Gå til innhold

tips til sunn saus

Gjest Gjest_Lisa_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Lisa_*

jeg og en god venn (x-kjæreste) skal spise mat sammen til uka som kommer. Når vi var sammen spiste vi alltid:

- Kyllingfile m/hjemmelaget fløtesaus + pommes frittes /eller

- Løvstek m/ bearnesaus + pommes frittes.

Så jeg regner med at vi skal spise noe lignende som dette. Tenker det ratt blir kyllingfile, også tenkte jeg å foreslå om vi ikke kan bytte ut pommes fritten med poteter eller ris. Men hvordan lage en sunn saus?

Hva er sunnest av kyllingfile og løvstek?

Og er det noen andre som vet om ett sunt måltid, som er lett å lage og som er veldig godt?

Det jeg trenger mest hjelp til er en sunn saus tror jeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Guacamole: Ikke veldig kalorifattig, men veldig sunt (selv om avocado inneholder noe fett, saa er det sunt fett), og sikkert ikke saa fetende som floetesaus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smakte noe fortreffelig her om dagen. Gogreen baserer produktene sine på linser og bønner stort sett, men også andre grønnsaker. De har noe nytt nå i form av "dip/saus" som er ferdige. Du finner det nok i velassorterte butikker som Meny, litt større Mega butikker, Obs og Ultra f.eks. De kommer i flere smaker.

Til kylling med litt wokede grønnsaker, eller ovnsbakt kyllingfilet med noen ovnsbakte grønnsaker tipper jeg at auberginer-dipen er kjempegod! (Smakte den. Både litt krydret og syrlig.) Du kan eventuelt vanne den ut og tilsette litt eget krydder. Hummus red pepper smaker også godt, men den er tykkere i konsistensen.

Ulike typer salsa isteden for saus er også godt. Gogreen har flere typer salsa med lavt kaloriinnhold og ferske grønnsaker.

Hvorfor lage den klassiske kylling, bearnaise og pommes frites når du kan putte kylling i en form i ovnen, hakke litt løk, squash, sopp og paprika, litt hvitløk og noen dæsjer med olivenolje f.eks. Ha ris ved siden av, og deretter litt garnityr i form av en gogreen saus/dip?

Det er ikke vanskelig å lage god og sunn mat ved hjelp av kylling, ei heller å lage mat som smaker godt, men samtidig ikke inneholder usunt fett og unødvendige kalorier. Som pommes frites.

Om du vil ha en saus som er lavkalori og passer til kyling kan du enten basere den på en boks hakket tomat og diverse urter/krydder (kommer an på om tilbehøret er noe annet enn pommes frites), eller du kan ta utgangspunkt i en bechamele/hvit saus på skummet melk som du kan krydre som du vil. Prøv å lage en slik saus i forveien fra bunnen av, og smake til slik du ønsker.

Kyllingfilet, wokede grønnsaker, en hvitløksdressing basert på mild og lett yoghurt, salt+pepper, to fedd hvitløk + thick and chunky salsa fra tacohylla er også en god kombinasjon. Da blir det mer meksikansk i smaken.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er sunnest av kyllingfile og løvstek?

Kyllingfilet.

Løvstek er jo et farseprodukt, og sånne er sjelden sunne. Som regel er rent kjøtt (uten fettrander og skinn) sunnere enn farseprodukter (pølser, kjøttkaker, hamburgere osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lager salsa hver torsdag - da har jeg deilig tilbehør til helgens retter. Salsa er ikke akkurat saus, men det er noen som frisker opp det meste. Jeg bruker salsa som tilbehør til kyllingfilet og ovnsbakte potetbåter, til nachos på fredagen, til forskjellige lunsjretter til hele familien. En favorittlunsjrett er nudler med salsa og kjøttboller av kalkun. Eller hjemmelagde pitabrød med kylling, salsa og salat.

Så som du sikkert skjønner så er salsa mitt tips :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...