikk inn etter lånerne hadde lånerne aldri fått noen hjelp.... Litt kliss fra barnehender er nå en ting. Jeg tenker med på alle de voksne som sitter på dass og leser lånebøker, eller har de i senga.... Men jeg låner dem likevel.... En bok er tørr og ikke noe godt sted for bakterier å oppholde seg...
Olive Skrevet 21. november 2008 #5 Skrevet 21. november 2008 Reagerer barna med å kalle bøkene uhygeniske? Isåfall har du vel muligens vært litt i overkant hysterisk når du har lært dem det. At bøkene er lest av mange før er jo halve sjarmen med biblioteket. De som jobber der er ikke vaskehjelp, men du kan jo si ifra om noen av de er veeeeeeldig ekle.
Gjest Miley Skrevet 21. november 2008 #6 Skrevet 21. november 2008 Om jeg finner en bok som er direkte klissete tar jeg den bare til skranken så vasker de av den. Ikke noe problem. Litt møkk må vi tåle, det hjelper oss faktisk til å holde oss friske.
Gjest Gjest_Stine_* Skrevet 21. november 2008 #7 Skrevet 21. november 2008 Hvis du er redd for at barna dine skal komme borti ting med bakterier så må du aldri la dem snakke i telefonen eller bruke pc'en. Telefon-rør og pc-tastatur har nemlig flere bakterier enn et uvasket toalett! Er bøkene direkte skitne og i en slik stand at de ikke lar seg lese eller blad i så skal jo ikke biblioteket låne ut bøkene. Men noen få flekker er ikke noe å være redd for.
Grooo Skrevet 23. november 2008 #8 Skrevet 23. november 2008 Er bøkene skittne eller klissete så si i fra til personalet! Vi er jo der for dere, jobben vår er å kjøpe inn, organisere, vedlikeholde og låne ut. Men vi har ikke tid til å gå over alle bøker hver dag, kanskje det var forrige besøkende som griset på bøkene.
Gjest TS Skrevet 23. november 2008 #9 Skrevet 23. november 2008 Det var veldig flott å høre at bibliotekarer kan stille seg slik til saken. Hadde alle bibliotekarer vært som deg hadde det nok alltid vært en fornøyelse å besøke biblioteket. Her har vi i den senere tiden vært litt uheldig med vårt bibliotek, både når det gjelder tilstand på bøker og service til å hjelpe. Vi spurte et enkelt spørsmål (om de hadde en bestemt bok),men det ville ikke vedkommende svare på. Riktignok var det ikke lenge igjen til stengetid, men bare å svare på et lite spørsmål hadde vært hyggelig.
Gjest TS Skrevet 23. november 2008 #10 Skrevet 23. november 2008 Enig med Lady L, det får være måte på hysteri.-Takk for å bli stemplet som hysterisk, på bakgrunn av det som ble lagt til av andre. Jeg spurte egentlig et spørsmål for å få svar og ikke for å bli anklaget.
Cata Skrevet 23. november 2008 #11 Skrevet 23. november 2008 Tror ikke du skal være bekymret for sykdom. Jeg har travet jevnt og trutt til bibliotek og lånt bøker siden jeg var 7 år - og jeg har absolutt ikke vært plaget av sykdom. Men er jo enig i at hvis en bok er klissete eller i overkant tilsølt så er det lurt å si fra før man låner boka med seg hjem. Da blir bibliotekaren klar over det, får evt. tørket av boka (i allfall hvis det bare er omslaget som er klissete) og sist men ikke minst - du og dine slipper å få skylda for klisset bok. Sier meg forøvrig enig med Snorkefrøken i at en god del av sjarmen ved bibliotekbøker er at de er brukte. Man kan jo se på en bok hvor populær den har vært .
Gjest Skrevet 23. november 2008 #12 Skrevet 23. november 2008 Jeg tenker ikke noe særlig over det jeg, de er jo nogenlunde møkkete og slitte, men klissete har jeg aldri opplevd, og jeg låner jo masse barnenøker rundt juletider fordi det er barnebøkene som inneholder oppskrifter, jeg har opplevd flekker (gjerne på sidene med matoppskrifter), men ikke klissete.
Muffinsdilla Skrevet 23. november 2008 #13 Skrevet 23. november 2008 Det ville jeg ikke brukt tid på å bekymre meg for. Hvis det skal være slik kan man jo ikke bevege seg utafor døra. Bakterier finnes overalt, bare tenk på i butikken og på skolen.
Gjest TS Skrevet 23. november 2008 #14 Skrevet 23. november 2008 Reagerer barna med å kalle bøkene uhygeniske? Isåfall har du vel muligens vært litt i overkant hysterisk når du har lært dem det.Barna kalte ikke akkurat bøkene uhygieniske (det er et voksenord som jeg kan bruke), men sa at akkurat de bøkene var ekle og skitne. SElvsagt har jeg lært barna mine om hygiene, men ikke overdrevet det på noen som helst måte etter min mening. De gjør alt de fleste barn gjør, det er jo derfor jeg også begynte å undre når barna plutselig begynner å reagere på bøkene (om at de er ekle,klissete, skitne). Det skal stort sett en del til for at barn reagerer på at ting er skittent eller utrivelig er nå min erfaring og det gjelder ikke bare mine barn. Jeg har lært dem å vaske hender før vi spiser og etter en har vært ute og lekt, etter toalettbesøk osv. Visste ikke at det var å gå for langt, da syns jeg heller flere bør lære barna viktigheten av disse tingene hvis det gjjør meg til en hysterisk forelder. At bøkene er lest av mange andre er ikke noe problem i seg selv, men når jeg leser om at folk leser bibliotekbøker på do skal jeg innrømme at jeg syns det høres ekkelt ut ja.
Gjest TS Skrevet 23. november 2008 #15 Skrevet 23. november 2008 Det ville jeg ikke brukt tid på å bekymre meg for. Hvis det skal være slik kan man jo ikke bevege seg utafor døra. Bakterier finnes overalt, bare tenk på i butikken og på skolen.At bakterier finnes overalt, men jeg går ikke og tenker på det hver dag. Jeg vet også at en viss bakterieflora er nødvendig for å ivartea helsa.Så her går familien både i barnehage, på skole, jobb, butikker osv. Det har verken jeg eller noen av barna noe problem med. Du hadde kanskje reagert selv hvis det raslet i både sand og andre ting i bøkene? Hvis boka da i tilegg mangler halvparten av sidene og de gjenværende er flekkete, da er det kanskje ikke så rart om en får betenkeligheter med å låne boka?Halve historien er jo iallefall borte
Gjest StoreSky Skrevet 23. november 2008 #16 Skrevet 23. november 2008 Jeg har heldigvis aldri opplevd at bøkene er klissete. Men hvis de er direkte møkkete så er det jo bare å si fra til biblioteket da. Ikke noe verre enn det... (også får vi voksne passe bedre på bøkene vi låner, passe på å ikke grise de og at våre barn lærer samme respekt for bøkene.)
Gjest TS Skrevet 23. november 2008 #17 Skrevet 23. november 2008 Hvis du er redd for at barna dine skal komme borti ting med bakterier så må du aldri la dem snakke i telefonen eller bruke pc'en. Telefon-rør og pc-tastatur har nemlig flere bakterier enn et uvasket toalett!Slik er det ikke i vårt hjem iallefall. Hvordan det er i ditt hjem, vet ikke jeg noe om. Ser heller ike problemet med å la de bruke pc eller telefon heller jeg da.
Gjest Gjest Skrevet 23. november 2008 #18 Skrevet 23. november 2008 Slik er det ikke i vårt hjem iallefall. Hvordan det er i ditt hjem, vet ikke jeg noe om. Ser heller ike problemet med å la de bruke pc eller telefon heller jeg da. Det handler ikke hvordan det er i hhv ditt og andres hjem, med mindre du desinfiserer tastatur og telefon daglig, da. Det er en kjensgjerning at disse er bakteriebomber. Så hvis du ikker ser noe problem med å la barna bruke pc eller telefon, burde det heller ikke være noe problem med å la dem forholde seg til biblioteksbøker.
Gjest TS Skrevet 23. november 2008 #19 Skrevet 23. november 2008 Det handler ikke hvordan det er i hhv ditt og andres hjem, med mindre du desinfiserer tastatur og telefon daglig, da. Det er en kjensgjerning at disse er bakteriebomber.Vanlige telefoner og pc'er i folks hjem er ikke bakteriebomber. Slike bakteriebomber får du når familiens håndhygiene er dårlig. Jeg tror du blander med offentlige pc'er og offentlige telefoner.
Gjest TS Skrevet 23. november 2008 #20 Skrevet 23. november 2008 Jeg tenker med på alle de voksne som sitter på dass og leser lånebøker, eller har de i senga....Har folk virkelig så liten respekt for bøkene de låner? Er dette virkelig vanlig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå