Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 20. november 2008 #1 Skrevet 20. november 2008 Hei alle dere som er så dyktige innen emnet! Skriver her fordi jeg ikke får til å sende mine nye innlegg, noen som vet hvorfor forresten? Jeg finner ingen send innlegg knapp, bare forhåndsvise innlegg... Vel, her er min case.. Begynnte for 2 måneder siden, vil seriøst ned i vekt. Ca 6-8 kg. Er 1,64 høy, veier ca 69 kg. Er i en litt spesiell situasjon., Gikk opp i vekt pga medisiner ca 10 kg. Har en sykdom som gjør at jeg ikke kan trene. Men bevege meg kan jeg :-) Går mellom 10 000-18 000 skritt på jobben. Ellers går jeg turer. Ligger ikke bare på sofaen nei. Er aktiv. Vel dette er hva jeg har gjort, uten å gå ned en eneste kilo.. noen som kan hjelpe meg..? please.. - spiser stort sett knekkebrød istedet for brød ( 2 brødskiver i uka max ) -kuttet ut ris og pasta, en potet eller to i uka max - spiser mye grønnsaker, kylling fisk og rene kjøttprodukter - pizza/taco på lørdager, litt is - drikker mellom 1 - 2 liter vann pr dag, kaffe, to kopper grønn te En typisk dag er : 2 knekkebrød med brunost/gulost (smør) til frokost, evt havregrøt salat eller 2 knekkebrød til lunsj wok m kylling til middag biolayoghurt, og 2 knekkebrød til aftens Er veldig glad i all slags ost, kansje ikke bra det.. Ellers prøver jeg og ikke spise senere enn 21.00 om kvelden, men d er ett problem, er så sulten når den næremer seg 23.00 Noe gjør jeg feil, men hva? har prøvd å spise mer 13000 kalorier pr dag, men da går jeg opp! Blir så glad for svar :-) « Nest eldst · Kosthold og trening
Gjest Gjest_lisa_* Skrevet 20. november 2008 #2 Skrevet 20. november 2008 Jeg er i samme situasjon som deg så jeg er nok ikke mye til hjelp. Men det jeg føler har hjulpet er rett og slett å spise mindre.Jeg forbruker jo ikke så mye pga sykdom og nedsatt bevgelighet men noe må man jo ha.Har brukt pulverdrikke med trege karbohydrater for å redusere sultfølelsen og søtbehov,det også er et alternativ.Og så går jeg så ofte jeg har mulighet og helse til det.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 22. november 2008 #3 Skrevet 22. november 2008 Takk for svar :-) Kan jeg spørre hvilke pulverdrikker ?
ehu Skrevet 22. november 2008 #4 Skrevet 22. november 2008 Går en ikke ned i vekt så er det nesten alltid fordi en får i seg like mye kalorier som en forbrenner. Og vi får ofte i oss mye mere enn vi tror............. Spiser man færre kalorier enn hva kroppen forbrenner så vil man gradvis gå ned i vekt. Ulike matvarer kan også ha ulik effekt på forskjellige folk. Jeg forbrenner f.eks rødt kjøtt veldig dårlig (sakte) og er avhengig av mye fiber for fordøyelsens skyld. Enkelte medisiner kan påvirke både forbrenning og appetitt. I gjennomsnitt regner man med at man trenger ca 30 kalorier pr kg kroppsvekt. Om du vil veie ca 61 kg skulle det tilsi ca 1830 kalorier pr dag. Mer enn det vil holde vekten høyere også. At man går mye i jobben er ikke nødvendigvis så veldig stor hjelp. Trim som virkelig får deg til å svette vil nok hjelpe deg til å forbrenne mer. Ellers må du bare spise mindre/lettere. Brunost/gulost har mye fett, kikk etter magre ostetyper. Smør på maten kan du kanskje gradvis venne deg til å kutte ut, der er det også mye å spare. Spis kokt eller dampet mat istedenfor stekt mat. Fyll på med mye frukt og grønt. Det som hjalp meg best var å gjøre alt med fett,smør og sukker til nei-nei mat i hverdagen. Lørdag er lørdag og selskap er selskap ! :-) Når det gjelder slankekurer så vil de fleste sånne kurer hjelpe deg til lett å tape kilo, men hva da når kuren er over og man ikke har lært noe som helst om daglig kaloriinntak ? Da går de fleste rett opp igjen. Vil du bli varig slank så er det bare en livslang omlegging av kosten/livsstil som vil vedvare........................
pålern Skrevet 25. november 2008 #5 Skrevet 25. november 2008 (endret) Begynnte for 2 måneder siden, vil seriøst ned i vekt. Ca 6-8 kg. Er 1,64 høy, veier ca 69 kg. Er i en litt spesiell situasjon., Gikk opp i vekt pga medisiner ca 10 kg. Har en sykdom som gjør at jeg ikke kan trene. Men bevege meg kan jeg :-) Går mellom 10 000-18 000 skritt på jobben. Ellers går jeg turer. Ligger ikke bare på sofaen nei. Er aktiv. Vel dette er hva jeg har gjort, uten å gå ned en eneste kilo.. noen som kan hjelpe meg..? please.. - spiser stort sett knekkebrød istedet for brød ( 2 brødskiver i uka max ) -kuttet ut ris og pasta, en potet eller to i uka max - spiser mye grønnsaker, kylling fisk og rene kjøttprodukter - pizza/taco på lørdager, litt is - drikker mellom 1 - 2 liter vann pr dag, kaffe, to kopper grønn te En typisk dag er : 2 knekkebrød med brunost/gulost (smør) til frokost, evt havregrøt salat eller 2 knekkebrød til lunsj wok m kylling til middag biolayoghurt, og 2 knekkebrød til aftens Er veldig glad i all slags ost, kansje ikke bra det.. Ellers prøver jeg og ikke spise senere enn 21.00 om kvelden, men d er ett problem, er så sulten når den næremer seg 23.00 « Nest eldst · Kosthold og trening Ikke hør på dem! Spis fett! Dropp heller karbohydratene! Dropp pizza og alle produkter med høy glykemisk index, som hveteprodukter! Et stabilt og godt insulinnivå er viktig for vekttap. Men dropp å steke mat i fett. Vegatabilsk olje blir transfett og det er til og med værre enn mettet fett. Snart blir det påbudt i norge at produsenter opplyser om dette også. Ikke hør på kims som sier solsikkolje gjør potetgullet deres sunnere. Er i stor tvil om dette faktisk er tilfellet ettersom det er snakk om en vegetabilsk olje. Det fettet kroppen lagrer, fettet den produserer selv, kommer som regel fra karbohydrater. Det har seg også slik at kroppen gjør dette fordi kroppen trenger MER fett, fordi den oppdager at fett er mangelvare! I bodybuilder- og fitnessmiljøet er det karbohydratene de dropper på diett. Det lille av underhudsfett de da har blir brukt som alternativ energikilde, samtidig som fettet fra kosthold ikke gjør det nødvendig å omgjøre proteiner til energi eller alternatvt fett (fettlageret vårt). Noe karbohydrater må vi også ha for å forebygge lagringsprosessen, og foruten disse så kan man også sette helsen i fare. Om hvilket pulver du skal kjøpe kan en måltidserstatter fra proteinfabrikken.no være et godt alternativ. Norsk produsent! Men uten trening kommer denne vektreduksjonen til å ta utallige måneder hvis den skal foregå innen fornuftige og sunne rammer. Prøv å dobble antall skritt du gjør iløpet av en dag. Gå flere turer. Ikke at jeg skal grave i ditt privatliv men kan du si litt om de begrensningene denne sykdommen setter for ditt aktive liv? Begrenser den mobilitet? Er vektløfting utelukket? Løping utelukket? Begge deler? Osv.. Endret 25. november 2008 av pålern
Cognizance Skrevet 27. november 2008 #6 Skrevet 27. november 2008 Pulverdrikke med treige karbohydrater når man vil ned i vekt er bare tull. Det du trenger da er mat som maksimerer metthetsfølelsen per kalorienhet. Grønnsaker av typen tomat, agurk, salat, paprika og brokkoli, for eksempel. Eller havregrøt. Eller svinekotelett for den del. Men ikke pulverdrikke. Det er en god grunn til at det som regel selges som "weight gainer". Du skriver du har kutta ut poteter, ris og slikt og gått over til å spise grønnsaker, så bra! Å gå fra brød til knekkebrød hjelper lite. Knekkebrød er stappfulle av kalorier. Da er det bedre med havregrøt, frukt, grønnsaker, slike ting! Fett! Du må spise fett! Spesielt omega 3/6. Drikk tran! Kutter du hardt ned på fettet ellers blir du svært sulten mellom måltidene. Spiser du sånn passelig mye fettrik mat (som (kylling)kjøttdeig, laks, ost) blir du mye mindre sulten mellom måltidene. Proteiner er det også bare å kjøre på med. Slik sett er ost, som du liker godt, helt topp. Utifra slik du beskriver kostholdet ditt trenger du mer fett, mer proteiner og mindre knekkebrød.
Gjest Gjest Skrevet 27. november 2008 #7 Skrevet 27. november 2008 Jeg stiller meg 100% bak det de to over meg har skrevet. jeg spiste omtrent ikke fett, men masse frukt og grønnsaker. jeg gikk mye, men opplevde likevel å legge på meg - jeg fikk også "fettgroper" på overarmene. Jeg kunne ikke begripe hva dette var, for ejg var jo så sunn. Problemet var at jeg spiste null fett og masse, masse karbohydrater, sånn at kroppen omdannet de karbohydratene den ikke brukte til fett. Nå har jeg lagt om kostholdet og spiser lite karbohydrater og mye proteiner. Ta feks ei skive skinke og rull sammen med ei osteskive - er enkelt å lage og fort å spise. Mye heller noen sånne ruller enn knekkebrød. Svelg ned noen oliven eller et par hvitløkbåter i olje til slutt. Og spis egg. Lag deg omelett med skinke/bacon, purre og rød paprika. lag gjerne så mye at du kan ha i en boks i kjøleskapet og varme i microen når du blir sulten. Ellers er du flink som går mye.
pålern Skrevet 27. november 2008 #8 Skrevet 27. november 2008 (endret) Pulverdrikke med treige karbohydrater når man vil ned i vekt er bare tull. Det du trenger da er mat som maksimerer metthetsfølelsen per kalorienhet. Grønnsaker av typen tomat, agurk, salat, paprika og brokkoli, for eksempel. Eller havregrøt. Eller svinekotelett for den del. Men ikke pulverdrikke. Det er en god grunn til at det som regel selges som "weight gainer". Du skriver du har kutta ut poteter, ris og slikt og gått over til å spise grønnsaker, så bra! Å gå fra brød til knekkebrød hjelper lite. Knekkebrød er stappfulle av kalorier. Da er det bedre med havregrøt, frukt, grønnsaker, slike ting! Fett! Du må spise fett! Spesielt omega 3/6. Drikk tran! Kutter du hardt ned på fettet ellers blir du svært sulten mellom måltidene. Spiser du sånn passelig mye fettrik mat (som (kylling)kjøttdeig, laks, ost) blir du mye mindre sulten mellom måltidene. Proteiner er det også bare å kjøre på med. Slik sett er ost, som du liker godt, helt topp. Utifra slik du beskriver kostholdet ditt trenger du mer fett, mer proteiner og mindre knekkebrød. Sant dette, ikke drikk pulver som heter weight gainer. Weight gainer inneholder store mengder karbohydrater, noe proteiner, og lite fett. Men måltidserstattere er nesten det stikk motsatte og inneholder mye proteiner, noe fett og lite karbo. Det er mettende og kan lønne seg som mellommåltid. Et utrolig godt alternativ til pulver, og som metter enda mer er rå egg. Les mer om egg på egg.no. Kolestrol trenger du ikke være redd for. Rå egg består av proteiner, fett og tilnærmet 0 karbohydrater. Perfekt for å bli mett. I tillegg inneholder egget masser med vitaminer og antioksidanter. Egget blir tross alt ikke kalt "naturens vitaminbombe" uten grunn. Du trenger heller ikke være redd for salmonelle når det gjelder norske egg, i hvertfall gjør ikke jeg det. Norge ligger på verdenstoppen når det kommer til kvaliteten av egg. En kombinasjon gjør seg bra. Knekkebrød er det mye kalorier i per 100 gram. Men 100 gram knekkebrød tilsvarer en god del knekkebrød også. Det er fiberrikt og hjelper dermed til å løse fett fra kroppens eget lager, men fiber setter også fart på magen. Grunnen til at knekkebrød ofte blir anbefalt er fordi vi sjelden gidder å knaske nok av dem til å få i oss en betydlig mengde kalorier. Dette resulterer i at vi raskt blir sultne igjen! Havregrøt inneholder BØTTEVIS av karbohydrater (i overkant av 60%!) og BØTTEVIS av fiber (8% kostfiber). Havregrøt betegnes ofte som "hestefor", og det ikke uten grunn. Det er fullt mulig å få i seg 200 gram av dette og dermet 700 kalorier (WOW!). Selv spiser jeg dette så det hagler. Det er ekstrem energifull mat og kan lønne seg i små mengder, 1 gang om dagen om man vil ned i vekt pga fibrene. Ja spis fett! Bra fett men lite fett i kylling. Kjøttdeig inneholder mye bindefett og dette er ikke det beste fettet (mettet). Alt kjøtt burde derfor være lyst og magert (kylling, svin), og fettet komme hovedsaklig fra fisk, ubehandlede oljer og nøtter. Spis IKKE bacon! Mettet fett så det griner etter. Dette fester seg i blodårene og gjør det tjukkere, det vil du absolutt ikke ha noe av. - Spis 4-8 små måltider daglig - Noen av disse kan være frukt - Ett av disse kan være måltidserstatter (tilpass dosering etter behov) eller et par egg - Ett av disse burde være havregrøt (varmet opp i vann) - Ett av disse skal inneholde kylling eller mager kjøttdeig - Litt fett til hvert måltid Endret 27. november 2008 av pålern
Cognizance Skrevet 27. november 2008 #9 Skrevet 27. november 2008 Hei Pålern havregrøt er nesten bare vann, og inneholder bare en brøkdel så mye kalorier som du nevner - per vektenhet ferdig grøt. Havregrøt kokt på 200 gram havregryn blir et monstermåltid!
Gjest Gjest_siv_* Skrevet 27. november 2008 #10 Skrevet 27. november 2008 Hei Pålern havregrøt er nesten bare vann, og inneholder bare en brøkdel så mye kalorier som du nevner - per vektenhet ferdig grøt. Havregrøt kokt på 200 gram havregryn blir et monstermåltid! Vil bare si at jeg (jente 21, slank og trenings-glad) kan LETT spise 2-300g havregryn/müsli hver dag- fordi det er så sabla godt og fordi jeg ikke er er av den småspiste typen. Havregrøt kokt på 200g kan jeg fint få i meg til ett enkelt måltid (og bli normalt mett). Slike mengder er absolutt unødvendig, siden havregryn som sagt har såpass mye karbs (og sukker..) og kaloritetthet. Men det skal (for meg iallefall) ikke mye til for å forspise seg på det
Gjest Gjest Skrevet 28. november 2008 #11 Skrevet 28. november 2008 Hei, det er meg trådstarter. Tusen hjertelig takk for alle svar :-) Jeg skjønner nå at jeg skal konsentrere meg om å få i meg fett og ikke karbo... Det blir nok ikke lett, men jeg er villig.. Jeg har jo også mye vann i kroppen pga medisinene. Så vil nok uansett være litt oppblåst og lubben, men... Så d vil si at jeg overhodet ikke skal spise brød, knekkebrød, ris, pasta og poteter? over hvor lang tid? resten av livet? hvor lang tid tar det før jeg merker forskjell? ER bare så lite motiverende å jobbe så hardtd m seg selv uten å se resultater... Dere er så snille som gidder å svare meg! Skal på ferie m sylslank veninne i februar.. vil så gjerne se godt ut.. Hjelper ikke å ha pent ansikt, når kroppen ser så ille ut...
pålern Skrevet 28. november 2008 #12 Skrevet 28. november 2008 (endret) Hei Pålern havregrøt er nesten bare vann, og inneholder bare en brøkdel så mye kalorier som du nevner - per vektenhet ferdig grøt. Havregrøt kokt på 200 gram havregryn blir et monstermåltid! Beklager for at jeg har gjort det uklart. Selv spiser jeg 150-250 gram havregrøt om dagen. UKOKT. Nettopp fordi jeg ikke har plass til så mye havregrøt som etter den har trekt til seg vann. Havregrøt, som med all "posemat" regner man ut næringsinnholdet per 100 g tørrvekt (hvis ikke pakken sier anderledes). Hvem måler vel opp ferdiglag havregrøt uansett? Det blir mye klin i mange boller. Sant nok, mye vann i tilberedt form. Men posjonen inneholder like mye karbo som når man veide opp harvren tørr på forhånd. Vil bare si at jeg (jente 21, slank og trenings-glad) kan LETT spise 2-300g havregryn/müsli hver dag- fordi det er så sabla godt og fordi jeg ikke er er av den småspiste typen. Havregrøt kokt på 200g kan jeg fint få i meg til ett enkelt måltid (og bli normalt mett). Slike mengder er absolutt unødvendig, siden havregryn som sagt har såpass mye karbs (og sukker..) og kaloritetthet. Men det skal (for meg iallefall) ikke mye til for å forspise seg på det Du som her sa hun klarer å få i seg 300 gram havregrøt misunner jeg. Det er nesten en halv pose. Det er nok fullt mulig om man er vant med det. Men hvor mye spiser du da resten av dagen? Hei, det er meg trådstarter. Tusen hjertelig takk for alle svar :-) Jeg skjønner nå at jeg skal konsentrere meg om å få i meg fett og ikke karbo... Det blir nok ikke lett, men jeg er villig.. Jeg har jo også mye vann i kroppen pga medisinene. Så vil nok uansett være litt oppblåst og lubben, men... Så d vil si at jeg overhodet ikke skal spise brød, knekkebrød, ris, pasta og poteter? over hvor lang tid? resten av livet? hvor lang tid tar det før jeg merker forskjell? ER bare så lite motiverende å jobbe så hardtd m seg selv uten å se resultater... Dere er så snille som gidder å svare meg! Skal på ferie m sylslank veninne i februar.. vil så gjerne se godt ut.. Hjelper ikke å ha pent ansikt, når kroppen ser så ille ut... Stemmer. Mindre enn det du gjør nå i alle fall. Jeg forstår veldig godt det er demotiverende. Kan du trene noe så gjør det du kan. Oppsøk legen din om dette såklart. De kan hjelpe deg med slikt også. Endret 28. november 2008 av pålern
Gjest Gjest Skrevet 1. desember 2008 #13 Skrevet 1. desember 2008 Trådstarter her... Noen sp.mål til.. :-) Hvis jeg spiser en brødskive el en potet en dag, ødelegger jeg hele "prosjektet" da? Blir denne dietten d samme som ketolysekuren da el? Kan jeg spise yoghurt m havregryn?
Gjest Gjest Skrevet 2. desember 2008 #14 Skrevet 2. desember 2008 Trådstarter igjen :-) Startet på lav-karbo i dag, og er supermotivert, snakket m ei som har gått igjennom det, og klart det utrolig bra... Ville bare si det... Glad for å få svar på de sp.målene over her... Hvis noen gidder...
Cognizance Skrevet 7. desember 2008 #15 Skrevet 7. desember 2008 Hvis jeg spiser en brødskive el en potet en dag, ødelegger jeg hele "prosjektet" da? Den som er litt typisk er at man tenker man skal begynne et nytt og bedre liv, setter igang med et overambisiøst prosjekt med å forandre alt for mye alt for fort, sklir litt ut, tenker at dette klarer jeg aldri jeg bare sprekker, og gir opp. Jeg tenker at det å følge dietter eller gå ned i vekt generelt er såpass krevende at det er helt urealistisk at man skal klare det uten utskeielser, spesielt i begynnelsen. Blir denne dietten d samme som ketolysekuren da el? Nei, da spiser du omtrent ikke karbohydrater i det hele tatt. Kan jeg spise yoghurt m havregryn? Du kan spise hva du vil. Men yogurt har mye tilsatt sukker. Vil du gå ned i vekt er det lurt å unngå. Eventuelt kan du bruke sånn søtningspulver, jeg synes det fungerer bra, har brukt det i havregrøt endel. Eller bare bruke yogurt naturell. Men havregrøt er bedre, vektengangsmessig, fordi det metter mer per kalorienhet. Dietten skal jo være gjennomførbar også og blir den helt nazi vil det bli vanskelig å holde motivasjonen oppe.
Gjest Gjest Skrevet 8. desember 2008 #16 Skrevet 8. desember 2008 Takk for svar... Jeg er godt i gang, en uke på egenkomponert diett/prosjekt.. Syns det går bra. Minst mulig karbohydrater, masse gr.saker og kjøtt/fisk. Med muligheter for utskeielser... Kost meg litt i helga... Magen føles bra, ikke oppblåst lenger.. Så da får vi se, om det blir noe vektnedgang..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå