Gå til innhold

Hva har barna på seg i barnehagen når det er så kaldt? Fra innerst til ytterst.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva kler dere barna i når de skal/er i barnehagen?

Jeg har en datter på 2,5 år som jeg ikke vil skal verken fryse eller svette og ønsker litt tips her.

Hun har selvfølgelig utedress med for, men under har hun enten full påkledning (strømpebukse, bukse, høyhalset og fleesegenser) eller så tar de av dette og hun har strømpebukse og høyhalset under dressen.

Det er litt hipp som happ.

Hadde med superundertøy til henne, men det virket ikke som de hadde tid til å kle av henne og ta på henne det før de skulle ut, så det ble bare liggende.

Skjønner det, da de har mange barn å kle på når de skal ut.

Jeg kan ikke ta på dette før hun reiser hjemmefra heller, for det blir jo varmt når de er inne.

Noen gode tips?

Skal på en shoppingrunde til helgen:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi forstår godt at de ikke har tid til å bytte undertøy på ungene før de går ut.

Vi har følgende på lillegutten om dagen:

Ullbody og ullstrømpebukse, og sokker utenpå strømpebuksa. (Supert til å regulere varmen både inne og ute!)

Bukse og genser (Som jeg tror de erstatter med fleecegenser og evt fleecebukse når de skal ut.)

Dress med ullfleecefor

Han har lue med innebygget hals, så vi anser det ikke som viktig å kle han godt i halsen når det gjelder inneklærne.

Bomullsstrømpebukser blir han bare klam på beina av, og dermed kald, så det bruker vi ikke lenger.

Skrevet

Bruker og ullstilongs, ulltrøye å ullsokker. Har kanskje et sett fleece klær oppå å så dressen. Ulla gjør at de blir passe varme både inne å ute. Kjøpte meg og en skinnlue fra nøstebarn, den var dyr, men min datter har brukt den i 3 sesonger nå så den var ikke så dyr alikevel.. :)

Skrevet

Her går det i superundertøy og ullklær utenpå det igjen. Jeg har et barn som er veldig varm av seg. Så i barnehagen der han går kler de av ham alt og får på ham ullundertøy innerst når de skal ut. Det er vi som betaler for plassen hans, da skal personalet også kle på dem de klærne vi bestemmer at de skal ha på, enten de har "tid" eller ikke. Selv jobber jeg i barnehage, og det kunne ikke falt meg inn å ikke kle på ungene superundertøy dersom foreldrene ønsket det til sitt barn.

Skrevet

Superundertøy er basert på en kort periode med hektisk svetting og så skal det av. Hvordan tror dere at barna deres har det etter tre timer med kombinert løp og svett og s kanskje sitte stille i sandkasse/snøhug? Ikke så bra. Bruk ull helt innerst som ikek bli kaldt selv om det blir vått (svett)

Gjest Gjest_mamma_*
Skrevet

Jeg sverger til ull, ull og ull...

Underst har vi langermet ulltrøye, ullstilongs og ullsokker. Inne i barnehagen har våre jenter på seg det, men med et skjørt eller en tynn kjole over (type h&m strandkjole). Dermed blir det enkelt for barnehagepersonalet å ta av kjolen eller skjørtet før mellomlaget i ull skal på, og så dressen.

Det varierer litt om de bruker et mellomlag i disse dager, det avhenger både av temperaturen ute og av tykkelsen på utedressen. Til mellomlag har vi enten ullfrotte (fra janus) ullfleece (fra Nøstebarn) eller hjemmestrikket ribbegenser og ribbebukse.

Anbefaler denne linken;

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=108766

Strømpebukse og vanlig bukse under utedressen høres ut som et ganske dårlig valg, spesielt om strømpebuksen ikke er av ull. Den vanlige buksen er både stiv å bevege seg i og isolerer lite. Og hvis fuktighet mot formodnigng skulle krype inn under dressen blir hun iskald.

Skrevet

Det varierer jo litt da ettersom temperaturene svinger veldig fra dag til dag, men standarden er bukse/genser(som erstattes med ulltøy som mellomlag de dagene det er frost) og foret dress.

Hvis du synes at barnehagen kler for lite på barnet, så ville jeg ikke ha nølt med å ta det opp med dem. De har plikt til å sørge for at alle ungene er tilstrekkelig kledt uansett om de har aldri så mye dårlig tid.

Skrevet
Her går det i superundertøy og ullklær utenpå det igjen. Jeg har et barn som er veldig varm av seg. Så i barnehagen der han går kler de av ham alt og får på ham ullundertøy innerst når de skal ut. Det er vi som betaler for plassen hans, da skal personalet også kle på dem de klærne vi bestemmer at de skal ha på, enten de har "tid" eller ikke. Selv jobber jeg i barnehage, og det kunne ikke falt meg inn å ikke kle på ungene superundertøy dersom foreldrene ønsket det til sitt barn.

Det er nok mange barnehager der ute som ikke føyer seg etter foreldrenes ønsker om de mener det ødelegger deres rutiner eller er ekstra tidkrevende.

(F.eks. forbud mot up&go bleier og tøybleier.)

Tviler på at barnehagen hadde skiftet strømpebukse eller body på toåringen min når de skulle ut, med mindre han var våt allerede da. Det hadde de nektet plent!

Gjest Purple Haze
Skrevet

Jeg jobber på en småbarnsavdeling, og vi kler barna etter foreldrenes ønsker. Tar gjerne av bukse og genser, og tar på ull eller fleece utenpå strømpebukse og langermet body.

Utedress utenpå, selvfølgelig. Innendørs passer vi på at de ikke blir for varme, og lar de gå i lette inneklær. Veldig god innetemperatur i vår barnehage.

Skrevet

mine barn har ull strømpebukse og ulltrøye innerst, så har de ulldress fra reflex de dagene det er kaldest.

Dager det ikke er så kaldt har de ull strømpebukse og ull trøye, så har de en ullfrote dress fra cash (cubus).

Ullsokker fra ullvang, og dress med for.

Når jeg leverer barna i barnehagen pleier minsten på snart 2 å gå med bare strømpebuksa, ulltrøye/ull body, en tynn genser og tøfler inne. De tar av den tynne genseren og har på ull før de skal ut.

Eldste jenta går med ull strømpebukse, ulltrøye og et skjørt/ kjole og tøfler inne.

Er varmt nok inne til å bare gå i strømpebukse og ulltrøye inne i barnehagen og det gjør jobben lettere for personalet når de skal kle på barna før de skal ut.

Skrevet

Med erfaring fra barnehage, og da spesielt småbarnsavdeling, skjønner jeg ikke helt de innleggene her som forteller om personale som ikke gidder kle ungen ordentlig... Ville aldri falt meg inn. Vi snakket om hva barna burde ha på, og vi hadde skikkelig dialog (personalet i mellom) om hvert barn, for noen er jo varmere enn andre. Vi hadde noen hoderystende samtaler når barn kom kledd helt tullete, og vi brukte mye tid på å få på "riktige" plagg - men vi tok oss da alltid tid til det! Men vi kjente barna godt, og visste hva som skulle til - og vi ville ha fornøyde, glade barn som trivdes. Og med god dialog med foreldre, så var det som regel små problemer.

Men nok av det. Nå vet jeg ikke hvor du bor, ts, men her jeg bor er det tørr kulde om vinteren (vanligvis), og nå er det et par minus på dagtid. Jeg ville da kledd på ullundertøy, med ullsokker. På et varmt barn, med gode sko, lue og votter, kunne det da holdt med bare en genser ekstra før foret dress. Kommer an på aktiviteten til barnet - de beveger seg jo langt mer enn oss voksne. Og blir veldig lett altfor varme, og DET er ubehagelig

Men bomull ville jeg styrt unna, ull regulerer mye bedre. Evt bambus - rett og slett for komfortens skyld.

(Selv har jeg på meg ullundertøy, vanlige klær, ulljakke og så yttertøy - men jeg er generelt veldig kald av meg. Og jeg fryser ikke nå)

Skrevet

Det beror litt på barnas alder også.

Min sønn på snart 5 har på olabukse og en tynn genser + en tjukk genser når han kommer i barnehagen. Han er en veldig varm type, fryser sjelden, har nok med en utedress utenpå. Når det blir enda kaldere har han strømpebukse også.

Vesla er under året, og for henne har jeg på body og strømpebukse, pluss "hverdagstøy". Og så har jeg både strikkabukser og fleece liggende i skuffen, i tillegg til utedress. Min erfaring er at de tar av henne "utenpåtøyet" og tar på strikkeplaggene i steden, dersom det er kaldt. De har ikke alltid tid til å ta på utenpåteøyet etterpå,så hun kryper ofte rundt i body og stømpebukser når jeg henter. Og det er nøyaktig sånn jeg vil ha det :)

Ull eller ikke ull er sikkert viktig for mange. Jeg for min del forbinder ull med kløing og overoppheting, og har styrt unna i over ti år- uten nevneverdige konsekvenser. Det er totalen som teller.

Skrevet

Ull innerst på begge de to minste. Så et lag med flece eller tykkere ull før dressen. De er ute store deler av dagen og ullen regulerer varmen godt. Når de er inne subber de bare rundt i ullundertøyet om de er varme.

Skrevet

Samme ureg som over.

Eldstemann har aldri hatt på ull innerst. Han har hatt et lag med vanlig bomullslongs eller strømpebukse og tynn langermet (helst med høy hals) underst og ullbukse/genser over det. Han har stort sett vært god og varm.

Skrevet

Jeg har på jenta mi på 4 merinoull eller annet ullundertøy, Hjemmestrikket ulldress og Reimadress. Ullsokker på bena selvfølgelig. Når hun er inne løper hun rundt i ullundertøyet, blir ikke for varm av det- hun syns det er behagelig.

Dersom barnet er overfølsom for ull får du kjøpt undertøy som har bomull på innsiden og ull på utsiden så klør det ikke.

Skrevet

etter mange år i barnehage er det enkelte ting som alldri slutter og forundre meg, slikt som når foreldrene forlanger at vi bruker så utrolig mye klær på barnet at det går og svetter, at vi skal ta på alt det varme allerede når det bare er 5-10 pluss grader ute, hva skall da barnet ha på når det er rundt 10 minus ute?

også har du de som alldri har ordentlige klær til ungen sinn, regndress med vanlig genser og ullbukse under er ikke varmt på vinteren.

det de fleste gjør er at de legger tøy i hylla også stoler de på at vi som har gjort dette i 10-15 år og har egne barn klarer og se hvordan tempen er ute, hva akurat ditt barn trenger i forhold til hvor fort det fryser og i forhold til hvor lenge vi skal være ute.

har opplevd småbarnsmødre so forlanger ull og lue 4 mai fordi det var jo litt kaldt når hun leverte klokken 7..

si hva du ønsker og la de som jobber med barnet ha klær nokk og velge i så trur jeg dette går bra jeg:-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Tusen takk for mange gode svar.

Hvor kan jeg få kjøpt ullundertøy som hun kan ha under klærene i barnehagen og som gjør at hun ikke blir for varm?

Har hørt om Janusull og Prinsesseull, kan det være noe?

Hva anbefaler du?

Det må IKKE klø.

Får jeg kjøpt det på nettbutikk eller evt hvilken annen butikk?

Skrevet
Tusen takk for mange gode svar.

Hvor kan jeg få kjøpt ullundertøy som hun kan ha under klærene i barnehagen og som gjør at hun ikke blir for varm?

Har hørt om Janusull og Prinsesseull, kan det være noe?

Hva anbefaler du?

Det må IKKE klø.

Får jeg kjøpt det på nettbutikk eller evt hvilken annen butikk?

Prinsesseulla er vel en del av Janus? Fungerer i alle fall veldig fint! Sparkjøp har også fint ullundertøy. Janus får man kjøpt på sparkjøp (også på nett), og en del barnebutikker. H&M og Cubus selger også ullundertøy, men jeg ville heller gått for Janus.

Når det er sagt er det ikke noe problem å gå med superundertøy inne i barnehagen. Personlig synes jeg ull er bedre, men om ungene er ikke pleier å gå med ull og kanskje synes det klør, er det er godt alternativ. (alle ungene i barnehagen vår går med ull- eller superundertøy under vanlige klær om vinteren).

Gjest Pysepus
Skrevet

Janus får du også kjøpt på Obs! Det hadde aldri falt meg inn å bruke noe annet enn ull innerst på barn... og hvis de synes det klør med vanlig ull, prøv ullundertøy laget av alpakka - det er dyrere, men "klør" ikke :)

Skrevet

Vi bruker kun ull, og det klør overhodet ikke.

Innerst: Ullbody og ullongs, samt sokker

Mellomlag: Ulldress eller hjemmestrikket ulltøy

Ytterlag: Vinterdress

På beina: Lester utenpå sokkene, og enten utesokker eller sko.

På hendene: Ullvotter innerst, og vanlige utevotter ytterst.

På hodet har han på seg finlandshette/elefantlue, eller vanlig ullue og hals.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...