Gjest Gjest Skrevet 20. november 2008 #1 Skrevet 20. november 2008 I disse dager snakkes det om at "er du god til å prute..kan du gjøre ett kupp"... Hvordan foregår denne prutingen på boliger, og hvor lavt kan jeg egentlig begynne med et hus som er taksert til 3 500 000,- ?? (Hva tror dere jeg kan få det for om jeg er heldig) Takker for alt av svar
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2008 #2 Skrevet 20. november 2008 Jeg tror ikke du vil gjøre store kuppet i den prisklassen, men er du heldig kan du kanskje få det til litt under prisantydning. Du kan jo begynne lavt, for å se om du da får et motbud.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2008 #3 Skrevet 20. november 2008 Det kommer jo helt ann på hvor desperat huseier er etter å selge. Jeg har en venninne som prøver å selge sin leilighet med ny takst på 2,4 mill og hun har fått bud på 1,5. For henne er det ikke noe hast å selge, så hun er ikke villig til å selge så mye under takst. Jeg vet også om en annen som faktisk kjøpte leilighet denne uken drøyt 700.000,- under takst. Huseier var nødt til å selge og hadde ikke mulighet til å la boligen ligge ute for salg enda lengre. Dette er nok tider hvor det er mulig å gjøre et kupp. Har boligen ligget lenge ute for salg eller er det nettopp lagt ut? Skulle tro at det er lettere å gjøre et kupp hvis boligen har ligget ute lenge og eier begynner å bli desperat og lei. Er boligen nettopp lagt ut er eier trolig fortsattt optimistisk og håper/tror på at det skal komme akseptable bud.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2008 #4 Skrevet 20. november 2008 Det er vel bare å prøve, vil jeg tro... Men det er ikke alle boligtyper som har sunket 8eller vil synke?) like mye, og det kommer an på område og hvem selger har, det er forskjellig hvor mye det haster for folk å selge. Foreldrene mine har en liten enebolig som antagelig har takst rundt 3,5 (kanskje litt mer) - det er en av få eneboliger i området, er sentralt (men i et område av byen som ikke er så attraktivt, likevel mye mer sentralt og mer prisgunstig enn drabantene utenfor) og de har ikke noe stort behov for å selge (gjeldfrie, men ønsker å flytte). Jeg tipper at om de får inn vesentlig lavere bud, kommer de heller til å vurdere å leie ut noen år; leieprisene er høye. Men jeg antar også at om de får inn bud som ligger nærmere takst og det over litt tid ikke er mye interesse, selger de sikkert under takst de også. En bolig er jo ikke verdt mer enn det kjøper vil gi, evt det man tjener/ikke taper på å fortsette å bo der selv eller leie ut. Her jeg bor er forresten eneboliger til 3,5 i øvre prissjikt, og de ser ut til å være vanskelige å få solgt. Kanskje fordi det finnes nesten like fine, men litt eldre, eneboliger til rundt 2 millioner i samme område.
Gjest Gjest Skrevet 20. november 2008 #5 Skrevet 20. november 2008 Huset det er snakk om har ligget en stund ute for salg... Det er virkelig et flott hus, men ligger landlig og i manges øyne ikke gunstig til vil jeg tro? Får se om jeg kan komme på visning en dag, kan jo hende jeg gjør meg opp en mening om hva jeg kan/vil gi for det da Men det hadde jo vært gøy å gjøre et "kupp" da
Susan Sto Helit Skrevet 21. november 2008 #6 Skrevet 21. november 2008 Huset det er snakk om har ligget en stund ute for salg... Det er virkelig et flott hus, men ligger landlig og i manges øyne ikke gunstig til vil jeg tro? Får se om jeg kan komme på visning en dag, kan jo hende jeg gjør meg opp en mening om hva jeg kan/vil gi for det da Men det hadde jo vært gøy å gjøre et "kupp" da Ville lagt inn et lavt bud og fått igang en dialog med megler/selger jeg. Som regel vil du da få et hint om hvor langt opp du må gå før selgeren er villig til å akseptere/forhandle.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2008 #7 Skrevet 21. november 2008 I disse dager snakkes det om at "er du god til å prute..kan du gjøre ett kupp"... Hvordan foregår denne prutingen på boliger, og hvor lavt kan jeg egentlig begynne med et hus som er taksert til 3 500 000,- ?? (Hva tror dere jeg kan få det for om jeg er heldig) Takker for alt av svar Husk at taksten gjerne er noen måneder gammel. I oktober falt boligprisene gjennomsnittlig 4,4%. November blir neppe særlig mye bedre. Så en takst i dag ville kanskje havnet 10% under en takst fra i sommer. Dessuten er det markedet som bestemmer hvor mye et hus er verdt, ikke takstmannen. Hvis ingen kjøpere vil betale mer enn 3 mill kr, så er ikke huset verdt mer enn 3 mill kr. Nå vil noen sikkert si at man forventer videre boligprisfall i månedene fremover, men det har ikke så mye å si når man kjøper og selger i samme marked.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2008 #8 Skrevet 21. november 2008 Hiv inn et bud på 2,5. Du taper ingenting på det.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2008 #9 Skrevet 21. november 2008 Vi får håpe de selger selvom det bys godt under takst da... *tvi tvi*
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2008 #10 Skrevet 21. november 2008 Hvis du vil kjøpe til en billig penge så kan du ikke henge deg opp i enkeltobjekter.
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2008 #11 Skrevet 21. november 2008 Man må vel finne noe man kan tenke seg å flytte inn i før man byr?
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2008 #12 Skrevet 21. november 2008 I disse dager snakkes det om at "er du god til å prute..kan du gjøre ett kupp"... Hvordan foregår denne prutingen på boliger, og hvor lavt kan jeg egentlig begynne med et hus som er taksert til 3 500 000,- ?? (Hva tror dere jeg kan få det for om jeg er heldig) Takker for alt av svar 2.8 er en reell sum for denne boligen. Men ikke legg inn bud, la tiden jobbe for deg. når det har gått noen uker går prisen ned uansett og han vil snart være villig til å selge for 2.8. hvis det fortsatt ligger ute om to måneder kan ejg nesten garantere deg at du vil få det til 2.5
Gjest Gjest Skrevet 21. november 2008 #13 Skrevet 21. november 2008 2.8 er en reell sum for denne boligen. Men ikke legg inn bud, la tiden jobbe for deg. når det har gått noen uker går prisen ned uansett og han vil snart være villig til å selge for 2.8. hvis det fortsatt ligger ute om to måneder kan ejg nesten garantere deg at du vil få det til 2.5 Takk for god hjelp Jeg tror den allerede har vært ute noen mnd..og det står i annsonsen at "innflytting kan skje raskt"... Da kan det vel muligens hende at det haster litt for eier?
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2008 #14 Skrevet 22. november 2008 I disse dager snakkes det om at "er du god til å prute..kan du gjøre ett kupp"... Hvordan foregår denne prutingen på boliger, og hvor lavt kan jeg egentlig begynne med et hus som er taksert til 3 500 000,- ?? (Hva tror dere jeg kan få det for om jeg er heldig) Takker for alt av svar Alle starter med et lavt bud, men ikek så lavt at det ikek er noen sjangs for at det går inn. La meg gi deg to eksempler: Et hus hadde prisantydning på 2,8 mill, og første bud var på 2,4. Det var før prisfallet begynte. Etter en heftig budrunde endte vi opp med 3 mill til slutt. Dersom det bare hadde vært en budgiver ville vi ganske sikkert oppnådd mindre. Boligen jeg kjøpte hadde prisantydning på 2,4 mill. Siden det var to leiligheter og prisnivået elers var noe høyere, la jeg inn et bud på 2,35. Jeg fikk det for 2,38. Det var i fjor vår, før hysteriet begynte. I år hadde jeg glatt bydd 2 mill, og tror jeg hadde fått det for litt over 2, fordi nervøsiteten er stor nå. Du må bare sjekke hvem som selger, om de allerede har kjøpt bolig, hvor de jobber, og annet som kan fortelle deg hvor desperat de er etter å selge, og så legge inn et bud å se hva som skjer. Byr du for lite vil du ikke får kjøpt huset, men får som regel anledning til å by mer.
Gjest Gjest Skrevet 22. november 2008 #15 Skrevet 22. november 2008 Og så må du selvsagt gå inn på bt.no/eiendom og sjekke hva selger SELV betalte for huset da han kjøpte
Jeanett A Skrevet 23. november 2008 #16 Skrevet 23. november 2008 Husprisene skal synke kraftig fremover: http://www.dn.no/privatokonomi/article1542...go=c1_re_left_1 Og ifølge Nordea sine analyser har vi fortsatt 20% fall frem til sept 09.
Gjest Gjest_ Skrevet 23. november 2008 #17 Skrevet 23. november 2008 For å kunne gjøre et virkelig kupp må man være så heldig at der ikke er andre som er interessert i samme objekt som deg. Selv om et hus har stått lenge til salgs, betyr ikke det nødvendigvis at det ikke er andre som sitter på gjerdet og venter på at noen skal legge inn første bud. Anbefaler at du ringer megler for å høre hvor mange som står på lista og om det er kommet inn bud tidligere som selger har takket nei til. Eventuelt størrelse og tidspunkt for bud.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå