Gjest Aneetah Skrevet 20. november 2008 #1 Skrevet 20. november 2008 Jeg har aldri vært i syden. På liksom. Jeg var i Tunisia som har blitt litt syden for noen år siden, men overhodet ikke på drikke/badetur. Det var en edru-uke i ørkenen, og på et hotell. Det frister jo så klart med en uke eller to på stranda i syden, men jeg forstår ikke hvorfor i all verden så mange på død og liv skal på chartertur til byer som er ødelagt av turisme? Bortsett fra haldensere natt til 1. mai kommer jeg ikke på noe som er mer harry enn å reise til syden og drikke seg sørpings på en skandinavisk bar. Når man først skal bruke tusener av kroner på en ferie, hvorfor ikke reise til et sted som har mer å by på? Hva er det egentlig man får i syden som man ikke får andre steder, som gjør at nordmenn reiser dit år etter år etter år etter år? Jeg forstår det ikke. Og så lurer jeg på en ting, er syden sånn som man ser på Charterfeber eller er det veldig satt på spissen? Jeg tror jeg hadde flippa hvis det bare var halvparten så ille...
Gjest Aneetah Skrevet 20. november 2008 #2 Skrevet 20. november 2008 Oops... nå så jeg at noen har stilt det samme spørsmålet tidligere. Men jeg er helt fersk her inne og klarer ikke å slette tråden. Hmm!
Nabodama Skrevet 22. november 2008 #3 Skrevet 22. november 2008 (endret) Folk har nok mange grunner til å dra på chartertur. Det er trygt, og mange setter pris på det når de reiser til et ukjent land. Det er buss som venter, hotell med vert fra reiseselskapet....en trenger altså ikke å finne ut så mye selv. Det er billig. Mange har lyst til å bare slappe av og kose seg, men de vil i tillegg ha sol og varme, annen stemning osv. Charterstedene har forresten også mye å by på hvis en bare ser seg litt rundt, og drar litt utenfor byene. Selv varierer jeg, jeg kan godt reise til syden på chartertur, men andre ganger bestiller vi bare billett, leier bil og drar rundt. Det er mer opplevelse, og ikke så mye avslapping. Nå reiser jeg til Egypt snart, med datteren min på 20. Vi skal bare slappe av og kose oss sammen, ta noen utflukter, altså typisk chartertur. Det blir deilig. Neste år blir det også en chartertur til, pluss en tur bare med mannen, hvor vi ikke bestiller hoteller på forhånd, bare reiser. Vet ikke ennå når det blir, men det er best å reise utenfor høysesongen, ettersom det er lettere å finne ledig hotell da. Har også vært på charterturer hvor vi har leid bil, reist rundt og lagt oss inn på små hoteller andre steder noen netter. Ser ikke på Charterfeber, så vet ikke om det er sånn eller ikke. Det er sikkert det noen steder, kommer litt an på hvor en drar. Endret 22. november 2008 av Nabodama
Phaedra Skrevet 28. november 2008 #4 Skrevet 28. november 2008 Jeg bor i Syden - nærmere bestemt Hellas. Og Hellas har utrolig mye mer å by på enn å drikke seg drita full på en skandinavisk bar, så her spørs det vel hvilke turisttyper du har i tankene. Ja, det er ganske ille noen steder, og ja mange skandinavere drar dit for å drikke seg drita, men å drikke seg drita full kan man gjøre overalt Du kan helt fint unngå dette hvis du vil ha andre opplevelser! Ellers har du kjempegod mat, deilig vær og strender, mye stabilt vær, mange år med turisme gjør at stedene er godt utviklet og service innstilte - de vet hva turistene forventer, spennende kulturminner, masse å se, mye forskjellig natur, du kan få alt fra disko og natteliv til små landsbyer med "det ekte greske" eller "det ekte italienske". Og det føles på mange måter trygt: Hellas, Spania og Italia har ikke "skumle muslimer" (det ER faktisk folk som tenker sånn! Jeg har dem i min egen familie ) og er derfor mer like oss, det er barnevennlig og storfamilievennlig, og man blir sjelden matforgiftet i disse landene (jeg orker ikke lete opp artikler for å underbygge dette, men det har vært skrevet om flere ganger, fordi bakteriekulturen vår ikke er så ulik). Alt i alt får man ofte det man venter. Dette er bare noe av det jeg kan nevne (og jeg har også vært i Tunisia, 2 ganger, og anbefaler alle å dra dit - herlig land!). Jeg tror noen drar til Syden av vane, noen fordi de forelsker seg i ett av landene eller ett av øyene, noen fordi det er trygt, mange fordi det blir snakket så positivt om - og i det siste fordi det har vært så billig med flybilletter. Jeg elsker Hellas så jeg kunne sikkert skrevet side opp og side ned om hvorfor du bør dra dit. Ta f.eks. en titt på http://hellasforum.net/ og se hva folk skriver på forumet om "sine øyer". Kanskje du lar deg forføre
FoxyFish Skrevet 28. november 2008 #5 Skrevet 28. november 2008 Og så lurer jeg på en ting, er syden sånn som man ser på Charterfeber eller er det veldig satt på spissen? Jeg tror jeg hadde flippa hvis det bare var halvparten så ille... For å få noen GODE svar på det spørsmålet så tror jeg nok du bør definere "syden"... Det blir jo som å spørre hvordan folk oppfører seg i "Vesten" eller "Norden".
Nabodama Skrevet 28. november 2008 #6 Skrevet 28. november 2008 For å få noen GODE svar på det spørsmålet så tror jeg nok du bør definere "syden"... Det blir jo som å spørre hvordan folk oppfører seg i "Vesten" eller "Norden". Synes ikke det vanskelig å skjønne hva hun mener jeg da. Men om man MÅ ha en nærmere definisjon, javel greit
Papaya84 Skrevet 28. november 2008 #7 Skrevet 28. november 2008 Jeg bor i Syden - nærmere bestemt Hellas. Og Hellas har utrolig mye mer å by på enn å drikke seg drita full på en skandinavisk bar, så her spørs det vel hvilke turisttyper du har i tankene. Ja, det er ganske ille noen steder, og ja mange skandinavere drar dit for å drikke seg drita, men å drikke seg drita full kan man gjøre overalt Du kan helt fint unngå dette hvis du vil ha andre opplevelser! Ellers har du kjempegod mat, deilig vær og strender, mye stabilt vær, mange år med turisme gjør at stedene er godt utviklet og service innstilte - de vet hva turistene forventer, spennende kulturminner, masse å se, mye forskjellig natur, du kan få alt fra disko og natteliv til små landsbyer med "det ekte greske" eller "det ekte italienske". Og det føles på mange måter trygt: Hellas, Spania og Italia har ikke "skumle muslimer" (det ER faktisk folk som tenker sånn! Jeg har dem i min egen familie ) og er derfor mer like oss, det er barnevennlig og storfamilievennlig, og man blir sjelden matforgiftet i disse landene (jeg orker ikke lete opp artikler for å underbygge dette, men det har vært skrevet om flere ganger, fordi bakteriekulturen vår ikke er så ulik). Alt i alt får man ofte det man venter. Dette er bare noe av det jeg kan nevne (og jeg har også vært i Tunisia, 2 ganger, og anbefaler alle å dra dit - herlig land!). Jeg tror noen drar til Syden av vane, noen fordi de forelsker seg i ett av landene eller ett av øyene, noen fordi det er trygt, mange fordi det blir snakket så positivt om - og i det siste fordi det har vært så billig med flybilletter. Jeg elsker Hellas så jeg kunne sikkert skrevet side opp og side ned om hvorfor du bør dra dit. Ta f.eks. en titt på http://hellasforum.net/ og se hva folk skriver på forumet om "sine øyer". Kanskje du lar deg forføre Kan jeg spørre hvor i Hellas du bor? Bodde selv en periode på Kreta, og er veldig interessert i landet:) Beklager at jeg snakker utenfor spørsmålet
Gjest Aneetah Skrevet 28. november 2008 #8 Skrevet 28. november 2008 Jeg forstår godt hva alle dere mener, og jeg må jo forsåvidt si meg enig. Likevel - hva finner dere på kanariøyene/kreta/osv som dere ikke finner andre steder? Jeg skjønner dette med å bare ligge og være grønnsak på stranda, og charterturer til syden er jo ypperlig for dette. Jeg kommer nok i nærmeste framtid til å ta meg en sånn tur. Men det finnes jo strender andre steder enn de turistbyene hvor man er omringet av skandinavere, som er like billige å reise til?
Papaya84 Skrevet 28. november 2008 #9 Skrevet 28. november 2008 Jeg forstår godt hva alle dere mener, og jeg må jo forsåvidt si meg enig. Likevel - hva finner dere på kanariøyene/kreta/osv som dere ikke finner andre steder? Jeg skjønner dette med å bare ligge og være grønnsak på stranda, og charterturer til syden er jo ypperlig for dette. Jeg kommer nok i nærmeste framtid til å ta meg en sånn tur. Men det finnes jo strender andre steder enn de turistbyene hvor man er omringet av skandinavere, som er like billige å reise til? Har du noen tips? Jeg trodde også mange valgte slike turer for at det er billigere...
ToveM Skrevet 28. november 2008 #10 Skrevet 28. november 2008 En kan da fint dra ut og oppleve ting selv om en drar på charter tur. De gangene vi har vært på chartertur har vi somregel leid bil noen dager, får å få se noe. Sist vi var i "syden" (Spania) reiste vi ikke på charter, men besilte fly og leilighet selv, da hadde vi leiebil de to ukene vi var der. Det samme skal vi gjøre i sommer. dvs vi har bestilt fly og leiebil...men hus mangler enda..
Phaedra Skrevet 28. november 2008 #11 Skrevet 28. november 2008 Kan jeg spørre hvor i Hellas du bor? Bodde selv en periode på Kreta, og er veldig interessert i landet:) Beklager at jeg snakker utenfor spørsmålet Bor i Aten Jeg forstår godt hva alle dere mener, og jeg må jo forsåvidt si meg enig. Likevel - hva finner dere på kanariøyene/kreta/osv som dere ikke finner andre steder? Jeg skjønner dette med å bare ligge og være grønnsak på stranda, og charterturer til syden er jo ypperlig for dette. Jeg kommer nok i nærmeste framtid til å ta meg en sånn tur. Men det finnes jo strender andre steder enn de turistbyene hvor man er omringet av skandinavere, som er like billige å reise til? La oss si at man ikke finner noe på kreta, i Hellas, Italia, Spania eller liknende som man ikke finner andre steder. Slike jeg ser det så betyr ikke dette at disse landene ikke har noe å by på. Gammel europeisk historie f.eks.? Ruiner? Trivelig stemning på tavernaen eller gjennom små trange mursteinsgater? Kan du ikke heller fortelle oss hva du er ute etter? Og hvorfor tror du at hele syden er full av skandinavere? Det finnes *mange* steder man kan dra der man slipper unna dem. Men da må du ofte lære deg lokalspråket På en måte skjønner jeg spørsmålet ditt, for jeg syntes ikke Hellas var spesielt spennende før jeg flyttet dit. Til og med når jeg flyttet til tenkte jeg at det ville vært mer spennende om det f.eks. hadde vært Tyrkia - noe mer eksotisk. Men etter å ha bodd der er jeg helfrelst Det betyr ikke på noen måte at jeg ikke vil dra andre steder og oppleve helt andre ting. Spørsmålet ditt er vanskelig å svare på fordi jeg ikke tror folk drar til Syden for å finne noe de ikke finner andre steder - men fordi de trives med det Syden har å tilby. Ørken, kameler, kinesisk eller indisk mat, klatreturer på noen av verdens høyeste fjell... jeg tror ikke dette er for alle Og noen liker å kombinere. Hvis du vil vite hvorfor folk liker syden og drar til bake gang på gang så må du nok bare lese deg opp på f.eks. forumet jeg linket til, og se hva de er ute etter. Der vil du forresten legge merke til at svært få av dem nevner festing og uteliv
Gjest Aneetah Skrevet 28. november 2008 #12 Skrevet 28. november 2008 Hvis du vil vite hvorfor folk liker syden og drar til bake gang på gang så må du nok bare lese deg opp på f.eks. forumet jeg linket til, og se hva de er ute etter. Der vil du forresten legge merke til at svært få av dem nevner festing og uteliv Ja, jeg tror nok at mine "meninger" (evt synsinger) er veldig påvirket av hvor gamle mine jevnaldrede er, de fleste ungdommer jeg kjenner reiser jo i hvert fall ned for å feste rimelig hardt. Så jeg ser jo det at det blir annerledes med årene, spesielt når en har familie og skal drasse på mann og barn.
Gjest Aneetah Skrevet 28. november 2008 #13 Skrevet 28. november 2008 For å få noen GODE svar på det spørsmålet så tror jeg nok du bør definere "syden"... Det blir jo som å spørre hvordan folk oppfører seg i "Vesten" eller "Norden". Nå synes jeg du kverulerer, men man kan jo faktisk si hvordan vestlige og nordiske generelt oppfører seg i forhold til andre.
Balooa Skrevet 7. desember 2008 #14 Skrevet 7. desember 2008 Kverulere?? Bulgaria er IKKE det samme som Spania, som igjen IKKE er det samme som Tunisia. Du virker som en sånn som drar til Syden og egentlig ikke veit hvor du har vært hen.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 15. desember 2008 #15 Skrevet 15. desember 2008 Kristiansand er syden for meg:-) Liker ikke bruket av ordet syden. Trodde før det betydde Spania. Men det er for uspesifikt for å gå inn under mitt ordforråd! Da bruker jeg heller bare navnet på landet eller verdensdelen jeg skal til. Syns og det er irriterende når Amerikanere sier de skal til Europa, så mener de Frankrike. Jaja....
Lilith Skrevet 15. desember 2008 #16 Skrevet 15. desember 2008 Charter er litt hva du gjør det til også, tror jeg. Vi var i Tenerife i fjor, jeg og kjæresten, og hadde det knallfint. Mye engelskmenn, men ikke noe fyll og spetakkel. Fine strender, god mat (!), bra hotell, hyggelige folk, fint vær ... Vi savnet ingenting! Og nå i februar skal vi til Gran Canaria med sønnen vår. Enkelt og greit, med barnevennlig hotell, "norsk" barnemat i butikkene, barnevogn, -seng og -stol som vi leier av reisebyrået. Vi skal ikke gjøre stort annet enn å slappe av ved bassengkanten og spise på restaurantene i nærområdet. Tror det blir bra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå