Gå til innhold

Redd Barna, vennligst forstyrr!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Redd barna setter fokus på et stort problem, og har startet en kampanje.

Flere barn enn man skulle tro mishandles i dette øyeblikk hjemme i sitt hjem av sine foresatte.

Redd barna snakker om at så mange som minst ti tusen barn til en hver tid blir misbrukt eller mishandlet i sine hjem. I Norge. Det slåes, det er til en hver tid et barn som blir seksuelt misbrukt. I Norge. Verdens beste land.

Det er en tøff verden, og kampanjen er smart og genial i sin enkelhet.

Budskapet er at vi skal slutte å la være å bry oss med hva naboen driver med.

Så til alle vil jeg si: vennligst følg oppfordringen fra Redd Barna.

Det er på tide å forstyrre naboen i stedet for å snu seg bort.

Alle barn trenger et fint liv.

Jeg håper Redd Barna får mye fokus for det fine initiativet.

Jeg vil bli flink til å bry meg når naboen er slem mot barna.

Kom igjen, vi kan ikke være feige lengre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig bra at Redd Barna tar opp dette. For det er mange barn som har det utrygt hjemme. Problemet er at dette skjer i det skjulte. Det kan ta lang tid før noen utenfor hjemmet oppdager det. Og barna er ofte både redde og lojale mot foreldrene. I tillegg skammer de seg kanskje og synes det er flaut å fortelle noen om hvordan de har det hjemme.

Hvis det blir oppdaget er det dessuten lite hjelp å få. Det skal mye til for at barnevernet bryr seg. Og BUP har manglet kompetanse på familievold og traumer etter familievold. De begynner å få mer kunnskap nå. Hvis saken blir anmeldt til politiet blir den oftest henlagt etter bevisets stilling hvis den anmeldte ikke tilstår. Slike saker har ikke blitt prioritert. Og etterforskning og bevissikring har vært mangelfull.

Men jeg reagerer på en ting ved denne kampanjen. Og det er det høye tallet de oppgir. Når tallet blir så høyt tenker folk at det ikke er mulig. Det blir på samme måte som da Amnesty oppga at hver fjerde kvinne har blitt utsatt for vold. Andre undersøkelser viser at hver tiende kvinne har blitt utsatt for vold. Disse undersøkelsene har en mer korrekt definisjon på vold og gir et mer riktig bilde.

Jeg så forresten et innslag fra spørretimen på stortinget i går. Der barn og ungdom som hadde opplevd vold og og andre overgrep kunne stille spørsmål til Anniken Huitfeldt og Knut Storberget. Det var et veldig bra tiltak. Håper de arragerer det flere ganger. På denne måten kan politikerne få gode tips om hvor de bør sette inn ressursene. De får tilbakemelding på hva som funker og hva som ikke funker. Veldig bra!

Skrevet

Det er vel bedre å si ifra en gang for mye enn en gang for lite, er mitt motto.

Mange kan sende barnevern og politi på foreldre som absolutt ikke mishandler barna sine ... men da går heller ikke saken videre.

Er man usikker? SI IFRA!

Skrevet

Dette er et flott tiltak, og jeg tror det er helt nødvendig. For en tid tilbake snakket jeg med mine barn om dette med vold hjemme og oppdaget at det å bli slått hjemme er veldig vanlig, og det kom frem at det skjer med mange barn i hver enkelt klasse. Jeg tror sannsynligheten er stor for at det er rundt 100.000-200.000 barn. - eller fler !?!?, som blir slått av foreldrene hvert år.

Redd Barna gjør en kjempeinnsats for å få slutt på barnemishandling av denne typen, og skal ha all ros for det arbeidet de nedlegger. De har min fulle støtte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...